- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

توسعه گردشگری؛ راهی برای مقابله با «بیکاری» و وسیله‌ای برای افزایش «تحرک و پویایی» اقتصادی لرستان

 

مصطفی شکری*/ میرملاس: استان لرستان یکی از مناطقی است که دارای جاذبه­ های گردشگری طبیعی، جغرافیایی و تاریخی فراوانی است و جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی، ظرفیت­ های مطلوبی در اختیار دارد. لرستان سرزمین «مفرغ» است، سرزمین گنج های بی نظیری همچون طلا های «غار کلماکره»، آبشارهای طیبعی «نوژیان» و «بیشه»، دریاچه منحصر به فرد «گهر»، «دره رویای شیرز»، منطقه جذاب «کهمان» و…

بدیهی است که بهره­ گیری مناسب از ظرفیت ­های گردشگری استان لرستان نیازمند مطالعه، بررسی و برنامه­ ریزی دقیق است.

می توان گفت که سیاست دولت­ ها در دهه ­های اخیر به سمت توسعه­ ی گردشگری به عنوان یکی از شیوه­ های مبارزه با بیکاری و ایجاد درآمد گرایش داشته است. امروزه، گردشگری به قدری در توسعه ­ی اقتصادی اجتماعی کشورها اهمیت یافته است که اقتصاددانان، آن را صادرات نامرئی نام نهاده ­اند و از آن به عنوان رکن اصلی توسعه­ ی پایدار یاد می­ کنند.

در زمینه نقاط قوت مسئولین صنعت گردشگری استان لرستان باید توجه کنند که می­ توان با تکیه بر نقاط قوتی چون وجود مکان­ های منحصر به فرد تاریخی و تفریحی مانند قلعه فلک الافلاک، غارهای میرملاس و هومیان، پل کشکان، پل دختر، دریاچه زیبای گهر، دره رویای شیرز، آبشارهای زیبا و رودهای خروشان و وجود حس مهمان نوازی مردم منطقه و بهره برداری مناسب از رویدادهای سنتی، فرهنگی و مذهبی موجب ارتقاء صنعت گردشگری در استان لرستان و جذب گردشگران خارجی بیشتر به این منطقه شوند.

متأسفانه کیفیت و امنیت نامناسب سیستم حمل و نقل به عنوان یکی از نقاط ضعف صنعت گردشگری استان لرستان محسوب می شود. و باید این نکته را خاطر نشان کرد که این نقطه ضعف نیز می­ تواند به عنوان یک تبلیغ منفی و تهدید برای لرستان شناسایی شود. با برطرف نمودن این مشکل و با دستیابی به کیفیت و امنیت جاد­ه ­ای در سطح بین المللی می­ توان از پتانسیل مثبت تبلیغ دهان به دهان آن در راستای بازدید روز افزون گردشگران به لرستان بهره­ برداری کرد.

اعمال سیاست‌های صحیح در بخش گردشگری را می‌توان وسیله‌ای برای افزایش تحرک، پویایی اقتصادی و حرکت به ‌سمت توسعه اقتصادی- اجتماعی استان لرستان تلقی نمود.

پیشنهادهای اجرایی که می ­تواند در توسعه گردشگری استان لرستان مفید واقع شود عبارتند از:

۱ – ساخت راه ­های با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی منتهی به مناطق باستانی و جاذبه­ های گردشگری استان لرستان.

۲ – حفظ، نگهداری و بازسازی جاذبه­ های گردشگری.

۳ – استفاده از تبلیغات در شبکه­ های ماهواره ­ای مطرح جهانی و شبکه جهان گستر اینترنت برای آشنا ساختن افراد دیگر مناطق جهان با مقصد گردشگری لرستان و جاذبه­ های آن.

۴ – ایجاد و احداث مجتمع­ های گردشگری مطابق با نیاز گردشگران خارجی در کنار جاذبه­ های طبیعی مانند آبشارها، باغ ­ها، رودخانه ­ها و…

۵ – توسعه گردشگری کوهستان به عنوان یکی از قابلیت­ های شهرستان­ های استان لرستان.

۶ – ایجاد مزیت رقابتی از طریق حس وفاداری نسبت به برند مقصد گردشگری لرستان و به طبع آن مهیا ساختن زمینه تبلیغات دهان به دهان مثبت در میان گردشگران داخلی و خارجی نسبت به مقصد گردشگری لرستان.

۷ – راه اندازی بانک اطلاعاتی گردشگری برای راهنمایی گردشگران.

۸ – ارتقاء سیستم­ های گردشگری مجازی و برنامه ­ریزی در راستای تقویت گردشگری الکترونیک

۹ – برپایی جشن­ ها و جشنواره های مختلف در فصول سال به خصوص فصول گردشگری و تعطیلات.

 

٭ دانشجوی دکترای اقتصاد بین الملل