تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

ضعف مدیریتی در «سازمان ‌جهاد کشاورزی لرستان» تنزل «شاخص ها» را در پی داشته است/ عدم اعتماد بین همکاران و روزمرگی از نتایج «ضعف مدیریتی»

  • کد خبر : 100242
  • 26 مهر 1396 - 20:39

  در این گزارش تخصصی به بخشی از مشکلات سازمان جهاد کشاورزی لرستان که نشان از ضعف مدیریت در این سازمان است اشاره می شود: ۱- کاهش خرید گندم به میزان ۱۴۰‌ هزار تن در سال زراعی ۹۶-۹۵ (۳۷۰‌ هزار تن) نسبت به سال زراعی ۹۵-۹۴ (۵۱۰‌هزار تن) بدلیل عدم مبارزه با علف‌های هرز و […]

 

در این گزارش تخصصی به بخشی از مشکلات سازمان جهاد کشاورزی لرستان که نشان از ضعف مدیریت در این سازمان است اشاره می شود:

۱- کاهش خرید گندم به میزان ۱۴۰‌ هزار تن در سال زراعی ۹۶-۹۵ (۳۷۰‌ هزار تن) نسبت به سال زراعی ۹۵-۹۴ (۵۱۰‌هزار تن) بدلیل عدم مبارزه با علف‌های هرز و سن گندم  به گونه‌ای که میانگین میزان سن‌زدگی در کل کشور ۴/۰ درصد است در حالی‌که در استان لرستان ۱٫۷ درصد می‌باشد که در این راستا ۴۶‌ هزار تن از گندم‌های خریداری شده در استان، بین ۵ تا ۱۶ درصد سن‌زدگی داشته‌اند و به طور جداگانه ذخیره شده‌اند  و یقیناً جز مصرف دامی، کاربرد دیگری ندارند.

۲- یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی تهیه نهاده‌ها از جمله بذور اصلاح شده‌ی گندم است که در سال‌های گذشته تا سقف ۲۵‌ هزار تن بذر اصلاح شده خریداری می‌شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت اما در سال زراعی جاری، فقط ۱۶‌ هزار تن بذر اصلاح شده تهیه و خریداری گردیده و در حال حاضر یکی از چالش‌های پیش‌روی بخش‌کشاورزی برای شروع فصل کاشت است که متأسفانه با بی‌ برنامگی مدیر ارشد سازمان اتفاق افتاده است و مجبور شده‌اند که بذر را از سیلوها تهیه نمایند. که این کار یقینا با کاهش عملکرد گندم در سال آینده خود را نشان می دهد.

۳- عدم انجام تعهد کشت استراتژیک دانه‌های روغنی به خصوص کلزا: در سال زراعی ۹۷-۱۳۹۶  تعهد استان لرستان ۱۲ هزار هکتار بوده که فقط ۱۵۰۰ هکتار یعنی ۱۲٫۵ درصد تعهد انجام شده است.

۴- علی‌رغم اینکه در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی، اعتبارات قابل قبولی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفت (هرچند سهم استان کم بود در حد ۲ درصد) ولی در استان این پول فقط هزینه شده است،  عدم استفاده بهینه از این اعتبارات باعث شده است که خیلی از طرح‌های آبیاری تحت فشار مخصوصاً طرح‌های تجمیع و یا آب مشترک، تکمیل نشده و به صورت نیمه‌تمام رها شوند و یقیناً در سال‌های آتی یکی از چالش‌های اصلی بخش‌کشاورزی استان خواهد بود.

۵- مبحث جذب مهندسین‌ناظر در بخش‌کشاورزی در کل کشور یک فرصت بود و البته در استان ۷۶۰ نفر جذب گردید که کار بزرگی بود، اما با عدم مدیریت این مجموعه عظیم، این فرصت به یک تهدید بسیار جدی تبدیل شده است، به گونه‌ای که در مراکز خدمات کشاورزی شهرستان الیگودرز در حد یک نفر مشغول کار می‌باشند و در مراکز شهرستان خرم آباد در هر مرکز خدمات بیش از ۳۵-۳۰ نفر مشغول می‌باشند که حتی جا برای نشستن هم ندارند و با ازدحام جمعیت مواجه شده‌اند. طبق قانون محل خدمت مهندسین ناظر بایستی در مراکز خدمات باشد اما بخشی از آن‌ها در ستاد مشغول بکار هستند، که کاملاً غیر‌قانونی است.

۶- جذب بیش از ۹۰ نفر نیرو به صورت نگهبان، بدون هیچ ضابطه‌ی قانونی، که فشار زیادی بر بودجه‌جاری سازمان تحمیل نموده است و البته در آینده این موضوع یکی از مشکلات سازمان خواهد بود، ناگفته نماند که این افراد از وابستگان نمایندگان می‌باشند. و صرفاً برای راضی نگهداشتن نمایندگان صورت گرفته است.

۷- انتصابات در سازمان‌جهادکشاورزی کاملاً بر‌خلاف مشی دولت می باشد، به طوریکه بعد از انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری، ۵ نفر در ستاد سازمان منصوب شده‌اند که همگی در ستاد آقای سیدابراهیم رئیسی  و کاملاً شناسنامه‌دار ایشان بوده‌اند و جالب است کسانی عزل شده‌اند که شناسنامه‌دار ستاد دکتر حسن روحانی بوده‌اند. به طور مثال مدیر آب و خاک جناب آقای دکتر دریکوند که دکترای آب بودند ودر ستاد دکتر روحانی حکم داشتن و الان شخصی به اسم بهمن فریدونی که فوق لیسانس ماشین‌آلات است جایگزین شده که کاملا هم غیرمرتبط و از نظر فکری مخالف مشی دولت می باشد.

۸- آشفتگی در سازمان (به گواه اکثریت پرسنل سازمان)  و عدم اعتماد بین رییس سازمان و معاونین ایشان به گونه‌ای که در طی هفت ماه گذشته از سال  ۱۳۹۶جلسه شورای معاونین یکبار برگزار شده، که آن‌هم مصوباتش عملیاتی نشده است!

۹- ده‌ها برنامه از سازمان جهاد کشاورزی مثل تهیه نهاده‌ها، احداث گلخانه، آبیاری تحت‌فشار، ساماندهی نیروی انسانی، بی‌تدبیری در امور جاری سازمان، عدم پیگیری ردیف‌های متفرقه بودجه و… به صورت نیمه‌تعطیل و یا تعطیل در‌آمده است.

۱۰- یک بررسی ساده در سطح سازمان نه تنها موارد فوق را تایید می کند بلکه نشان خواهد داد که حال سازمان جهادکشاورزی لرستان اصلاً خوب نیست  و امروز می توان گفت که متولی تامین امنیت غذایی سیر قهقرایی را طی می کند. نابسامانی، عدم اعتماد بین همکاران، روزمرگی از نتایج مدیریت بی‌ثبات جناب آقای عبدالرضا بازدار است.

 

 

 

 

_______________________________________________________________________________________________

پایگاه خبری – تحلیلی میرملاس آمادگی خود را جهت انتشار پاسخ رسمی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص مطالب مطرح شده فوق، اعلام می کند.

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=100242

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 18در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۱۷
  1. حتما پستی نداری

  2. به نظر میرسد این مقاله صرفا غرض ورزانه از آقایانی باشد برای تخریب مدیریتی جهاد. بنده دکتری کشاورزی دارم. اولا کشاورزی استان لرستان بر پایه کشت دیم میباشد که متاسفانه سال ابی گذشته تقریبا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته بارندگی بهاره داشتیم. ثانیا اگر هدف و رسالت رسانهها مانند میرملاس باشد که باید فاتحه رسانهها را خواند. ثالثا منتقدین بیایند شفاف صحبت کنند و میرملاس بیانات را با ذکر منبع اعلام کند.

  3. در حالی که منابع رو به زوال اب در دشتهای چواری و خاوه رو به پایان است سیل عظیم غاررتگران این مایع حیات هر روز بیشتر از دیروز مردمان فقر و مفلوک دلفان را با خطر حتمی مرگ بی ابی روبرو میکند . رانت های مخوف و وحشتناک گسیل سیب زمینی کاران همدانی چشمان بی سوی کشاورزان مظلوم را به تاریکی نزدیکتر کرده است . با وجود فریاد مردم دلفان مبنی بر غارت منابع ابی توسط زراندوزان تا بن دتدان مسلح(به پول -پارتی و پررویی ) اما برخی از متولیان امر از جمله اداره ابیاری و جهاد عینک دودی زده و قضیه و بحران را نا دیده میگیرند. و با همراهیشان با این سوداگران مرگ عملا عرصه را بر انانیکه بفرموده امام نه زبانی برای گفتن و نه قلمی برای نوشتن ندارند سخت و سخت تنگ کرده اند.
    لذا جا دارد که فرماندار معظم و مسئولین عزیز به جهت رضای خدا دلفان را دریابند و از این غارت در روز روشن جلوگیری کرده و دلفانی که در ارتفاع قرار گرفته و از منابع اب کم نصیب است را نجات دهند.

  4. اکثر کنش گران سیاسی حامی دکتر روحانی در لرستان در جریان می باشند که آقای …………… در دولت پدیده هزاره سوم معاونت عمرانی استانداری مر کزی را بر عهده داشت وبدون شک مشی سیاسی ایشان با احمدی نژاد مرتبط بود با این وجود بعد از پیروزی دکتر روحانی در مقطع تاریخی وحساس بیست وچهارم خرداد سال ۹۲که استان لرستان سهم به سزایی در این پیروزی داشت تا جایی که بعضی از روستا های لرستان بیش از ۸۰ در صد به ایشان رای دادند که متا سفانه حاصل ونتیجه اش ماندگاری وتقویت مدیران احمدی نژاد در لرستان شد که آن هم به واسطه زرنگی و لابی گری آقای…………… که نمی بایست استاندار لرستان بشودبر حامیان دکتر روحانی غلبه وبا همان سبک ومشی احمدی نژادی به راحتی استاندار لرستان گردیدکه نتیجه آن انتصاب نافرجام ونا مبارک اولا” انتصاب مدیران غیر بومی واصول گرا همچون مدیر فعلی جهاد کشاورزی با وجودی که مدیران قوی وقدری در این سازمان وجود دارند که به واسطه عملکرد استاندار سابق از مدیریت وخدمت دور شدند وانگیزه ای برای خدمت ندارند ثانیا” مدیران نان به نرخ روز خور که در هر دولتی باید مدیر باشند آن هم با پشتیبانی وساپورت استاندار سابق نمونه اش مدیریت نا متناجنس ……………….. در مصدر سازمان صنعت ،معدن وتجارت لرستان که در آن زمان با مخالفت سرسخت اصلاح طلبان مواجه شد که متاسفانه استاندار وقت به این اعتراض اعتنایی نکرد که خوشبختانه دیری نپاید که ایشان ( …………………) عزل وبر کنار گردید که بار دوم نیز ……………………. فعلی ومعروف که باز با ما موریت استانداری سکانداری این سازمان عریض وطویل بی در وپیکر ونا موفق به عهده گرفت که پس از چند ماهی با اعتراض مستمر کنشگران وحامیان دکتر روحانی در نه شهرستان مواجه شد وبا ز هم استاندار وقت پنبه در گوش گذاشت خود را به نشنیدن پیام مردم قانع وراضی کرد در حالی که این مدیر دوشغله بود ومدیر بیمه دی استان می باشد اما به جهت لابی گری تا کنون ماندگار مانده است ودر نهایت رویکرد گزارش مستند وکارشناسی شده فوق آقای استاندار اصلاح طلب وشخص آقای خادمی می باشد که ان شاء الله در یک کلام راهبرد ایشان در انتخاب مدیران استان بومی بودن ،کاردان وتوانمکند بودن واز همه مهمتر از جنس رای مردم بودن مورد درخواست واقدام می باشد که خدای نکرده به سرنوشت استاندار قبلی دچار نشود که به ضرر مردم محروم وبی کس استان لرستان است والسلام

  5. کامنت بسیار عالی اگر گوش شنوایی پیدا بشود.

  6. به نظر من آمارهای اعمال شده که بعنوان برگ برنده مدیریت سیاسی استان می باشند باید دارای خروجی در امر تولید بخش کشاورزی و همچنین اشتغال جوانان متخصص بیکار مرتبط با رشته های مختلف باشد که عملا ما آن را مشاهده نمی کنیم حیرانم سازمانی که وظیفه آن تولید و امنیت مواد غذایی مردم می باشد چرا باید نگاهمان به سوی انتصاب مدیرانی باشیم که همراه و یا مخالف دولت باشند هنگامی که روسای قبلی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بعنوان نیروهای سیاسی پشت میزهای ریاست نشسته اند و سودای ارتقای پست مدیریت خود را داشتند بایستی همان موقع فاتحه بخش کشاورزی را خواند . تا آنجاییکه اینجانب رصد کرده ام استخدام بیش از ۷۰۰ نفر کارشناس بدون نیاز سنجی و مطالعه در زمینه تخصص های مختلف صورت گرفته که صد البته باید امروز شاهد بیکاری آنها در واحد های خود باشیم .اعتبارات لازم بخش کشاورزی بر اساس آمارهای رسمی دولت در استان بطور چشمگیری رشد داشته بعنوان مثال بر اساس اخبار شب گذشته شبکه افلاک اعتبارات آبیاری تحت فشار به یکصد میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که این مهم می تواند همان طرح هایی که دوستان اشاره کردند و به دلیل عدم اعتبارات بلا تکلیف مانده اند را به سرانجام برساند . به نظر بنده در سازمانی که باید دغدغه مدیرانش تولید بیشتر بخش کشاورزی باشد بایستی دور از مسایل جناحی و سیاسی باشد که تنها راهکار این مهم استفاده از مدیران غیر بومی است و تجربه نشان داده که همواره مدیران غیر بومی در استان موفق تر بوده اند . بعنوان مثال آقای مهندس رضایی مدیر کل سابق پایانه های استان انقلابی در این بخش را رقم زدند . هر گاه ما بتوانیم انتقاد سازنده بدون سهم خواهی از پست مدیریتی و یا مسایل سیاسی را داشته باشیم ادعا خواهیم کرد دلمان همواره برای استان می تپد .

  7. با سلام به مدیر محترم و مخاطبین عزیز
    جناب اصلاح طلب طرفدار روحانی ضمن ادای احترام
    لزمازد جاب مطلب ارائه شد توسط جنابابعالی باید عرض کنم
    هم در سپا ه یزید حر وجود داشت وهمدر سپاه حسین ع
    افرادی بوی که با استفاده ازتاریکی شب ایشان را تنها
    گذاشتندورفتند
    نه مدرلن احمدی نژاد بی غیرت و لانگارند
    ت طرفداران روحانی ژان وا ژان و دو کیشوت و ناجیان ایران
    شما هم بهتر لست که با نصب العین قرار دادن تقوای الهی خدا را شاهد بر
    گفتارت گیری و حماله الحطب اتش جهنم دیگرن نباشی
    و نیتت فقط برای رضای خداود متعال باشد اگراینگونه
    در غیر اینصورت خسرالدنیا والاخره ای
    مخلص کلام اینکه مگر غیر از این است که استاندار
    چپی معاونان همه چپی و در راس همه مهندس غضنفری بود
    کجا جایی برای احمدی نژادیها باقی مانده بود
    با این تفکر خطرناک امثال شما باید جنگی بسیار خطرناک و خانمان برانداز
    داخلی بین احزاب را در ایران پیش بینی کرد

  8. زمصرش بوی پیراهن شنیدی
    چرادر چاه کنعانش ندیدی؟؟؟؟؟؟؟
    نکات ضعف و قوت مدیریت در سازمان جهاد کشاورزی را بایستی از دیدگاه کارشناسان ومتخصصین این رشته بر اساس آمار وعملکرد مقایسه ای بررسی کرد. نه بر مبنای یک مشت آمار واهی آن هم به نیت تخریب وانتقاد مقرضانه…!؟

  9. سیستم کشاورزی ما با ۵۰ سال پیش فرقی نکرده، این نشان دهنده ی این است که این سازمان هیچ برنامه ای ب ای توسعه بخش کشاورزی ندارد.

  10. باسلام،ضمن احترام به نگارنده متن،بنده سوالی داشتم از ایشان،چطور در همین سازمان شخصی بدون هیچ سابقه ای یک شبه معاون سازمان میشود و پس از فقط یکسال پتانسیل ریاست سازمان در خود احساس کرده و زمین و زمان را بهم میدوزد؟جالبه که میگن بعد از اینکه مصاحبه رفته،از وزارت با رییس سازمان وقت تماس میگیرن که این چجوری معاون شده؟بله برادر سازمان بی در و پیکر است،فریدونی قبلا مدیر دو شهرستان بوده،الان که با بعضی دوستان زاویه پیدادکرده،ناشناس شده برایتان

  11. هردم از این باغ بری میرسد…
    هفته گذشته آقای کونانی مدیر اصلاحطلب وتوانمند وجانباز با مدرک فوق لیسانس کشاورزی از تعاون روستایی کوهدشت عزل شد وبا فشار آقای ملکشاهی (اصولگرا)حیدری با مدرک باستان شناسی جایگزین ایشان شد. تازه آقای امیری با فشار نماینده می خواهد مهندس ملکی(عضو شورای نگهبان واز مدیران احمدی نژاد واز اصولگرایان افراطی) را بعنوان معاون جهاد کشاورزی کوهدشت معرفی نماید…

  12. آقای حیدری کارشناس کشاورزی می باشد پس جناب آگاه مطالب و دقیق و دم بریده ننویس

  13. از ریاست محترم سازمان سوال شود که چرا بعضی از کارکنان در سال چند ساعت در محل کار حضور دارند ولی با سایر کارکنان فرقی ندارند؟

  14. یک امر معمول ومتداوله که با روی کار آمدن هر دولتی طرفداران وحامیان دلسوز و کار آمد مدیر شوند اگر این گونه رقم نخورد دال بر بی عرضه گی ودروغ گویی شعار های انتخاباتی دولت مستقر می باشد استدعای منطقی وقانونی حامیان دولت از جناب سید خادمی استاندار اصلاح طلب دست به عصا حرکت نکند که در رشد ونوسعه استان نوسان وپس رفت به وجود می آید .

  15. لطمه ای که مدیران دو زیست ومحافظه کار بر پیکره اقتصاد ،اشتغال ،وصنعت زده اند جبرانش امکان پذیر نیست کنش گران حامی دکتر روحانی بارها وبارها از استاندار سابق خواستار عزل مدیر سازمان صنعت شدند ولکن ایشان به علت رودر بایستی با رانت خوران پشت صحنه کوتاه آمدند که متا سفانه ضایعه اش بر استان سنگینی می کند منتظر مدیریت تحول خواه استاندار جدید هستیم.

  16. به نظر این حقیر که سالیان دراز تجربه انتخابات را دارم باید عرض کنم اگر استاندار فعلی در صدد انتخاب مدیران جدید حامی وهمراه دولت است ودر این گیرو دار می خواهد بهترین ها را انتخاب کند نظرات وپیشنهادات مردمی وسایت های خبری را هگشا والزام آور می باشد واگر این چنین نیست ومی خواهد رویه و متد اسلاف خود ( استاندار سابق )را تجربه کند آش همین آش است کاسه همین کاسه ونمی توان انتظار رشد وتوسعه وشکوفایی استانمان را به این راحتی منصور بود خصوصا در حوزه صنعت ،معدن وتجارت که اکثر پروژه هایش بی رمق و زمین گیر شده اند ونشانی از شادابی وفعالیت وکسب وکار وتولید در آنها دیده نمی شود سراغ مدیران قوی وحامی دولت از متن وجنس این پیکره عظیم برود ومدیر دلسوز وکار دان وبا لیاقت خود انتخاب کند تا نشاطی دوباره همچون سالهای دور را تجربه کنیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.