تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9

یارانه باید «هدفمند» و فقط به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه پرداخت شود

  • کد خبر : 100373
  • 06 آبان 1396 - 16:31

   مصطفی شکری*/ میرملاس: علی‌رغم وجود مشکلاتی مانند تحریم‌ها و اتکای بیش از حد اقتصاد ایران به نفت، می‌توان پرداخت نقدی و همگانی یارانه ها را مهمترین چالش اقتصاد ایران دانست. اساساً هدف از پرداخت یارانه، کمک به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه است. در آذرماه ۸۹ طرح پرداخت نقدی یارانه ها برای تمام […]

 

 مصطفی شکری*/ میرملاس:

علی‌رغم وجود مشکلاتی مانند تحریم‌ها و اتکای بیش از حد اقتصاد ایران به نفت، می‌توان پرداخت نقدی و همگانی یارانه ها را مهمترین چالش اقتصاد ایران دانست.
اساساً هدف از پرداخت یارانه، کمک به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه است. در آذرماه ۸۹ طرح پرداخت نقدی یارانه ها برای تمام افرادی که شناسنامه ایرانی دارند، آغاز شد. از همان ابتدا مشخص بود که این طرح هدفمند نیست؛ چرا که به جای اصابت به جامعه هدف، به تمام ایرانیان حتی ایرانیان مرفه خارج از کشور هم پرداخت می‌شد!
مهمترین مشکل پرداخت همگانی یارانه، ایجاد بار مالی بسیار سنگینی بر روی دولت است. پرداخت همگانی یارانه علاوه بر این مشکل که معمولاً با عنوان «کسری بودجه» خود را نشان می دهد، موجب ایجاد تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها بویژه در ابتدای اجرای طرح هم شده است. (می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از تورم ۴۰ درصدی سال‌های ۹۰ و ۹۱ به همین پرداخت همگانی یارانه ها برمی‌گردد.)
مسلماً وقتی که نقدینگی زیادی در سطح جامعه به صورت متوالی تزریق می شود، به دلیل عدم اشباع بسیاری از خانوارهای ایرانی، این نقدینگی سریعاً وارد بازار شده و با واکنش سریع مکانسیم بازار، موجب کمبود اجناس در بازار می شود و به تبع افزایش قیمت ها و یا به تعبیری «افزایش تورم» را در پی خواهد داشت. البته با مرور زمان و کاهش ارزش پول، این تاثیرگذاری هم کم خواهد شد.
اقتصاد ایران در پنج ماهه نخست امسال با کسری بودجه حدود ۴۷ هزار میلیارد تومانی روبه رو شده است. این رقم حدود ۱۵ درصد کل رقم بودجه کشور است. با این کسری بودجه شدید تقریباً کارهای عمرانی و زیرساختی کشور تعطیل شده است.
با ادامه وضعیت کنونی در پرداخت نقدی یارانه به حدود ۷۵ میلیون نفر ایرانی و کسری بودجه شدیدی که وجود دارد،حتی پرداخت حقوق کارمندان دولت به سختی صورت می گیرد و «موتور محرک سرمایه گذاری» در کارهای عمرانی و زیربنایی رو به خاموشی می رود. بنابراین باید به فکر رفع این چالش بزرگ در اقتصاد ایران بود و این بار سنگین مالی را از روی دوش دولت برداشت. به نظر می رسد که راه برون رفت از «چالش یارانه ها»، «هدفمند» کردن آن است تا یارانه ها به «جامعه هدف» اصابت کرده و صرفاً به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه اختصاص یابد. مثلا صرفاً به افراد تحت پوشش «کمیته امداد» و «بهزیستی» که جمعیتی زیر ۱۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند پرداخت شود.
*دانشجوی دکترای اقتصاد/ کانال چکیده خبر

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=100373

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام آقای شکری انشاالله که این حرفهایتان صادقانه خیرخواهانه وبه دورازعرض اندام وجلب توجه باشد وسرپوش گداشتن برناتوانی های دولت وتوجیه آنها باشدچه اینکه برای خوش آمدگویی اصلاح طلبان به انئازه کافی قلم فرسایی نمودید ضمنااگرنیتتان خیروصادقانه است میبایست قبل ازانتخابات میگفتید لازم به دکراست تازمانی که نجومی بگیرومفسداقتصادی هست مردم پدیرای این توجیهات وتحلیلهای اقتصادی نخواهندبود ازطرفی درسطوح بالاتراقتصاددانانی توانمندهستند البته امیدوارم مدیرسایت مطلب رابزنند چون بشدت متعصب نسبت به جریان اصلاح طلب میباشند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.