تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9

چرا قیمت نان سنگک در استان کم‌درآمد لرستان، اینقدر بالاست؟

  • کد خبر : 100542
  • 13 آبان 1396 - 18:12

  گودرز علیزاده/ میرملاس: امروزه نان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات سبد غذایی خانوارها از اهمیت بالایی برخوردار است. جمعیت ایران علیرغم اینکه حدود یک درصد جمعیت جهان رو تشکیل می‌دهد ولی حدود ۵ درصد گندم جهان رو مصرف می‌کند؛ مصرف سرانه آرد در لرستان نسبت به مقدار مصرف کشور بیشتر است و این امر […]

 

گودرز علیزاده/ میرملاس:
امروزه نان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات سبد غذایی خانوارها از اهمیت بالایی برخوردار است.
جمعیت ایران علیرغم اینکه حدود یک درصد جمعیت جهان رو تشکیل می‌دهد ولی حدود ۵ درصد گندم جهان رو مصرف می‌کند؛ مصرف سرانه آرد در لرستان نسبت به مقدار مصرف کشور بیشتر است و این امر به‌خاطر فرهنگ تغذیه‌ی مردم لرستان و همچنین تفاوت قیمت آن نسبت به سایر مواد غذایی مشابه و مغذی بودن آن است و جایگاه خاص این ماده‌ی غذایی را نشان می‌دهد.
چند روز پیش در سفری به اراک متوجه قیمت نان سنگک شدم که ۶۰۰ تومان است! قانون برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و خانواده های کم درآمد به دولت اجازه داده است اعتبار ردیف‌هایی از جمله نان را از بودجه به عنوان یارانه کالاهایی با تصویب شورای اقتصاد بپردازد.
در حالی که در استانهای برخورداری مثل همدان، خوزستان و استان مرکزی، قیمت هر قرص نان سنگک بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان است در استان کمترتوسعه‌یافته‌ و کم درآمد لرستان، قیمت هر نان سنگک هزار تومان است!
متأسفانه در دوره مدیریت قبلی استان و در سال ۹۳ به‌سرعت قیمت نان سنگک در لرستان افزایش یافت.
علت هم حذف یارانه‌ی خرید نان بوده است؛ ولی مسئله این است که چرا در استانهای همجوار این‌چنین نیست؟ و چرا در استانی که مردم آن از درآمد سرانه‌ی پایینی برخوردار هستند قیمت نان سنگک باید اینقدر بالا باشد؟
خصوصاً در برخی محله‌های فقیرنشین شهر خرم‌آباد که درآمد پایینی دارند، واقعاً ظلم به قشر کم‌درآمد است که اینقدر قیمت نان سنگک بالا رفته است!
چرا در استانهای همجوار یارانه‌ی آرد پرداخت می‌شود و در استان ما این پرداخت، وجود ندارد؟ درست است که باید رقابت در بین نانوایی‌ها را افزایش داد اما نه اینکه قیمت‌ها به گونه‌ای افزایش یابند که افشار ضعیف اجتماعی توان خرید نان نداشته باشند!
اقتضائات لرستان این است که کم‌درآمد و کمترتوسعه‌یافته است و باید قیمت نان در این استان، در تناسب با درآمد مردم تعیین شود. نان در سفره‌ی مردم استان جایگاه بسیار مهمی دارد و قوت لایموت عذای روزانه‌ی مردم استان است.
هرگونه سیاست‌گذاری درباره‌ی تعیین قیمت مواد غذایی به ویژه ماده‌ی غذایی نان باید با توجه به میزان سطح عمومی درآمد مردم استان باشد که متأسفانه در مقایسه با استان‌های برخوردار همجوار، برعکس شده است! آن استانها که درآمد مردم‌شان بالاتر است و توسعه‌یافته‌تر هستند قیمت هر قرص نان سنگک در آنها پایین‌تر است و استان ما که مردم آن از درآمد کمتری برخوردارند و نرخ بیکاری در استان هم بسیار بالاست و فقر هم بیشتر است، قیمت هر قرص نان سنگک به هزار تومان افزایش یافته است!
امید است با تدبیر مسئولان، قیمت نان سنگک در لرستان به سطح قیمت نان سنگک در استان‌های همجوار، کاهش یابد.

منبع: چکیده خبر

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=100542

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۴
  1. البته جناب علیزاده قیمت که بلاست ولی کیفیت هم ندارد ؟ ایا کیفیت نان سنگک در استان قم با لرستان برابری میکنه چرا در قم کیفیت با لاست ولی در استان ما نیست مسولین ما هیچ گونه نظارتی ندارن

  2. مگه ایشان متخصص نان است. به قد و قیافه شما نمیاد…

  3. در خود تهران هم ۸۰۰ تومان است اونم با کیفیت عالی

  4. کاش شما در مورد قیمت اجر و سیمان که تخصص شماست حرف بزنی قیمت نان که مشکل مردم ما نیست جناب پیمانکار

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.