تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی لرستان: دو شهر کوهدشت و پلدختر بیشترین میزان زوال بلوط را دارند!

  • کد خبر : 100767
  • 21 آبان 1396 - 9:29

  معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یکی از رخدادهای تلخ در جنگل‌های زاگرس از جمله لرستان را زوال بلو‌ط‌ها عنوان و اظهار می‌کند: زوال بلوط منجر به نابودی درختان شده است. براساس آخرین گزارش‌ها، ۵۴ درصد جنگل‌های لرستان آلوده به زوال بلوط است. «حجت‌الله شکری سنجابی» می‌افزاید: درصد آلودگی […]

 

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یکی از رخدادهای تلخ در جنگل‌های زاگرس از جمله لرستان را زوال بلو‌ط‌ها عنوان و اظهار می‌کند: زوال بلوط منجر به نابودی درختان شده است. براساس آخرین گزارش‌ها، ۵۴ درصد جنگل‌های لرستان آلوده به زوال بلوط است.

«حجت‌الله شکری سنجابی» می‌افزاید: درصد آلودگی جنگل‌های بلوط لرستان به چهار دسته تقسیم می‌شود که شامل یک تا ۲۵، ۲۵ تا ۵۰، ۵۰ تا ۷۵ و ۷۵ تا صددرصد است. بیشترین آمار ابتلا به زوال بلوط بین یک تا ۲۵ درصد و کمترین آنها هم بین ۷۵ تا صددرصد است. دو شهر کوهدشت و پلدختر بیشترین میزان زوال بلوط را به خود اختصاص داده‌اند.

سنجابی از مهم‌ترین عواملی که منجر به زوال بلوط می‌شود را سن زیاد درختان، شرایط نامناسب رویشگاه، خشکسالی و تنش‌های خشکی، تبخیر و زهکشی ضعیف خاک عنوان می‌کند و می‌گوید:‌ عوامل کوتاه‌مدتی که منجر به آسیب شدید و تنش درختان می‌شود از جمله حمله حشرات یا خشکیدگی هم از این جمله است. عامل بعدی، فاکتورهای مستعدکننده مانند قارچ‌ها هستند که معمولا ضعیف اما پایدار بوده و باعث افزایش تنش شده و در مرحله آخر زوال دیده می‌شوند.

وی بیان می‌کند: در نوع اول، مرگ ناگهانی درخت با خشکیدگی سریع تاج اتفاق می‌افتد. این فرایند در یک یا دو فصل به ویژه در اوایل تابستان یا اوایل پاییز دیده می‌شود. در نوع دوم هم که زوال پیش‌رونده نامیده می‌شود به صورت خشکیدگی نوک تاج و کاهش تدریجی برگ‌ها در تعدادی از شاخه‌ها یا کل درخت قابل مشاهده است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=100767

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.