کد خبر : 10084
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۵
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 2,081 بازدید

طایفه کورونی «Kouroni»

  امیر منصوری: موقعیت جغرافیایی بخش کونانی؛ بخش کونانی‌کوهدشت، محدوده‌ای از سرزمین کهن ته‌رهان، در موقعیت ۴۷ درجه و ۳۲ دقیقه و ۴۹۹ ثانیه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۴۰ دقیقه و ۲۲۹ ثانیه عرض شمالی با ارتفاع ۱۰۱۳ متر از سطح دریا واقع شده است. مساحت آن ۶۹۶۸۲  کیلومتر مربع و کل جمعیت […]

 

امیر منصوری:

موقعیت جغرافیایی بخش کونانی؛ بخش کونانی‌کوهدشت، محدوده‌ای از سرزمین کهن ته‌رهان، در موقعیت ۴۷ درجه و ۳۲ دقیقه و ۴۹۹ ثانیه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۴۰ دقیقه و ۲۲۹ ثانیه عرض شمالی با ارتفاع ۱۰۱۳ متر از سطح دریا واقع شده است. مساحت آن ۶۹۶۸۲  کیلومتر مربع و کل جمعیت آن معادل ۲۰۵۰۵  هزار نفر، که در سال ۱۳۷۴ در تقسیمات کشوری به بخش تبدیل شد. این بخش در جنوب‌غربی شهرستان کوهدشت و هم‌جوار با بخش‌های گراو  «Garao»، رومشکان «Roumeshkan»، مرکزی و بخش لومار استان ایلام واقع شده است. رودخانه سیمره حدود ۲۰ کیلومتر از مرز‌ آبی دو بخش کونانی و بخش لومار را پوشش می‌دهد. بخش کونانی متشکل از دو دهستان کونانی «Kounani»به مرکزیت شهر کونانی و دهستان زیرتنگ سیاو «Siaou» به مرکزیت گَرخشاو«Garkhashaou»می‌باشد. مرکز بخش کونانی به وسیله جاده آسفالته درجه ۲ روستایی به فاصله ۱۲ کیلومتر به جاده اصلی ارتباطی پلدختر- اسلام‌آباد متصل شده و ارتباط ۴۵ کیلومتری مرکز بخش به مرکز شهرستان را میسر می‌سازد.
زبان، گویش، نژاد و مذهب مردم بخش کونانی:
زبان گفتاری اهالی این منطقه مانند سایر استان لرستان، بازمانده زبان‌های پهلوی اشکانی، پهلوی ساسانی یا فارسی میانه به شمار می‌آید. اهالی و طوایفی که در غرب لرستان سکونت دارند به دو لهجه لری و لکی تکلم می‌کنند. ساکنین بخش کونانی (ته‌رهان)، به‌جز چند پارچه آبادی در منطقه‌ی رماوند (حوضه رودخانه‌ی سیمره) که به زبان لری تکلم می‌کنند بقیه ساکنین منطقه به لهجه لکی صحبت می‌کنند. از نظر آماری جمعیت کسانی که در این منطقه با گویش لکی سخن می‌گویند از لرها بیش‌ترند. از نظر نژادی طوایفی که در بخش کونانی و شهرستان کوهدشت ساکنند، بخشی از ایل ته‌رهان به شمار می‌آیند و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: ۱- گراوندها  ۲-  آیینه‌وندها ۳-طایفه‌کونانی ۴- نورعالی‌ها ۵- درویش‌های ساکن رودبار، و به‌صورت پراکنده و محدود خانوارهایی از طوایف امرایی، سوری، رماوندی، آزاوخت، کوشکی، بالاوند، بیژن‌وند، ملکشاهی، ایتی‌وند، عرب یا«Ereo» و … در گوشه و کنار این بخش زندگی می‌کنند. بر اساس ایدئولوژی، مذهب این طوایف بیش‌تر شیعه دوازده‌امامی هستند و بقیه هم پیرو اهل‌حق – آتش‌بگی به شمار می‌آیند. با وجود گذشت بیش از هزار سال از خاموشی آیین مزدیسنایی در ایران، اما در میان کردارهای درونی شده و ایدئولوژی این طوایف هنوز نشانه‌هایی از آیین کهن‌سال زرتشتی به چشم می‌خورد.
وجه تسمیه کونانی؛
بخش کونانی از توابع شهرستان کوهدشت در غرب استان لرستان واقع است. مردم ساکن این بخش زادگاه‌شان را به نام ته‌ریون «Tarion» یا ته‌رهان «Tarhan» یاد می‌کنند که از گذشته‌های دور تا کنون بدین نام خوانده می‌شود، اما از وجه تسمیه ته‌رهان اطلاعی در دست نیست. نام ته‌رهان از زمان‌های پیش در کتاب مسالک‌ و الممالک آمده است. ته‌رهان (یا به نوشته‌ی برخی از پژوهشگران، طرهان) که در سفرنامه ابودلف مسعر ابن مهلهل خزرجی نیز به همین نام نوشته شده است (ابودلف در سفر خود به سال ۳۴۱ ه ق از این منطقه گذشته است). و در بسیاری از کتاب‌های قدما ۳ اسامی: کوهدشت، کوذشت، ته‌رهان دیده می‌شود.
در گذشته ته‌رهان یکی از ایالت‌های مهم غرب کشور بوده، که در محدوده لرستان فیلی قرار داشته است. در جایی دیگر حمداله مستوفی در تاریخ گزیده از کوهدشت و ته‌رهان نام برده که قرن‌ها پیش از ورود اعراب از بین رفته بودند. درکتب برخی از پژوهشگران آمده است که؛ بخش ته‌رهان به طور کلی سه دهستان: کوهدشت، رومشکان و ته‌رهان دارد. « دره ته‌رهان، اسکان گاه و مقر ایل ته‌رهان» دهیست‌آباد و پس از کوهدشت، مهم‌ترین قصبات ته‌رهان است که دارای اراضی آبی و ساکنان آن مالک زمین‌های زراعی خود هستند.
با توجه به این‌که این منطقه توانسته بود که در نابسامانی‌های گذشته، وسیله آسایش و امرار معاش اهالی را فراهم آورد، در نتیجه از کونانی (کون «Keon» , = مکان + نان)  به‌عنوان لقبی برای ته‌رهان یاد می‌کردند. و  به‌خاطر افسانه حاصل‌خیزی این منطقه (Tarhan) را کونانی، یعنی محل نان می‌نامیدند.
لازم به ذکر است که علت نگارش محدوده جغرافیایی مورد مطالعه به صورت (ته‌رهان) به این دلیل می‌باشد که در نگارش ایرانی کهن و فارسی باستان و میانه (زبان پهلوی) صداها نیز دارای علائم اختصاری الفبایی بوده‌اند. از آن‌جا که بخش نخست نام ته‌رهان دارای فتحه می‌باشد، ما بر اساس ادبیات کهن حرف (ه) را جهت صدای فتحه در کنار حرف (ت) قرار داده‌ایم.
اهالی ساکن دره ته‌رهان، نام کونانی را به صورت کورونی «Kouroni» تکلم می‌کنند، اما در میان اسناد تاریخی و باقی مانده از مردم و طوایف منطقه مورد مطالعه، این نام به صورت کونانی آمده است. از دیدگاه جغرافیای تاریخی، طایفه کونانی قسمتی از ایل ته‌رهان کهن به شمار می‌آید. و از این رهگذر ته‌رهان نام جغرافیایی دره‌ای میان کوهی است که در جهات شمال غربی-جنوب شرقی قرار گرفته است و از سمت شمال غرب به تنگه سی‌پله«Se – pela» و رودخانه سیمره در منطقه سر ته‌رهان و از سمت جنوب شرق به گردنه‌ی مادیان کوه و متصل به دره رومشکان محدود است. از گذشته‌های دور تا کنون طوایف مختلفی در منطقه نام‌برده سکونت داشته‌اند و در بین اهالی محل و مناطق هم‌جوار نیز این محدوده به ته‌رهان تکلم می‌شده است.
طایفه کونانی یکی از طوایف ساکن در دره ته‌رهان می‌باشد و هم اکنون نیز قسمت عمده‌ای از دره ته‌رهان به نام بخش کونانی که نام خود را از طایفه کونانی به وام گرفته است، در تقسیمات سیاسی کشور شناخته می‌شود. این طایفه که مبحث مورد مطالعه این مقاله می‌باشد به‌طور کلی از چند تیره و هوز تشکیل شده است که به طور اختصار به آن‌ها خواهیم پرداخت؛
تیره‌ی حیدرخانی یا رعیت (شامل؛ یاره‌کن – لکن – کایلن):
هوز باویی – هوز مرالی – هوز کرمعلی – هوز حیه‌رخان – هوز نویرمرای
تیره کاکمزن:
هوز خیرکه – هوز حق دای
تیره توشمال (منصوری):
هوز مه‌رضایی؛
هوز الفت‌بگ – هوز خنجروگ – هوز برخوردار – هوز سلیمان – هوز جعفرخان
هوز بساط‌بگی؛
هوز بساط خان – هوز مهراو – هوز رحیم – هوز شکروگ
تیره قوتل«Qeotel»؛
قوتل مه‌رضایی:
هوز سلطان‌محمد(سلطی) – هوز دوله شه – هوزملکه – هوزگجی – هوز جوزلا – هوز مشی – هوز جونه مه – هوز مه‌لولایی – هوز موساوگ – هوز قمی
قوتل بساط‌بگی؛
هوز عالی‌وگ – هوز خدایی – هوز آوه‌ختی – هوز ملا – هوز نعمت اله
تیره کت کن:
تیره نویرعالی؛
هوز پشم – هوز بختیار – هوز خونی چاه سرده
تیره منار علی عسکر؛
هوز خدادای
کتابنامه:
امیرمنصوری، ۱۳۸۹ بررسی هنر گچبری دوره ساسانی (مورد مطالعه محوطه باستانی برزقاوله، کوهدشت لرستان) دانشگاه تهران مرکزی، منتشر نشده.

برگرفته از : سیمره

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

یک کوهدشتی ساکن تهران در گفته :

جناب آقای منصوری مطالب ارزنده ای بود، البته جسارت نشود ولی من خودم چون با کورانی ها (کورنانی) خیلی در ارتباط هستیم و پسر خاله های پدرم نیز از این طایفه می باشند، معنایی لغوی را اینگونه شنیدم که کور به معنای خاموشی،کور و نان به همان معنایی نان می باشد که روی هم رفته یم اصطلاح به نام کورنانی یا کونانی به معنای اینکه مردمان سفره دار یا بهتر بگم مهمان نوازی نبوده اند البته در مهمان نواز بودن یه کم خساست به خرج دادن.البته بازم میگم عذر خواهی میکنم.
اما مورد طایفه بعضی از این طایفه های آن نیز چنین شنیده ام که به عنوان مثال تیره توشمال (منصوری) و تیره ای که در کوهدشت ساکنند مثل هوز کهزاد و هوز محمد حسن که اینها اصالتن از تیره ملک شاهوند(ملکشن) از ایل ایتیوند(ایوت وند) دلفان می باشند و هم چنین با گراوند های سرطرهان خصوصاً محمدی ها (خوانین) یک ریشه نژادی دارند و البته به چهره آنها نگاه کنید و مردمان ملکشن خیلی های آنها انکار از یک خانواده می باشند. و این قضیه را بارها از کونانی های کوهدشت و گراوند های که نام بردم و حتی گاه گداری کسی را از ملکشن به پستم می خورد می پرسیدم این مطلب را تایید میکردند.
بازم عذرخواهی بنده را بپذیر دوست عزیز.
سوال : آیا این که بعضی از تیره های کونانی از ایل ایتیوند می باشند درست می باشد؟

ناشناس در گفته :

آره

شکیب .از دیار کوهنانی در گفته :

این مطلب که شما میگی درست نیست چون همه جا خشکسالی بوده و فقط منطقه‌ای از طرهان گندم فراوان داشتن به همین خاطر تمام روستاهایی اطرف به این منطقه آمدن ومثل زمان یوزارسیف کوهنانی به کوه نان معروف شده😃😆

احترام آزادبخت در گفته :

مرحبا آقای منصوری خوشحال شدم کسی پیداشد تا کونانی را به هموطنانش معرفی کند تادیگران بیشتر با این منطقه آشناشوند.من چندین سال به عنوان معلم بااین مردم خونگرم ومهمان نوازودوست داشتنی زندگی کردم وهیچوقت آنها راودوستان عزیزی که دراین منطقه دارم رافراموش نمیکنم.پاینده باشی

امرایی در گفته :

باسلام اقای منصوریلازم است بدانید ایل لر زبان امرایی وسوری سرامد طرهان بوده که اگر به شجره اقایان غضنفری نگاه کنید متوجه میشوید که از امرایی هستند مردمی باریشه واصالت هستند که لازم است بدانیید رومشگان دشت است نه دره به اداره ثبت بروید یکی از مردم خونگرم کونانی ریاست ثبت است دراخر جواب ان اقایکه دایهای مرا کور سفره خواند واقعا بدون اغماذ میگویم که کل گفتهایش دروغی بیش نیست چراکه مهماننوازند درپایان توجه کنیید اگردر فکر توسعه طرهان هستید پس درفکر درست نوشتند وعدم کوچک کردن باشیم وبهم احترام بگذاریم تابزرگ شویم درقدیم میگفتند/ تا گوجری ننی وگپی نمیرسی/ فارسی تاگوچکی نکنی بزرگ نمیشوی

به املای کلمات بیشتر دقت کن لطف بفرمایید از کرامات آقایون بیشتر صحبت بفرمایید که سرآمد طرهان بوده اند . البته ضمن عذرخواهی از مخاطبین دیگر از خدمات آقای غضنفری در عرصه ادبیات نمی توان گذشت

اسدی در گفته :

سلام اقای منصوری
اقای منصوری از این اینکه اقدام یه معرفی این منطقه کردی بسیار کار خوب و قابل تو جهی هست ولی اقا امیرحضرتعالی که دررشته باستانشناسی تحصیل کردی انتظار می رفت کمی بیشتر به سوابق تار یخی این منطفه که ازغنی ترین مناطق کشور در زمینه مطالعات تاریخی وپیش از تاریخ است صحبت کنی و با سیر در تاریخ متون پهلوی ریشه ی نام این منطقه را از متون بسیارقدیم ایران زمین جستجو می کردی
و در کل این نکته رو هم خدمتت عرض کنم اگه میخای به این منطقه و مردم ان خدمت کنی و ان رو به خوبی به دیگران معر فی کنی با ((عرض بوزش ))کمی علمی تربه مسئله نگاه کن حالا این که هوز خیرکه یا مهرزای و………. که هستندچندان تاثیری ندارد

هنجس در گفته :

جناب منصوری مطالب زیبایی نوشتید.ای کاش نامی هم از چهره های مطرح و خوشنام طایفه کونانی همچون اسفندیارخان منصوری، الهیارخان منصوری و صحبت اله خان منصوری که واقعا مهمان نوازیشان شهره عام و خاص بود و هم مرد رزم بودند هم مرد بزم برده میشد.

تنکس

داریوش همتی زاد در گفته :

سلام جناب هنجس عزیز : از نوشته آقای منصوری تا حدود زیادی با مردم کوهنانی و خصایص آنان آشنا شدم هرچند برای چون مایی که خود متولد آن منطقه هستیم مطلب چندان تازه ای نداشت . فقط می ماند گله ای از دوست عزیزمان هنجس که صد البته با عرض معذرت از ایشان ، مطلب مطرح شده توسط اورا در مورد این سه نفر ( با احترام ) چندان هم واقعی نبوده هرچند باز هم با عرض پوزش از بزرگانی چون آنان ، باید گفت : در بین طایفه کوهنانی میهمان نواز تر از این افراد زیاد بوده و متعجبم چرا به آنان اشاره ندارید هرچند روحیه میهمان نوازی ، در بین مردم لر فراگیر بوده و مختص به جای خاص و یا افرادی که در این نوشته اصرار بر میهمان نواز بودنشان است نیست به هرحال انتظار میرود دوستان عزیزمان در نگاشتن یک مطلب واقعیت را مد نظر داشته و نه مطامع شخصی چرا که همه مردم در برابر واقعیت سر تعظیم فرود آورده و ادعایی خلاف آن را مطرح نخواهند کرد به مردم مهربان و بزرگ منش کوهنانی سلام و دورود میفرستم و امید وارم همچون همیشه و همچنان از تبار آزاده و با فرهنگ استانمان باشند .

هنجس در گفته :

دوست عزیز و بزرگوار جناب آقای همتی زاد: اولا گله ای که دارید تقریبا بجا میدانم و قبول دارم. دوما باور کنید در این مورد بنده هرگز مطامع شخصی را مد نظر نداشته و گزینه مهمان نوازی را در پاسخ به کامنت یک همشهری از تهران داده ام حال اشاره ای که به آقایان منصوری داشتم به سبب آشنایی و دوستی که با این خانواده محترم بود عرض کردم که شما نیز در این مورد مقداری کم لطفی میفرمایید که مطلب بنده در مورد ایشان واقعی نبوده مگر افراد نامبرده جزء طایفه کونانی نمیباشند؟، جناب همتی عزیز شک نکنید که طایفه محترم کونانی همه از همدیگر مهمان نوازتر وعزیزترند که بنده سعادت برخورد با افرادی که شما میفرمایید نداشته ام،سوما دوست عزیز مطمئن باشید که مردم عزیز و مهربان و با فرهنگ کونانی از همه لحاظ باعث افتخار و سربلندی منطقه طرهان و لرستان بوده، هستند و خواهند بود.

همشهری از تهران در گفته :

از جناب منصوری باید تشکر کرد ولی خوب بود که موقعیت کل شهرستان را در نظر میگرفت اگر به گلزار ادب لرستان که جنابان آقایان غضنفری و رضایی زحمت زیادی کشیدند خداوند رحمتشان نماید.در دو دهه پیش که کل شهرستان را با جمع آوری ابیات از اقوام مختلف لک به کسانی که شهر و دیار ما را نمی شناختند شناساندند حال بهتر است با این منابعی که شاید رشته تحصیلی آقای منصوری هم باشد برای چهره واقعی شهرمان چه جاذبه هایی دارد مطالب نوعی را بنویسد وشاهد آن نباشیم که روزنامه ها ننویسند کوهدشت کوچک تهران بزرگ را بلعید به امید آنکه شاهد تحول در همه حوزه های شهرمان باشیم با کمک دوستان با ارزش و دانشمندمان

زهره در گفته :

باباشمادیگه چطوری فکرمی کنید!!قبیله وطایفه رابگذاریدکناریه کم به فکرتوسعه فرهنگ وتحول درمنطقه باشید. حالابرفرض طایفه شماسرآمدهمهٔ طایفه هاست کمی ازلرستان بریداون طرفترببینیدچگونه درباره ماقضاوت می کنند، همالی ورگه کیشی راهم به این فضای مجازی نکشانید.

عباس در گفته :

چیه اسمیه گراون نمارینو

رسول تيموري از تهران در گفته :

عرض سلام واحترام خدمت جناب آقای امیر خان منصوری وتقدیر وتشکر از حضرتعالی بخاطر معرفی منطقه
به امید موفقیتهای روز افزون شما

دست مریزاد داش امیر خدمت همه عزیزان عرض کنم درست است تو هر منطقه ای افراد یا طایفه ای سرشناس و بزرگ منش و با اصل ونسب مطمعنا وجود داشته و دارند مثل خاندان امرایی ؟؟، غضنفری و…… لذا امیر خان ما فعلا منطقه کونانی را مد نظر داشته و از ایشان انظار میرود ر مورد خوانین مناطق دیگر نیز تحقیقاتشون را در معرض دید علاقه مندان قرار دهند
ومن الله التوفیق

ناشناس در گفته :

امیرخان ممنون از اطلاعات خوبتان

حامد منصوری در گفته :

سلام اقای منصوری حال شما خوب هستین مرسی کارتون خیلی درسته بقران تازه فهمیدم کجادارم زندگی میکنم

کونانی در گفته :

مرسی از توجه شما حامد خان…

کونانی در گفته :

واااااااای بر ما که چنان به جان هم افتاده ایم، کی سرآمده کی مهمان نواز روزگار اینقدر مشکلات برامون درست کرده که برادر خونه برادرش نمیره بعد صحبت از مهمان نوازی و سرآمدد بودن طایفه و ایلاتمان می کنیم، قبل از اینکه یه سوال بپرسم این نکته در مورد ریشه طایفه کوهنانی یا کورانی بگوییم که به قول اون دوست ساکن تهران صحیح می باشد بله ما کونانی (کوهنانی، کورانی) که الان به کورانی و بساط بیگی نام برده می شویم تیره کونانی اصلیت ایتیوند یا همان طایفه ملکشن ایتیوند می باشیم .

سوال : کدام یک از خوانین لرستان (سرآمد و غیر سرآمد) آثار فرهنگی از خود به جای گذاشتن؟؟؟؟ در کل تاریخ لر(لک، لر، بختیاری) کریم خان زند هست سنگ شو به سینه میزنیم کل ایران به شیرازی میشناسنش!!! همه ا میدونیم چرا چون کل عمرشو صرف آبادانی شیراز کرد. یکی از خوانین بختیاری هم در استان چهار و محال بختیاری فکر کنم فارسان یا پیر غار یه کتابخانه درست کرده.
خوانین ما افتخار نداشتن از این واقعیت که در میان ما فقط برادر کشی و کوچک نمودن همدیگر یک نوع فرهنگ شده و این تا ده ها نسل دیگر هم ادامه داره هیچ چیز با ارزشی وجود ندارد و تمامی مورخین که تازه سر باز کردن یه جوری میخوان ایل و طالیفه خودشون پررنگ کنند هیچ مطلب مفید ندارند و همه حرف ها تکراری هستند. تمام مطلب برگرفته شده از سایت و نوشته های دیگران بدون اینکه خوشان تحقیق وتفحصی انجام بدن یک مطلب رو ویرایش می کنند و درج می نمایند.
بابا بس کنید دیگه خجالت بکشید، برید ریشه این همه بدبختی مردم استان رو پیدا کنید فکر چاره ای باشید من کیمو اهل کجام نون و اب نمیشه به این فکر کنید که چرا از اول سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تا الان تا جایی من خبر دارم بیش از ۲۵ نفر از جوانان این شهر (شهرستان کوهدشت)اعدام شدن، برید ریشه اینو بدبختی پیدا کنید و فکر چاره ای اساسی باشید.
با من من کردن کاری درست نمیشه، حالا که اینطوری من سرکرده کل استان لرستانم رئیس ایل کوهنانیم اصلا ونصبمم از نوادگان کوروش بزرگ هخامنشی بیاد اثبات کنید که نیستم!!؟؟

هم ولایتی شما در گفته :

برادر کونانی… مرسی که اشارات خوبی فرمودی.
اولا اینکه کورانی و ملکشن و ایوتین… همه برادریم از خطه ترهان و دلفان. اما کورانی یک طایفه کاملا جدا از ایوتین و … هستش. حالا شاید در طول زمان عده ای از طایفه ایوتین با کورانی ادخام شده باشند و بالعکس… اما این بحث زمان و مکان می خواهد که بیشتر مجادله کنیم تا به نتیجه برسیم. حالا شما که به فکر جامعه و مشکلات آن هستی لطفن چاره ای بیاندیش و فرضیه ای را ارائه بده تا دست اندر کارانت کاری بکنن. درضمن هر کس به فکر اصلاح خودش باشد خیلی بهتر است تا بخاد دیگران را اصلاح کند…
اما دوست من آینده از آن کسی است که گذشته خود را بشناسد… و میراث نیاکان یکی از ارکان هر تمدن هستش و اگر کسی از گذشته خود خبر نداشته باشد. نمیتواند به آینده امیدوار باشد و به حالش اطمینان…
با آرزوی سلامتی و بهبودی

فائزه ساکن کورونی در چهاشنبه 14اسفندماه در گفته :

باسلام خدمت همشهریان عزیز و تشکر از اقای منصوری در باب مطالب…….در جواب ساکن تهران بگم که کوهنانی یعنی کوه نان به سخاوت و مهمان نوازی این طایفه اشاره دارد…….در بحث خوانین نمیتونیم بدون توجه به بزرگان باشیم ولی در عصر حاضر که عصر فرهنگ و علم است این موضوع شاید دیگه زیاد به چشم نخوره و به روایتی عقل هر کس اصالت اوست

شاهیوند از تهران در گفته :

جناب اقای منصوری شما اشاره به تمام طایفه ها ی شهر کونانی
کردی ولی اسمی از شاهیوند وزکور که نزدیک رودخانه سیمره است نکردی .

برادر شاهیوند
مطلب ما هنوز به اتمام نرسیده و ادامه دارد…
درباره طایفه بزرگ شاهیوند به عنوان قسمتی از ایل دلفان، باید بگم که اطلاعاتمون در حد کافی نیست، در اولین فرصت به این مهم نیز خواهیم پرداخت.
با درود فراوان

برومندشاهیوند از تهران در گفته :

برادر منصوری از اینکه جواب مطلب بنده را دادی ممنونم
جهت یاداوری ما یه روستای بزرگ شاهیوند هم توی لومار ایلام داریم که با گویش کردی
فعلی تکلم میکنن . از مدیریت جناب اقای ازادبخت هم تشکر میکنم .

برومندشاهیوند از تهران در گفته :

برادر منصوری از اینکه جواب مطلب بنده را دادی ممنونم
جهت یاداوری ما یه روستای بزرگ شاهیوند هم توی لومار ایلام داریم که با گویش کردی
فعلی تکلم میکنن . از مدیریت جناب اقای ازادبخت هم تشکر میکنم .

اتیوند در گفته :

ضمن تقدیر وتشکر از کار ارزنده برادر عزیزمان انسان نباید اصالت وریشه خودش رو گم کنه البته بعضی از طایفه درویش ایل اتیوند نیز ساکن بخش کوهنانی هستند

♥♥کوهنانی♥♥ در گفته :

از این اسم کونانی متنفرم یا کوهنانی باید باشه یا کورانی …. هزارتا اسم براش میزارن .. این اسمش مسخرس … بالاخره نفهمیدیم که کوهنانیه یا کونانی ، کورانی
.
از این همه اطلاعاتی که در خدمت ما گذاشتی ممنونم آقای منصوری .. خیلی مفید بود . با آروزی موفقیت برای خودتون و خونوادته ی محترمتون.

ی ا س ر در گفته :

تشکر اقای منصوری .اما بهتره به جای این حرف ها کمی به مشکلات این بخش بپردازیم؟

ناشناس از تهران در گفته :

جناب آقای منصوری از اینکه شهرمان راتوصیف کرده ای خیلی ممنونیم واقعا جالب بود

همشهری در گفته :

باتشکرازبرادرامیرمنصوری

ziba kuonani در گفته :

طایفه کونانی…طایفه ای بزرگ و مهمان نواز

از دودمان میرشاه قلی غضنفری امرایی در گفته :

اقای منصوری لطفا کتاب تاریخ غضنفری را مطالعه بفرمایید تا بدانید سردمداران منطقه طرهان فرزندان میر قیصر امرایی که درسال ۱۰۰۶قمری درحمایت از شاهوردی خان با شاه ایران درگیر وبه اردوی قزلباش پیوست وسپس فرزندش میر غضتفر مورد الطاف شاهانه قرار گرفت وبا اعطای لقب بیگ و واگذاری املاک روبره وچم خزینه وپریان وگل گل دوباره به منطقه طرهان برگشتند باید از میرهای لرستان وقیام معروف میر قیصر ……ودودمان پر افتخار امرایی می نوشتید از نظرعلی خان غضنفری …

ترهان در گفته :

با سلام و عرض ادب خدمت دایی گرامی از خاندان میرشاه قلی بزرگ
باید به عرض برسانم که / هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد /// تاریخ غضنفری و فراتر از آن را نیز مطالعه کرده ام. در خصوص خاندان غضنفری می شود کتابها نوشت. اما چهاچوب مقاله ما کاملن مشخصه و نمی توانست فراتر رود… به امید خدا و به کمک حضرت عالی ما می توانیم درباره طایفه امرایی و میرهای سیمره هم بنویسیم.
ارادتمند…

چیاراوی در گفته :

جناب اقای منصوری عزیز و بزرگ وبا اصالت وبا نجیب ودوست گرامی در حق طایفه حکیم وخردمند کوهنانی اجحاف کردی میتونستی از بزرگان تحقیق وتفحص بیشتری بعمل آوری

کورونی در گفته :

خدمت دوست و سرور گرامی جناب چیاراوی
عرض ادب و ارادت
بله این تحقیق فقط یک چکیده مختصری است از کورونی و ترهان و می توان بیشتر از این نیز تحقیق و تفحص کنیم. اکنون اگر شما نیز لطف بفرمایید می توانید کمک نمایید تا بیشتر و بهتر بنویسیم.
ممنونم…

شادی منصوری در گفته :

مرسی امیر عالی بود

ناشناس در گفته :

عالی بود

با عرض سلام و تشکر از شما آقای منصوری
چرا تمام طایفه ها رانام بردید با همه ی هوز ها ولی کاکمزند را کامل اسم نبردید مخصوصا “رستمی ها”
با تشکر .

غزل در گفته :

سپاس از زحمات شما ولی چرا از چهره های نامی کوهنانی هیچ اسمی نبردید

غزل در گفته :

با سلام و تشکر از زحمات شما جناب منصوری
ولی چرا اسمی از رستمی ها نیاوردید؟

شاهیوند کشکان در گفته :

درود بر اقای منصوری

شاهیوند کشکان در گفته :

درود بر اقای منصوری موفق باشید

امیر منصوری در گفته :

با تشکر از مخاطب محترم / غزل/
مقاله طایفه کورونی فقط اشاره کوتاه و مختصری بود از اوضاع اجتمایی ترهان کهن///
بر این نکته آگاهم که خیلی از بایدها از قلم افتاده است اما دلیل بر نبود آنها نداشته و ندارم.
طایفه کاکمزن یا کاکمزند یا کاکمزوند نیز در حد اشاره به دو خانواده این هوز یعنی خیرکه و حق دای داشته ام و مابقی کاکمزن زیر مجموعه این دو شخص بوده اند… اما اینجانب در حال تفحص هستم و مطلب و نکته جمع آوری میکنم، اگر حضرت عالی بتوانید به ادامه تحقیقات اینجانب کمک نمایید / سپاسگزار خواهیم بود…

پیروز باشید

رضا در گفته :

مرحبا اقای منصوری

سلام آقای منصوری چرا آز کاکا زنها اسم هوز سرخرن زردک رانبردیدباتشکر

نعیم حیدری وفا در گفته :

بسیارممنون ازاطلاعات خوب شما ارادتمندنعیم حیدری وفا

تهرانی در گفته :

مرسی آقای منصوری

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :