- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

محدودیت منابع دولتی «جدی» است / برای توسعه لرستان نباید منتظر «دولت» ماند / به قلم «مصطفی شکری»

 

مصطفی شکری*/ میرملاس: 
مسلماً با توجه به محدودیت شدید منابع مالی دولت، نباید برای توسعه استان لرستان منتظر «دولت» ماند. اقتصاد ایران در پنج ماهه نخست امسال با کسری بودجه حدود ۴۷ هزار میلیارد تومانی روبه رو شده است. این رقم حدود ۱۵ درصد کل رقم بودجه کشور است. بر طبق آمار از ۱۰۰ درصد بودجه کشور، ۹۳ درصد آن در بخش هزینه های جاری و پرداخت حقوق کارمندان مصرف می شود و صرفاً ۷ درصد بودجه برای کارهای عمرانی و زیرساختی باقی می ماند. با این کسری بودجه شدید تقریباً کارهای عمرانی و زیرساختی کشور تعطیل شده است. در این حالت که دولت به سختی حقوق کارمندان خود را پرداخت می کند باید نگاه ها را به بخش خصوصی معطوف کرد و شرایط حضور این بخش را در اقتصاد ایجاد کرد. در این حالت فقط باید از دولت انتظار داشت که تسهیل کننده حضور بخش خصوصی باشد و بوروکراسی اداری حضور فعالان عرصه اقتصاد را تا حدّ امکان کاهش دهد.
یکی از اصلی ترین راه ها برای توسعه استان های محرومی مانند لرستان «جذب سرمایه» است. حال چه این سرمایه از طریق سرمایه گذاری داخلی باشد چه از طریق سرمایه گذاری خارجی. البته برای ایجاد انگیزه «سرمایه گذاری» در لرستان، باید تلاش کرد تا «ریسک» سرمایه گذاری در استان کاهش یابد. سرمایه گذار همچون «گنجشک» حساس است، با هزار زحمت جذب می شود ولی با کوچکترین بی ثباتی پر می گیرد و می رود. پس باید ایجاد شرایط «ثبات و آرامش» را در جهت تأمین خاطر سرمایه گذار در اولویت برنامه ها قرار داد.
یکی دیگر از راه های ایجاد اشتغال و جذب درآمد در استان لرستان «توسعه صنعت گردشگری و توریسم» است. لرستان هم سرزمین جاذبه های طبیعی است و هم سرزمین جذابیت های تاریخی. از جذابیت های طبیعی چون دریاچه زیبای گهر، آبشارهای نوژیان، بیشه، افرینه، دره رویایی شیرز، پل برفی تا جاذبیت های تاریخی چون دژ شاپور خواست، پل کشکان، غار میرملاس، غار هومیان گرفته همه از جمله جذابیت های طبیعی و تاریخی استان لرستان به شمار می آیند. باید از بخش خصوصی دعوت کرد تا با ایجاد شرایط زیرساختی جذب مسافر و گردشگر مانند احداث هتل، ایجاد راه های مطمئن و ایمن دسترسی به محل جذابیت های طبیعی و تاریخی، استفاده از تبلیغات گسترده در رسانه های ملی و فرا ملی و… تحرک را به این بخش «مغفول» اقتصاد لرستان برگرداند.
این نکته هم حائز اهمیت است که آزمایش و خطا در برنامه های توسعه استان لرستان، بسیار پر هزینه و زمانبر است. بنابراین حتی المقدور باید هر کار عمرانی و زیرساختی که در لرستان صورت می گیرد با مطالعه و نظر کارشناسی همراه باشد تا هم «هزینه های جانبی» مورد بررسی قرار گرفته و هم عملیاتی بودن «پروژه» تضمین شود.
*دانشجوی دکترای اقتصاد

این مطلب در روزنامه سیمره شماره ۴۲۹ منتشر شده است.