- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

رسانه‏ ای که فقط «به به» و «چه‏ چه» کند، پیک شادی است

 

[1]مهران مریدی :


سردبیر نشریه طلوع ورزش لرستان

رسانه‏ ای که فقط «به‏ به» و «چه‏ چه» کند، پیک شادی است

مهرماه سال گذشته بود که که تصمیم گرفتیم نشریه‎ای با رویکردی ورزشی را در استان منتشر کنیم و چه نشریه‎ای بهتر از طلوع ورزش که چند ماه از مجوزش گذشته اما هنوز چاپ نشده بود.

آن زمان می‎دانستیم در این راه سخت و دشوار کاری بس ‌‎طاقت‎فرسا در پیش داریم اما بازهم با علم به این مسیر دشوار یا علی گفتیم و شروع کردیم. هرچند نشریه لرستان ورزشی به سبب بی‎مهری‎ها و مشکلات مالی دیگر با این اسم منتشر نمی‏شد اما این هم مانعی نبود که از تصمیم‎مان صرف نظر کنیم. از همان اول با توجه به اینکه نشریه زمینه سیاسی، فرهنگی و… داشت تصمیم گرفتیم بیشتر مطالب ورزشی باشد و چون هر نشریه‎ای برای حیات نیاز به آگهی دارد این رویه را در پیش گرفتیم.

ادارات و ارگان‏های مختلف می‎گویند چون اسم نشریه طلوع، ورزشی است از دادن آگهی معذوریم ولی با این حال هنوز اسم نشریه را عوض نکرده‎ایم و هرگز به جدایی طلوع از ورزش نمی‎اندیشیم هرچند تا حالا از جیب هزینه کرده‎ایم و معتقدیم اگر درآمد با هزینه‎ها مساوی شود، کافی است و دنبال سوددهی نیستیم. گران شدن کاغذ و بهانه‎های جورواجور چاپخانه هم خیلی اذیت می‎کند اما با این حال باز میدان را خالی نکرده‎ایم.

با این شرایط، اهالی ورزش و برخی مسوولان توقع دارند که به هیچ‎وجه، انتقاد نکنیم و وقتی انتقاد سازنده‎ای منتشر می‎شود N نفر به ما زنگ می‎زنند که چرا این مطلب کار شده ولی هر وقت مطلبی باب دل آنها منتشر می‎شود، به خودشان حتی زحمت یک پیام را نمی‎دهند و انگار منعکس کردن آن مطلب، وظیفه بوده است.

‏باید خدمت عزیزانی که ظرفیت انتقاد را ندارند، عرض کنیم که انتقاد کار رسانه‎هاست و رسانه‎ای که این مهم را نداشته باشد و فقط «به‎به» و «چه‎چه» کند، اسمش رسانه نیست، بلکه یک جورایی پیک شادی است اما متأسفانه فرهنگ انتقاد در جامعه رسانه‎ای استان ما هنوز جا نیفتاده و نمی‎دانیم کی به این فرهنگ مهم دست پیدا می‎کنیم!

امیدواریم در آینده گنجایش انتقاد برخی بیشتر شود و یک جورایی واقع‌بین باشند.

منکر این نیستیم که جاهایی شده با توجه به شرایط از انتقاد صرف نظر کرده‎ایم؛ چون شرایط ایجاب کرده و معتقدیم انتقاد در مواقع لزوم و تعریف هم باید در مواقع لزوم باشد اما برخی توقع دارند که فقط از آنها تمجید و تعریف شود که با اخلاق رسانه‎ای زیاد جور درنمی‏آید هرچند نشریاتی هستند که از عده‎ای فقط تعریف می‎کنند یا از عده‎ای خاص تعریف و از عده‎ای دیگر فقط و فقط انتقاد می‎کنند!

ذکر این نکته ضروری است، چون اهالی رسانه در استان به لحاظ مالی تأمین نمی‎شویم! مجبوریم برای چند رسانه کار کنیم که این مشکل از کیفیت کار می‎کاهد هرچند تمام تلاش‎مان را در این خصوص به کار می‎گیریم.

خوابیدن در دفتر، نرفتن به مراسم شادی و غم، گرمای تابستان، سرمای زمستان، دیر رفتن سر کلاس، خوردن غذاهایی که کارشناسان تاکید دارند کمتر استفاده شوند (فست فود)، عصبانیت زیاد هنگام چاپ که گاهی تا مرز جنون می‏رویم، تلاش برای شماره‏ای که چاپخانه آن را چاپ نکرده، گاهی هم شادی و خنده و… از جمله دست‏آوردهای یک‏ساله طلوع است اما به هر حال یک سال گذشت و دردودل زیاد است و اگر بخواهیم ادامه دهیم، مثنوی صدمن کاغذ می‏طلبد اما امیدواریم همانطور که در شروع کار، شعارمان طلوعی بود که هرگز غروب نمی‎کند، همیشه در آسمان رسانه‎ای لرستان حضور داشته و هرچند اندک اما سهمی در این عرصه سخت داشته باشیم.