تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

معلولین و فضای عاری از محدودیتهای اجتماعی

  • کد خبر : 101213
  • 13 آذر 1396 - 0:01

  الهام ناظری / میرملاس :    امروز ۴ دسامبر ، ۱۳ آذر یک روز بعد از روز جهانی معلولین در نگاهی گذرا به تیتر خبرگزاریها ، سایتها ، روزنامه های روز گذشته آمار و نکته نظرات قابل تامل واندیشمندانه صاحب نظران اجتماعی با عنوان” عدم رعایت حقوق معلولان”، “معلولیت نمی توانم نیست”، “ادارات مناسب […]

 

الهام ناظری / میرملاس : 

 

امروز ۴ دسامبر ، ۱۳ آذر یک روز بعد از روز جهانی معلولین در نگاهی گذرا به تیتر خبرگزاریها ، سایتها ، روزنامه های روز گذشته آمار و نکته نظرات قابل تامل واندیشمندانه صاحب نظران اجتماعی با عنوان” عدم رعایت حقوق معلولان”، “معلولیت نمی توانم نیست”، “ادارات مناسب سازی نیستند”،”پیاده روهای فضای شهری مناسب سازی نیستند”، “سازمانهای دولتی فاقد آسانسور هستند”، “قانون سه درصد جذب معلولین نادیده گرفته شده” دیده می شد. آیا بهتر نسیت بجای محدود شدن چنین دل نگرانی هایی به همین روزهای سال ، دغدغه ثانیه های مسئولین باشد ، ثانیه های که برای یک فرد فاقد سلامت جسمی (معلول جسمی حرکتی ) به سان یک روز می گذرد ؛ عدم نامناسب بودن امکانات شهری در ساختمانهای دولتی بخصوص مراکز آموزشی (دانشگاهها ، مدارس …) ، مراکز درمانی ( بیمارستانها ، مطب ها ، مراکز فیزیوتراپی …) ، مراکز تفریحی( پارکها ، شهربازیها …) نشان از عدم توانمندی محیط شهری دارد نه ناتوانی فرد ویلچر سوار یا دارای معلولیت جسمی حرکتی!

روند رو به رشد سن و پدیده سالمندی در ایران با توجه به عدم زیر ساختهای اجتماعی در امکانات شهری و روستایی به امر نگران کننده تبدیل شده است . داشتن جامعه ای پویا نیازمند مشارکت تمام اقشار جامعه از جمله معلولین ، جانبازان، سالمندان ، کودکان ، مادارن باردار… است که جزو جامعه آماری ناتوانان جسمی ،استفاده از امکانات نا مناسب محیط شهری و روستایی می باشند. معلولیت در یک قدمی هر فرد می باشد؛ با وجود سوانح طبیعی ، تصادفات ، زلزله ، نا آگاهی از وجود بعضی از بیماریهای ژنتیکی که منجر به بروز معلولیت می شوند هر روز به آمار ناتوانان جسمی اضافه میگردد.

اکنون که معلولین را کنار گذاشته ایم در مدت زمان نه چندان دور می بایست به دلیل عدم وجود امکانات ،سالمندان را به این طیف اضافه و به خانه نشینی دعوت نماییم.

عمده ترین منبع استراتژیک هر جامعه ، منابع انسانی آن است . جوامعی می توانند در بلند مدت موفقیت کسب کنند که بتوانند منابع انسانی خود را به طور صحیح و اصولی توسعه وپرورش داده و همراه با تقویت دانش ، معرفت و مهارتهای فنی لازم ، امکانات محیط و امنیت اجتماعی را برقرار نماید. امنیت اجتماعی فقط بعد روحی و روانی افراد را شامل نمی شود بلکه حضور یک فرد معلول در اجتماع برای انجام امور روزمره اداری و خانوادگی نیازمند امنیت اجتماعی می باشد که شامل امنیت استفاده از پیاده روهای مناسب ، فضای فیزیکی مکانهای درمانی ، آموزشی ، اداری … بدون ایجاد صدمه و آسیب می باشد.

بر اساس آمار ، سرمایه انسانی ، نقش اول ثروت آفرینی در کشورهای توسعه یافته را با ۶۷ درصد به خود اختصاص داده در حالی که سهم منابع طبیعی و فیزیکی ۳۳ درصد است ؛ این سرمایه نیروهای انسانی است که می تواند به عنوان پشتوانه حرکت های بزرگ محسوب  شوند.

معلولین بزرگترین اقلیت جامعه هستند که متاسفانه مسئولین و متولیان امر به حقوق شهروندیشان توجه ندارند. نگرش منفی به عدم توانمندی معلولین با میزان فارغ التحصیلان دانشگاهی و قهرمانان مجامع بین المللی و کشوری با وجود همه کمبود ها در ارائه دسترسی ها به امکانات رفاهی همخوانی ندارد.

افراد دارای معلولیت عدم خودباوری و نبود فضای فیزیکی مناسب در محیط ترددشان را محدودیت میدانند که این امر مستلزم ایجاد زیر ساختهای محیطی برای حضور فعال در اجتماع است لذا این خود باوری با حمایتهای مسئولین امری که توجه به حقوق معلولین را فقط به روز ۱۲ آذر و بیان دیدگاههای خود بدون اعمال ضوابط اجرایی حتی یک مورد در مجموعه مدیریتی خود ، می دانند امکان پذیر نخواهد بود .

با بیان ترحم برای بزرگترین اقلیت اجتماع ، آن هم صرفا در روز ۱۲ آذر محدودیتهای اجتماعی برچیده نخواهند شد . بهتر است با درایت و اعمال ضوابط و مقررات و مطابق با قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان به ایجاد فضاهای مناسب و بدون مانع با برنامه ریزی جهت رسیدن به شهرهای مناسب سازی شده به این نوع نگرش دلسوزانه پایان دهیم و برای ایجاد فضای عاری از محدودیت اجتماعی در ساختمانهای با کاربری عمومی و فضاهای شهری نیازمند اقدام عملی و استاندارد هستیم. حال سعی بر آن داریم تا با پیشنهاد راهکارهایی نه در خلال سطور، بلکه عملیاتی ، در فاز اول با هدف بهسازی و مناسب سازی پیاده رو ها به این مهم دست یابیم.

– ضرورت جلوگیری از تجاوز مالکین به پیاده روها با آوردن شیب رمپ پارکینگ به داخل پیاده رو و ایجاد پله در عرض پیاده رو که لازم است توسط متولیان امر ساخت و ساز پیگیری گردد.

– صدور مجوز پایان کار بعد از کنترل و رعایت ضوابط بر و کف.

– ابطال مجوز پایان کار مالکانی که قسمتی از پیاده رو را اشغال نموده اند.

– پیش بینی صدور اخطاریه،اخذ جریمه و تخریب موارد غیر استاندارد.

– تهیه دستور العمل لازم الاجرا توسط حوزه ی امور مناطق و یا حوزه شهر سازی شهرداری و ارسال آن به کلیه مناطق زیر مجموعه جهت جمع آوری پله ها و اصلاح کلیه موارد خلاف ضابطه،در یک دوره زمانی معین.

– پیش بینی تهیه طرح جامع پیاده رو ها.

امید است شاهد توسعه روزافزون شاخص های کیفی در حوزه مناسب سازی فضاهای اداری و شهری نه تنها به نفع اقشار آسیب پذیر جامعه بلکه یکایک شهروندان ، باشیم.

 

 

  • الهام ناظری؛ مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=101213

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. درودبرسرکارخانم ناظری که زحمات زیادی برای مناسب سازی معلولین می کشندتابه حداقل حق قانونی خودشان درزمینه مناسب سازی برسند

  2. امیدوارم شهرداری در عملیاتی کردن راهکارهای پیشنهادی در متن بالا گام هایی جهت بهبود فضای شهری برداره…

  3. سلام – درود بر مهندس ناظریان که عاشقانه و دلسوزانه به موضوع مناسب سازی توجه دارند و در فضای رو به رشد استان غیر برخوردار لرستان به امر مهم مناسب سازی اهتمام می ورزند. اگر این شور و نشاط ایشان در تک تک کارشناسان و مدیران استان وجود داشته باشد لرستان زیبا را می توان بعنوان الگو برای تمامی استانهای کشور ارائه نمود. امیدوارم.

  4. دورود بر تلاشگران و خدمتگذاران جامعه معلولین
    از اینکه این چنین افرادی به مانند سرکار خانم ناظری پیگیر احقاق حقوق معلولین هستن به
    عنوان عضو کوچک جامعه معلولین بسیار خوشحالم انشالله مسئولین امر شهرداری و دیگر
    دستگاههای دولتی در جهت اجرای قوانین و ضوابط که قانون هم هست دسترسی و مناسب
    سازی رو در دستور کار خود قرار بدهند.

  5. دورود بر تلاشگران و خدمتگذاران جامعه معلولین
    از اینکه این چنین افرادی به مانند سرکار خانم ناظری پیگیر احقاق حقوق معلولین هستن به
    عنوان عضو کوچک جامعه معلولین بسیار خوشحالم انشالله مسئولین امر شهرداری و دیگر
    دستگاههای دولتی در جهت اجرای قوانین و ضوابط که قانون هم هست دسترسی و مناسب
    سازی رو در دستور کار خود قرار بدهند.

  6. جناب واقع گو تنها چیزی که تو وجود مبارکت نیست واقع گوییه .یه آدم ……

  7. آقای واقع گو س .م شما اینجا آدم ………. هستی استان …………..تو هیچی نبوده و نیستی …یه آدم دو رو و متملق و خاعن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.