تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

۸ کوهنورد در اشترانکوه مفقود شدند/ یک نفر جان باخت/ پیدا شدن کوله‌پشتی سایر مفقودین

  • کد خبر : 101269
  • 17 آذر 1396 - 11:49

۱۴ نفر کوهنورد مشهدی که برای صعود به ارتفاعات اشترانکوه- آلپ ایران- عازم منطقه شده بودند دچار حادثه شدند. این کوهنوردان به‌رغم اعلام هواشناسی مبنی بر شرایط نامساعد جوی با همراهی یکی از کوهنوردان الیگودرزی راهی منطقه می‌شوند که متأسفانه در ادامه مسیر با «بهمن» مواجه شده و از هم فاصله می‌گیرند. تاکنون یکی از […]

۱۴ نفر کوهنورد مشهدی که برای صعود به ارتفاعات اشترانکوه- آلپ ایران- عازم منطقه شده بودند دچار حادثه شدند. این کوهنوردان به‌رغم اعلام هواشناسی مبنی بر شرایط نامساعد جوی با همراهی یکی از کوهنوردان الیگودرزی راهی منطقه می‌شوند که متأسفانه در ادامه مسیر با «بهمن» مواجه شده و از هم فاصله می‌گیرند.

تاکنون یکی از اعضای این تیم به دلیل سرمازدگی جان خود را از دست داده است. هشت کوهنورد دیگر نیز مفقود هستند و برخی مسئولان از احتمال مدفون شدن آن‌ها در زیر برف خبر می‌دهند.

بنابراین گزارش منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه یکی از مناطق منحصربه‌فرد و پرجاذبه طبیعی غرب کشور است که به لحاظ برخورداری از شرایط زیست‌محیطی و ویژگی‌های زمین‌شناسی زیستگاه مناسب و مستعدی برای رشد و تکثیر وحوش به‌خصوص پستانداران محسوب می‌شود.

یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود، در تمام سال از برف و یخ پوشیده استاشترانکوه به دلیل واقع‌شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا و همچنین دره‌های نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته‌کوهی به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر است که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد.

یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود، در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر دورود و ازنا قرار دارد و به «آلپ ایران» نیز معروف است؛ البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن به آن تعلق نگرفته است بلکه به دلیل شیب تند کوه‌هایش و دره‌های جوان و «وی» شکل و یخچال‌های طبیعی است. ارتفاع بلندترین قله آن سن بران ۴۱۵۰ است.

اخبار تکمیلی مربوط به این حادثه را در زیر می‌خوانید.


۱۱:۲۰ کوهنوردان حادثه‌دیده در اشترانکوه به هشدار هواشناسی توجه نکرده‌اند

رضا آریایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه کوهنوردان حادثه دیده در اشترانکوه بدون توجه به اخطارهای هواشناسی به این قله عزیمت کرده بودند، اظهار داشت: سازمان هواشناسی یک هفته است اعلام می کند که تغییرات جوی غرب کشور همراه با برف و باران است.

وی تصریح کرد: اولین موضوعی که برای صعود به یک قله باید در نظر گرفته شود، پیش بینی های هواشناسی است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان خاطرنشان کرد: کوهنوردان با وجود اطلاع از وضعیت هوا، نباید برای صعود به ارتفاعات اشترانکوه اقدام می کرده اند.


۱۱:۰۴ کوهنوردان اشترانکوه گرفتار «بهمن» شده‌اند/ پیدا شدن کوله‌پشتی مفقودین

رضا آریایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه ۳ روز پیش ۱۴ نفر کوهنورد مشهدی برای صعود به اشترانکوه از چندنفر از کوهنوردان الیگودرزی درخواست می کنند که آنها را همراهی کنند، گفت: با توجه به اعلام هواشناسی هیچکدام از کوهنوردان الیگودرزی حاضر به همراهی این گروه کوهنوردی نمی شوند تا در نهایت یک نفر از کوهنوردان الیگودرز تیم را همراهی کند.

وی با بیان اینکه در ادامه این گروه کوهنوردی با «بهمن» مواجه می شوند و از هم فاصله می گیرند، تصریح کرد: ۷ نفر از کوهنوردان در پناهگاه می مانند و یک نفر از آنها که یک جوان ۲۲ ساله بوده با هیلی کوپتر هلال احمر به بیمارستان اعزام شده و متاسفانه جان خود را از دست می دهد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با تاکید بر اینکه ۶ نفری که در پناهگاه مستقر هستند از طریق بالگرد به پایین قله انتقال داده می شوند، افزود: ۸ نفر دیگر از این کوهنوردان که ۲ نفر از آنها خانم بوده، متاسفانه در جریان این بهمن گم شده اند.

آریایی با اشاره به اینکه عملیات جست و جوی این  ۸ نفر از طریق کوهنوردان هلال احمر آغاز شده است، گفت: کوله پشتی این کوهنوردان پیدا شده و احتمال می رود که زیر برف گیر کرده باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از طریق زمین و هوا عملیات جست و جو برای یافتن کوهنوردان ادامه دارد، تصریح کرد: خوشبختانه الیگودرز، ازنا و دورود کوهنوردان حرفه ای دارد که امیدواریم با عملیات جست و جو بتوانند مفقودین را پیدا کنند.


۱۰:۵۲ اسامی کوهنوردان مفقود شده در اشترانکوه اعلام شد

خسرو طاهری مسئول اورژانس شهرستان الیگودرز اسامی کوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات اشترانکوه و اعضای اکیب ۱۴ نفره آنان را به شرح زیر اعلام کرد:

کوهنورد فوت شده: علیرضا عامری ۲۳ ساله

مفقودین: ناصر اکبری، مرتضی غلامپور، اکرم حقانی، مهشید جوانمحمدی، علی قاسم زاده، مجید زاده تراب، علی حسینی، امان الله جوکار

کوهنوردان نجات یافته در پناهگاه: محسن اشرفی، سید رضا وحیدی، امیر تقی زاده، محمود فرنوش فر، حسن موسوی، سروش قادری


۱۰:۴۳ ادامه عملیات جستجوی کوهنوردان در اشترانکوه/ ردی از مفقودین نیست

مسئول اورژانس هوایی الیگودرز صبح جمعه در جمع خبرنگاران گفت: از بامداد امروز به محض اطلاع از گرفتار شدن ۱۴ کوهنورد در اشترانکوه تیم پرواز اورژانس هوایی الیگودرز به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: ۸ نفر از این کوهنوردان شامل ۳ زن و ۵ مرد مفقود شده و خبری از آنها نیست.

مسئول اورژانس هوایی الیگودرز با بیان اینکه تعدادی از کوهنوردان این اکیب دچار سرمازدگی شده که یکی از آنها فوت نیز فوت کرده است، تصریح کرد: حال مابقی کوهنوردان خوب است.

طاهری افزود: بالگرد اورژانس تا کنون موفق نشده ردی از کوهنوردان مفقود شده بیابد ولی تلاش ها همچنان ادامه دارد.

رئیس اورژانس هوایی الیگودرز ادامه داد: کوهنوردان اهل مشهد بوده و تنها یکی از کوهنوردان الیگودرزی این گروه را همراهی می کرده که وی نیز از جمله کوهنوردان مفقود شده است.


۱۰:۳۲ ۸ کوهنورد مشهدی در ارتفاعات اشترانکوه مفقود شدند/ یک نفر جان باخت

پیمان آسترکی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان صبح جمعه در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه ۱۴ نفر از کوهنوردان مشهدی که به‌قصد کوهنوردی به ارتفاعات اشترانکوه رفته بودند در راه رسیدن به جان‌پناه مفقود شده‌اند.

وی به بیان اینکه ۸ نفر از این کوهنوردان مفقودشده و این کوهنوردان در برگشت مسیر خود را گم‌کرده‌اند، تصریح کرد: با تلاش پرسنل اورژانس هوایی الیگودرز یک نفر از این کوهنوردان مشهدی پیدا شده و به بیمارستان شهید «ولیان» الیگودرز منتقل و عملیات احیا برای نجات ایشان انجام  شد که متأسفانه این کوهنورد بر اثر سرمازدگی جان خود را از دست داده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به ادامه عملیات اورژانس هوایی شهرستان الیگودرز اشاره کرد و افزود: تلاش پرسنل اورژانس هوایی الیگودرز برای پیدا کردن، نجات و انتقال این کوهنوردان ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=101269

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.