تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

باغ‌وحش خرم‌آباد همچنان در بلاتکلیفی!

  • کد خبر : 101375
  • 21 آذر 1396 - 10:23

به گزارش میرملاس متاسفانه شرایط نامساعد باغ‌وحش خرم‌آباد در سال‌های گذشته باعث شده تا نه تنها بتوان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد، بلکه شاهد سردرگمی مسئولان برای تعیین و تکلیف آن باشیم. در سال‌های گذشته با شکل گیری مجموعه تفریحی و تحقیقاتی بام خرم‌آباد چندین طرح برای توسعه بیش از پیش آن جانمایی […]

به گزارش میرملاس متاسفانه شرایط نامساعد باغ‌وحش خرم‌آباد در سال‌های گذشته باعث شده تا نه تنها بتوان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد، بلکه شاهد سردرگمی مسئولان برای تعیین و تکلیف آن باشیم.

در سال‌های گذشته با شکل گیری مجموعه تفریحی و تحقیقاتی بام خرم‌آباد چندین طرح برای توسعه بیش از پیش آن جانمایی شد و قرار بر این بود با تکمیل و بهره‌برداری از آنها شرایط برای استفاده از این ظرفیت مهیا شود.

 احداث باغ‌وحش، هتل پنج ستاره، پارک آبی، رصد خانه و دهها طرح دیگر به عنوان اولویت‌های اصلی مسئولان بود تا بتوانند به هر طریقی در مدت زمان معینی شرایط را برای بهره‌برداری از بام مهیا کنند.

 یکی از طرح‌های مهم مجموعه بام خرم‌آباد را باید باغ‌وحش آن دانست که قرا بر این بود که علاوه بر استفاده در جهت گردشگری، محلی برای تحقیقات باشد.

 البته در همان ابتدا بسیاری از کارشناسان از نحوه جانمایی این باغ‌وحش گلایه کرده و معتقد بودند که مکان کنونی محلی مناسب برای استقرار باغ‌وحش نیست.

 به هر حال در همان ابتدا مدیران ارشد استان وظیفه نگه‌داری از باغ وحش را به سازمان دامپزشکی واگذار کردند، این در حالی است که مسئولان این سازمان معتقد بودند که دامپزشکی متولی نگه‌داری باغ وحش نیست.

در سال‌های گذشته شاهد حواشی زیادی برای این مجموعه بوده‌ایم که بسیاری از آن‌ها باعث بدبینی مردم شده است.

 در دو سال گذشته مسئولان تلاش زیادی برای تعیین تکلیف کردن باغ‌وحش خرم‌آباد کرده و پس از مدتی به این نتیجه رسیدند که این مجموعه به شهرداری واگذار شود.

 البته قرار بر این شد تا در حوزه‌های مختلف سازمان‌های مسئول شهرداری را حمایت و پشتیبانی کنند، با وجود اینکه موضوع واگذاری باغ وحش به شهرداری در شورای دور گذشته نیز به تبادل نظر گذاشته اما مسکوت ماند.

 اکنون همچنان دامپزشکی خواهان واگذاری باغ‌وحش به نهاد دیگری بوده و شهرداری نیز اعلام کرده که با توجه به مشکلات کنونی و کمبود اعتبارات نمی‌تواند در راستای اداره باغ وحش وارد عمل شود.

به هر حال باغ‌وحش خرم‌آباد اکنون در شرایط مناسبی قرار نداشته و بلاتکلیفی بیش از حد آن نه تنها به استان کمک نخواهد کرد بلکه باعث از دست رفتن فرصت مناسب برای استفاده از این ظرفیت شده بلکه شرایط را برای حیوانات آن نیز بدتر می‌کند.

به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای تعیین تکلیف کردن باغ وحش خرم‌آباد واگذاری آن به بخش خصوصی توانمند البته با اعطای مشوق‌های بسیار مناسب است.

 حال باید دید برنامه مسئولان برای باغ‌وحش خرم‌آباد چیست و همچنان شاهد ادامه یافتن روند کنونی و در حاشیه قرار گرفتن این مجموعه خواهیم بود؟

گلایه از وضعیت کنونی باغ‌وحش خرم‌آباد

 در همین زمینه یکی از شهرواندان خرم آبادی در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: متاسفانه اکنون حتی نام باغ وحش خرم‌آباد برای مردم در حال فراموشی بوده چرا که این مجموعه مورد توجه مسئولان قرار ندارد.

مهرداد احمدی ادامه داد: چند بار برای بازدید به باغ وحش مراجعه کرده‌ام، اما به نظر می‌رسد این مجموعه در حاشیه قرار گرفته و ظرفیت واقعی خود را از دست داده است.

وی عنوان کرد: مسئولان باید قدر داشته‌های لرستان را دانسته و با برنامه‌ریزی مناسب از آنها به خوبی استفاده کنند، اما هنوز این موضوع عملیاتی نشده است.

واگذاری به بخش خصوصی راهکار مناسب تعیین تکلیف کردن باغ وحش خرم‌آباد

 در همین زمینه مدیرکل دفتر امور شهری استانداری لرستان در گفت‌و گو با فارس، بیان می‌کند: اداره باغ وحش جزء وظایف شهرداری نبوده و راهکار این است که این مجموعه به بخش خصوصی واگذار شود.

هرمز نصیری ادامه می‌دهد: دامپزشکی به عنوان متولی این مجموعه باید شرایط را برای واگذاری باغ‌وحش به بخش خصوصی توانمند و دارای صلاحیت مهیا کند.

وی می‌افزاید: جانمایی باغ وحش نامناسب نبوده چرا که بام لرستان یکی از جاذبه‌های ویژه خرم‌آباد است و در نتیجه باغ‌وحش در این مجموعه احداث شده و مطمئنا می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب از این ظرفیت استفاده کرد.

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری لرستان عنوان می‌کند: با توجه به زحمات زیادی که برای احداث این مجموعه کشیده شده تعطیلی آن به هیچ عنوان اقدام مناسبی نیست و می‌توان با واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی شاهد توسعه بیش از پیش آن و حل مشکلات موجود بود.

شهرداری توان اداره باغ‌وحش را با شرایط کنونی ندارد

در همین راستا شهردار خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: اداره باغ‌وحش دارای شرایط خاصی بوده، به نحوی که در برخی از شهرها، شهرداری‌ها متولی اداره این مجموعه هستند، البته با اعتباراتی که دولت در این زمینه در نظر گرفته است.

 وحید رشیدی ادامه می‌دهد: باغ‌وحش خرم‌آباد توسط استانداری و دامپزشکی احداث شده و جانمایی آن به گفته مسئولان دامپزشکی و کارشناسان ذی‌ربط جهت نگه‌داری حیوانات مختلف مناسب نیست.

وی عنوان می‌کند: مباحثی در مورد واگذاری این مجموعه به شهرداری خرم‌آباد مطرح شده، که اکنون در حال بررسی‌های کامل هستیم.

شهردار خرم‌آباد بیان می‌کند: نگه‌داری باغ‌وحش نیاز به دامپزشک و سایر نیروهای تخصصی داشته که در شرایط کنونی تامین این امکانات و شرایط در توان مجموعه شهرداری خرم‌آباد نیست.

رشیدی در ادامه با اشاره به اینکه مباحث و راهکارهای زیادی برای تعیین تکلیف باغ وحش خرم‌آباد مطرح شده است، می‌افزاید: در جلسات مختلف مسئولان راهکارهای زیادی برای تعیین تکلیف این مجموعه اعلام کرده‌اند که اعلام فراخوان بومی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یکی از مباحث مطرح شده است.

فرصت دوماهه برای تعیین تکلیف کردن باغ‌وحش خرم‌آباد

وی عنوان می‌کند: به هر حال دو ماه زمان برای بررسی کارشناسی به دستگاه‌های مختلف داده شده و امیدواریم بتوان در این مدت تصمیم درست و تخصصی برای مجموعه باغ وحش خرم‌آباد گرفت.

شهردار خرم‌آباد در ادامه با اشاره به اینکه تحویل گرفتن باغ‌وحش با این شرایط کار مناسبی نیست، می‌افزاید: اکنون بسیاری از فعالان زیست‌محیطی با وجود اینکه دامپزشکی با نیروهای تخصصی خود اقدام به اداره باغ وحش می‌کند ایراداتی را وارد کرده اند، حال چگونه می‌توان انتظار داشت که شهرداری بدون هیچگونه نیرو و امکانات تخصصی وارد این حوزه شود.

لزوم جانمایی دوباره باغ وحش خرم‌آباد

در همین راستا رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز در گفت‌و گو با فارس، بیان می‌کند: متاسفانه بنا به گفته مسئولان و متخصصین حوزه نگه‌داری حیوانات باغ وحش خرم‌آباد در مکان و شرایط نامناسبی احداث شده است.

اردشیر دریکوند ادامه می‌دهد: به همین دلیل تاکنون شاهد شرایط نامناسبی برای این مجموعه بوده‌ایم به نحوی که از این ظرفیت استفاده لازم صورت نگرفته است.

وی عنوان می‌کند: مباحثی در مورد واگذاری باغ‌وحش به شهرداری خرم‌آباد مطرح شده اما با توجه به جانمایی نامناسب مجموعه مدیریت شهری معتقد است که این اقدام در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست.

این مسئول می‌افزاید: به همین دلیل پیشنهاداتی برای تعیین و تکلیف کردن موضوع اعلام شده و معتقدیم در صورتی که  باغ‌وحش در مکان دیگر و با در نظر گرفتن استانداردهای مورد نیاز احداث شود شهرداری آماده اداره آن است.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بیان می‌کند: بازهم تاکید می‌شود در شرایط کنونی شهرداری توان اداره باغ وحش را ندارد و نباید سایر نهادها نیز انتظار واگذاری این مجموعه را به شهرداری داشته باشند.

به هر حال چگونه می‌توان انتظار داشت وقتی مسئولان نمی‌توانند شرایط را برای تعیین تکلیف و استفاده از ظرفیت باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد مهیا کنند شاهد احداث زیرساخت‌های بزرگ گردشگری در لرستان بود؟

گزارش از علی عبداله‌زاده/ فارس

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=101375

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.