تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
8

مراسم روز دانشجو و جشن سومین دوره دانش آموختگی دانشجویان مرکز آموزش عالی کوهدشت برگزار شد

  • کد خبر : 101380
  • 21 آذر 1396 - 20:56

  به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو و ارج نهادن به مقام دانشجویان شهید ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و نیز سومین دوره دانش آموختگی دانشجویان مرکز آموزش عالی کوهدشت جشن روز دانشجو و دانش آموختگی دانشجویان این مرکز روز دوشنبه مورخ ۲۰/۹/۹۶ با حضور معاونت محترم دانشجویی دانشگاه لرستان جناب آقای دکتر یونسی، دکتر شهرام ملکی […]

 

به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو و ارج نهادن به مقام دانشجویان شهید ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و نیز سومین دوره دانش آموختگی دانشجویان مرکز آموزش عالی کوهدشت جشن روز دانشجو و دانش آموختگی دانشجویان این مرکز روز دوشنبه مورخ ۲۰/۹/۹۶ با حضور معاونت محترم دانشجویی دانشگاه لرستان جناب آقای دکتر یونسی، دکتر شهرام ملکی ریاست محترم مرکز آموزش عالی کوهدشت، حجت الاسلام گراوند امام جمعه موقت شهرستان کوهدشت، کارکنانی از دانشگاه لرستان، رؤسای دانشگاهها و ادارات شهرستان کوهدشت، خانواده‌ های دانشجویان فارغ التحصیل، اساتید و دانشجویان و کارکنان مرکز آموزش عالی کوهدشت برگزار شد. سخنرانان این مراسم دکتر شهرام ملکی و دکتر یونسی در خصوص روز دانشجو و مرحله فارغ التحصیلی به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متن سخنرانی دکتر ملکی ریاست محترم مرکز آموزش عالی کوهدشت در این مراسم به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین ان خیر ناصرا و معین والحمدلله رب العالمین

با نام و یاد خدای بزرگ و خداوند جان و خرد.

عرض سلام دارم خدمت نور چشمان عزیزم، فرهیختگان جوان، امیدهای آینده و افتخار آفرینان جامعه اسلامی.

تبریک می گویم به شما فرزندان کوشا و زحمتکش ایران.
عرض خسته نباشید به پدر مادر های عزیز و دوست داشتنی که با همت والا،  صبر و حوصله، نونهالانی غرور آفرین و گران سنگ، به جامعه سربلند ایران تقدیم کرده اند.

عرض خسته نباشید به اساتید بزرگوار، کارکنان عزیز و زحمتکش دانشگاه که با همه محدودیت ها و امکانات در همه ابعاد، بهترین دانشجویان و بهترین دانش آموختگان را تقدیم جامعه کرده اند.

تشکر و قدردانی می نمایم از حضور گرانقدر و پر شور شما مسئولین، مدیران، فرماندهان، روسای محترم دانشگاه ها و ادارات، همکاران ارجمند که با توجه به مشغله کاری فراوان، قبول زحمت نموده و دعوت ما را پذیرا شده و در این جشن پرشکوه که به مناسبت روز دانشجو و فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ملی کوهدشت برپا شده است، شرکت نمودید.

در ابتدا این روز مهم و تاریخی، که روز حماسه آفرینی دانشجویان شجاعی است که در راه استقلال و آزادی ایران عزیزمان، جان گرانمایه خود را تقدیم کردند را به شما دانشجویان عزیز و تمامی دانشجویان سرافراز ایران قهرمان و کلیه عزیزان حاضر در جلسه تبریک و تهنیت عرض می کنم.

قضیه این روز بر می گردد به بعد از کودتاى ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، یعنی زمانی که ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور امریکا راهى ایران گردید.

۱۴ آذر ۱۳۳۲، روزی است که سه دانشجوی قهرمان دانشگاه تهران در اعتراض به دخالتهای امریکا و انگلیس در امور ایران و سفر نیکسون به تهران، همراه دیگر دانشجویان تظاهرات پرشورى علیه رژیم پهلوی برپا کردند.

فردای آن روز، روز ۱۵ آذر، تظاهرات دانشجویان به خارج از دانشگاه کشیده شد و ماموران انتظامى در زد و خورد با دانشجویان، شمارى را مجروح و گروهى را دستگیر و زندانى کردند.

صبح روز ۱۶ آذر، گارد پهلوى براى اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه کند، اما دانشجویان به پا خاستند و سینه خود را آماج   گلوله های رژیم پهلوی قرار دادند تا سندی دیگر از روح میهن پرستی،آزادی خواهی و استقلال طلبی فرزندان این مرز و بوم را برای همیشه در تاریخ   ثبت کنند، پس این روز، روز دانشجو نام گرفت و حادثه ۱۶ آذر ۱۳۳۲، به عنوان یک روز (مقاومت تاریخى) در تاریخ دانشگاه تهران ثبت گردید و از آن پس، همه ساله، حتی در زمان رژیم طاغوت به رغم کوشش و مخالفت رژیم و ساواک، دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاههاى سراسر ایران، مراسم و تظاهراتى به یاد شهیدان آن روز بر پا مى کردند و می کنند.

در یک جمع بندی کلی، نتیجه ای که از این بحث باید گرفت این است که:

روز ۱۶ آذر یکی از روزهای تأثیر گذار حیات ملت ایران است و همه دانشجویان باید با الهام از سه یار دبستانی خود، شهید آذر شریعت رضوی، شهید احمد راسخ و شهید مصطفی بزرگ نیا راه دینداری، آزادگی و استکبار ستیزی را بپیمایند و با ایمان راسخ، فراگیری دانش و کسب موفقیت های علمی جهانی، خاری بر چشم دشمنان باشند.

فارغ التحصیلان دانشگاه های ما باید نسبت به کشور و میهن خود وفادار و متعهد باشند. با رأفت و عطوفت با انسان ها برخورد کنند و تنها در اندیشه پر کردن جیب خود نباشند و براى رسیدن به این هدف، انس با خدا و چشیدن لذات ذکر و دعا و تضرع اجتناب ناپذیر است و این هدیه بزرگ را باید تشکل ها و انجمن هاى اسلامى در دانشگاه ها به دانشجویان تقدیم کنند.

در ادامه شکر به درگاه خداوندمنان که بار دیگر جشن فارغ التحصیلی را در ششمین سالگرد تاسیس این دانشگاه برگزار می نماییم،  همچنان که سعدی شیرین سخن می فرماید:
(منّت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربتست و به شکر اندرش مزید نعمت ، هر نفسی که فرو می رود ممدّ حیاتست و چون بر می آید مفرّح ذات)
باید بدانیم من و شما وقتی اشرف مخلوقات می شویم که علم و دانشمان  مزین  به زیور تفکر و تعقل گردد و این نعمتی است که ما را در انتخاب مسیر راه صحیح و غلط زندگی مخیر می گرداند.
ما اگر قرار بود مثل بقیه موجودات در اثر تغذیه رشد و نمو کنیم، تولید مثل کنیم، حرکت کنیم، به قول شاعر شیرین سخن،  پژمان بختیاری:
گر نشان زندگی جنبندگی است
خار در صحرا سراسر زندگی است
هم جعل زنده است و هم پروانه لیک
فرقها از زندگی تا زندگی است
پس آنچه که ما را متمایز می کند، نحوه زندگی کردن ماست .

عرض زندگی ماست که به دست ماست !!

و اما این عرض زندگی چگونه متمایز می شود؟

با تفکر و تعقل و بهره گیری از دانش و خرد.
مولانا عارف گرانقدر می فرماید :
ای برادر تو همه اندیشه ای، مابقی خود استخوان و ریشه ای
ور بود اندیشه ات گل،گلشنی ور بود خاری، تو همه گلخنی
یعنی فرق شما با سایر موجودات جاندار این است که اگر اندیشه داشتی،فکر داشتی، تفکر و تعقل داشتی، از این نعمت خداداد استفاده خوب کردی، آن زمان است که عنوان احسن الخالقین زیبننده توست.
ای عزیزان دانشجو اگر شما از این نعمت خداداد، عقل و خرد به خوبی استفاده  کرده اید و پا به عرصه سازنده ترین رشته هاگذاشته اید، بر این نعمت اگر هزاران بار شکر کنید، کم کرده اید.
پس دست پدر و مادرهای عزیز، مادربزرگ ها و پدر بزرگ های عزیز را اگر در بین شما هستند ببوسید. پای آنها را ببوسید و به خدا باید سجده اشان کنید . چرا که:
پروردگار به شما اجازه داده این کا ر را انجام دهید: ((من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً))

بعد از پروردگار می توانید دست پدر و مادر و معلم و اساتید خود را ببوسید.

این پیام گهر بار پیامبر بزرگوار ماست، که می فرمایند: این افراد ما را بنده خود کرده اند .
اولین کلام را که به ما آموخت ؟

مادر و پدر !

پس شکر کنید، قدر بدانید، و با خدمت متقابل خستگی را از تن این عزیزان در بیاورید.

در این مسیر یک چیز به من و شما کمک می کند و آن اخلاق حرفه ای است، در کنار آموزش کلاسیک باید ما متعهد به اخلاق اسلامی شویم. آنوقت که شما مزین به اخلاق انسانی و حرفه ای  شدید، شما عالم به عمل هستید .
از رسول گرامی می پرسند یا رسول الله از نظر شما بهترین آدم ها کیست؟ فرمودند: آنهایی که نفعشان به مردم بیشتر برسد.

از یک استاد ریاضی پرسیدند: ای استاد بزرگوار اگر بخواهید به یک فرهیخته دانشگاهی نمره ای بدهید چه جوری نمره می دهید؟
گفت : من اول با وی صحبت می کنم، ببینم وضع اخلاقش، انسانیتش، معنویتش چقدر است ؟ اگر در این آزمون موفق بود بهش نمره ۱ میدهم،

بعد راجع به علم اش می پرسم، ارزیابی علمی می کنم، اگر موفق بود جلوی نمره ۱ اخلاق و انسانیت و معنویتش یک صفر می گذارم که میشود ۱۰ .

بعد ازش راجع به مهارتش می پرسم اگر موفق بود یک صفر دیگر می گذارم که میشود ۱۰۰ .

بعد راجع به اصالتش می پرسم، و یک صفر دیگرمی گذارم و میشود ۱۰۰۰ .

بعد نگاه به ظاهرش می کنم  و بعد یک صفر دیگه که میشود ۱۰۰۰۰.

و بالاخره راجع به ثروتش می پرسم ! که میشود ۱۰۰۰۰۰.

ولی یادتان باشد آن صفرها در مقابل عدد ۱ معنا پیدا می کنند و اگر عدد ۱ را از دست بدهیم هیچکدام از آن صفرها به تنهایی ارزش ندارند.

پس همه ارزشها و تخصصها ی من و شما موقعی ارزش پیدا می کند که آن ۱ را داشته باشیم یعنی اول اخلاق، انسانیت و معنویت مطرح است، پس این را همیشه یادتان باشد .

با توجه به موارد بالا، شما در این وادی قدم گذاشته اید . علم تان علم نافع و مفید خواهد بود  .

بدانید وارد دنیای خدمت شده اید و هنوز اول خط هستید ! تا آخر عمر با کتاب و درس و مشق و مطلب سروکار دارید، باید هر روز بخوانید و هر روز مطالعه کنید و انشاالله رشته های مختلف تخصصی را طی خواهیدکرد. شعر معروف سعدی را هیچگاه فراموش نمی کنیم که می گوید: زگهواره تا گور دانش بجوی.

نور چشمانم، عزیزانم، امروز علم آموخته اید، لیسانس گرفته اید و فارغ التحصیل شده اید، مبارکتون باشه.

ما هم امروز دور هم جمع شدیم و جشن فارغ التحصیلی شما عزیزان را برپا کرده ایم.

معمولاً مراسم و جشن فارغ التحصیلی مراسمی ویژه و سمبولیک و همراه با شادی است که پایان یک مرحله از زندگی و شروع مرحله ای دیگر را نوید می دهد.
روز جشن فارغ التحصیلی، روز بزرگ و پر خاطره ای برای شما دانشجویان و  خانواده اتان می باشد.

همچنین روز بزرگی برای اساتید و سایر مسئولین دانشگاه است. در این روز با شکوه تلاش های دانشجویان، اساتید و مسئولین دانشگاه به ثمر می نشیند.

اما روز های بعد از فارغ التحصیلی، روز هایی است که بسیاری از دانشجویان با آینده خود دست و پنجه نرم می کنند .قطب نمای زندگی  فارغ التحصیلان دانشگاه ها جهت های گوناگونی دارد . برخی به سمت اشتغال و کسب و کار و تشکیل خانواده می روند و برخی به سمت ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور گرایش پیدا می کنند. مهم این است که در هر یک از این جهت گیری ها، فضا یی را برای خدمت به جامعه، شهر و کشور عزیزمان ایران در نظر بگیرید و به نحوی دین خود را به همین جامعه که تا به امروز شما را مورد حمایت خود قرار داده است، ادا کنید.

عمر شما طولانی باشد و یادتان باشد که همیشه به یاد خدا باشید.

یادتان باشد هر لحظه در محضر خدا خدمت می کنید.

بهر حال صحبت زیاد شد و چند کلامی هم راجع به دانشگاهمان بگویم و عرایضم را پایان دهم :

مجموعه ای که شما از آن فارغ التحصیل شدید  ششمین سال تاسیس خود را می گذراند .

این دانشگاه با عمر کوتاهش، ورودی بیش از ۵۰۰  نفر دانشجو و ۱۵۰ نفر فارغ التحصیل در رشته های زبان و ادبیات انگلیسی و ریاضیات و کاربردها داشته است.

لذا باید قدردان زحمات همه اساتید، کارکنان، مدیران و مسئولین باشیم.

انشاءالله دانشگاه با لطف خدا و کمک مدیران و مسئولین و همت شما در جهت گسترش تحصیلات تکمیلی در این دو رشته و همچنین گسترش رشته های دیگر اقدام خواهد کرد و انشاالله حضور شما عزیزان را پر رنگ تر داشته باشیم.

از اینکه صحبت ها طولانی شد و وقت شما را گرفتم پوزش می خواهم و از همه عزیزان حاضر در جلسه تقدیر و تشکر می کنم.
برای همه شما فارغ التحصیلان، خانواده های عزیزتان و کلیه عزیزان حاضر در این همایش از درگاه خداوند منان آرزوی سعادت، توفیق، سربلندی و خدمت برای بندگان خدا را دارم .

والسلام

علی من التبع الهدی

معاونت محترم دانشجویی دانشگاه لرستان دکتر یونسی نیز طی سخنانی  ضمن خوشامد گویی به میهمانان دانشجویان و سایر مدعوین مراسم و  تبریک روز دانشجو به دانشجویان و همچنین تبریک این روز از طرف ریاست محترم دانشگاه لرستان جناب آقای دکتر عزیزی به دانشجویان مرکز آموزش عالی کوهدشت به سخن مقام معظم رهبری اشاره کردند که می فرمایند : من از جوانان سه چیز می خواهم: تحصیل ، تذهیب و ورزش.  دکتر یونسی در ادامه فرمودند : شما دانشجویان سکاندار این کشور هستید و هیچ کس به غیر از شما ایرانیان نمی تواند این کشور را بسازد. ایشان سپس از زحمات رؤسای مرکز آموزش عالی کوهدشت از زمان تأسیس این مرکز تا کنون تشکر و قدردانی نمودند.

در ادامه این مراسم که در سالن ارشاد شهرستان کوهدشت برگزار گردید برنامه هایی متنوع و شاد با حضور گروه هنری نیمرخ اجرا شد و به مناسبت روز دانشجو به تمامی دانشجویان شاخه گل اهدا گردید و به نفرات اول تا سوم برتر علمی دانشجویان ورودی  سالهای ۹۳ ، ۹۴ و ۹۵ هر دو رشته و ادبیات انگلیسی و ریاضیات و کاربردها با اهدا تقدیرنامه و جوایز نقدی تجلیل به عمل آمد. همچنین در این جشن نفرات برتر مسابقات فرهنگی و ورزشی برگزار شده در نیمسال جاری از جمله مسابقات طناب کشی، دارت و دو ۱۰۰ متر به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش، مسابقه کتابخوانی به مناسبت هفته کتابخوانی و مسابقه عکاسی محرم در قاب فرهنگها به مناسبت ماه محرم، به تعداد ۱۵ نفر جوایز نقدی دریافت کردند. قرائت متن سوگندنامه دانش آموختگی و اهدا تندیس و لوح یادبود به دانشجویان فارغ التحصیل از دیگر برنامه های این مراسم بود که به مناسبت فارغ التحصیلی ۳۸ نفر از دانشجویان مرکز به ایشان اهدا گردید. در این جشن با حضور گروه هنری نیمرخ برنامه هایی شاد از جمله یک برنامه استند آپ با حضور آقای ابوذر صادقی پنجمین کمدین استند آپ روی صحنه کشور در سال جاری و دو نمایش طنز توسط این گروه اجرا شد. در ادامه این مراسم کیک فارغ التحصیلی دانشجویان توسط دو نفر از دانشجویان برتر فارغ التحصیل و با حضور دکتر ملکی برش داده شد و عکس های یادبود ثبت گردید. اجرای کلیپ یاردبستانی و دو کلیپ تهیه شده توسط دانشجویان رشته زبان و ادبیات انگلیسی و ریاضیات و کاربردها بخش دیگری از این مراسم بود. در این مراسم شعری طنز در وصف دانشجو و دانشگاه توسط خانم زرین چقایی، از دانشجویان مرکز قرائت شد و با اجرای مسابقه ۶ نفر از دانشجویان جوایزی دریافت کردند. همچنین مسابقه ای از طرف مؤسسه فرهنگی « به بانو» برگزار گردید که به ۵ نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

در پایان مراسم جشن از شرکت کنندگان به صرف کیک و شام در تالار پذیرایی یاس شهرستان کوهدشت پذیرایی به عمل آمد.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=101380

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.