تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
8

وظیفه نمایندگان «تغییر» مسئولین نیست، برای «بودجه» تلاش کنید!

  • کد خبر : 101431
  • 23 آذر 1396 - 10:56

کیوان رباطی/ میرملاس: بودجه پیش بینی درآمدها و هزینه های یک سال مالی دولت است و هیچ برنامه ای بدون بودجه لازم اجرا نخواهد شد . مطابق ماده ۱۸۶ آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم نماید. همان طوری که استحضار […]

کیوان رباطی/ میرملاس:

بودجه پیش بینی درآمدها و هزینه های یک سال مالی دولت است و هیچ برنامه ای بدون بودجه لازم اجرا نخواهد شد .
مطابق ماده ۱۸۶ آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم نماید. همان طوری که استحضار دارید لایحه بودجه سال ۹۷ در تاریخ ۱۴ آذر ماه توسط رییس سازمان برنامه و بودجه کشور جهت تصویب تقدیم مجلس شد.
در کشور ما یکی از راههای تخصیص و اخذ بودجه کافی در دستگاههای اجرایی قدرت چانه زنی و نفوذ نمایندگان و مدیران در لایه ها و سطوح عالی مدیریت خصوصا سازمان برنامه و بودجه کشور است و این موضوع به یک اصل پذیرفته شده در موقع بودجه ریزی تبدیل گردیده و جزء لاینفک فرهنگ سازمانی دستگاه های اجرایی کشور شده است .
در چنین شرایطی لازم است کلیه مدیران استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تمام وقت و انرژی خود را جهت دفاع از بودجه هزینه ای و عمرانی ( تملک داراییهای سرمایه ای) مورد نیاز دستگاه های اجرایی و حوزه انتخابیه خود صرف نمایند، زیرا تخصیص بودجه کافی جهت راه اندازی و توسعه زیر ساخت ها و تاسیسات زیر بنایی و توسعه و تکمیل پروژه های نیمه تمام در راستای محرومیت زدایی نقش بسزایی در رشد و توسعه و تولید و اشتغال در استانها دارد .
اکثریت مردم با حقوق حقه ی خود که در قانون اساسی و سایر قوانین عادی کشور آمده است واقف نمی باشند. اما وظیفه یک مدیر و نماینده خوب است که باید از حقوق اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارباب رجوع و موکلین خود به خوبی دفاع نمایند ، چون عامه مردم کارشناس مسائل مختلف نیستند و مطالبات خود را از طریق نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی پیگیری می نمایند. لذا وظیفه نمایندگان است که نقش نمایندگی را به خوبی ایفا نمایند.
بدیهی است اگر مدیران ما بر اساس شایستگی ، تخصص و شرایط احراز شغل انتخاب و منصوب شده باشند نباید خللی در روال عادی کار دستگاه های اجرایی به وجود بیاید و امورات دستگاه و مردم به عنوان ارباب رجوع به موقع انجام می گیرد و موجبات رضایتمندی نسبی در مردم فراهم می گردد . در صورتی که نظام اداری و مدیریتی ما با چالشهای فراوانی مواجه است و قطعا اصل تخصص گرایی و شایسته سالاری در آن حاکم نیست و نتیجه آن نیز نارضایتی از سیستم اداری و سیاسی کشور می باشد .
در چنین شرایطی انتظار می رود مدیران قدری به خود زحمت بدهند و از صندلی هایشان بلند شوند و به خاطر رضای خدا هم شده از بودجه دستگاه خود دفاع کنند، زیرا با شعار و ارائه آمار کذب هیچ کاری درست نمی شود و هیچ برنامه ای بدون بودجه عملی نخواهد شد و مشکلات مردم روز به روز بیشتر و نارضایتی نیز زیادتر می گردد .
وظیفه نمایندگان نیز فقط جابجا کردن مدیران و بازی شطرنج با مسئولین و کارشناسان ادارات نیست. بلکه مهمترین وظیفه یک نماینده دفاع همه جانبه از حقوق مردم در موقع بودجه ریزی و افزایش سهم حوزه انتخابیه و کاهش مشکلات دستگاههای اجرایی و به تبع کاهش مشکلات مردم است .
نمایندگان مجلس در مرحله تصویب بودجه در کمیسیونهای مختلف خصوصا کمیسیون تلفیق بودجه می توانند برای حوزه انتخابیه خود مثمر باشند و از حقوق مردم خود با تخصیص بودجه مورد نیاز دفاع نمایند و سهم واقعی بودجه شهر و استان خود را بر اساس میزان محرومیت اخذ نمایند .
بنابراین انتظار می رود نمایندگان استان در موقع تصویب بودجه تمام تلاش خود را صرف افزایش بودجه هزینه ای و عمرانی استان نمایند و از آمدن به حوزه انتخابیه خود در این موقع حساس خودداری فرمایند.
انتظاری نیز که از مردم می رود اینست که به حقوق خود واقف باشند و مطالبه گری را سرلوحه کار خود قرار دهند. خداوند در قرآن کریم می فرماید سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد کرد مگر توسط مردم آن قوم ، تاریخ نیز نشان داده است وضعیت مردم جامعه ای که در آن فرهنگ نقد و انتقاد نباشد تغییری نخواهد کرد و جامعه به سوی زوال و نابودی حرکت خواهد کرد.
وزارت آموزش و پرورش یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین دستگاه اجرایی کشور می باشد که سالیان سال است مورد بی مهری و بی توجهی دولت ها قرارگرفته و هر ساله با کسری بودجه فراوان مواجه است .
در لایحه بودجه سال ۹۷ بودجه آموزش و پرورش استانی شده و مطابق گزارشات واصله بودجه مصوب استانها کفاف پرداخت ۱۰ ماه حقوق بند واو پرسنل رسمی و پیمانی را نخواهد داد و آموزش و پرورش استانها با چالشهای زیادی جهت پرداخت حقوق و سایر هزینه ها و همچنین پرداخت مطالبات فرهنگیان مواجه می باشند و کسری بودجه و بی توجهی به آموزش عمومی کشور در بودجه سالجاری (۹۶) کاملا مشهود و نمایان است . به عنوان مثال با گذشت ۹ ماه از سال بجز حقوق پرسنل رسمی، پیمانی و قراردادی و مبلغ ناچیزی بابت ۱/۵ماه اضافه کار و هزینه های اداری هیچ گونه مبلغی بابت حق التدریس شاغلین، ماموریت اداری، سرانه دانش آموزی، پاداش و ذخیره مرخصی بازنشستگان، سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان، کمک هزینه فوت و ازدواج، هزینه های ادری، اضافه کار اداری و سایر مطالبات فرهنگیان به آموزش و پرورش استانها ابلاغ نگردیده است .
آموزش و پرورش پایه و اساس جامعه پذیری و تربیت نسل نوجوان و جوان کشور است و در صورت بی مهری و بی توجهی خروجی آن به نفع جامعه و نظام اسلامی نخواهد بود و قطعا با این نوع نگاه به آموزش و پرورش در آینده بجز کجرویها و ناهنجاریهای اجتماعی چیزی عاید جامعه نخواهد بود .
علیهذا وظیفه نمایندگان مجلس است که به دفاع از آموزش و پروش برخواسته و برای احقاق حقوق حقه این قشر زحمت کش جامعه تلاش نمایند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=101431

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 12در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۱۱
  1. آقای مهندس رباطی عزیزم
    مطلب تخصصی و مفیدی رو نوشتی ،توصیه هاتون هم زیبا اما همین آقایان اصلا بودجه براشون مهم نیست اینا زمان بررسی بودجه چون تخصصش روندارن حوصله گوش دادن به مطالب تخصصی براشون سنگین است ونمیتونند بحث کنند ترجیح میدن توی جلسات نباشند ونمایندگان لرستان بجز بیرانوند وبروجردی الباقی اینجوریند.
    مثل این میمونه من که علوم انسانی خوندم برم سرکلاس فیزیک

  2. عالی بود

  3. عالی بود آفرین

  4. جناب رباطی عزیز نمایندگان ما در مجلس فقط بفکر منافع شخصی و موقعیت خودشانند .

  5. عالی بود اقای رباطی

  6. با سلام. از این که به عنوان ریس اداره بودجه آموزش و پرورش استان لرستان، بدون هیچ گونه وابستگی و تعلق خاطر ، در مقام نقد وتذکر به بی توجهی مسولین نسبت آموزش و پرورش مطالب مفیدی را بیان کرده اید تشکر میکنم

  7. با سلام. تقریبا در همه دولت ها در حق فرهنگیان ظلم و بی عدالتی شده است و تا کنون آن گونه که شایسته یک معلم بوده در نظام جمهوری اسلامی به حقوق معلمین توجه نشده است و نتیجه این بی توجهی را در مشکلات و معظلات عمومی جامعه می توان مشاهده کرد. از توجه حضرتعالی در بیان مطالب بالا که نشان از دغدغه حضرتعالی دارد سپاسگزارم

  8. بسیار عالی و تأمل برانگیز بود. درود بر آقای رباطی رئیس خوش اخلاق اداره بودجه آپ استان

  9. آفرین بر جناب رباطی عزیزو اصلاح طلب/مرد کار و عمل ……

  10. درود بر کیوان رباطی شجاع و با صداقت. در خصوص مدیریت شما در اداره امور بودجه امتحانتون رو پس دادین و بر همگان اعیان هست که مسئولی لایق و شفاف هستید و دفاع شما برای بودجه آموزش و پروش جانانه است اماافسوس و صد افسوس که حقیقت تلخ است و به گوش هیچ مقامی نمی رسد. عالی بود ممنون از دغدغه شما

  11. درود بر ریس اداره بودجه -بسیار عالی وقابل تامل بود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.