- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کسی به فکر سمندرهای زاگرس نیست!

[1]

 

شهناز خسروی / میرملاس نیوز :

 

کسی به فکر سمندرهای زاگرس نیست!

بعد از مفرغ ها ،حالا نوبت سمندرهای لرستان است که ازآن  سوی مرزها سردرآورند و زینت بخش کلکسیون های شخصی و باغ وحش های کشورهای اروپایی ، آمریکا، کره جنوبی ،چین و ژاپن شوند.
اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، باردیگر از در حال انقراض بودن گونه ی وحشی و بی نظیر سمندر لرستانی خبر داد.
بنا بر اعلام این اتحادیه ،نام سمندر لرستانی در لیست صد گونه جانور در حال انقراض است و از بین رفتن مناطق زندگی،آلودگی و خرید وفروش غیر قانونی ، حیات این دوزیست زیبا را به طور جدی تهدید می کند.
اولین بار در سال ۱۳۸۴ بار بود که دو پدر و پسر آلمانی تعدادی از این گونه ی منحصر به فرد را به دلایل نامعلومی به اروپا بردند و دیری نپایید که از همه ی نقاط جهان چشم ها به سوی “حاجی باریک آو”* رنگارنگ دوخته شد که تنها زیستگاهش آب های سرد آبشاری لرستان وخوزستان در منطقه ی زاگرس است.
سمندرها از خیابان مولوی تهران ،به سفره های هفت سین تهرانی ها راه پیدا کرده اند.
 در حالی که خرید و فروش سمندر لرستانی در کشورهای خارجی  جز برای مطالعات علمی ممنوع  است،ما شاهد خرید و فروش آزادانه ی این گونه ی نایاب  در داخل کشور هستیم .
شکارچیان محلی ، سمندر لرستانی را که گفته می شود فقط هزار عدد ازآن باقی مانده است، به بهایی ناچیز ، گاه حتی ۲۰۰ تومان ،به فروش می رسانند تا تهرانی ها آن را از خیابان های شهر تنها با پرداخت ۲۵۰۰ تومان و تنها برای چند روز،، به اسارت تنگ های بلور سفره های هفت سین خود ببرند.
 خرید وفروش اینترنتی هم بلای جان این خزنده ی زیبا و بی پناه است. بازاری به وسعت جهان برای فروش موجودی تنها به طول ۱۴ سانتیمتر.  سمندر لرستانی در خارج از کشور تا۹۰۰ دلار قیمت گذاری شده است.
بعد از عقب نشینی دردناک بلوط زارهای زاگرس ،اینک سمندر لرستانی است که در معرض انقراض است. سرمایه های ملی یکی پس از دیگری ، علاوه بر بلایای طبیعی، آماج طمع انسانی، بی تدبیری و بی مسئولیتی مسئولان وبه اصطلاح حافظان محیط زیست است. نجات سمندر لرستانی در گرو عزم ملی و به ویژه همکاری و همدلی مردم لرستان و خوزستان و همه ی دوستداران وفعالان عرصه ی محیط زیست است.

اگر امروز به فکر نجات این گونه ی ارزشمند نباشیم  فردا باید نشانی خال های زردو نارنجی و سیاه وسفید ش رااز لا به لای کتاب ها بگیریم  ورد جست وخیزهای سحرانگیزش رادر رسانه های تصویری  ودیجیتال ! و فرزندان ما دیگر هیچ گاه ،هیچ “مارمولک رنگی”**  را در کنار آبشاری یا بر روی تخته سنگی نخواهند دید.

*،** :هر دو نام محلی سمندر لرستانی

 

[2]