- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ضرورت آموزش فرهنگ ترافیک/ به قلم «وحید رشیدی»

وحید رشیدی*/ میرملاس:

ترافیک یک واژه شناخته شده بین المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق می شود ، در خرم آباد هم ظرف سال های گذشته با معضلی به نام ترافیک روبرو هستیم که هم مسئولان و هم مردم را کلافه کرده است. به گونه ای که علاوه بر آلودگی صوتی، باعث برهم زدن نظم و انظباط شهری شده است و مشکلات زیادی را برای حوزه شهرداری و راهور فراهم کرده است.
ترافیک از سه عامل انسان ، راه ، وسیله نقلیه تشکیل می شود ، بررسی ها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رسانیدن ضرر و زیان ناشی از آن ، استفاده از سه گروه عواملی است که شاید بتوان آنها را به صورت راه جهت بهبود ترافیک بیمار در این جامعه تجویز کرد که می توان به مهندسی ترافیک ، اجرای مقررات و آموزش اشاره کرد.
علاوه بر انسان که اولین عنصر تشکیل دهنده ترافیک است با عامل دیگری روبرو هستیم و آن راننده است که باید فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه خود و کاربرد آنرا به خوبی بداند و بشناسد تا بتواند به صورتی رانندگی کند که خود انتظار دارد دیگران رانندگی کنند .باید توجه داشت که آموزش باید به طور مداوم و مستمر برای این گروه از رانندگان که نقش بسیار حساسی را در ترافیک شهرها به عهده دارند انجام بشود .
یکی از مهمترین عواملی که در ایجاد ترافیک بسیار با اهمیت است افزایش جمعیت است ، که از عوامل اصلی افزایش جمعیت می توان به میزان رشد طبیعی جمعیت ، مهاجرت و ادغام آبادی ها و شهرهای پیرامونی در بافت پیوسته شهر اشاره کرد ، در گذشته به علت یک سری سیاست های غلط از باعث شد که یک عده از روستائیان به طرف شهرهای بزرگ مهاجرت کنند.

از ظرف دیگر در سال های اخیر هر ساله تعداد زیادی اتومبیل در شهر به تعداد اتومبیل های شخصی افزوده می شود و یکی ازعلل این افزایش فقدان یک سیستم حمل و نقل درون شهری است ، زمانی که یک سیستم حمل و نقل عمومی وجود ندارد تمایل بهره گیری از وسیله نقلیه شخصی افزایش پیدا می کند و به این صورت است که هجوم اتومبیل های تک سرنشین به خیابان ها مشکل ترافیک را ایجاد می کند.

آموزش مقررات و موازین بین المللی ترافیک به تمامی طبقات جامعه اعم از مردم عادی، مسئولان و مجریان امر نقش بسیار اساسی در اصلاح و کنترل ترافیک خواهد داشت، زیرا لازمه زندگی کردن در یک جامعه صنعتی و ماشینی، آشنایی و آگاهی کامل مردم آن جامعه به فرهنگ زندگی در چنین جامعه ای است.
به طور کلی آموزش را باید از نخستین عامل تشکیل دهنده ترافیک آغاز کرد ، یعنی « انسان » قبل از اینکه راننده باشد یا مسئول و مجری قانون ، خود به عنوان یک عابر پیاده برای جامعه مطرح است . بنابراین هنگامی که عابر پیاده در یک جامعه از فرهنگ و آموزش کافی بهره ور نباشد و نسبت به مقررات و ضوابطی که قانون برای او تعیین کرده آگاهی کامل نداشته باشد و برخورد با سایر عوامل آگاهانه و با تکیه بر فرهنگ و بینش اجتماعی عمل نکند درسطح شهر می تواند حوادثی را ایجاد کند.
روش های مختلفی برای طراحی و اعمال مدیریت ترافیک در شهرها وجود دارد که می توان به حفظ امنیت عبور عابران پیاده ، کنترل پارک های خیابانی و طرح استفاده بهینه از پارکینگ و اقدامات مربوط به ساخت پیاده روها اشاره کرد.

به طور کلی ما در زمینه آموزش ترافیک فقر فرهنگی داریم اغلب نمی دانیم که ابزار ترافیک جزء اموال عمومی است یا شخصی و هنوز نمی دانیم که این همه علائم نصب شده در خیابان ها برای تزئین نیستند یا اینکه هنوز نحوه استفاده صحیح از بوق ، چراغ ، چراغ راهنما را نمی دانیم تا چه رسد به نحوه استفاده از کمربند ایمنی به نظر می رسد بهترین راه حل این معضل اجتماعی – اقتصادی – فرهنگی آموزش فرهنگ ترافیک است .

آموزش ترافیک به صورت بنیادی و فرهنگی بهتراست از گروههای سنی پایین و از سطوح کودکستان و دبستان و سپس مدارس راهنمائی و دبیرستان شروع شود تا این فرهنگ از کودکی در خمیر نسل آینده حک شود.

*شهردار خرم آباد