- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مومیوند: ۱۲۳ معدن لرستان فعال هستند

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: اکنون ۱۲۳ معدن این استان فعال بوده و تا اوایل سال آینده تعداد معادن فعال نیز به عدد ۱۴۰ می‌رسد.

جمال مومیوند در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: در مجموع اکنون در استان لرستان ۲۲۰ معدن وجود داشته که از این تعداد ۵۰ معدن متروکه هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ۵۰ معدن نیز پروانه بهره‌برداری آنها به پایان رسیده و مشکلاتی دارند که به دنبال واگذاری مجدد آنها هستیم.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: اکنون ۱۲۳ معدن استان در حال فعالیت بوده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم تعداد معادن فعال استان را تا پایان سال و اوایل سال آینده به عدد ۱۴۰ برسانیم.

مومیوند در ادامه با اشاره به نقش ویژه معادن لرستان در ایجاد فرصت‌های شغلی، افزود: معدن کاری یک شغل فصلی و متناسب با شرایط فعالیت بوده اما به صورت میانگین باید گفت تعداد قابل توجهی از افراد جویای کار در معادن فعال لرستان مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: اغلب معادن غیرفعال لرستان را معادن سنگ چینی تشکیل داده و دلیل عدم فعالیت آنها نیز نبود بازار فروش دانست به بیان دیگر اکنون تقاضا برای خرید این نوع سنگ در کشور به شدت کاهش یافته است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: اکنون در برخی از معادن شاهد فعالیت با ظرفیت‌های بسیار بالا هستیم به عنوان نمونه معادن تالک با ظرفیت ۷۰ تا ۸۰ درصد و سنگ گوهره نیز با ظرفیت۴۰ تا ۶۰ درصد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: به هر حال باید پذیرفت که در اوایل فعالیت مسکن مهر شاهد افزایش بیش از حد تقاضا در بازار مصالح ساختمانی و مواد معدنی مرتبط با آن بودیم اما اکنون حباب بازار مسکن از بین رفته و تقاضای خرید نیز با کاهش بسیار زیادی روبرو است.

مومیوند گفت: اکنون معادن لرستان غیرفلزی بوده و در نتیجه ارتباط مستقیمی با حوزه مسکن دارند به همین دلیل رونق بازار مسکن می‌تواند کمک زیادی به بهبود شرایط معادن این استان کند.