تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
9

کیخسرو وار، به جوانان وطن اعتماد کنیم! / به قلم «ع پایدار»

  • کد خبر : 101885
  • 23 دی 1396 - 9:09

علی گودرزیان (ع پایدار)/ میرملاس: اسطوره ها، رویاهای دسته جمعی یک ملتند که تاویل می شوند! اسطوره ها رمز، نماد و نشانه هستند.ملت ها برآیند اسطوره های خود هستند. اگر می خواهیم مسیر درست تری برای زندگی انتخاب کنیم، بهتراست اسطوره های تاریخ خودرا بشناسیم. دراساطیر ایران آمده است: “کیخسرو” پادشاه فرهمند ایران، یادگار سیاووش، […]

علی گودرزیان (ع پایدار)/ میرملاس: اسطوره ها، رویاهای دسته جمعی یک ملتند که تاویل می شوند! اسطوره ها رمز، نماد و نشانه هستند.ملت ها برآیند اسطوره های خود هستند. اگر می خواهیم مسیر درست تری برای زندگی انتخاب کنیم، بهتراست اسطوره های تاریخ خودرا بشناسیم.
دراساطیر ایران آمده است:
“کیخسرو” پادشاه فرهمند ایران، یادگار سیاووش، درشصت سالگی، به سفارش و اشاره ی “سروش” -خبررسان عالم غیب- سکان پادشاهی ایران را به مردی نه چندان نام آور به نام”لهراسپ” سپرد.
اگرچه این تصمیم کیخسرو، مورد اعتراض “زال” پدر”رستم” قرارگرفت اما با دلایلی که کیخسرو برای زال برشمرد، پدرتهمتن به این تصمیم تن سپرد.
“لهراسپ” بعداز “کیخسرو”نزدیک ۱۳۰ سال پادشاهی کرد. فرزند لهراسپ- گشتاسپ- از پدر خواست که زمام اموررا به دست او بسپارد و برجای پدر بنشیند! اما لهراسپِ پیر، به این خواسته ی بحق فرزندجوان تن نداد!
“گشتاسب” ازدست پدر رنجیده خاطر وعاصی شد و به روم گریخت! پس از ازدواج با کتایون-دختر قیصر روم- با کمک گرفتن از قیصر روم به ایران بازگشت و برپدر بیاشوبید و لهراسپِ پدر، ازترس پسرِآشوبگر، کنار رفت وپادشاهی را بعداز ۱۳۰ سال به گشتاسپ جوان واگذارکرد!
گشتاسب که اکنون برجای پدر نشسته بود ازسرنوشت پدر، پند نیافت و نتوانست به راحتی نسل بعداز خودرا نیز بپذیرد. او بارها به فرزند پهلوان و قهرمان خود-اسفندیار – قول داد که پادشاهی را به ایشان واگذارکند اما هربار بهانه ای جدید می تراشیدو سرباز می زد تا این که اورا به جنگ “رستم”در زابلستان فرستاد و به راستی زابلستان، قربانگاه اسفندیارشد!
شخصیت های اسطوره ای می توانند نمادنسل های اجتماعی باشند و همان گونه که یادآوری شد نسل های اجتماعی خود برآیند اسطوره ها هستند!
اسفندیار، دراسطوره های ایران می تواند همواره نماد نسل آینده ی یک ملت باشد! نسلی که همانند رویین تن، پویا ، نجات بخش، کارگشا، قهرمان و پیروز هفت خان های سرسخت زندگی است.
گشتاسپ ها و لهراسپ هامی توانند نماد نسل های پیشین و نسل پدران اسفندیارها باشند که به سادگی نمی توانند نیرو و توانایی نوادگان خودرا باورکنند!اگر بخواهیم از اسطوره هایمان درس بگیریم خیلی راحت، بهتراست خودرا درمقیاس با اسطوره هاداوری کنیم:
نخست این که اگر لهراسب وار، بخواهیم فرزندان خودرا نادیده بگیریم ممکن است فرزندان ما، نیز گشتاسپ وار، به دامن بیگانگان بگریزند و ناگهان با لشگری از دشمنان برما بیاشوبند!
دودیگراین که ممکن است زیرکی و هوشمندی اهریمنانه ی ما، مثل گشتاسب، دم بگیرد و برای ماندگاری بیشتردرقدرت، اسفندیارهایمان را به قربانگاه بفرستیم!سه دیگر این که می توانیم نه لهراسپ باشیم و فرزندان خودرا عاصی کنیم و نه گشتاسپ باشیم و برپدران خویشتن، بیاشوبیم و یا فرزندان را به قربانگاه بفرستیم.
مامی توانیم بسان کیخسرو، پیش ازاین که دیرباشد آینده را به آیندگان واگذاریم! ما می توانیم اسطوره های خود را درک کنیم و کیخسرو وار، با سازو کارهای مدرن -تقویت احزاب و فرآیند انتخابات- میدان را به فرزندان خود واگذاریم و آنان را به رسمیت بشناسیم.
ایران عزیزما، که اکنون به دیوهایهفتگانه خشکسالی_بیکاری_تنگدستی_ناامیدی_دروغ_اعتیاد_طلاق گرفتار آمده است، فقط می تواند به تدبیر و بازوی #اسنفندیاران خویش رهایی یابد!
جمهوری اسلامی ایران به مرزچهل سالگی می رسد. چهل سالگی سن پختگی و کیاست و ریاست است. آنان که ارزش خون های ریخته شده برپای این درخت تنومند را می دانند، دغدغه ی اصلاح ساختار و ماندگاری جمهوری اسلامی ایران رهایشان نمی کند اگرچه دراین مسیر سنگ ریزه ها پایشان را بخراشد.
بیاییم! “ابوالمشاغل” ها را بازنشسته کنیم! “شغل ها” را از چنگ “ابوالمشاغل” ها رها کنیم! تا جوانان برما نیاشوبیده اند و حرمت ها را نشکسته اند، اسفندیاران، یعنی نسل پیش روی خودرا بپذیریم و زمام اموررا به دست توانایشان بسپاریم.
عضو شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=101885

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. زیبا بود.
    دست مریزاد!

  2. زیبا بود
    دست مریزاد!

  3. زیبا بود
    دست مریزاد!

  4. زیبا بود.
    دست مریزاد!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.