- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کمربندی نورآباد ـ کرمانشاه با گذشت ۵ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است

[1]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به لرستان اجرای طرح کمربندی نورآباد ـ کرمانشاه بود که با گذشت پنج سال از آغاز عملیات اجرایی آن این طرح ملی تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

موقعیت جغرافیایی شهرستان دلفان که در مسیر کریدور تهران جنوب قرار گرفته است، روزانه شاهد عبور و مرور هزاران دستگاه وسائط نقلیه سبک و سنگین در این مسیر پر تردد هستیم که متاسفانه به دلیل ایمن نبودن جاده‌های این شهرستان سالانه شاهد آمار کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در این شهرستان هستیم.

با توجه به اینکه این شهرستان در میان سه استان کرمانشاه، همدان و لرستان قرار گرفته است، ضرورت ایجاد جاده کمربندی در این شهرستان بسیار مشهود است که در صورت ایجاد آن علاوه بر کاهش عبور و مرور وسائط نقلیه به داخل شهر و نارضایتی شهروندان، موجب کاهش تصادفات، کاهش سوخت و غیره خواهیم بود.

بر این اساس نیز در سفر ریاست جمهوری به لرستان یکی از از مصوبات آن طرح کمربندی نورآباد کرمانشاه بود که متاسفانه تاکنون شاهد بهره‌برداری آن نیستیم.

بنا به گفته مسئولان شهرستان دلفان محور ارتباطی کنارگذر (کمربندی) نورآباد با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری است.

فرماندار شهرستان دلفان در این خصوص گفت: این طرح از مصوبات سفر هیئت دولت به لرستان است که تاکنون بیش از ۹۸ درصد پیشرفت داشته و بخش کمی از کار اجرایی آن باقیمانده است.

رضا دریکوند اظهار داشت: با توجه به افتتاح آزاد راه خرم زال و افزایش تردد در این مسیر، خیابان‌های درون شهری نورآباد جوابگوی ترافیک عبوری نیست و تکمیل این طرح ضروری است.

به گفته وی، با عبور خودروهای سنگین از مرکز شهر نورآباد سالانه بیش از دو میلیارد ریال خسارت به آسفالت و معابر شهری وارد می‌شود.

فرماندار دلفان اظهار داشت: تاکنون ۸۰ میلیارد ریال برای این اجرای این طرح هزینه شده و برای تکمیل آن به ۷۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است که ۳۰ میلیارد ریال آن دیون پیمانکار است.

طرح کمربندی نورآباد یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راهسازی استان لرستان است که ادامه محور ارتباطی خرم‌آباد – کرمانشاه محسوب می‌شود.

وی گفت: احداث این طرح ملی یکی از خواسته‌های اساسی مردم شهرستان دلفان است که با بهره‌برداری از آن علاوه بر انتقال ترافیک از مناطق مسکونی، موجب کاهش سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن نیز خواهیم بود.

عملیات اجرایی طرح کمربندی نورآباد-کرمانشاه از سال ۸۶ آغاز شده و قرار بود، تا اوایل سال ۸۹ به بهره‌برداری برسد که به دلیل مشکلات مالی تا کنون ۹۸ درصد پیشرفت کاری داشته است.

جاده کنار گذر نورآباد به طول ۱۱,۲کیلومتر به‌ صورت دو لاین رفت و برگشت با مشخصات راه اصلی و با عرض ۱۱ متر، از فاصله حدود ۱,۵ کیلومتری جنوب شهرستان نورآباد گذشته و حدود سه کیلومتر بعد از شهر نورآباد به محور اصلی متصل می‌شود.

 

تهیه گزارش : سمیه فتحی / نورآباد