- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

تراژدی غمناک ساخت درمانگاه تامین اجتماعی دلفان

[1]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ در سفر دوم هیئت دولت به ‌لرستان ‌کلنگ ساخت درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی ‌دلفان ‌با حضور مصری وزیر وقت رفاه و تامین اجتماعی ‌‌به زمین زده شد ‌‌‌که متاسفانه هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده است.‌

یکی از سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی در جهت خدمات بهتر درمانی و رضایتمندی بیمه شدگان این سازمان، ایجاد و راه‌اندازی بیمارستان و درمانگاه‌های عمومی، تخصصی و فوق تخصصی در نقاط مختلف کشور است، به طوری که استفاده از این مراکز درمانی نقش مهمی را در سلامت بیمه شدگان که اکثراً از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه هستند و در جهت عدالت اجتماعی در حوزه درمان می تواند داشته باشد.

در این راستا و در اجرای این سیاست مهم در سفر دوم هیئت دولت به استان لرستان در تاریخ ۸۷ کلنگ ساخت درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی شهرستان دلفان که از مصوبات مهم این سفر به استان بود، با حضور مصری وزیر وقت رفاه و تامین اجتماعی و جمعی از مسئولان تامین اجتماعی استان و شهرستان به زمین زده شد و نور امید را در دل بیمه‌شد‌ه‌گان این شهرستان محروم شکوفا نمود و به خیال خود دیگر مجبور نیستند، برای استفاده از خدمات رایگان سازمان تامین اجتماعی به سایر شهرستان‌های که از این نعمت برخوردار هستند، مراجعه کنند که متاسفانه با گذشت بیش از چهار سال از آغاز عملیات اجرای این طرح تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است و تنها در حد یک کلنگ‌زنی ساده رها شده است و زمین آن به محل رویش انواع گیاهان و بیشتر به یک زمین نامرغوب کشاورزی تبدیل شده است.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری دلفان با بیش از ۳۳ هزار بیمه شده تامین اجتماعی یکی از شهرستان‌های محروم لرستان است که از لحاظ امکانات درمانی نسبت به سایر شهرستان‌های استان محروم است.

وجود تنها یک بیمارستان دولتی هر چند با امکانات، تجهیزات و نیروهای متخصص مجرب به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی نیاز این شهرستان باشد.

این درحالی است که شهرستان دلفان با دارا بودن ۴۴۶ روستا و گستردگی منطقه نیازمند ایجاد و راه‌اندازی مراکز بیشتر و تخصصی‌تر می‌باشد که یقیناً یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم این شهرستان محسوب می‌شود.

بدیهی است، در صورت ساخت و راه‌اندازی درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی دلفان، شاهد بهره‌مندی تعداد بیشتری از بیمه شدگان این سازمان در این شهرستان بدون لزوم مراجعه به سایر شهرستان‌ها همجوار خواهیم بود.

شهرستان دلفان یکی از مناطق کمتر توسعه یافته لرستان است که از نعمت کارخانجات و مراکز تولیدی که نقشی در اشتغالزایی جوانان این شهرستان داشته باشد، محروم است و این امر موجب شده با کمال تاسف و به دلیل ضریب بالای بیکاری و مهیا نبودن شرایط اشتغال در شهرستان، اکثر جویندگان کار ناگزیرند برای تامین معیشت خود و خانوادهایشان به سایر شهرستان‌های کشور مراجعه کنند.

از آنجا که عمده بیمه شدگان تامین اجتماعی شهرستان دلفان از قشر ضعیف و کم درآمد جامعه هستند، با گذشت چهار سال از آغاز عملیات اجرایی این درمانگاه همچنان در انتظار بهره‌برداری از این طرح بسر می‌برند.

یکی از بیمه‌شده‌گان تامین اجتماعی این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن گلایه از مسئولان حوزه درمان تامین اجتماعی لرستان در کوتاهی نمودن در اجرای این طرح گفت: بنده به همراه پدرم چندین بار جهت استفاده رایگان به بیمارستان مرکز استان مراجعه کرده‌ام که متأسفانه با توجه به ازدحام جمعیت هیچ وقت نتوانسته‌ایم موفق به بستری پدر خود شوم.

محمد علی محمدی افزود: حدود چهار سال پیش شنیده شد که در شهرستان دلفان درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی راه‌اندازی می‌شود و موجب خوشحالی مردم منطقه شد، اما متاسفانه باید گفت، سازمان تأمین اجتماعی لرستان در این باره بسیار ضعیف عمل کرده و هیچ‌گونه اقدامی را برای رفع این مشکل اساسی در این شهرستان انجام نداده است.

یکی دیگر از بیمه شدگان تأمین اجتماعی شهرستان دلفان گفت: با توجه به اینکه می‌بایست به مناطق محروم توجه بیشتری شود، اما متاسفانه سازمان تأمین اجتماعی نسبت به شهرستان محروم دلفان بسیار کم توجه است و موجب نارضایتی بسیاری از بیمه شدگان شده است.

حجت‌الله مهری افزود: اغلب کسانی که می‌خواهند از خدمات رایگان تأمین اجتماعی استفاده کنند، قشر ضعیف جامعه هستند و توان پرداخت هزینه‌های کلان درمان را در دیگر مراکز درمانی ندارند.

وی با اشاره به اینکه توانایی مالی ما به گونه‌ای نیست که بتوانیم بیماران خود را در بیمارستان‌ها خصوصی و… بستری کنیم، افزود: اکثر ما کارگر هستیم و وضعیت مالی ما در حد مایحتاج ضروری زندگیمان هم نیست.

یکی دیگر از بیمه شدگان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه اکثر بیماران و مراجعه کنندگان به مراکز درمانی افراد سالخورده هستند، افزود: برای این افراد مراجعه به دیگر شهرستان‌ها بسیار سخت است که می‌بایست مسئولان سازمان تأمین اجتماعی به جای اینکه در شهرستان‌هایی که نسبت به شهرستان دلفان از خدمات بهتری برخوردار هستند، به فکر مردم محروم این منطقه باشند.

یحیی کوچکیان ادامه داد: حدود چهار سال پیش شنیده شد که در شهرستان دلفان درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی راه‌اندازی می‌شود و موجب خوشحالی مردم منطقه شد، اما متاسفانه باید گفت، سازمان تأمین اجتماعی لرستان در این باره بسیار ضعیف عمل کرده و هیچ‌گونه اقدامی را برای رفع این مشکل اساسی در این شهرستان انجام نداده است.

یکی از مستمری بگیران تأمین اجتماعی شهرستان دلفان نیز به خبرنگار فارس گفت: بیشتر افرادی که تحت پوشش این سازمان قرار دارند، برای گریز از هزینه‌های سنگین درمان به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تحت پوشش این سازمان در شهرستان‌های همجوار مراجعه می‌کنند که این موضوع علاوه بر صرف وقت، مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد. 

محمد حسن محمدی اظهار کرد: این منصفانه نیست که بیمه شدگان این شهرستان از حداقل خدمات بهداشتی و درمانی سازمان تأمین اجتماعی برخوردار نباشند.

وی افزود: چرا زمانی که یک روز نسبت به پرداخت حق بیمه دیر اقدام کنیم، متحمل جریمه می‌شویم، ولی باید از حداقل امکانات درمانی هم محروم باشیم.

امام جمعه دلفان نیز که بارها در جلسات و تریبون نماز جمعه فریاد مظلومانه بیمه شده‌گان این شهرستان را در خصوص کوتاهی مسئولان حوزه درمان تامین اجتماعی استان در ساخت درمانگاه تامین اجتماعی دلفان را بیان نمودند به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه با گذشت چهار سال از آغاز عملیات ساخت این طرح علاوه براینکه هیچ‌کونه اقدام عملی روی آن صورت نگرفته است، مسئولان درمان تامین اجتماعی لرستان هم به خود اجازه این کار را هم نمی‌دهند که به این شهرستان سفری داشته باشند و جواب قانع کننده‌ای را برای مردم این شهرستان داشته باشند.

حجت‌الاسلام محمد‌تقی صرفی‌پور افزود: در سفر دوم هیئت دولت به استان پروژه احداث درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی این شهرستان مصوب شد و کلنگ ساخت آن با نام درمانگاه تخصصی شهید همایون بهزادی‌فر که یکی از مدیران کل وزارت رفاه بودند و در سفر هیئت دولت به لرستان بر اثر سانحه رانندگی از دنیا رفتند، توسط آقای مصری وزیر وقت به زمین زده شد، اما متاسفانه حدود چهار سال است که این پروژه به‌ دلیل کم توجهی مسئولان درمان سازمان تامین اجتماعی متوقف شده است.

وی افزود: مسئولان حوزه درمان تامین اجتماعی لرستان باید جواب قانع کننده‌ای را برای مردم محروم این شهرستان داشته باشند که چرا بیمه شده‌گان به ویژه اقشار ضعیف و کم درآمد این شهرستان می‌توانند از خدمات رایگان درمان تامین اجتماعی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ساخت این درمانگاه نقش مهمی در سلامت بیمه شدگان به ویژه کارگران منطقه دارد، یاد‌آور شد: این درمانگاه برای کارگران کارخانجات منطقه بسیار مهم است، اما متاسفانه این افراد برای درمان باید به دیگر شهرهای همجوار مراجعه کنند.

صرفی‌پور با تاکید بر اینکه بارها در رسانه‌های مختلف فریاد مظلومانه بیمه شدگان تأمین اجتماعی دلفان به گوش مسئولان این سازمان در استان رسید، ولی متأسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

امام جمعه دلفان افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف تامین اجتماعی در حوزه درمان، ارتقاء سطح سلامت بیمه شدگان و ارائه خدمات مطلوب و مستمر پزشکی به آنها است که متاسفانه شاهد هیچ تحرکی از آنان جهت ساخت این پروژه نبوده‌ایم.

حجت‌الاسلام صرفی‌پور از سازمان تامین اجتماعی استان خواست تا با توجه به سطح محرومیت این شهرستان نسبت به رفع مشکلات ساخت این درمانگاه هر چه سریع‌تر اقدام کند، تا مردم نیز با نگاه بهتری به عملکرد سازمان تامین اجتماعی داشته باشند.

در ادامه نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه سفرهای استانی هیئت دولت فرصت مناسبی برای جبران عقب ماندگی‌ها و رفع محرومیت در مناطق مختلف کشور است، گفت: متأسفانه با اینکه یکی از مصوبات سفر دوم هیئت دولت به لرستان ساخت درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی در شهرستان دلفان بود، اما تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملی را در این خصوص مشاهده نکرده‌ایم.

حجت‌الله سوری با اشاره به اینکه شهرستان دلفان یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های استان است، تصریح کرد: این شهرستان با بیش از ۳۲ هزار نفر بیمه شده بیمه تأمین اجتماعی فاقد هرگونه مرکز درمانی خاص برای بهره‌مندی از خدمات درمانی بیمه است و مردم این منطقه برای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی مجبور به مراجعه به دیگر شهرستان‌های استان هستند.

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص به زودی با وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی دیدار خواهد کرد، گفت:‌ مشکلات و موانع موجود ساخت درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی دلفان باید برای خدمت رسانی به مردم این منطقه هرچه سریع‌تر رفع شود که در این دیدار بر این مهم تاکید می‌شود.

سوری با اشاره به اینکه در سفر چهارم هیئت دولت به لرستان این موضوع به جد پیگیری می‌شود و امیدواریم در آینده با پایان بلاتکلیف ماندن ریاست سازمان تامین اجتماعی کشور و با پیگیری‌های مسئولان اعتبار مورد نیاز آن هر چه سریع‌تر تأمین شود.

در ادامه رئیس شعبه تأمین اجتماعی دلفان نیز دراین خصوص با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته برای جلوگیری از مراجعه بیمه شدگان به دیگر شهرستان‌ها مطب پزشک معین در این شهرستان دایر بود، گفت: در این طرح پزشک معین اقدام به ویزیت بیماران تامین اجتماعی شهرستان با حق سهم پرداختی پایین اقدام می‌نمود که این طرح نیز در این شهرستان به پایان رسید.

احمد ملکی افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده و توجه ویژه مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشور ضمن رفع مشکلات اجرایی و اعتباری این طرح، عملیات ساخت آن به شرکت خانه سازی واگذار شده است.

وی اظهار داشت: درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی این شهرستان در زمینی به مساحت دو هزار و ۲۰۰ متر مربع و با اعتبار اولیه ۲۰ میلیارد ریال احداث می‌شود.

ملکی ساخت این درمانگاه را یکی از نیازهای اساسی شهرستان دانست و گفت: با ساخت این درمانگاه مشکل درمانی بیمه شدگان رفع می‌شود.

حال مسئولان تامین اجتماعی لرستان می‌بایست این نکته را در نظر بگیرند که اغلب کسانی که می‌خواهند از خدمات رایگان تأمین اجتماعی استفاده کنند، قشر ضعیف جامعه هستند و توان پرداخت هزینه‌های کلان درمان را در دیگر مراکز درمانی ندارند و اکثر بیماران و مراجعه کنندگان به مراکز درمانی افراد ناتوان و سال‌خورده هستند و برای این افراد مراجعه به دیگر شهرستان‌ها بسیار سخت است که باید مسئولان سازمان تأمین اجتماعی به جای اینکه در شهرستان‌هایی که نسبت به شهرستان دلفان از خدمات بهتری برخوردار هستند، به فکر مردم محروم این منطقه باشند.

در ادامه این گزارش این سئوال از مسئولان تأمین اجتماعی استان باقی است، آیا مردم شهرستان دلفان به خصوص قشر آسیب‌پذیر و مستضعف حق ندارد، از حداقل خدمات درمانی رایگان این سازمان برخوردار شوند؟مردم شهرستان محروم دلفان از سازمان تأمین اجتماعی این انتظار را دارند که هر چه سریع‌تر با ساخت، تجهیز و بکارگیری از نیروهای متخصص در این درمانگاه مشکلات درمانی بیمه شده‌گان را به حداقل برسانند نه اینکه این طرح همچنان در هاله‌ای از ابهام برای مردم خونگرم این شهرستان باقی بماند.

 

تهیه گزارش از :  سمیه فتحی / نورآباد