تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

بام سنگی “شیرز” فتح شد/ صخره نوردی در ارتفاعات دره ای رویایی

  • کد خبر : 10573
  • 21 مهر 1391 - 21:30

    به گزارش میرملاس نیوز ؛ دره رویایی “شیرز” دارای صخره های سنگی طبیعی است که بلندترین آنها با ۹۵ متر ارتفاع توسط یک گروه صخره نوردی لرستانی فتح شد تا این گروه بر بلای بام دره رویایی شیرز قرار گیرد. به نقل از مهر، دره باستانی “شیرز” در ۵۰ کیلومتری شمال کوهدشت و […]

 
 
به گزارش میرملاس نیوز ؛ دره رویایی “شیرز” دارای صخره های سنگی طبیعی است که بلندترین آنها با ۹۵ متر ارتفاع توسط یک گروه صخره نوردی لرستانی فتح شد تا این گروه بر بلای بام دره رویایی شیرز قرار گیرد.

به نقل از مهر، دره باستانی “شیرز” در ۵۰ کیلومتری شمال کوهدشت و بر سر راه رودخانه سیمره واقع شده است. این دره حیرت انگیز با جاذبه های گردشگری بکر و شگفت انگیز و سرچشمه ها و آبشارها و درختان وحشی پر میوه اش آماده است تا به یکی از گردشگاههای زیبای غرب کشور تبدیل شود.

این جاذبه طبیعی در بخش “زردلان” و در منطقه ای به نام “اولادقباد” قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تند و تیز و میوه های وحشی فراوان است.

 

آب این چشمه به رودخانه سیمره که شاخه اصلی کرخه است می ریزد. زیبایی و بکربودن منطقه شیرز برای هر بازدید کننده ای ابتدا عظمت و شوکت و ابهت این کوههای سر به فلک کشیده را مجسم می کند سپس آهنگ خوش ترنم شرشر آب خستگی را از تن بیرون می کند.

طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می کند. رودی با سراب ها و چشمه های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده می رود تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

 

 

بنابراین گزارش مناره سنگی و طبیعی “شیرز” صخره ای است به ارتفاع ۹۵ متر در مسیر دره رویایی شیرز که به محض ورود به ابتدای این دره چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

کارشناسان دست عوامل طبیعی از جمله عبور آب در دوران اول زمین شناسی را در به وجود آمدن این مناره سنگی دخیل می دانند.

 

 

مناره سنگی و طبیعی شیرز تنها صخره ای ست که احتمال می رود پای هیچ انسانی را تا کنون بر بلندای خود لمس نکرده باشد به طوریکه قبلا صخره نوردانی از تهران به دره شیرز سفر کرده بودند اما جنس این مناره و موقعیتش را برای میخ کوبی نامناسب دانسته و صعود از آن را کاری غیر ممکن و بسیار خطرناک اعلام کردند.

اما بالاخره صعود از این مناره که آرزوی بسیاری از صخره نوردان بود توسط گروه صخره نوردی از استان لرستان به واقعیت پیوست.

 

 

گروه صخره نوردی شیرز متشکل از فرزاد سوری از شهرستان کوهدشت، ایمان سکوند از خرم آباد و صادق و اسکندر محمودی از کوهدشت توانستند طی یک هفته پا بر فرق مناره ۹۵متری دره باستانی شیرز بگذارند تا اولین صخره نوردانی باشند که بر این مناره ی طبیعی می ایستند.

اسکندر محمودی سرپرست این گروه صخره نوردی این صعود را بسیار سخت اعلام کرد و گفت: صخره های بسیاری را فتح کرده ایم اما صعود از مسیر دشوار مناره شیرز سخت ترین اما شیرین ترین صعود گروه ما بوده است.

 

 

وی گفت: بالا رفتن از این ارتفاع آرزوی دیرینه این گروه بود که بالاخره با یاری خداوند به واقعیت پیوست.

این صخره نورد در ادامه یادآور شد: وقتی بر بالای این ارتفاع ایستاده بودم حس کردم که این مکان بهترین جایی است که می توان با نصب “تله کابین” آن را به یکی از مناطق گردشگری و تفریحی بکر غرب کشور تبدیل کرد.

 

بنابر این گزارش دره باستانی “شیرز” که همواره حس شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیخته، محل بازدید و تفریح تابستان مردم لرستان و گردشگران است و طبیعت گردان زیادی روزهای تعطیل می روند تا خستگی های روزمره شان را کنار آبشارها و سایه وسیع چتر درختانش جا بگذارند.

 

گزارش از : حشمت اله آزادبخت / دبیر سرویس اجتماعی

 


لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=10573

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۰
  1. با عرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب آقای آزادبخت باید به عرض برسانم که منطقه زردلان متعلق به استان ایلام است که مرز لرستان وایلام توسط رود سیمره مشخص شده است بنابراین شیرز متعلق به زردلان نیست وفقط متعلق به کوهدشت و منطقه اولادقباد است

    • سلام ناشناس عزیز. کاملا درست فرموده اید. من این گزارش رو برای مهر فرستادم و عزیزان مهر بعضی قسمت ها از جمله منطقه ی زردلان رو اضافه کرده اند. زردلان مربوط به استان ایلامه هرچند آن سوی سیمره با لرستان و شیرز هم مرزه…

  2. دهستان زردلان، دهستانی است از توابع بخش هلیلان شهرستان شیروان وچرداول در استان ایلام ایران. مرکز این دهستان روستای پیاز آباد (در گذشته کوتل گفته میشد)است. ازجمله روستاهای این دهستان می‌توان به ترتیب به بان لکان,وهاره دول,رودبر, کلگه,تورم,حلق نو,بیشی,پیارآباد,پیامن علیا,پیامن سفلی,سرین پیامن و… اشاره کرد. ایل کاوشوند نیزاز توابع همین منطقه است. گویش این منطقه لکی است.

    مردمان این منطقه هنوزهم کوچ رواند ودرفصل گرما برای تامیین علوفه وچرای احشام خودبه سردسیر(به گویش محلی “بان بن”)کوچ میکنندودر اواسط پاییز به روستابرمیگردند. منبع درآمد مردم این منطقه قالبا کشاورزی (گندم,جو,نخود,عدس و…)ودامداری است. این منطقه دارای آب وهوایی معتدل وپوشش گیاهی عمده درختان سرسبزبلوط است. قله کاژور در این منطقه واقع شده که خودبیانگر خاطراتی ازتاریخ مردم این منطقه است. ازجمله غارهای این قله میتوان به”گوره مر”اشاره کرد.

  3. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای آزادبخت باید به عرض برسانم که شیرز در منطقه اوادقباد نیست بلکه در منطقه سادات ضردن واقع شده است لطفا اطلاعات را صحیح درج بفرمایید و شیرز فقط متعلق به کوهدشت و منطقه سادات ضرون است نه اولاد قبااااااااااااااااااااااااااااااااد

    • شیرز دقیقا در مرز میان ایلام لرستان قرار دارد از طرف لرستان به امتداد کوه وره زرد و از طرف ایلام به کوه پرشکوه کاژور منتهی میشود کا مسکن مردم دلیر زردلان میباشد

  4. صبرکنید یک هیات بیاوریم از بین الملل تقسیمش کنن.مال هرکجاچه فرقی داره؟

  5. شیرز متعلق به تمام مردم ایران است، که مردمان این دیار از ایل ایتیوند(ایوت وند) که شامل طوایف کاوشن ( کاوه شاه وند)، سادات زرین(زرینی) و تالوند(شامل سه لنکولی یا سلطان قلی، کوخا یا شاهزاده و …) و طایفه اولادقباد می باشند، که این سرزمین جز ایران ومتعلق به تمام ایران می باشد.
    دیگر بس است دست از این افکار بچه گانه بردارید، اگر راست می گوید نگذارید طبیعت آن از بین برود، آن استخر ماهی بی حاصل را جمع و از قطع شدن درختان جلوگیری و از ریختن زباله و فاصلاب روستای های بالا و چرا دامهای آنان در این منطقه جلوگیری نمایید تا از اینی که هست نابود تر نشود و کمتر مردم درختان آن را قطع و بر هر گوشه ی آن آتش برافروزن تا دیگر سبزه ای رشد نکند.
    کجاست ان همه گراز وحشی، قرقاول،کبک،خرس،ماهی و هزارن موجود ریز ودرشتی که در شیرز بود، کجاست آن درختان تمشکی که در ورودی و خروجی این دره همچون دیواره سیم خاردار که از آن محافظ میکرد. حالا دارید بحث این را میکنید که متعلق به کیست!!!!!!!!!!
    .
    .
    .
    برای رضایی حال خوتان هم که شده یه کم از این گنجینه محافظت نمایید، کمتر شعار و سنگ منم منم بر سینه بزنید!!!!!!!!!!!!!!!

  6. واقعا باید تاسف خورد به حال این مردم که هنوز که هنوزه مهمترین دغدغه فکریشون طوایف پرافتخارشونه.

  7. باسلام خدمت لک غربت نشین ودوست عزیزساکن تهرانم!شمازیبافرموده ایداما کوگوش شنوا،متأسفانه عده ای، لج ولجاجت های قومی وقبیله ای رابه این فضای مجازی کشانده اندوهرآن امکان دارددراین “دره”دست به اسلحه ببرندو خدایی نکرده قتلی اتفاق بیفتد!!دوستان خوبم “دره زیبای شیرز”متعلق به تک تک شماست بیاییدمردومردانه ازآن محافظت کنیداگرکسی جلوآمدوادعای مالکیت نمود،شماآن راواگذارکنید،اما به شرطی که بهترازشمادرحفظ مراتع وجنگل های آن بکوشدوزیبایی های خلقت رادوست بدارد،متأسفم برای رسانه های محلی همچون میرملاس نیوزو………. که بیش ازحدبه این مسائل پوچ وبی ارزش قومی قبیله ای دامن می زنند،کمی به رسالتی که به عهده گرفته ایدمتعهدباشید،به فرهنگ وتوسعه ی همه جانبه منطقه ای که درآن زندگی می کنیم فکرکنیدودرمطالبی که می نویسیدبگذاریدافق دیدتان بلندترباشدعمری به این شکل پدرانمان زندگی کردند،چه عایدشان شد؟!متأسفانه این فکرغلت دربین تحصیلکرده هایمان هم سرایت کرده نگاه کنیدبه کوهدشت امروزومقایسه نماییدباکوهدشت یکی دوده گذشته ببینیدچقدردختروپسرتحصیل کرده وفارغ التحصیل بهترین دانشگاه های ایران راداریم امامتأسفانه درزمان انتخاب وانتخابات شوراهاومجلس چگونه تصمیم می گیریم ومنافع قومی وقبیله ای رابرمنافع عموم ترجیح می دهیم! آیادیگرزمان آن نرسیده است که ماهم به خودآییم وماننده مردم دیگرمناطق وشهرهافکرکنیم وبگوییم ماهمه ایرانی هستیم ولرستانی که دراین منطقه زندگی می کنیم وبایدهمه ازاین نعمتهای الهی بهره مندباشیم،دیگربس است بگذاریدلااقل بچه هایتان از”همالی های”چندنسل پیش بی خبرباشندتاهمه حقوق همدیگررابه رسمیت بشناسندوهیچ کس این اجازه رابه خودندهدکه چون وابسته به فلان طایفه وقبیله است ودستان وگردن درازتری داردپس بنابراین می تواندبه حقوق دیگران تجاوز کند!!

  8. سلام و عرض ادب و احترام به محضر همه طبیعت دوستان حال از هر قوم و نژاد. من و چند تن از دوستان و همکارانم که متشکل از اساتید دانشگاههای شهرستان دورود هستیم یک گروه کوهنوردى را تشکیل داده ایم که چند صباحی است برای گردش و کوهنوردی از مناطق طبیعی شهرستان خودمون شروع کردیم تا اینکه چند روز پیش مستند شیرز را از شبکه جهانی جام جم دیدم و انصافا کلی لذت بردم و با دوستان قرار است بهار سال آینده به این منطقه سفر کنیم . اما واقعا آیا مهم است این منطقه کجاست؟ مهم این است که در حفظ و حراست از این منطقه بکر و زیبا کوشا باشیم و از آن مهمتر آن را به سایر طبیعت دوستان معرفی کنیم تا بتوانیم سهم عمده ای در صنعت توریزم و گردشگری غرب کشور داشته باشیم. انصافا این منطقه بهشت است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.