تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

توزیع اعتبارات خشکسالی و سهمی به اندازه هیچ/ سر لرستان بی کلاه ماند!

  • کد خبر : 10616
  • 23 مهر 1391 - 10:54

به گزارش میرملاس نبوز ؛ در حالی خسارات خشکسالی در استان لرستان مشکلات زیادی در حوزه کشاورزری، صنعت و آب شرب ایجاد کرده است که به این استان در توزیع اعتبارات مربوط به خشکسالی توجه چندانی صورت نگرفته است. به نقل از مهر، نگاهی به خسارات خشکسالی در بخش های مختلف در استان لرستان خود […]

به گزارش میرملاس نبوز ؛ در حالی خسارات خشکسالی در استان لرستان مشکلات زیادی در حوزه کشاورزری، صنعت و آب شرب ایجاد کرده است که به این استان در توزیع اعتبارات مربوط به خشکسالی توجه چندانی صورت نگرفته است.

به نقل از مهر، نگاهی به خسارات خشکسالی در بخش های مختلف در استان لرستان خود گویای اتفاقی است که در این استان به وقوع پیوسته که باید برای جبران آن چاره اندیشی شود.

مطابق آخرین آمار متوسط بارندگی در استان لرستان در سال آبی ۹۱ – ۹۰ از ۴۷۹ میلی متر به ۳۵۶ میلی متر رسیده و سطح آبهای زیرزمینی استان لرستان نیز در بلند مدت ۱۲ متر و ۵۹ سانتی متر کاهش داشته است، موضوعی که می تواند وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی استان را نشان دهد.

همچنین علاوه بر مشکل خشکسالی و کمبود آب شرب در شهرهای خرم آباد، الیگودرز، ازنا، کوهدشت، پلدختر، دورود و چغابل، با شدت گرفتن خشکسالی ها در مجموع ۵۱۰ روستا در لرستان با جمعیتی بالغ بر ۱۶۸ هزار نفر با مشکل آب آشامیدنی مواجه شده اند.

این در حالیست که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از چشمه سارهایی که آب مورد نیاز عشایر لرستان را تامین می کرد به طور کامل خشک شده است تا بیش از ۴۰ درصد عشایر استان با مشکل اساسی کمبود آب مواجه شوند.

علاوه بر این در لرستان بر اثر خشکسالی ۱۷ هزار و ۵۱۲ هکتار از باغات استان خسارت دیده و به بیش از ۱۸۸ هزار و ۳۹۸ هکتار از زراعت لرستان نیز خسارت وارد شده است.

همچنین خسارت ۸۸ میلیارد تومانی خشکسالی به جنگلها و مراتع لرستان و کاهش  پنج هزار تنی تولید در بخش شیلات استان نیز از دیگر تبعات خشکسالی در استان لرستان بوده است.

با این وجود در توزیع اعتبارات مربوط به خشکسالی توجه چندانی به لرستان صورت نگرفته است تا این موضوع انتقاد برخی مسئولان استان را به دنبال داشته تا خواستار پیگیری نمایندگان استان در این رابطه شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان در این رابطه با انتقاد از عدم در نظر گرفتن استان لرستان برای دریافت اعتبارات خشکسالی بیان داشت: همواره این سوال از سوی مردم لرستان مطرح است که با وجود خشکسالی های فراوان چرا این استان از دریافت اعتبارات خشکسالی باید محروم باشد.

علیرضا کاکاوند با تاکید بر اینکه باید برای خشکسالی در لرستان فکر اساسی شود، ادامه داد: به طور حتم وضعیت پیش آمده در رابطه با عدم پرداخت اعتبارات خشکسالی به هیچ عنوان مطلوب نیست.

وی با تاکید بر اینکه اعضای کارگروه تخصصی سیل و همچنین ستاد بحران استان لرستان در این زمینه باید پیگیری ویژه ای داشته باشند افزود: این اعضا و همچنین ستاد مدیریت بحران استان باید از حق لرستان در این زمینه دفاع کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان تصریح کرد: اعضای این کارگروه و ستاد بحران لرستان باید در وزارت کشور این موضوع را پیگیری کنند چرا که دیگر از وزارت نیرو دیگر در این زمینه کاری ساخته نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان نیز در این رابطه با انتقاد از عدم پرداخت اعتبارات خشکسالی به لرستان عنوان کرد: متاسفانه اعلام آمارهایی از سوی مدیران استان مبنی بر وجود ۱۲ میلیارد متر مکعب آب در لرستان منجر شده که از اعتبارات خشکسالی لرستان محروم شویم.

مهدی اکبریان تصریح کرد: این در حالیست که این میزان آب از لرستان بدون استفاده خارج می شود و در حال حاضر ما شاهد خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی، کاهش سطح آبهای زیرزمینی و … در استان هستیم.

وی با بیان اینکه اعلام این آمارها منجر شده که از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبارات خشکسالی حتی یک ریال نصیب لرستان نشود افزود: این در حالیست که لرستان با وجود خشکسالیها و خسارت وارد شده استان هفدهم در کشور معرفی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان با اشاره به تاثیر خشکسالی در منابع تامین آب شرب استان عنوان کرد: به طور مثال چشمه مطهری در شهر خرم آباد که پیش از این بیش از هزار و ۲۵ لیتر آب در ثانبه تولید می کرد در حال حاضر میزان آبدهی این چشمه به کمتر از ۳۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

اکبریان با تاکید بر تکیمل پروژه های سدسازی استان لرستان بیان داشت: در این صورت است که مشکلات آب شرب در شهرها، روستاها، بخش کشاورزی، صنعت و … استان رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید از اعتبارت سایر بخش ها برای تکمیل پروژه های سد سازی لرستان استفاده کنیم، ادامه داد: تنها راه نجات از خشکسالی تکمیل این پروژه ها در استان است.

مدیرکل هواشناسی استان لرستان نیز با اشاره به کاهش بارندگی ها در این استان و شدت خشکسالی بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر استان لرستان در زمینه میزان بارندگی ها استان بیست و چهارم در کشور است.

نورالدین سپهوند تصریح کرد: این در حالیست که تا پیش از وقوع خشکسالی استان لرستان جزء ۱۰ استان اول کشور در زمینه میزان بارندگیها بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی در استان لرستان در سال ۹۰ نسبت به سال قبل ۱۶ درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: همچنین میزان بارندگی در لرستان نسبت به متوسط بلند مدت نیز ۳۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان لرستان افزود: بر اساس الگوهای هواشناسی بارندگی پیش بینی می شود بارندگی در لرستان در فصل پاییز و در ماههای آبان و آذر سالجاری افزایش یابد.

به هر روی امید می رود با پیگیری های استاندار لرستان و نمایندگان استان سهم لرستان از اعتبارات توزیع شده خشکسالی محقق شود تا بتوان بخشی از این خسارات را جبران کرد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=10616

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. ما لرستانی ها کی سرمان بی کلاه نبوده که ایندفعه…

  2. با وجود این سری نمایندگان عقده ای لرستان همیشه سرش بی کلاه بوده

  3. آقا ما از نمایندمون انتظاری نداریم یعنی وقتی نمایندت نایب رییس کمیسیون بهداشت باشه و نتونه یه دکتر متخصص سونوگرافی جور کنه دیگه این انتظارات از او که بره و بودجه واسه ما بیاره بیجاست.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.