تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

کم آبی مشکل دیرینه روستائیان شهرستان دلفان

  • کد خبر : 10844
  • 25 مهر 1391 - 11:03

  به گزرش میرملاس نیوز ؛ خشکسالی و کاهش نزولات جوی موجب کم آبی در بسیاری از روستاهای شهرستان دلفان شده است . آب اساس آبادانی و معراج رستن است اما تامین این مایه حیات مشکل دیرینه و اساسی برای بسیاری از روستاییان دلفان بوده است به طوری که زندگی اقتصادی و اجتماعی آنان را […]

 

به گزرش میرملاس نیوز ؛ خشکسالی و کاهش نزولات جوی موجب کم آبی در بسیاری از روستاهای شهرستان دلفان شده است .

آب اساس آبادانی و معراج رستن است اما تامین این مایه حیات مشکل دیرینه و اساسی برای بسیاری از روستاییان دلفان بوده است به طوری که زندگی اقتصادی و اجتماعی آنان را متاثر کرده است .

اما خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر این مشکل دیرینه روستاییان دلفان دارد به یک تراژدی غمناک تبدیل می کند .

بطوریکه بسیاری از منابع تامین آب روستایی خشک شده و تشنگی رمق بسیاری از آنان را گرفته و آنان را به تکاپو وا داشته و چشمان تشنه کودکان معصوم منتظر جرعه آبی است .

سرپرست فرمانداری شهرستان دلفان می گوید : از ۴۳۱ روستای این شهرستان ۲۵۵ آبرسانی شده که از این تعداد ۱۶۷ روستا زیر پوشش است.

‘رضا دریکوند’ افزود : ۱۷۵ روستای شهرستان دلفان تاکنون آبرسانی نشده که امیدواریم با مساعدت و همکاری شرکت آبفار اعتبار مورد نیاز آنان تخصیص یابد .

اما مسئولان آبفار آرام ننشسته و برای تامین آب روستاها در تلاشند و از طریق تانکر های سیار و ثابت به تامین آب روستائیان محروم از آب می پردازند .

مدیر کل آب و فاضلاب روستایی استان لرستان نیز گفت :اعتبارات آبرسانی روستاهای شهرستان دلفان در سال ۹۰ نسبت به سال قبل ۵/۴ برابر شده است که رشد چشمگیری داشته است .

‘علیرضا کاکاوند ‘ از در دست ساخت بودن ۷ مجتمع آبرسانی در روستاهای دلفان خبر داد و اظهار داشت : با تکمیل این مجتمع ها شاخص بهره مندی روستائیان دلفان از به نرم استانی می رسد .

وی ادامه داد :یستان لرستان در ۶ سال گذشته با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می کند که انتظار داریم روستائیان با صرفه جویی روستائیان و مساعدت آنان این مشکلات را به حداقل برسانیم .

وی ، یکی از مشکلات آبرسانی به روستاهای دلفان را تعداد زیاد روستاها و پراکندگی آنان عنوان کرد واظهار داشت: شهرستان دلفان دارای ۴۲۰ روستا است که بسیاری از روستاها زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند و در مناطق سخت گذر واقع شده‌اند که آب‌رسانی به این مناطق را مشکل کرده است.

رییس آب و فاضلاب روستایی می گوید : اعتبارات آبرسانی روستایی دلفان در سالهای ۹۰-۸۹ یک جهش خوبی داشته است بطوریکه در سال گذشته بیش از ۴۲ میلیارد ریال برای طرح های آبرسانی روستایی هزینه شده است .

وی در ادامه به پروژه‌های در دست اجرا این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون مجتمع‌های میرزاآباد در سه فاز، هزارخانی، پیردوستی، علی میرزایی، زلیوا و ده فیروزوند در دست ساخت است که با بهره‌برداری از آنها بسیاری از مشکلات کمبود آب آشامیدنی در بسیاری روستاهای دلفان حل می‌شود.

وی افزود: با به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها تعداد روستاهایی که از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند شده‌اند به ۲۶۷ روستا رسیده است.

به گفته ‘علی فاضلی ‘ ۴۲ میلیارد ریال جهت آبرسانی روستاهای دلفان هزینه شده است .

وی با اشاره به مشکل تامین آب ۱۷ روستای این شهرستان که چشمه ها و قنات ها خشک شده اند بیان داشت : هم اکنون با تلاش این شرکت روزانه تانکرهای ثابت و سیار آب آشامیدنی این روستاها را فراهم می کند .

وی همکاری روستاییان را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد : انتظار ما از روستائیان این است که در ساخت مجتمع های آبرسان با ما همکاری کنند و هر مجتمع شامل چندین روستا می شود که امیدواریم همکاری لازم را با شرکت آبفار داشته باشند .

تهیه گزارش : امین معظمی گودرزی / نورآباد

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=10844

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. فکر کنم با این اوصاف فقط در روستای گلباغی آب زیاد داریم … که آب این روستا را به روستای دیماندول داده اند. اگر اعتقاد مسئولین بر این است که آب کم شده پس چرا آب این روستای بی دفاع را به این روستا(دیماندول) داده اند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.