- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کم آبی مشکل دیرینه روستائیان شهرستان دلفان

[1]

 

به گزرش میرملاس نیوز ؛ خشکسالی و کاهش نزولات جوی موجب کم آبی در بسیاری از روستاهای شهرستان دلفان شده است .

آب اساس آبادانی و معراج رستن است اما تامین این مایه حیات مشکل دیرینه و اساسی برای بسیاری از روستاییان دلفان بوده است به طوری که زندگی اقتصادی و اجتماعی آنان را متاثر کرده است .

اما خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر این مشکل دیرینه روستاییان دلفان دارد به یک تراژدی غمناک تبدیل می کند .

بطوریکه بسیاری از منابع تامین آب روستایی خشک شده و تشنگی رمق بسیاری از آنان را گرفته و آنان را به تکاپو وا داشته و چشمان تشنه کودکان معصوم منتظر جرعه آبی است .

سرپرست فرمانداری شهرستان دلفان می گوید : از ۴۳۱ روستای این شهرستان ۲۵۵ آبرسانی شده که از این تعداد ۱۶۷ روستا زیر پوشش است.

‘رضا دریکوند’ افزود : ۱۷۵ روستای شهرستان دلفان تاکنون آبرسانی نشده که امیدواریم با مساعدت و همکاری شرکت آبفار اعتبار مورد نیاز آنان تخصیص یابد .

اما مسئولان آبفار آرام ننشسته و برای تامین آب روستاها در تلاشند و از طریق تانکر های سیار و ثابت به تامین آب روستائیان محروم از آب می پردازند .

مدیر کل آب و فاضلاب روستایی استان لرستان نیز گفت :اعتبارات آبرسانی روستاهای شهرستان دلفان در سال ۹۰ نسبت به سال قبل ۵/۴ برابر شده است که رشد چشمگیری داشته است .

‘علیرضا کاکاوند ‘ از در دست ساخت بودن ۷ مجتمع آبرسانی در روستاهای دلفان خبر داد و اظهار داشت : با تکمیل این مجتمع ها شاخص بهره مندی روستائیان دلفان از به نرم استانی می رسد .

وی ادامه داد :یستان لرستان در ۶ سال گذشته با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می کند که انتظار داریم روستائیان با صرفه جویی روستائیان و مساعدت آنان این مشکلات را به حداقل برسانیم .

وی ، یکی از مشکلات آبرسانی به روستاهای دلفان را تعداد زیاد روستاها و پراکندگی آنان عنوان کرد واظهار داشت: شهرستان دلفان دارای ۴۲۰ روستا است که بسیاری از روستاها زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند و در مناطق سخت گذر واقع شده‌اند که آب‌رسانی به این مناطق را مشکل کرده است.

رییس آب و فاضلاب روستایی می گوید : اعتبارات آبرسانی روستایی دلفان در سالهای ۹۰-۸۹ یک جهش خوبی داشته است بطوریکه در سال گذشته بیش از ۴۲ میلیارد ریال برای طرح های آبرسانی روستایی هزینه شده است .

وی در ادامه به پروژه‌های در دست اجرا این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون مجتمع‌های میرزاآباد در سه فاز، هزارخانی، پیردوستی، علی میرزایی، زلیوا و ده فیروزوند در دست ساخت است که با بهره‌برداری از آنها بسیاری از مشکلات کمبود آب آشامیدنی در بسیاری روستاهای دلفان حل می‌شود.

وی افزود: با به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها تعداد روستاهایی که از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند شده‌اند به ۲۶۷ روستا رسیده است.

به گفته ‘علی فاضلی ‘ ۴۲ میلیارد ریال جهت آبرسانی روستاهای دلفان هزینه شده است .

وی با اشاره به مشکل تامین آب ۱۷ روستای این شهرستان که چشمه ها و قنات ها خشک شده اند بیان داشت : هم اکنون با تلاش این شرکت روزانه تانکرهای ثابت و سیار آب آشامیدنی این روستاها را فراهم می کند .

وی همکاری روستاییان را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد : انتظار ما از روستائیان این است که در ساخت مجتمع های آبرسان با ما همکاری کنند و هر مجتمع شامل چندین روستا می شود که امیدواریم همکاری لازم را با شرکت آبفار داشته باشند .

تهیه گزارش : امین معظمی گودرزی / نورآباد