تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

کلنگ سه ساله روی زمین ماند/ بخت سیاه کارخانه “آرد” نورآباد

  • کد خبر : 10953
  • 26 مهر 1391 - 20:12

    به گزارش میرملاس نیوز ؛  عملیات اجرایی کارخانه آرد و سیلوی ۵۰ هزار تنی گندم نورآباد بعد از گذشت سه سال از کلنگ زنی همچنان آغاز نشده تا مردم شهرستان دلفان از این روند انتقاد داشته باشند. به نقل از مهر ؛  کلنگ یک طرح سیلوی ۵۰ هزار تنی و یک کارخانه آرد […]

 
 
به گزارش میرملاس نیوز ؛  عملیات اجرایی کارخانه آرد و سیلوی ۵۰ هزار تنی گندم نورآباد بعد از گذشت سه سال از کلنگ زنی همچنان آغاز نشده تا مردم شهرستان دلفان از این روند انتقاد داشته باشند.

به نقل از مهر ؛  کلنگ یک طرح سیلوی ۵۰ هزار تنی و یک کارخانه آرد در روستای مراد آباد شهرستان دلفان در سال ۸۸ به زمین زده شد اما با گذشت سه سال خبری از اجرای این پروژه ها نیست.

این در حالیست که قرار بود این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شود تا مشکل ذخیره سازی محصولات کشاورزی و نبود کارخانه آرد در شهرستان دلفان رفع شود.

در حال حاضر شهرستان دلفان به عنوان یکی از قطب های مهم تولید گندم در استان لرستان، با کمبود شدید سیلو برای ذخیره این محصول کشاورزی مواجه است و از سوی دیگر آرد مورد نیاز این شهرستان نیز از دیگر شهرها تامین می شود.

هم اکنون شهرستان دلفان با تولید بیش از۵۰ هزار تن گندم و بیش از ۲۵هزار بهره بردار در بخش کشاورزی تنها یک انبار ۱۵ هزار تنی ذخیره گندم دارد.

نبود انبارهای ذخیره گندم در این شهرستان موجب شده که کشاورزان گندم تولیدی خود را به سیلوهای شهرهای دیگر، تحویل دهند و این امر هزینه های حمل و نقل، اتلاف وقت و سرگردانی در مقابل سیلوها را بر کشاورزان دلفانی تحمیل کرده است.

این شهرستان در سال های گذشته بیش از ۱۰۰ هزار تن تولید گندم داشته است اما با توجه به خشکسالی سالجاری بیش از۵۰ درصد در این بخش کاهش تولید رخ داده است اما با این حال همچنان سیلوهای ذخیره گندم این شهرستنان ظرفیت همین میزان گندم تولیدی را هم ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان در این رابطه به مهر گفت: این شهرستان در سالهای گذشته بیش از ۱۳۰ هزار تن تولید گندم تولید داشته اما خشکسالیهای اخیر موجب کاهش تولید در این شهرستان شده است با این حال احداث سیلوی گندم یکی از خواسته های اساسی کشاورزان است.

جواد احمدپور افزود: شغل عمده مردم این شهرستان کشاورزی است که از این طریق امرار و معاش می کنند که فقدان سیلوهای ذخیره گندم و عدم تناسب تولید گندم و سیلوهای ذخیره یکی از مشکلاتی است که روند نگهداری این محصول را با خطراتی مواجه کرده است.

این در حالیست که در سال ۸۶ نیز عملیات ساخت یک انبار مکانیزه گندم در منطقه سنجابی شهرستان دلفان توسط جهاد کشاورزی آغاز اما پس مدتی ساخت این طرح به شرکت غله واگذاری شد که تاکنون خبری از ساخت این طرح نیست.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان در سال ۸۷ نیز۲ میلیارد ریال برای ادامه ساخت این انبار ذخیره گندم پیش بینی شد اما با خارج شدن این طرح از پوشش جهاد کشاورزی و واگذاری آن به شرکت غله استان طرح بلاتکلیف رها شده است.

روشن شدن وضعیت طرح ساخت سیلوی مکانیزه گندم و آرد منطقه مراد آباد و انبار مکانیزه سنجابی یکی از خواسته های مردم شهرستان دلفان محسوب می شود و مسئولان غله استان بایستی پاسخگوی مطالبات مردم در این زمینه باشند.

دلفان برغم قطب کشاورزی و تولید گندم همچنان آرد مصرفی آن از دیگر شهرهای استان تامین می شود که این امر موجب صرف هزینه های گزاف شده است.

به هر روی یکی از متغیرهای تعیین کننده ساخت سیلو در مناطق کشور میزان تولید گندم است که این شهرستان ظرفیت لازم را در این زمینه دارد.

همچنین راه اندازی کارخانه آرد نیز در شهرستان، از ضروریات محسوب می شود که مسئولان مربوطه با پیگیری های لازم باید دلایل عدم توفیق بخش خصوصی در این گونه طرح ها را بررسی کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=10953

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. جناب آقای آزادبخت از انعکاس محرومیت ها و پوشش اخبار شهرستان دلفان صمیمانه از جنابعالی و همکارانتان سپاسگزاریم

  2. برادر ازاد بخت با سلام از اینکه در سایت میر ملاس تو جه خاصی به شهرستان دلفان دارید ممنونم زیرا دلفان وکوهدشت از لحاظ خونی وقومی خیلی به هم نزدیک میباشند پیشرفت دلفان سرافراز پیشرفت کوهدشت رشد کوهدشت افتخار دلفان است

  3. ایشالا اخای سوری درستش میکنه ناراحت نباشین فوقش به سلف خرها میگه میان گندمامونو میخرن
    شما اوخاتتونو تلخ نفرمایید.
    خانه ای پای بست ویران است
    خواجه در بند نقش ایوان است
    اخای سوری دارن فعلا سوفرهای مدارسو تعین میکنند
    به موقش نوبت سیلو هم میرسه
    اقای ازاد بخت از انتشار اخبار مشکلات مردم قدر دان اما دست بی نمک دلفان متشکرم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.