تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
7

ماژین؛ شهری که راه ارتباطی ندارد

  • کد خبر : 1104
  • 26 بهمن 1390 - 10:58

بخش ماژین که در مرز بین استان لرستان و ایلام قرار گرفته از توابع شهرستان دره‌شهر است که برای رسیدن به این شهر ۶ هزار نفری باید اول به پلدختر رفت و بعد از جاده پلدختر ـ اندیمشک به این شهر محروم رسید.

به همین خاطر مردم ماژین برای رفت و آمد به مرکز استان با مشکل مواجه هستند و بیشتر به پلدختر در استان لرستان رفت و آمد دارند و در آنجا نیازهای خود را تامین می‌کنند…

ماژین؛ شهری که راه ارتباطی ندارد
بخش ماژین از توابع شهرستان دره‌شهر از نقاط دورافتاده استان ایلام است که از حداقل امکانات برخوردار نیست و حتی برای رسیدن به این شهر باید از مسیر پلدختر لرستان رفت زیرا از مرکز استان ایلام راه ارتباطی ندارد.

 در استان ایلام روستاها و شهرهایی وجود دارد که در نقطه صفر مرزی بین استان‌های همسایه قرار گرفته‌اند که محرومیت در آنها موج می‌زند.

بخش ماژین که در مرز بین استان لرستان و ایلام قرار گرفته از توابع شهرستان دره‌شهر است که برای رسیدن به این شهر ۶ هزار نفری باید اول به پلدختر رفت و بعد از جاده پلدختر ـ اندیمشک به این شهر محروم رسید.

به همین خاطر مردم ماژین برای رفت و آمد به مرکز استان با مشکل مواجه هستند و بیشتر به پلدختر در استان لرستان رفت و آمد دارند و در آنجا نیازهای خود را تامین می‌کنند.

ماژین در نزدیکی رودخانه سیمره قرار دارد و اغلب مردم با زبان لری صحبت می‌کنند و شغل آنها دامداری و کشاورزی است.

در بخش ماژین تاکنون بعد از گذشت ۵ سال هنوز نمایندگی ادارات در دفاتری قدیمی مستقر است و مردم از امکانات لازم رفاهی مثل پارک برخوردار نیستند.

چهره شهر ماژین حالت قدیمی دارد و محرومیت و بی‌توجهی در شهر به وضوح دیده می‌شود و فقط یک بلوار دارد.

در بخش ماژین یک بانک و چند مغازه نیز وجود دارد که این کمبودها باعث شده خیلی از نیازهای مردم در بخش‌های مختلف از طریق شهرستان پلدختر رفع شود حتی عشایر این بخش نیز طبق گفته مردم، بیشتر در غارها ساکن هستند.

کمبود آب در پی خشکسالی‌ها و مساله آبی کردن زمین‌های کشاورزی این شهر با توجه به نزدیکی به رودخانه سیمره یکی از خواسته‌های مردم ماژین است.

یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های بخش ماژین رودخانه سیمره و وجود اقلیم مناسب برای دامداری است که البته به خوبی از این ظرفیت برای حل مشکل معیشتی مردم استفاده نشده است.

در تنگ ماژین از توابع شهرستان دره شهر دخمه‌ها و شکاف‌هایی وجود دارد که یکی از آنها به «غار کول کنی» معروف است، دهانه این غار در محل ورودی به حدود ۳۰ متر می‌رسد و با توجه به موقعیت استقرار، دسترسی به آن بدون تجهیزات ضروری ناممکن است.

در همین حال بخشدار ماژین معتقد است که این شهر محروم نیست و زندگی عادی در آن جریان دارد.

بهزاد نورمحمدی افزود: در بخش راه و عدم دسترسی به ایلام از استان ایلام مسیری برای ارتباط ماژین و شهرستان دره شهر در نظر گرفته شده است که هم‌اکنون در حال ساخت است. احداث این جاده به دلیل نبود بافت شهری و زیرساخت‌های مناسب، نیازمند اعتبار بیشتر است که این یکی از خواسته‌های شهر ماژین است.

این مسوول عنوان کرد: بخش ماژین دارای ۶۰ هزار راس دام و ۲۷۰۰ هکتار زمین کشاورزی است که ۱۷۰۰ هزار هکتار آن آبی است.

به گفته نور‌محمدی بیکاری از مشکلات جوانان این شهر است و در این بخش فرصت‌های اشتغال‌زایی کاملا محدود هستند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=1104

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 20در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : ۱۶
  1. واقعا که بدبختن

  2. در این حکومت اسلامی بعد از گذشت ۳۳سال از انقلاب دیگه محرومیتی وجود ندارد اگه هم هست محرومیت نیست مرحومیت است.

  3. رفع بخشی از مشکلات با قرارگرفتن این بخش در حوزه استان لرستان قابل حل است به خدا ظلم است برای یک کار اداری کوچک این همه راه را طی کرد ماژین عملاجزئی از پلدختر است ما مردم ماژین خواهشمندیم استانداریهای ایلام و لرستان به این مسئله توجه کنند اگرماژین تابع استان لرستان باشد هزینه های دولت و مردم خیلی کم خواهدشد.گفته می شود وقتی تقسیمات کشوری برای تعیین مرزهای ایلام لرستان و خوزستان اقدام کرده بود رودخانه سیمره را مرز تعیین کرده بودند که بسیار غیر منطقی است و با معادلات امروزب این منطقه همخوانی ندارد.

  4. این بخش درمسیر شاهراه اتصال حنوب به مرکز قراردارد ،آب ، زمین و… هم که دارد به شهرهای اندیمشگ و پلدختر هم که نزدیک است وزمینه های توسعه را دارد مشکلش اینه که جزء ایلام است چون از مرکز استان فاصله داره و مردمش بیشتر با خوزستان و لرستان ارتباط دارند لذا پیشنهادمی شوددرحوزه تقسیمات اندیمشگ ویا پلدختر قرارگیرد.

  5. اینکه سجی گفته بدبختن نادرسته همه روستاهاش حاده آسفالته دارند بهداشت دارند وضعیت دامپروریش خوبه از نظر اداری هم که بخشداری و شهرداری و آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و جهادکشاورزی و…. دارد رودخانه سیمره از به موازات این منطقه کم عرض و حاصلخیز گذر می کند و برخلاف مناطق همجوار مانند پلدخترو… به خاطر قرار گرفتن در کوهپایه رشته کوه کبیرکوه از آب شیرین و فراوران نیز برخورداراست . این منطقه دارای معادن وسیع نفت و گاز است وزمینه توسعه همه جانبه نیز دارد.

  6. استانداری لرستان بایستی تلاش کند این منطقه را جزء استان لرستان قراردهد اگر اینجوربشه خیلی خوب است هم مشگل مردم آن منطقه حل می شه هم به لرستان کمکی خواهدشد.

  7. ماژین یک منطقه تاریخی ودارای منابع زیرزمینی منحصربه فردی است مانندنفت وگاز و آب شیرین از نظر دامداری و کشاورزی هم موقعیت خوبی داردمشکلش اینه که جزء ایلامه وبسیاردوره از مرکز استان وممکنه مسئولین فراموشش کننددرمسیرجاده اصلی خرم آباده وفقط عرض رودخانه سیمره با جاده – گاز و.. . فاصله داردولی برخی مناطق استان ایلام که بن بست هستند و هیچ امکانی هم ندارند توسعه یافته ترند.این منطقه بایستی جزء لرستان باشد.

  8. البته همجوار اندیمشگ هم هست اگر جزء اندیمشگ شود هم بهتراست.

  9. حتی امکان ایجاد یک شهرستان جدید دراین منطقه وجود دارد روستاهای استان لرستان و بخش ماژین تجمیع ویک شهرستان جدید زیر نظر لرستان تشکیل شود این شهرستان به این منطقه نفت خیز و ثروتمند کمک می کند مردم این منطقه همه فامیل هستند.

  10. این بخش اگر جزء لرستان یا خوزستان باشد هم مردمش کمتراذیت می شوند وهم ازنظراقتصادی به نفع منطقه است.

  11. این منطقه سرمایه های طبیعی فوق العاده ای دارد آب فراوان (قرارگرفتن درمسیر کرخ سیمره)-همچنین آب شیرین ازطرف کبیرکوه_ کوهستان پردرخت – نفت وگاز-زمین حاصلخیز و… دراین منطقه امکان کاشت میوه سردسیری مانند سیب و گرمسیری مانند خرما وجود دارد این قابلیت منحصر به فرد است منطقه اساسا فقیرنیست و بسیار هم برخورداراست .دورافتادگی از مرکز استان وفراموشی مسئولین موجب فقر و بیکاری وعقب ماندگی اقتصادی دراین منطقه شده است.

  12. چرامنطقه ای با این همه امکانات خدا دادی بایستی فقیر باشد منطقه ای که می تواند کار وامید ایجاد کند نفت دارد گاز دارد آب شیرین و زمین فراوان وجنگل و… دارد بایستی برای مسئولین کشور مهم باشد حالا ممکن است یک عده ایلامی ازسر نا آگاهی یا هردلیل دیگری به فکر مناطق لرنشین نباشند این دلیلی برای ادامه عقب ماندگی نیست جوانان ماژین بایستی درجهت معرفی وگرفتن حقوق این منطقه تلاش کنند. الحمدالله تحصیلکرده ومدیر و… هم که خارج از ایلام کم نداریم. ماژین منطقه برخورداری است و ادامه فقر دراین منطقه واقعا ظالمانه است.

  13. من با نظر ماژینی موافقم این منطقه فقیرنیست بلکه برخوردار وثروتمنداست لیکن به آن توجه نشده است لذاضرورت دارد نیروی انسانی متخصص وبومی این منطقه به دوراز چشم ایلامیها درجهت رشد این منطقه تلاش کنند کافی است منطقه معرفی شود ، آن وقت ایلامیهای عزیز تلاش می کنند مدیریتها را دردست گیرند و مشاغل را خودشان پرکنند درهرصورت زمینه توسعه دراین منطقه خیلی بیشتر از هرجائی است. البته ممکن است ایلامیها شناخت لازم را نداشته باشند . لرستانی ها منطقه را می شناسند و اگر ماژین در حوزه تقسیمات لرستان قرار می گرفت به مراتب زمینه توسعه فراهم تر بود.

  14. ماژین همان ماژین می ماند، ن جز اندیمشک و ن هیچ جای دیگر، ماژین همان ماژین است در دل کوه کبیرش، درست است ماژین هیچ ندارد ولی مردمانی با صلابت تر از کوه کبیرش دارد، آری ماژین همان ماژین خواهد ماند ون جز اندیمشک یا هیچ جای دیگر، اسمت سنگین تر از آن است ک تو را جز جایی بدانم لیکن تو را خواهیم ساخت ..

  15. خیییییییییلی دوس دارم بیام ماژین:-(

  16. ماژین بنا بر نزدیکی مکانی و ساختار قومی و فرهنگی و ساختار ارتباطات خانوادگی و بازار خرید و فروش محصولات دامی و کشاورزی می بایست به استان لرستان ملحق شود و در این خصوص نقش مردم ماژین جهت انتقال به لرستان بسیار مهم و سرنوشت ساز می باشد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.