- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ماژین؛ شهری که راه ارتباطی ندارد

ماژین؛ شهری که راه ارتباطی ندارد
بخش ماژین از توابع شهرستان دره‌شهر از نقاط دورافتاده استان ایلام است که از حداقل امکانات برخوردار نیست و حتی برای رسیدن به این شهر باید از مسیر پلدختر لرستان رفت زیرا از مرکز استان ایلام راه ارتباطی ندارد.

 در استان ایلام روستاها و شهرهایی وجود دارد که در نقطه صفر مرزی بین استان‌های همسایه قرار گرفته‌اند که محرومیت در آنها موج می‌زند.

بخش ماژین که در مرز بین استان لرستان و ایلام قرار گرفته از توابع شهرستان دره‌شهر است که برای رسیدن به این شهر ۶ هزار نفری باید اول به پلدختر رفت و بعد از جاده پلدختر ـ اندیمشک به این شهر محروم رسید.

به همین خاطر مردم ماژین برای رفت و آمد به مرکز استان با مشکل مواجه هستند و بیشتر به پلدختر در استان لرستان رفت و آمد دارند و در آنجا نیازهای خود را تامین می‌کنند.

ماژین در نزدیکی رودخانه سیمره قرار دارد و اغلب مردم با زبان لری صحبت می‌کنند و شغل آنها دامداری و کشاورزی است.

در بخش ماژین تاکنون بعد از گذشت ۵ سال هنوز نمایندگی ادارات در دفاتری قدیمی مستقر است و مردم از امکانات لازم رفاهی مثل پارک برخوردار نیستند.

چهره شهر ماژین حالت قدیمی دارد و محرومیت و بی‌توجهی در شهر به وضوح دیده می‌شود و فقط یک بلوار دارد.

در بخش ماژین یک بانک و چند مغازه نیز وجود دارد که این کمبودها باعث شده خیلی از نیازهای مردم در بخش‌های مختلف از طریق شهرستان پلدختر رفع شود حتی عشایر این بخش نیز طبق گفته مردم، بیشتر در غارها ساکن هستند.

کمبود آب در پی خشکسالی‌ها و مساله آبی کردن زمین‌های کشاورزی این شهر با توجه به نزدیکی به رودخانه سیمره یکی از خواسته‌های مردم ماژین است.

یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های بخش ماژین رودخانه سیمره و وجود اقلیم مناسب برای دامداری است که البته به خوبی از این ظرفیت برای حل مشکل معیشتی مردم استفاده نشده است.

در تنگ ماژین از توابع شهرستان دره شهر دخمه‌ها و شکاف‌هایی وجود دارد که یکی از آنها به «غار کول کنی» معروف است، دهانه این غار در محل ورودی به حدود ۳۰ متر می‌رسد و با توجه به موقعیت استقرار، دسترسی به آن بدون تجهیزات ضروری ناممکن است.

در همین حال بخشدار ماژین معتقد است که این شهر محروم نیست و زندگی عادی در آن جریان دارد.

بهزاد نورمحمدی افزود: در بخش راه و عدم دسترسی به ایلام از استان ایلام مسیری برای ارتباط ماژین و شهرستان دره شهر در نظر گرفته شده است که هم‌اکنون در حال ساخت است. احداث این جاده به دلیل نبود بافت شهری و زیرساخت‌های مناسب، نیازمند اعتبار بیشتر است که این یکی از خواسته‌های شهر ماژین است.

این مسوول عنوان کرد: بخش ماژین دارای ۶۰ هزار راس دام و ۲۷۰۰ هکتار زمین کشاورزی است که ۱۷۰۰ هزار هکتار آن آبی است.

به گفته نور‌محمدی بیکاری از مشکلات جوانان این شهر است و در این بخش فرصت‌های اشتغال‌زایی کاملا محدود هستند.