- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

جزئیات جدید ازجلسه ملکشاهی و همکارانش با آملی لاریجانی

 

[1]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ رئیس کمیسیون قضایی به تشکیل کارگروهی برای پیگیری تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران در قوه قضائیه اشاره کرد و ضمن ابراز بی اطلاعی از پرونده های متعدد شکایات مجلس از وزیران و مسئولان دولت که طبق ماده ۲۳۳ مجلس به قوه قضاییه ارسال شده است ، گفت: این موضوع به قوه قضاییه هیچ ارتباطی ندارد.

به نقل از مهر ؛ اللهیار ملکشاهی با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه گفت: در این نشست بر هماهنگی بیشتر قوه قضائیه و مقننه تاکید شد؛ چراکه با توجه به گستره کار دستگاه قضایی حتما باید ارتباط بیشتری میان دو قوه وجود داشته باشد.

کارگروه مشترک مجلس و قوه قضاییه تشکیل شد

وی افزود: بر همین اساس مقرر شد کارگروهی برای ارتباط مستمر دستگاه قضایی با مجلس تعریف و نماینده ای از سوی قوه قضائیه به کمیسیون قضایی معرفی شود.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین مقرر شد طرح‌ها و لوایحی که از دید قوه قضائیه دارای اولویت بیشتری هستند به کمیسیون قضایی و حقوقی منعکس شود تا با اولویت بیشتری به آنها نگاه شود.

شکایت از وزرا ربطی به قوه قضاییه ندارد

ملکشاهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دراین جلسه درباره پیگیری به موقع شکایات مجلس از وزیران که در پی بررسی در مجلس طبق ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی به قوه قضاییه ارسال شده است ، صحبت شد، گفت: هنگامیکه در مجلس سوالی از وزرا مطرح می شود و نمایندگان از پاسخ وزیر قانع نمی شوند، کارت زرد به وزیر می دهند اما این قضیه به قوه قضائیه هیچ ارتباطی ندارد.

به گزارش مهر، بر اساس ماده ۲۳۳ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هرگاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیونها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، بعد از بررسی پرونده در کمیسیون درابره گزارش کمیسیون در صحن مجلس  رای گیری می شود و چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

بنا بر این گزارش تا کنون شکایات مربوط به در آمدهای نفتی و شکایت یازده تن از نمایندگان مجلس از رئیس جمهور و وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، مسئول دفتر رئیس جمهور و مسئولان دولتی مرتبط با پرونده اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی بر اساس ماده ۲۳۳ آیین نامه مهمترین شکایات مجلس طبق این ماده است که به قوه قضائیه ارسال شده است و نمایندگان بارها خواستار تشکیل شعبه ای ویژه برای رسیدگی خارج از نوبت به این شکایات شده اند. 

تشکیل کارگروه قوه قضاییه برای پیگیری تحریم ها

رئیس کمیسیون قضایی همچنین به تشکیل کارگروهی برای پیگیری تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در جلسه مشترک با رئیس قوه قضائیه مقرر شد کارگروهی برای پیگیری امور بین الملل در قوه قضائیه تشکیل شود؛ چراکه با توجه به تحریم هایی که کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می کنند و موجب خسارت به دولت و مردم می شود بر همین اساس قرار شد قوه قضائیه پیگیری های لازم را انجام دهد.

سرعت در رسیدگی به اجرای لایحه محدودیت های مالی

ملکشاهی با اشاره به اینکه در جلسه با رئیس قوه قضائیه موضوع لایحه اصلاح نحوه اجرای محدودیت های مالی نیز مطرح شد، ادامه داد: قرار شد این لایحه با سرعت در کمیسیون قضایی رسیدگی شود و نمایندگان قوه قضائیه نیز توضیحاتی را ارائه دهند.

قوه قضاییه اطلاعات پرونده های فساد را به کمیسیون قضایی بدهد

وی در خصوص پرونده‌های فساد مالی و اقتصادی نیز افزود: کمیسیون قضایی در این نشست از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد این قوه اطلاعات بیشتری از روند رسیدگی به پرونده های فساد مالی، بیمه ایران و دیگر پرونده های مفاسد اقتصادی به کمیسیون ارائه کند.

دیدار فصلی دستگاه قضا و کمیسیون قضایی

نماینده مردم کوهدشت درمجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه جلسه مشترک با رئیس قوه قضائیه بسیار خوب بود، خاطر نشان کرد: در این جلسه بر تعامل و هماهنگی میان قوه قضائیه و مجلس نیز تاکید و قرار شد کمیسیون قضایی و قوه قضائیه هر فصل دیدار مشترک داشته باشند و در خصوص موضوعات قضایی تبادل نظر کنند.