تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
686

پخش مویرگی

  • کد خبر : 112326
  • 08 خرداد 1399 - 13:13

    پخش مویرگی شاید شما هم تا به حال اصطلاح پخش مویرگی را شنیده باشید. این اصطلاح از دسته اصطلاحات حسابداری است و به فرآیندی که کالا یا خدمات به دست مشتری می رسد اطلاق می شود. این فرایند یا مسیر مستقیم سبب می شود تا مشتری بدون واسطه و حتی به طور عمده […]

 

 

پخش مویرگی

شاید شما هم تا به حال اصطلاح پخش مویرگی را شنیده باشید. این اصطلاح از دسته اصطلاحات حسابداری است و به فرآیندی که کالا یا خدمات به دست مشتری می رسد اطلاق می شود. این فرایند یا مسیر مستقیم سبب می شود تا مشتری بدون واسطه و حتی به طور عمده خرید کند و شرکت نیز خدمات خود را به انواع بازارهای موجود توزیع کند.

هدف از پخش مویرگی در دسترس بودن محصول، در همه مناطق است تا بیشترین فروش را داشته باشید و اغلب زمانی از پخش مویرگی استفاده می شود که محصول مورد نظر توسط شرکت های متعدد عرضه شود و بسیار پرکاربرد باشد.

چرا که این شیوه همه بازار و فروشگاه ها را تخت پوشش دارد پس برای محصولاتی که با پخش مویرگی توزیع می شوند مهم ترین عامل، شیوه توزیع یا پخش محسوب می شود.

در این شیوه هر فروشگاهی که محل خرید باشد برای توزیع محصول مهم است و نیاز به وجود مکان فیزیکی نیست؛ بدین معنا که شامل فروش اینترنتی است و به همین دلیل این نوع محصولات در همه جا یافت می شوند.

پخش مویرگی سبب می شود تا در ابتدا تولید کنندگان محصولات سود بسیاری ببرند زیرا قبل از سایر رقبا محصول خود را به طور عمده عرضه کرده اند. همچنین خریدار نیز در صورت با کیفیت بودن نسبت به خرید دوباره آن اقدام می کند و حتی به دیگران معرفی خواهد کرد. برای فروشندگان نیز این مزیت را دارد که اجناس آن ها کامل باشد و تمامی برندها را دارا باشند و تولیدکنندگان بیشتری مایل به ادامه همکاری با آنها هستند و مشتریان بیشتری را جذب می کنند.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که منظور از محصولاتی که به صورت مویرگی پخش می شود، چه نوع محصولاتی هستند؟

آنها محصولاتی هستند که هر روزه استفاده می شوند و بسیار پرکاربرد هستند و در هر فروشگاه یا مغازه ای یافت می شوند. به عنوان مانند: صابون، خمیر دندان و …

سیستم پخش مواد غذایی نوعی از سیستم پخش مویرگی محسوب می شود زیرا بدون واسطه و به صورت مستقیم به دست مشتریان می رسد.

وظایف سیستم پخش مویرگی شامل موارد زیر است:

  1. ذخیره سازی کالا در انبار برای توزیع
  2. سفارش گرفتن از مشتری
  3. تحویل دادن محصول به مشتری
  4. دریافت مطالبات
  5. کنترل بازار

این سیستم شامل شرکت های توزیع مویرگی است که دو نوع مستقل و وابسته دارد و بخش های متفاوتی را پوشش می دهد. برخی از آنها محلی و برخی دیگر متوسط و دیگر انواع آن دارای پخش سراسری هستند.

شرکت های مستقل:

شرکت هایی هستند که توزیع کالاهای شرکت های شوینده و دارویی و غذایی را بر عهده دارند و با چندین برند مشغول به همکاری هستند.

شرکت های غیر مستقل:

موسساتی هستند که زیر نظر هلدینگ تولیدی، محصولات تولیدی خود را توزیع می کنند.

همانطور که گفتیم به پخش مستقیم محصولات به همه بازار پخش مویرگی گفته می شود و شرکتی که تا پایین ترین سطح یعنی خرده فروشی کالاها را توزیع می کند، شرکت پخش مویرگی نام دارد. هدف و برنامه ریزی آنها بیشتر برای کالا هایی است که با سرعت بیشتری فروخته می شوند و قیمت پایین دارند. مانند مواد غذایی که به این گونه محصولات کالای تند مصرفی گفته می شود. یکی از ابزار های مورد استفاده این شرکت ها نرم افزار پخش مویرگی است.

به همین علت پخش مویرگی برای شرکت با پخش های بزرگ مزیت بیشتری دارد چون هزینه کانال پخش نیاز به سرمایه زیادی دارد.

فواید پخش مویرگی شامل:

پول

هر چه توزیع بیشتری داشته باشید، درآمد بالاتری خواهید داشت.

خرید بی برنامه

اگر برندهای معروف در دسترس مشتری نباشد، وی اقدام به خرید محصول کمتر شناخته شده می کند، پس خرید بی برنامه سودمند است.

فروشندگان

برای فروشندگان نیز بسیار پر سود است زیرا حق اتخاب مشتری بیشتر می شود و مشتری رضایت بیشتری نسبت به مغازه و فروشنده پیدا می کند و فروش محصولات فروشندگان بیشتر می شود.

شناخت محصول

یکی از فواید پخش مویرگی شناخته شدن محصول است زیرا در همه فروشگاه ها در دسترس خواهد بود.

تولیدکنندگان

در ابتدا تولیدکنندگان سود می برند، چون شهرت آنها بیشتر می شود و در نتیجه درآمد آنها افزایش پیدا می کند.

خریداران

برای فرد خریدار نیز بسیار مفید است زیرا یا محصول مورد نظر خود را می خرد و یا به علت موجود بودن محصولات گوناگون از حق انتخاب خود استفاده می کند که در هر دو صورت وی رضایت دارد.

اما پخش مویرگی مضراتی نیز دارد که شامل:

سود ناخالص

بسیاری از محصولاتی که پخش مویرگی می شوند قیمت پایین و سود ناخالص کمی دارند. پس قبل از پخش باید، محصول و سود آن را به همراه شیوه مناسب توزیع بررسی کنیم.

نظارت بر فروشنده

چون فروشندگان اغلب از شما دور هستند نظارت بر آنها بسیار سخت است.

پول

وقتی پخش مویرگی صورت بگیرد و محصولات در همه جا عرضه شود شاید قیمت محصول با توجه به مکان فروشنده تغییر کند اما قیمت توزیع یکسان است. پس در نظر گرفتن موقعیت مکانی بسیار مهم خواهد بود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=112326

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 597در انتظار بررسی : 418انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.