تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

شاعران کوهدشتی چشم انتظار حمایت/ دست نویس هایی که خاک می خورد

  • کد خبر : 11250
  • 02 آبان 1391 - 12:40

  به گزارش میرملاس نیوز ؛ ضعف بنیه مالی و توان پایین شعرای لرستانی و به ویژه شهرستان کوهدشت تبدیل به مانعی بزرگ برای چاپ مجموعه کتابهای شعر این شعرا چه در قالب شعر بومی و محلی و چه دیگر سبک های شعری شده است. به نقل مهر، شهرستان کوهدشت یکی از قطب های قوی […]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ ضعف بنیه مالی و توان پایین شعرای لرستانی و به ویژه شهرستان کوهدشت تبدیل به مانعی بزرگ برای چاپ مجموعه کتابهای شعر این شعرا چه در قالب شعر بومی و محلی و چه دیگر سبک های شعری شده است.

به نقل مهر، شهرستان کوهدشت یکی از قطب های قوی ادبیات لرستان و غرب کشور محسوب می شود به طوریکه این شهر دارای شاعرانی است که سال هاست در این حوزه کارکرده و شعر کوهدشت را به درجه ای بلند رسانده اند .

این در حالیست که توان پایین مالی در بین این شاعران دست آنان را برای مجموعه های آماده چاپشان بسته است تا کمتر مجموعه های شعر شعرای این شهرستان مجال چاپ و عرض اندام پیدا کنند.

یکی از شاعران کوهدشت در این رابطه می گوید: سال هاست در حوزه ادبیات زحمت می کشم و چند مجموعه آماده انتشار دارم اما با وجود مدرک دانشگاهی و سال ها بیکاری توان چاپ مجموعه هایم را ندارم.

این شاعر کوهدشتی ادامه می دهد: کوهدشت شاعران خوبی دارد که ادبیات این شهر را تاکنون زنده نگاه داشته اند و شعر کوهدشت در غرب کشور و حتی در کشور حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

حجت علی پور از شعرا و نویسندگان پیشکسوت کوهدشتی نیز می گوید: شاعران کوهدشتی بارها در کشور رتبه های قابل توجهی را کسب کرده اند اما توان پایین مالی ضربه مهلکی بر روند منطقی و طبیعی کارشان زده است.

این شاعر عنوان می کند که یکی از عوامل عدم چاپ کتابهای نویسندگان و شعرا در کوهدشت مربوط به همین موضوع عدم توانایی مالی است.

مرتضی خدایگان یکی دیگر از شاعران و نویسندگان کوهدشتی گفت: شعر کوهدشت با وجود پشتوانه تاریخی و زخم های متعدد بر زندگی مردمانش، شعری غنی و زخمی است به طوریکه شناسنامه شعر آن آلام مردمان این سرزمین است.

این شاعر کوهدشتی گفت: در حال حاضر دومجموعه شعر آماده چاپ دارم که سال هاست دست نویسشان گوشه کمد خاک می خورند و در آرزوی چاپ مانده اند.

وی ادامه داد: کوهدشت شایستگی آن را دارد که ماهانه شاهد چاپ کتاب های مختلف شعر باشد اما توان مالی شاعرانش در حدی نیست که بتوانند این امر را در کوهدشت محقق کنند.

حشمت الله آزاد بخت یکی دیگر از شعرای کوهدشتی نیز در این رابطه با بیان اینکه کوهدشت با سابقه تاریخی و پشتوانه عظیم فرهنگی اش موضوعات بسیاری برای نوشتن دارد گفت: اگر سال ها در مورد داشته های فرهنگی این دیار بنویسند باز هم جای نوشتن باقی می ماند.

این نویسنده ادامه داد: من به عنوان نمونه ای از نویسنده های کوهدشتی چند کتاب در حوزه های فرهنگی و اجتماعی از جمله زبان، آداب و رسوم، تک بیت های لکی، مور و هوره و … نوشته ام اما توان مالی ام در حدی نیست که به انتشارشان اقدام کنم.

وی افزود: موضوعات بسیار دیگری نیز در این شهرستان غنی به لحاظ تاریخی و فرهنگی وجود دارد که نیازمند سفر به روستاها و ایلات است اما هزینه می خواهد که با ضعف مالی این امر میسر نیست.

مهدی دوست محمدی یکی دیگر از شاعران انجمن ادبی کوهدشت نیز علاوه بر گله مندی از بیکاری شاعران و نویسندگان این شهر که در راستای ارتقا و تعریف فرهنگ آن زحمت می کشند از کمبود همایش های شعر و ادبیات در کوهدشت انتقاد کرد.

وی گفت: در طول چهار سال اخیر تنها چهار مورد همایش شعر در کوهدشت اتفاق افتاده است که همین یکی از عوامل پایین آمدن انگیزه شاعران این شهر است.

این شاعر کوهدشتی گفت: در حال حاضر انجمن ادبی این شهر با غیبت پیشکسوت های شعر و ادبیات کوهدشت مواجه است و این امر افت شعر آینده این دیار را به دنبال خواهد داشت.

به هر روی امید می رود با توجه به ظرفیت و استعداد موجود در حوزه شعر و ادبیات در استان لرستان و به ویژه شهرستان کوهدشت متولیان امر برای حمایت از این قشر به میدان آمده و زمینه تقویت پایه های فرهنگ و هنر استان را فراهم کنند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=11250

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. ممنون از انعکاس دغدغه های این قشر ارزشمند

  2. آسمون همه جا یه رنگه پول بده شعر چاپ کن

  3. دل خوش سیری چند؟؟ ؟…….؟؟؟

  4. شعری در وصف حال خودم:دلم بی ذه رکی به ختم بیاشتا،دلم بی متکی وختم بیاشتا،أرا چاپ کتاو نظم و نثرم،دلم بی که می پیول نه خدم بیاشتا.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.