- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

روستائیان لرستانی به هوش باشند/ خانه های خشتی حادثه را انتظار می کشند

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ وجود بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم در لرستان زنگ خطری برای روستائیان این استان محسوب می شوند، خانه های خشتی در حالی حادثه ای را انتظار می کشند که ممکن است خسارات غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد.

 وجود بافت های فرسوده شهری و روستایی در استان لرستان معضلی است که گرچه مدیریت ارشد استان به خوبی برای حل این مشکل ورود پیدا کرده است ولی استمرار این حرکت نیازمند مشارکت همه جانبه مردم است.

در حال حاضر بیشترین بافت فرسوده در میان روستاهای استان در نیمه جنوبی این استان وجود دارد که با توجه به قرار گرفتن لرستان در محدوده لرزه خیزی زیاد و بسیار زیاد چاره اندیشی در این زمینه ضروری است.

وقوع زلزله های متعدد در محدوده گسل سیلاخور در لرستان که همواره با خساراتی در سطح روستاها همراه بوده خود به تنهایی نمونه ای از تبعاتی است که در صورت وقوع زلزله ای دیگر می تواند گریبان روستائیان لرستانی را گرفته و خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد.

۴۱ درصد واحدهای مسکونی روستایی لرستان نامقاوم است

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶۴ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح استان وجود دارد.

رضا آریایی ادامه داد: این در حالیست که از این تعداد واحد مسکونی ۹۷ هزار واحد دارای شناسنامه بنیاد مسکن بوده و مقاوم سازی شده اند.

وی با بیان اینکه این واحدهای مسکونی ظرف ۱۶ سال گذشته بازسازی شده اند، یادآور شد: با این تفاسیر هم اکنون ۵۹ درصد واحدهای مسکونی روستایی لرستان مقاوم سازی شده اند.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه بیشتر واحدهای روستایی مقاوم سازی شده در خط شمالی استان قرار دارند، عنوان کرد: عامل اصلی حرکت به سمت نوسازی و مقاوم سازی در این مناطق وقوع زمین لرزه های متعدد از جمله زلزله های دشت سیلاخور بوده است.

بی توجهی به مقاوم سازی واحدهای مسکونی در جنوب لرستان

آریایی با بیان اینکه وقوع این حوادث مردم این مناطق را حساس کرده تا به سمت مقاوم سازی بروند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در جنوب استان لرستان حادثه حادی نداشته ایم کمتر مردم روستایی اقدام به مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود کرده اند.

وی با بیان اینکه در جریان زلزله سال ۸۵ عمده واحدهای روستایی شمال لرستان بازسازی شد، افزود: متاسفانه در جنوب لرستان از جمله پلدختر و کوهدشت ما واحدهای روستایی داریم به شدت نامقاوم هستند.

آریایی با بیان اینکه عمده خانه های روستایی در برخی روستاهای جنوب لرستان فرسوده و خشتی و گلی هستند، تصریح کرد: در شمال استان نیز هرچه از دورود فاصله بگیریم و به سمت ازنا و الیگودرز برویم میزان استحکام بناهای روستایی به حداقل می رسد.

وضعیت برخی واحدهای روستایی لرستان اسفناک است

وی با بیان اینکه در برخی روستاهای نورآباد وضعیت مقلاومت واحدهای روستایی اسفناک است، ادامه داد: در شهرستان الشتر استقبال مردم خوب بوده و مردم برای مقاوم سازی واحدهای خود وارد عمل شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با تاکید بر اینکه در جنوب لرستان وضعیت واحدهای روستایی اصلا خوب نیست، یادآور شد: این در حالیست که رفع این مشکل تنها به دولت بر نمی گردد.

آریایی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از روستائیان برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود پای کار نمی آیند، بیان داشت: ما نمی توانیم خودمان راسا وارد عمل شده و اقدام به تخریب و بازسازی خانه های مردم کنیم.

وی با بیان اینکه لرستان جزء استانهای حادثه خیر کشور محسوب می شود، ادامه داد: عدم وقوع حوادث حاد در برخی شهرستانها نمی تواند احتمال وقوع حوادث در آینده را منتفی کند.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با یادآوری اینکه گسلی که در ورزقان فعال شد آخرین فعالیت آن مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده است، افزود: همچنین گسل شهر بم بعد از ۲۵۰۰ سال فعالیت آن آغاز شده است.

عدم وقوع حوادث، حاشیه امنی را ایجاد نمی کند

آریایی معتقد است که عدم وقوع حوادث هیچ حاشیه امنی را برای شهرستانهای مختلف استان ایجاد نمی کند، بیان داشت: استان لرستان به لحاظ لرزه خیزی در ردیف استانهای با لرزه خیزی زیاد و خیلی زیاد قرار دارد و همین امر ضرورت هوشیاری در این زمینه را دوچندان می کند.

وی با اشاره به وقوع برخی زمین لرزه های کوچک طی ماههای اخیر در خرم آباد، بیان داشت: این زمین لرزه ها ناشی از فعالیت یک گسل جدید در شمال شهر خرم آباد است که تاکنون فعالیتی نداشته است.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه مردم نباید منتظر وقوع حادثه بمانند و بعد برای بازسازی خانه های خود اقدام کنند، افزود: بنیاد مسکن برای بازسازی واحدهای مسکونی روستایی تسهیلات خوبی را پرداخت می کند.

عدم استقبال برخی روستائیان از دریافت تسهیلات مقاوم سازی

آریایی به عدم استقبال برخی روستائیان از دریافت تسهیلات و نوسازی خانه های خود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هر چند وقت یکبار در طول سال نشست هایی با شوراهای روستا، دهیاران و بخشداران برگزار و در این نشست ها بر ضرورت مقاوم سازی خانه های روستایی تاکید می شود.

وی با بیان اینکه در این جلسات به طور مرتب بر اهمیت این موضوع تاکید می شود، افزود: مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی به یکی از مباحث ثابت جلسات و همچنین بازدیدها از سطح روستاهای استان تبدیل شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با تاکید بر مشارکت و همکاری رسانه ها در این زمینه، تصریح کرد: این در حالیست که باید این اطلاع رسانی مستمر و پیوسته باشد و تنها به یک مقطع خاص محدود نشود.

آریایی همچنین استفاده از ظرفیت تشکلهای مردم نهاد برای فرهنگ سازی و آموزش در این زمینه را از اولویت های مدیریت بحران استان دانست و گف: تلاش خواهیم کرد که از ظرفیت این تشکلها برای مدیریت بحران در قبل و بعد از حوادث استفاده کنیم.

هر اتفاق در هر نقطه ای هشداری برای ما محسوب می شود

وی معتقد است که هر اتفاقی که در هر نقطه ای رخ می دهد هشداری برای ما محسوب می شود، عنوان کرد: دیروز استان لرستان و امروز آذربایجان شرقی با این بحران مواجه شده اند و معلوم نیست فردا نوبت کجا باشد.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه گسلهای مختلف حرکت و فعالیت همدیگر را تحت تاثیر قرار می دهند، یادآور شد: تحریک یک گسل می تواند بقیه را به حرکت وادار کند و همین امر پیش بینی مخاطرات در این زمینه را غیرممکن می کند.

آریایی با بیان اینکه ما در مرحله ای هستیم که باید الزاما خانه هایمان را مقاوم نگه داریم، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که بافت های خشتی و گلی و فرسوده از میان برداشته شود.

تصاویر خسارات سنگین زلزله در استانها مختلف خود گویااست

وی با یادآوری اینکه امروز کسی نیست که نداند خانه های خشتی و گلی مقاومتی در برابر زلزله ندارند، بیان داشت: تصاویر تلفات و خسارات سنگین زلزله در استانها و شهرستانهای مختلف کشور خود به تنهایی گویای همه این هشدارها و موارد است.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه در روستاها با اعداد و ارقام محدود می توان خانه مقاوم ساخت، افزود: متاسفانه برخی از روستائیان خانه هایشان را سرمایه حساب نمی کنند و این نگاه خود خطرناک است.

آریایی معتقد است که اگر خانه ای حداقل استانداردهای ایمنی را رعایت کرده باشد در مقاوم زلزله دوام می آورد، بیان داشت: در این راستا بنیاد مسکن پیگیرهای لازم را انجام می دهد و امیدواریم خود مردم هم پای کار بیایند.

…………………..

گزارش: صدیقه حسینی
عکس: حشمت الله آزاد بخت