تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
6

نه دشمنی نه تملق

  • کد خبر : 11328
  • 04 آبان 1391 - 11:14

سعید مالکوچی / میرملاس نیوز : نه دشمنی نه تملق اگر در اجتماعی قاعده ‏بازی زندگی بر مدار هنجار و درستی بنا شده باشد بی‏شک آن اجتماع به سمت پیشرفت و تعالی می‏رود حتی اگر هزار دسیسه و دشمن در کمین باشند.اما قاعده‏ بازی ارتباطی مردم ما این روزها، ناهنجاری هایی را به خود می‏ […]

سعید مالکوچی / میرملاس نیوز :

نه دشمنی نه تملق


اگر در اجتماعی قاعده ‏بازی زندگی بر مدار هنجار و درستی بنا شده باشد بی‏شک آن اجتماع به سمت پیشرفت و تعالی می‏رود حتی اگر هزار دسیسه و دشمن در کمین باشند.
اما قاعده‏ بازی ارتباطی مردم ما این روزها، ناهنجاری هایی را به خود می‏ بینند که تا نزدیک مرز عادت رسیده‏اند از جمله ناهنجاری‏ های ذکر شده می‏توان به عادت چاپلوسی و تملق از یک طرف و دشمنی از آن طرف قضیه اشاره کرد.
چاپلوسی و تملق این روزها به همه‏ ی زوایای زندگی ما رسیده است تا آنجا که دیگر کمتر می‏توانی به آدم‏های اطرافت اعتماد داشته باشی. شخصیت حقیقی و هویت واقعی افراد را به آسانی نمی‏ توان تشخیص داد.
کاربردی‏ ترین بعد قضیه چاپلوسی و تملق این روزها در محیط‎‏‏های اداری و مکان‏ هایی که با مقام و و موقعیت شغلی رابطه دارند قابل مشاهده است آنجا که آدم‏ها با دیدن بالا‏ دستی از خودشان به قاعده آفتاب‏ پرست رنگ عوض می‏کنند و چیزی شبیه همان موقعیت می‏شوند. شاید شما هم دیده باشید آدم ‏هایی را که از رنگ رخساره و پوشش گرفته تا رفتار و الفاظ‎شان رنگ تظاهر و تملق دارد و با همین ترفند اهداف و پله‏ های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده‏ و می‏کنند.
جای تاسف دارد که آدم‏های بالا دستی هم تعریف و تمجید و تملق‏ ها را پذیرا می‏ شوند و آرام آرام شایستگی و عمل‏گرایی جای خود را به نماد، نمود، تملق، ریا و تظاهر می‏دهد. بحران آنجاست که این ابزار رسیدن به امیال نفسانی عادت شود و به نسل‏های بعد منتقل گردد و نتیجه این می‏شود که افراد جامعه ‏ی ما بازیگران قابلی می‏شوند که از واقعیت زندگی فاصله‏ ی بسیار می‏گیرند.
آن طرف قضیه دشمنی‏ هایی هستند که در بیشتر موارد استدلال منطقی و دلیل موجهی برای آنها وجود ندارد و روز به روز دامنه ‏ی آن را گسترده‏تر می‏کنیم اگر در سطح کلان کشور لحظه‏ای متمرکز شویم نمود عینی این مسئله به آسانی قابل مشاهده است در سطح استان هم این امر به وضوح قابل مشاهده بوده از مدیران استانی گرفته تا مردم کوچه و خیابان هر کس به طریقی بر طبل دشمنی‏ ها می‏کوبد و این هم یعنی بحران، بحران و بحران!
استعداد، انرژی و فرصت‏ های از دست رفته تحت ‏تاثیر دشمنی و چاپلوسی نتایج نامطلوبی برایمان در پی داشته و دارد. شاید بیهوده به نظر برسد امید داشتن به التیام این جراحات که محدوده‏ ی زمانی و دامنه‏ ی نفوذشان آنقدر طولانی شده که سال‏ها وقت، صبر، فکر و برنامه‏ ریزی برای اصلاح آن مورد نیاز است اما یادمان نرود کودکان ما رفتارها‏یمان را فرا می‏ گیرند. بیایید برای فرزندانمان کاری کنیم که محیط زندگی‏شان مرداب نشود، محیط زندگی‎شان میدان مبارزه و تقابل برای رسیدن به امیال نازیبای نفسانی نباشد، راستی و درستی را کیمیا نکنیم. نگذاریم نَفَس زندگی‏مان در تنگنای تملق و تظاهر و دشمنی بگیرد.
اگرچه می‏ دانیم سخت است اما بیایید نه دشمنی بورزیم و نه چاپلوسی را ارج نهیم.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=11328

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. ممنون آقای مالکوچی.. هم موضوع خوبی را انتخاب کرده اید و هم قلم خوبی دارید.

  2. فردا که به نامهٔ سیه درنگری
    بس دست تحسر که به دندان ببری
    بفروخته دین به دنیی از بیخبری
    یوسف که به ده درم فروشی چه خری؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.