تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
7

محمدجعفر محمدزاده : شورآفرینی درانتخابات؛فراترازدغدغه های جناحی

  • کد خبر : 1139
  • 27 بهمن 1390 - 14:27

به گزارش میرملاس نیوز ، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم طی نامه ای به مدیران مسئول مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی خواستار اهتمام وافر به جلب مشارکت عمومی و شورآفرینی در انتخابات توام با رعایت اخلاق انتخاباتی و تهذیب …

 

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم طی نامه ای به مدیران مسئول مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی خواستار اهتمام وافر به جلب مشارکت عمومی و شورآفرینی در انتخابات توام با رعایت اخلاق انتخاباتی و تهذیب رسانه ای شد.

به گزارش میرملاس نیوز ; محمدجعفر محمدزاده در این نامه از مجموعه اصحاب رسانه خواسته است نسبت به صیانت از انتخابات به عنوان بارزترین نهاد مردم سالاری دینی و نفی توطئه های احتمالی دشمنان ملت در خدشه بر این دستاورد عظیم انقلاب اسلامی هوشیار باشند. متن کامل نامه معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مدیران مسئول محترم مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی
با اهدای سلام و آرزوی توفیق
آنچه انگیزه نگارش این نامه است، انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و اهمیت فرآیندی است که با جلب مشارکت عمومی، فصلی تازه از نشاط سیاسی و اجتماعی و آزمونی دشوار و در عین حال تاریخی را برای رسانه های کشور رقم می زند. انتخابات پیش رو عیاری است که خواسته یا ناخواسته، اهتمام رسانه ها به مصالح جامعه و وفاق و وحدت ملی بدان سنجیده خواهد شد و اهمیت این سنجش، مقارن با افزایش جنگ رسانه ای نظام سلطه علیه کشورمان فزونی خواهد داشت.
خوشبختانه در یکساله گذشته، با تلاش اصحاب رسانه از سیطره سیاست زدگی و رخنه اغراض جناحی به مطبوعات و خبرگزاری ها تا حد زیادی کاسته شده و دست کم می توان گفت که رسانه ها نه فقط آغازگر منازعات و بگو مگو های بی حاصل و ناسودمند سیاسی نبوده اند؛ بلکه در انعکاس این منازعات نیز اغلب با تدبیر و تعمقی بیش از اطراف اصلی منازعه یعنی سیاست ورزان رفتار کرده اند. با این حال از باب «فذکّّر فان ذکری تنفع المؤمنین» و نخست با تأکید بر نیاز صاحب این قلم و سپس مخاطبان آن به تذکر در همه آنات و لحظات، ذکر نکاتی چند پیرامون نسبت رسانه های گروهی با انتخابات پیش رو خالی از فایده نخواهد بود.
۱. تردیدی نیست که منزلت مطبوعات از بابت نقشی که در ارتقاء آگاهی های عمومی، پیشرفت مادی و کمال معنوی جامعه ایفا می کنند، یگانه و بی بدیل است؛ اما هر چه دایره این منزلت منحصر به فرد وسعت یابد؛ مسئولیتی عظیم تر و افزونتر را در پی می آورد؛ چرا که تکیه بر کرسی هدایت و مدیریت افکار عمومی با مسئولیت پذیری و التزام به آثار ناشی از آن، ملازمه دارد و به تعبیر گویاتر همچون حق با تکلیف، همراه و توأم است.
بدیهی است که دشواری این مسئولیت در مقاطعی همچون انتخابات افزایش می یابد؛ زیرا آحاد ملت در چنین مقاطعی نسبت به جامعه و سرنوشت اجتماعی خویش حساس تر شده و نیاز بیشتری به کسب آگاهی های سیاسی و تحلیل های ژرف از شرایط حال و آینده احساس می کنند.
رسانه ها می توانند با نگاه فرصت محور به چنین انگیزشی، نقش روشنگری خود را به شایسته ترین وجه ایفا کرده، به تبیین مسائل و نیازهای واقعی جامعه بپردازند و حرکت ملت برای دستیابی به اهداف متعالی را عمق و شتاب بخشند.
۲. همچنان که رهبر عزیز انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه چهاردهم بهمن ماه اشاره فرمودند:«هر قدر حضور مردم در پای صندوقهای رأی بالاتر باشد، اعتبار و ارزش ملت بالاتر می رود و امنیت و مصونیت کشور بیشتر و آینده ایران عزیز تأمین و تضمین می شود».
بدیهی است در تأسی به این سخن ارزشمند، در انتخابات پیش رو سعی مجموعه نیروهای وفادار به آرمان های ملت، مشارکت حداکثری و در مقابل، تلاش دشمنان ملت که جلوه های خشم و خصومت آنان از جمله تحریم های یک جانبه قابل مشاهده است، مشارکت حداقلی و وقوع انتخاباتی سرد و بی رونق است.
از این رو از رسانه های کشور انتظار می رود بنابر رسالتی که به موجب قانون و فراتر از آن، اخلاق و وجدان رسانه ای به عهده دارند، طلایه دار شورآفرینی و نشاط سیاسی بوده و در عین حال، این انگیزش و شور عمومی را با شعور و ژرف اندیشی در آمیزند.
۳. در عرصه رسانه، هیچ چیز مهم تر از حفظ و تقویت اعتماد مخاطبان نیست. اگر اخبار رسانه فاقد باور پذیری باشد یا نتواند اعتماد عمومی را جلب کند، کارایی و اثرگذاری نخواهد داشت. به همین دلیل، صیانت از هویت اعتمادساز رسانه در مقابل شایعات و اخبار خلاف واقع و به ویژه حفظ حقوق منابع خبری که با ذکر نام آن ها صورت می پذیرد، در مقطع انتخابات بیش از پیش اهمیت می یابد. به ویژه آن که در چنین مقاطعی، راهبرد رسانه ای نظام سلطه در قبال ملت ایران و سایر ملت های بیدار و آزاده جهان، افزایش تهاجم رسانه ای با هدف حاشیه سازی های احتمالی و تحت الشعاع قراردادن اصل انتخابات است. به همین دلیل انتظار از رسانه های داخلی آن است که در مواجهه با عملیات روانی رسانه های نظام سلطه، در موضع فعال قرار داشته و با روشنگری های بهنگام به دفاع از حریم منافع ملی و امنیت روانی جامعه برخیزند.
۴. رسانه در ذات خود دارای هویت فرهنگی، دانایی محور و روشنگر است. از این رو برای حفظ جایگاه و استقلال حرفه ای آن، شایسته است از ایفای نقش های غیر ذاتی و مأموریت های تحمیلی به ویژه از سوی احزاب و گروه های سیاسی اجتناب گردیده و اعتماد مخاطب که ارزشمندترین سرمایه رسانه است، بر هر نقطه اتکای دیگر ترجیح یابد. مطلوب ترین راه برای نیل به این هدف آن است که تضادها و چالش های سیاسی در عرصه رسانه به اختلاف دیدگاه و برنامه تبدیل شود تا مردم به جای اشتغال به حاشیه های سیاست که دارای خصیصه موج آفرینی و ناپایداری اند، به طور شفاف و روشمند با اختلاف نظرات و برنامه های هر یک از افراد و گروه های سیاسی در جهت بهبود شرایط کشور آشنا گردند.
۵. مطبوعات به جایگاهی مستقل از رقبای انتخاباتی و عرصه ای فراخ تر از رقابت برای دستیابی به کرسی های مجلس شورای اسلامی تعلق دارند. از این رو شایسته نیست جانبداری از هیچ یک از اطراف این رقابت به هویت مستقل و فرهنگی رسانه آسیب وارد آورد و عرصه بلند اطلاع رسانی را به شائبه تهمت، توهین، افترا و تخریب رقبا علیه یکدیگر، بیالاید.
برای نیل به این مقصود، تمسک به آموزه های دینی از جمله آیه شریفه «یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و لا تجسسوا…» به عنوان یکی از بنیادهای روزنامه نگاری اسلامی راه گشا و هدایت زا خواهد بود. باشد که پرهیز از تجسس در احوال شخصی و حفظ حریم خصوصی اشخاص به میثاقی همگانی و خدشه ناپذیر در بین فعالان رسانه ای و شاخصی عمده برای ارزیابی عملکرد رسانه ها به ویژه در انتخابات پیش رو تبدیل شود و ما را به تحقق الگوی بومی روزنامه نگاری اسلامی در کشور دلالت نماید.
محمد جعفر محمد زاده
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=1139

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۰
  1. امیدواریم دکتر برنده بشه. هم خلق خوشحال بشه وهم …

  2. اینو کسی باید بگه که خودش به جنلح خاصی تمایل نداشته باشه

  3. ایشون لکستانی هستند؟

  4. در جواب دوست عزیزی که از جناحی بودن محمد زاده گفته اند میگویم انصافا از زمانی که محمد زاده در مسیولیت های کلان کشوری قرار گرفته تا به حال هیچ سخن .یا یادداشت و مطلب جناحی از او شنیده نشده است باید انصاف داد.

  5. ای کاش لرستان دوتا مثل اقای محمد زاده داشت مایه افتحار تمام لرستانی هاست

  6. زنده باد محمدزاده که در مسیر اعتلای فرهنک است وخودش رو وارد بازیهای کودکانه انتخابات کوهشت نکرد

  7. دوستی که محمدزاده را به لکها تخصیص داده اشتباه میکند محمدزاده امروز با اقدامات ارزنده اش در مطبوعات کشور یک شخصیت ملی است لک باشد یا لر فرقی ندارد

  8. دوستی که محمدزاده را به لکها تخصیص داده!!!!
    خیر. هدف اصلی ایشان وحدت ملت است.
    هر قدر حضور مردم در پای صندوقهای رأی بالاتر باشد، اعتبار و ارزش ملت بالاتر می رود .
    مطبوعات به جایگاهی مستقل از رقبای انتخاباتی
    و عرصه ای فراخ تر از رقابت برای دستیابی به کرسی های مجلس شورای اسلامی تعلق دارند.
    از این رو شایسته نیست جانبداری از هیچ یک از اطراف این رقابت به هویت مستقل و فرهنگی رسانه آسیب وارد آورد و عرصه بلند اطلاع رسانی را به شائبه تهمت، توهین، افترا و تخریب رقبا علیه یکدیگر، بیالاید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.