تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
21

نگاهی به رومشکان در دوران باستان

  • کد خبر : 11419
  • 08 آبان 1391 - 12:15

امیر منصوری : نگاهی به رومشکان در دوران باستان

 

امیر منصوری:

نگاهی به رومشکان در دوران باستان

موقعیت جغرافیایی، زبان و گویش: بخش رومشکان محدوده‌ای از سرزمین ته‌رهان کهن در فاصله‌ی حدود ۵۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان کوهدشت دربرمی‌گیرد. این بخش از جنوب به رودخانه‌ی سیمره و شهرستان دره‌شهر، از شمال به بخش کونانی، از شرق به بخش مرکزی و شهرستان پل‌دختر و از غرب به بخش کونانی و حوضه‌ی آبگیر سد سیمره محدود است. مرکز رومشکان چغابل می‌باشد که نام خود را از تپه‌ای مخروطی به همین نام وام گرفته است. اهالی ساکن در دره رومشکان از دو طایفه به نام سوری و امرایی شکل گرفته است، و به صورت پراکنده طوایفی مهاجر که از نظر آماری کم‌جمعیت‌تر می‌باشند در گوشه و کنار این دره حاصل‌خیز  سکونت دارند. زبان گفتاری اهالی این منطقه، لری می‌باشد و به صورت محدود هوز یا خانوارهایی که با گویش لکی تکلم می‌کنند در منطقه به چشم می‌خورد. از نظر نژادی طایفه سوری و امرایی بخشی از ایل ته‌رهان به شمار می‌آیند. بر اساس ایدئولوژی مذهب این مردمان شیعه دوازده امامی هستند و به صورت محدود پیروان اهل حق نیز در گوشه و کنار رومشکان روزگار می‌گذرانند.

وجه تسمیه رومشکان
بخش رومشکان از توابع شهرستان کوهدشت است. مردم ساکن این بخش زادگاهشان را به نام رومشکون «Roumeshkon» تلفظ می‌کنند که از گذشته‌های دور تا کنون بدین نام خوانده شده است. اما از وجه تسمیه رومشکان اطلاع دقیقی در دست نیست. با توجه به آن‌چه که گفته شد رومشکان بخشی از سرزمین کهن ته‌رهان به شمار می‌رود و بنابراین محدوده مورد مطالعه ته‌رهان نام دارد و از گذشته‌های دور و در میان دست نوشته‌های مورخان از جمله یعقوبی، ابن‌حوقل، مقدسی، استخری، بلاذری و… نام ته‌رهان و سیمره در کنار هم آمده است.
بنابر مطالعات زبان‌شناسی احتمال می‌رود که نام رومشکان از دوره‌ی ساسانی (در نتیجه‌ی برخوردهای ایران ساسانی با روم بیزانسی) به منطقه اطلاق شده باشد. این واژه از دو قسمت روم + اشکون «Eshkon» تشکیل شده است.
تنها منبع موثقی که درباره‌ی چگونگی نام رومشکان، بتوان به آن استناد کرد؛ کتیبه‌های شاپور یکم ساسانی در کعبه‌ی زرتشت استان فارس است که به خط و زبان پهلوی اشکانی و ساسانی نگاشته شده‌اند. در این کتیبه شاهنشاه ایران اطلاعات شایانی را درباره‌ی موقعیت سیاسی – جغرافیایی و اجتمایی – فرهنگی ایران ارائه می‌دهد که در خور نگرش است. در قسمتی از متن کتیبه چنین آمده است که:
« من مزدیسن، بغ شاپور، شاهنشاه ایران و انیران(= غیر‌ایرانی) که نژاد از ایزدان دارد، پور مزدیسن، بغ اردشیر شاهنشاه ایران، پور پور (= نوه‌ی) بغ پاپک شاه و خداوندگار ایران شهرم… و هنگامی که من بر کشور ایستادم (=پادشاه شدم) گردیانوس قیصر از همه‌ی شهر روم، گت و ژرمن سپاه جمع کرد و از سوی آسورستان به سوی ایران‌شهر و ما آمد و در مرز آسورستان جنگ بزرگی در گرفت. گردیانوس قیصر کشته شد؛ سپاه رومیان از بین رفت و رومیان فیلپوس را قیصر کردند. و فیلپوس قیصر به التماس و شفاعت به سوی ما آمد و برای خون‌بها پانصدهزار دینار پرداخت و باج گذار شد. پس از چندی قیصر دروغید و در ارمنستان گناه کرد و ما به کشور روم یورش کردیم و سپاه شصت هزار نفری رومیان را در بیبالیش نابود کردیم و کشور سوریه و آن‌چه که در بالای شهر سوریه بود همه را آذربیز (=سوزانده) ویران و نابود کردیم و گرفتیم… سومین بار هنگامی که ما به حران (محلی در مرکز ترکیه) حمله کردیم و آن‌جا را محاصره کردیم والریانوس قیصر به پذیره‌ی ما آمد و با او بود سپاهی هفتادهزار نفر و در آن سوی حران حمله بزرگی بر والریانوس قیصر شد و والریانوس قیصر را خودم با دست‌های خویش دست‌گیر کردم و سایر حاکمان، سناتوران و فرماندهانی که در رأس آن سپاه بود، همه را دستگیر کردم و به پارس هدایت کردم و سرزمین‌شان را آذربیز کردم و مردمان سرزمین رومیان با کسته‌های (=ایالات) اطراف آن و از انیران را به‌عنوان اسیر آوردیم و اندر ایران شهر، اندرپارس، پارت، خوزستان، آسورستان و دیگر کسته‌ها به سرزمینی که از آن ما و پدر و نیاکان و پیشینیان ما بود ساکن کردیم. و ما بسیاری دیگر نام (=آوازه) و نیوی (=دلیری) کردیم که در این‌جا ننوشتیم… و روزبه‌روز برای آمرزش روان ساسان‌خدای و پاپک‌شاه و اردشیر شاهنشاه، یک بره، یک گریو و پنچ هوفن‌نان و چهار‌ پاس شراب خورانزیم…»
با توجه به فرموده‌های شاپور ساسانی که اسیران رومی را از سویی در آسورستان(شرق سوریه و ترکیه و کردستان عراق و ایران) و از سوی دیگر در خوزستان و دیگر کسته‌ها ساکن کرده‌اند، بدون شک بخشی از این اسیران رومی نیز در منطقه ته‌رهان که حدفاصل میان آسورستان و خوزستان است اسکان یافته‌اند. مضاف بر این‌که این رومیان یا بنابر نظر صاحب‌منصبان دولتی یا به به میل خود در دره‌ای که بعدها رومشکان نام گرفت استقرار پیدا کرده‌اند.
امروزه در رومشکان روستایی به‌نام رومیانی نیز وجود دارد. اما در ادامه کتیبه‌ی شاپور ساسانی آمده‌است‌که؛ ایشان اسرای رومی را پس از این‌که در کسته‌های سراسر ایران‌شهر اسکان داد، از میان آن‌ها معماران را در ساختن اماکن و بناهای مجلل عام‌المنفعه به کار گماشته است. اکنون مطالعات دانشمندان باستان‌شناسی در منطقه زاگرس‌مرکزی، کوهدشت و ته‌رهان، نفوذ فرهنگ و هنر رومی را در میان یافته‌های باستان‌شناسی به اثبات رسانده‌اند. بنابراین احتمال می‌رود که واژه رومشکان به معنای لغوی آن – رومیان شکست خورده – باشد که در اوایل دوره ساسانی در منطقه مستقر شده‌اند.

رومشکان از دیدگاه کاوش‌های باستان‌شناسی
سال‌های بین دو جنگ جهانی و قبل از وقایع ۱۳۲۰ ش، دوره‌ای از فعالیت‌های باستان‌شناسی در ایران و یکی از مناطق مورد مطالعه سرزمین لرستان بود. فعالیت‌های باستان‌شناسی در منطقه‌ی کوهدشت و ته‌رهان شواهدی از اوضاع پیش از تاریخ و استقرارگاه‌های آن دوره و دوره‌های تاریخی و اسلامی به ما عرضه می‌کند. نخستین مطالعات و بررسی‌های باستان‌شناسی در مکان‌های باستانی دره‌ی رومشکان ته‌رهان در سال‌های ۳۶ – ۱۹۳۴ م با فعالیت‌های هیئت هلمز به سرپرستی آقای پرفسور اریک‌اشمیت از دانشگاه شیکاگو انجام گرفت. فراهم شدن بودجه‌ی عملیات حفاری هلمز که در اختیار موسسه آمریکایی مطالعات هنر و باستان‌شناسی ایران قرار گرفته بود به آقای اشمیت واگذار شد. آقای اشمیت در ۲۶ اکتبر ۱۹۳۴ برابر با ۱۳۱۳ ش از سوی آقای علی‌اصغر حکمت وزیر معارف وقت، با مجوزی تحت عنوان گمانه‌زنی در دره‌ی رومشکان کار خود را آغاز کرد.
بنابراین در سال ۱۹۳۴ اشمیت به سرپرستی هیئت هلمز به بررسی مقدماتی منطقه می‌پردازد. آن‌ها با راهنمایی سیف‌الله‌خان غضنفری امرایی، پسر رئیس وقت دره‌ی رومشکان، تعدادی از محوطه‌های باستانی را مورد بازدید قرار می‌دهند و طی هفت روز منطقه‌ی رومشکان و سیمره را بررسی می‌کنند.
در ادامه نوشته‌های اشمیت آمده که در اکتبر سال ۱۹۳۵ م تپه‌های رومشکان برای کاوش‌های آزمایشی انتخاب شدند. کاوش در رومشکان مقدار زیادی اطلاعات و آثار فرهنگی به دست داد: هر روز صبح هنگام پرواز با هواپیما بر فراز برجستگی باشکوه چشم‌انداز کوهستان در برخورد با اولین پرتوهای خورشید سکوت سپیده‌دم را می‌شکست. از رومشکان در تمام جهات شعاع می‌زدیم. ما مجبور بودیم هر هفته مراتب و موقعیت کار را به مرکز لرستان اعلام کنیم. در این زمان فرماندار نظامی لرستان سرهنگ رزم‌آرا است.
در ششم اکتبر سال ۱۹۳۵ در یک بررسی هوایی تپه‌ی چغابل بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین تپه‌ی باستانی منطقه توجه ما را به خود جلب می‌کند. چغابل مهم‌ترین محوطه باستانی دره‌ی رومشکان است و ما حتا برای گمانه‌ای آزمایشی هم در این تپه وسوسه‌انگیز اقدام نکردیم زیرا این تپه برای گمانه‌زنی بزرگ‌تر از آن است که هدفی برای بررسی یک منطقه کامل باشد. راس تپه دارای یک باروی تاریخی (احتمالاً ساسانی) است در حالی که پایین‌ترین طبقه آن مسلماً از دوره‌های پیش از تاریخ انباشته شده است.
کموترلان مقصد اصلی هیئت در رومشکان است. حفاری آن در ۱۵ اکتبر تا ۴ نوامبر ۱۹۳۵ با کمک کارگران لر اهل رومشکان انجام شد. در کمترلانI قبر پیرمردی با تبرکوچک از مفرغ و گوشواره‌ای بزرگ به دست آمد. در سمت راست جمجمه، یک کاسه مفرغی قرار داشت. قبر زنی جوان تعدادی مهر استوانه‌ای و سفال‌های دوران اوروک-جمدت نصر و یک مهر استوانه‌ای مربوط به دوران‌آهن از جمله آثار به دست آمده بودند. به طور کلی کمترلانI آثاری از ۳۰۰۰ پ م تا ۵۵۰ پ م را در خود جای داده است. کمترلانII محوطه‌ایست صاف و گورستانی جدیدتر است. قدمت قبور طبق سفال‌های به‌دست آمده مربوط به گیان IVe تا گیانIII یعنی ۲۰۰۰ تا ۱۶۰۰ پ م می‌باشد. مشابهت‌هایی بین آثار کمترلان II با آثار دوره‌ی لارسا و بابل‌قدیم در بین‌النهرین مشاهده شده است.
چغاسبز محوطه بعدی بود که حفاری در آن به صورت پله‌ای انجام شد. بقایای معماری، قبور و دیگر آثار به دست آمده از نوع آثار دوران گیان V تا دوران آهن بودند. نوع معماری سنگی بود و قبور سنگی حاوی ظروف سفالی و مسی بودند و مهرهای دوران ایلام جدید و پیکره‌های سفالی انسان و حیوان از دوران آهن از دیگر آثار به دست آمده از این تپه بودند. تپه میرولی در ۳ کیلومتری شمال چغاسبز در پای کوه سه دنو یا سه دندان واقع است. این تپه دارای قبوری سنگی با سقف خرپشته‌ای بودند. قبور یا خانوادگی بودند یا برای چندین نسل از آن‌ها استفاده شده بود. ظروف در ته ‌گور بودند و تخته سنگ‌های بزرگ سقف خرپشته‌ای آن‌ها را تشکیل می‌داد که بر فراز دیواره‌های صخره‌ای قرار داشتند. قبور میرولی به دو دوره تعلق دارند. ۱- قبور اوایل عصر مفرغ هم‌زمان با شوشD 2- قبور اواخر عصر مفرغ هم‌زمان با گیانII .
و این مختصری بود از چگونگی باستان‌شناختی رومشکان با توجه به کاوش‌های هیئت هلمز، و حاصل این کاوش‌ها در کتاب پرواز بر فراز شهرهای باستانی ایران و چند کتاب دیگر نوشته آقای اریک اشمیت به چاپ رسیده است.
سرانجام در ۲۴ نوامبر ۱۹۳۵ م کاروان هیئت کاوش، دره‌ی رومشکان را به سوی ری ترک کردند. به گفته‌ی اشمیت با این‌که بارها هواپیما به خرم‌آباد فرستاده شده بود ولی حدود ۳۰ راس چارپا اشیای به دست آمده از حفریات را با خود حمل می‌کردند. این اشیا صدها ظرف‌کامل یا قابل وصالی را در بر می‌گرفت که از قبور محوطه‌هایی چون کمترلانI و II ، چغاسبز، تپه میرولی و چندین نقطه دیگر به دست آمده بود.
اشمیت در ادامه چنین تشریح نموده است که؛ در اطراف چغابل روستایی نوبنیاد با خانه‌های خشتی نزدیک تپه وجود دارد. اما در تابستان روستایی لر که هنوز به پیشرفت خود از زندگی چادرنشینی و یک‌جانشینی موجود خو نگرفته، ترجیح می‌دهد در پناهگاه‌های بیشه‌ای به نام کولا که با عجله ساخته شده زندگی کند. کولا سرپوشی است که تا حدودی با سیاه چادرهای روزهای چادرنشینی وی، خویشی دارد. در بین آنان کسانی وجود دارند که کلاه نمدی مخروطی بافته شده در لرستان را با کلاه فرنگی یا غربی عوض کرده بود. این تغییر کلاه در خط سیر سیاست مدرنیزه کردن در این زمان انجام شده بود. سیاست دولت، بومیان را برای یک‌جانشینی و کشاورزی، تحت فشار گذاشته است.

برآیند سخن
بر اساس فعالیت‌های باستان‌شناسان ایرانی و انیرانی در گذشته، و مطالعات فراگیر پژوهش‌گران باستان‌شناس در حال حاضر از سوی پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی کشور، چنین به نظر می‌رسد که سایت‌ها و محوطه‌های باستانی فراوانی از دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوره‌ی اسلامی در منطقه‌ی رومشکان وجود دارد که از ارزش والای فرهنگی سرشار هستند. و کاوش‌های فراگیر باستان‌شناسی در این سایت‌ها می‌تواند جوابگوی پرسش‌هایی در مورد چگونگی باستان‌شناختی این حوزه و حتا ایران باشد. چنان‌که پرفسور اشمیت گفته‌اند؛ در طول گمانه‌زنی‌های خود در دره‌ی رومشکان، بیش از صد گور را از دل خاک خارج کردیم… و کاوش‌های دره‌ی رومشکان نقصی در نقشه باستان‌شناسی ایران را پر کرده است.
زمین گر گشاده کند راز خویش
نماید سرانجام آغاز خویش
کنارش پر از تاجداران بود
برش پر ز خون سواران بود
پر از مرد دانا بود دامنش
پر از ماه‌رخ چاک پیراهنش
جهان تا بود شهریاران بود
پیامم بر تاجداران بود
مرا ارج ایران بباید شناخت
خنک آن‌که با نامداران بساخت
کتاب‌نامه:
۱- اشمیت، اریک، ۱۳۷۶ پرواز بر فراز شهرهای باستانی ایران، برگردان آرمان شیشه‌گر، انتشارات پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور.
۲- اکبرزاده، داریوش،۱۳۸۱ کتیبه‌های پهلوی اشکانی، انتشارات پازینه، تهران.
۳- منصوری، امیر، ۱۳۸۹ بررسی هنر گچ‌بری دوره‌ی ساسانی(مورد مطالعه محوطه باستانی برز قاوله، کوهدشت لرستان) رساله کارشناسی ارشد برای دانشگاه آزاد تهران مرکزی، منتشر نشده.
۴- نوروز زاده چگنی، ناصر، ۱۳۷۲ هیئت هلمز نخستین فعالیت‌های باستان‌شناسی در لرستان، مجله‌ی باستان‌شناسی و تاریخ، سال هفتم شماره‌ی اول.
۵- شاه‌نامه استاد توس حکیم ابوالقاسم فردوسی، ۱۳۷۲ انتشارات امیربهادر، تهران.

منبع : سیمره

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=11419

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 138در انتظار بررسی : 43انتشار یافته : ۹۵
  1. ممنون اقای منصوری .خسته نباشید میگم به خاطر تلاشی که برلی شناساندن طرهان بزرگ انجام میدین

  2. از آقای منصوری به خاطر پژوهش علمی و پربارشان کمال تشکر را دارم.

  3. با سلام به آقای منصوری
    آیا در مورد منطقه چغاسیا(چیا سی)اطلاعات خاصی دارید؟بخصوص خود تپه چیاسی.
    ممنون میشم

    • با درود فراوان خدمت جناب یاری پور عزیز.
      اگه چیا سی کوهدشت منظورتونه. باید بگم که تا کنون فقط در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. و بیشتر از اینم کاری انجام نگرفته. پرونده ثبتی اثر هم در آرشیو میراث فرهنگی لرستان هستش.
      پیروز باشید……..
      منصوری

  4. میگم رومشکانو زیاد شلوغش کردی آقای مهندس
    میتونستی به جاهای مهمتری بپردازی؟

  5. مگه از رومشکان مهمتر هم وجود دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟عشق است ملکشاهی و رومشکان

  6. ببخشید اینکه افسانه بود نه تاریخ . میدونی از شرق سوریه تاخوزستان چه فاصله ایست؟؟

    • خدمت جناب ح… عزیز
      تو برزیگری بیلت آید به کار—————– تو را با نبرد بزرگان چکار
      کمی روشن بین باشید آبجی

  7. از آقای منصوری به خاطر قلم شیوا و زیبایشان تشکر می کنم. ولی آقای قربانی همه جای سرزمین ایران مهم و برای هم وطنان محترم است.کاش چند سال دیگه با همین شور و شوق از رومشگان و آقای ملکشاهی دفاع کنی؟؟؟

  8. با سلام
    عالی تر از عالی

  9. تنکس

  10. تو را سپاس آقای منصوری عزیز.
    بینهایت کمال تشکر را داریم…………
    موفق باشید.

  11. سلام .آقا امیر دستت درد نکنه خسته نباشی. بسیارعالی بود .استفاده کردیم

  12. آقای منصوری
    چندتا پرسش از شما داشتم
    ۱) رومشگو به زبان لری یعنی جایی که روم شکسته شده . واژه شکستن به زبان لری میشود اشگسن … پس رومشگو ( روم + اشگو ) یعنی مکانی که روم شکسته شده
    ۲) بر اساس نوشته های خودتان . شما چگونه جنگی را که در سوریه یا ترکیه رخ داده به رومشکان کوهدشت ربط داده اید
    ۳) پایتخت دولت ساسانی کجا بوده ؟ مگر تیسفون یا کاخ مداین یا ایوان کسرا در عراق کنونی و کنار رودخانه دجله نبوده است … پس لشکر روم اگر خود را به منطقه رومشکان رسانده یعنی پیش از آن بایستی تیسفون را نابود میساخته و سپس حرکت میکرده

    ۴) جنگی که در منطقه رومشگان رخ داده است تقریبا ابتدای حکومت اشکانیان است ..زیرا اشکانیان که قدرتمندترین سلسله ایرانی بودند و نزدیک به ۶۰۰ سال پادشاهی آنها دوام داشت پایتخت خود را در حوالی خراسان امروزی قرار داده بودند …. و سپاه روم در اوایل تشکیل حکومت اشکانی یعنی ۵۰ سال پیش از میلاد مسیح که هنوز اشکانیان قدرت زیادی نیافته بودند توانسته خود را به مرکز ایران یعنی کوهدشت برساند.

    ۵) پرسشی از همه کسانی دارم که پیش از من نظر داده اند …. بنده از خاندان رومیانی هستم و بر اساس شواهد تاریخی بیش از ۲۰۰۰ سال است که رومیانی ها ساکن لرستان هستند … کدام یک از شما میتوانید ثابت کنید که اصالتا لر هستید و یا دودمان یا طایفه شما بیش از رومیانی در لرستان قدمت دارد منظورم این است که هیچ طایفه ای به اندازه رومیانی لر نیست ( اگر مایل هستید بدانید در این باره حرفهای زیادی دارم )

    در مورد این مطلب که نوشته اید « اهالی ساکن در دره رومشکان از دو طایفه به نام سوری و امرایی شکل گرفته است و به صورت پراکنده طوایفی مهاجر که از نظر آماری کم‌جمعیت‌تر می‌باشند در گوشه و کنار این دره حاصل‌خیز سکونت دارند. »

    باید بگویم که رومشکان را به رومیانی میشناسند نه اسم دیگری … بنده خوزستان زندگی میکنم و کسانی که ( منظورم مردم لر زبان است ) در برخورد نخست فامیلی بنده را میشنوند میگویند شما رومشگانی هستید ؟ ولی اگر فامیلی شما امرایی یا سوری باشد حتی تشخیص نمیدهند که لر هستید یا عرب ؟

    • آقای رومیانی این یک واقعیت اس که رومشکان رابا خاندان امرایی مشناسند رومیانیها که هنوز معلوم نیست این حرفای که میگن راجع بهشون راست باشه بدجور دور برداشتید

      • تشریف بیاورید خوزستان اندیمشک یا شوش بدونه اینکه اعلام کنید از کجا آمده اید بگوید از طایفه امرایی هستم پپینید چه جوابی میشنوید… در ضمن من سخن آقای منصوری را ادامه دادم که در بالا فرموده اند رومیانی ها با باز مانده اسرای رومی هستند و بیش از ۱۵۰۰ سال قبل به ایران آمده اند حدود ۵۰۰۰جمعیت دارند چگونه طایفه بزرگی مانند حسنوند تنها چند صد سال است که به لرستان امده اند. من میگویم حسن یک نام عربی است که امکان ندارد قبل از حمله عرب به ایران امده باشد . یا ایل دلفان برای اطلاعتان میگویم که طایفه عربی در خوزستان هست به نام دلفی که میگویند از بحرین به ایران امده اند وخود را با دلفان ها هم ریشه میدانند . طایفه میر که میگویند ما سید هستیم یعنی از نوادگان علی ابن ابوطالب میباشند . سوالی از شما دارم امرا به چه معنایی است ایا ریشه ان فارسی است یا عربی؟ در ضمن شما دور برداشته اید . ما چه ریشه رومی داشته چه ایرانی نژاد آریایی داریم … شما دنبال رگ و ریشه تان بگردید

      • سلام به همه .واقع بین باشید عزیزان.(قصد نصیحت ندارم) .اما این تعصبات تازی منشانه تا کی.؟؟بهتر نیست سعی کنیم در حال حاضرزندگی کنیدم و به واقعیاتی که اکنون در جامعه ساری و جاریه فکر کنیم.گذشته ها و نیاکان ما الان جزئی از تاریخ همه اهالی رومشکان هستن و کارهای نیکشان مایه افتخار.
        نه اینکه از چه زمانی ساکن اینجا بودن و از کجا اومدن.پس بیاییم بجای این تعصبات مضر یک همکاری مفید در جهت اعتلای همه جانبه سرزمین مادریمان داشته باشیم.(به امید آن روز ها)

    • با سلام خدمت آقای رومیانی…
      ابتدا بگویم که روم + اشکون یا اشگو، لری باشد یا لکی و اینکه معنی رومیان شکست خورده داشته باشد یا محل شکست رومیان، نمیتواند جای خالیی از تاریخ منطقه را پر کند… اما این یه نظریه هستش که بنده گفته ام ؛ یعنی رومیان شکست خورده… خدمتتان عارضم که ۱- دولت ساسانی تمام برخوردهایی که با دولت روم داشته اند را ثبت کرده اند… ایشان هیچ اشاره ای به اینکه در منطقه ترهان یا طرهان برخورد یا جنگی با دولت روم داشته اند را نکرده اند… و همچنین در منابع پهلوی ساسانی ذکر نشده که دولت روم تا منطقه ما نفوذ کرده باشد… همچنین مطالعات باستان شناسی نیز هیچ مدرکی در این باره به دست نیاورده است… ۲- این نبردی که با دولت روم اتفاق افتاده (اگر مقاله منو خوب خوانده باشی) در منطقه حران در مرکز ترکیه اتفاق افتاده. یعنی کیلومترها دورتر از تیسفون پایتخت ساسانی در ساحل دجله عراق… پس دولت ساسانی هیچ گاه اجازه نداده که دولت روم تا مرکز ایران نفوذ کند… این افرادی که بعدها به رومشکانی معروف شدند در واقع در نبرد حرانربه عنوان اسیر جنگی به ایران اورده شده اند… همانطوری که در مقاله ام گفتم شاپور ساسانی در کتیبه کعبه زرتشت نیز به اقداماتش درباره اسیران رومی اشاره کرده اند… ۳- هیچ گونه مدرکی وجود ندارد که در زمان اشکانی در منطقه رومشکان جنگی رخ داده باشد… اشکانیان ۴۷۰ سال حکومت کردند نه ۶۰۰ سال…
      و اوایل دولت اشکانی ۲۴۰ سال پیش از میلاد بوده نه ۵۰ سال…و …
      چه مدرکی وجود دارد که بگوید شما رومیانی ها ۲۰۰۰ سال است که در منطقه لرستان ساکن هستید؟ با توجه به مخلوت شدن قبایل و پیوند بین آنان در گذر زمان آیا میتوان ثابت کرد که یک هوز یا طایفه تا کنون سالم و با اصالت خون باقی مانده باشد؟
      به هر حال شما خیلی خوب به این اتفاقات تاریخی اشاره داشته اید… باشد که در اینده بتوانیم از نظرات شما هم استفاده نماییم…
      با سپاس از توجه شما امیر منصوری

      • درود بر آقای منصوری
        اگر میگویید رومیان شکست خورده را در سراسر ایران اسکان داده امد پس چرا فقط رومشگان را با این نام خوانده اند ؟
        به هر روی طبق گفته های شما هم بخواهیم صحبت کنیم حدود ۱۶۰۰ـ۱۷۰۰ سال است که رومیانی ها ساکن رومشگان هستند . در مورد این جمله هم که گقته اید چگونه میتوان ثابت کرد که یک طایفه اصالت خود را حفظ کرده باشد با شما موافق هستم چونکه از همان ابتدا سربازانی که دستگیر شده اند هیچ زنی همراه آنها نبوده پس با مردمی از همان منطقه رومشگان پیوند زناشویی بسته اند

  13. اقاامیردستتدرد نکنه خیلی قشنگ بودند.

  14. بزرگترین طایفه رومشکان مردم بازوند هستن نه امرایی وسوری لطفابیشتر مطالعه فرمایید .

  15. با درودی بی کران با شما…
    من مدتیست که در حال تحقیق در منطقه لرستان هستم ، اصالتا لر هستم اما سالهاست ( بیش از صد سال)
    که در مناطق کرد نشین زندگی می کنیم و به دلایلی کوچ کردیم.
    برای تحقیقاتم به کمک شما محتاجم. اگر اشکالی ندارد از طریق ایمیل با من در ارتباط باشید

  16. با سلام میخواستم بگم در این مورد اطلاعات کافی نداری۰بزرگترین طایفه بازوند هست نه سوری امرایی۰بازوند نصف رومشکان را تشکیل میدهد وسوری امرایی نصف دیگر ان۰

  17. با سلام خدم اقای منصوری در خصوص اطلاعاتی که نوشتن

  18. مرسی از نظرات همتون

  19. ولی خداییش کل کل نکنید رومشکان با رومشکانی رومشکان میشه پس خواهشا موجب اعصاب خرابی دوستان و خود نشوید بنده ب جای جای رومشکان افتخار میکنم

  20. من اهل ملایرم و ساکن تهران به این مکان و شهر افتخار میکنم

  21. آ یا رومانی ها از سرزمین روم آمده اند

  22. من به هر کسی می گویم رومانی هستم نمی شناسند ولی من افتخار میکنم که یک رومانی هستم

  23. با سلام خدمت آقای منصوری بنده از زبان بزرگانی که هنوز هم بعضی از اونها در قید حیات هستن شنیدم که یک خانم باستانشناس آمریکایی با هلی کوپتر از تپه های ی باستانی بنام خاک کنه در موقعیت جغرافیایی شمال روستای حسین آباد و شمال شرقی موسی آباد علیا دیدن نموده و با لودر اونجا رو شکافته و گنج عظیمی از اون تپه ها پیدا کرده است همچنانکه هنوزهم اثرات کار با لودر و شکافته شدن تپه ها مشخص و ملموس است خواستم بدونم چرا به این موضوع اشاره ای نکرده اید؟ با تشکر سهراب امرایی از موسی آباد علیا

  24. سلام اولا اقای منصوری تاریخ شکست رومها از ایران را مشخص نکردید ودر ثانی منبع شما در مورد شکست رومیان کدام منبع است و شاه ایران در ان زمان چه کسی بوده شما والریانوس را دکر کرده اید که روم اصلا در سرحدات غربی هیچ موقع وارد ایران نشده زمآنی روم وارد ایران میشود که تیسفون پایتخت اشکانی ویا ساسانیان را ویران کند در صورتیکه اینطور نیست و استناد به کتیبه کلی بی ربط است ..

  25. در جواب آقای بخش زاده
    با عرض ادب و احترام
    در این مقاله هم تاریخ شکست و هم منبع مورد مطالعه و هم شاهی ایران که شاپور یکم ساسانی باشد نوشته شده است، فقط رقم تاریخ ذکر نشده اما با این وجود مسلم است که در چه تاریخی این اتفاق روی داده است/ شما باید متن را دوباره مرور کنید…
    دودیگر اینکه اگر خوب دقت کنید خود شاه ساسانی به محل و چگونگی نبرد اشاره کرده اند که با مقاله اینجانب نیز همخوانی دارد.
    درثانی در زمانی که تیسفون پایتخت ساسانی به خطر می افتد / زمان حکومت خسروپرویز بوده است و این در حالی است که در مقابل لشکر روم هیچ مقابله ای صورت نگرفته است چرا که دولت ایران در این زمان غافلگیر می شود..
    نبردی که من بدان اشاره کرده ام مربوط به اوایل دوره ساسانی است یعنی چیزی بیشتر از ۳۰۰ سال اختلاف…
    لطفن اول متن را به دقت مرور کنید و بعد اظهار نظر نمایید…
    متشکرم

  26. جناب آقای سهراب امرایی
    با سلام و احترام
    مطالبی که اینجانب در این مقاله مختصر آورده ام، به استناد دستونشته های باستان شناسانی همچون هیئت هلمز به سرپرستی اشمیت می باشد. به همراه این هیئت دو نفر خانم به یکی خانم هلمز و دیگری خود همسر اشمیت حضور داشته اند ووو
    اما اشمیت در چند سایت باستانی در دشت رومشکان که به مطالعه پرداخته اند را گزارش کرده است. در این مسیری که شما هم اشاره می فرمایید ایشان کاوش کرده اندووو
    حالا اینکه گنج عظیمی به همراه برده اند یا نه، کسی نمی داند. اما کتابی که نتیجه زحمات این هیئت می باشد به نام کاوشهای هیئت هلمز در لرستان و رومشکان، اکنون در دست مطالعه می باشد. لازم است که شما گزارش مطالعات باستان شناسی این هیئت را مطالعه بفرمایید…
    اگه بیشتر از این موارد نیاز باشد / بنده در خدمتتون هستم .
    ارادتمند

  27. راستی ازهمه این نظرات محترم که بگذریم چرا هیئت کاوشگر هلمز و اشمیت ردی از کلما کره بیان نکرده اند ایا انان هیچ نقشه تاریخی از موقعیت رومشگان در دست نداشته اند تا اثار کلماکره نمایان شود در زمانی که انان به تحقیق در مورد رومشگان پرداخته اند

  28. من خیلی مشتاقم هرچه بیشتر در مورد طایفه های رومیانی بدونم

  29. باعرض سلام خدمت آقای منصوری خواهشمندم درباره معنی نام طوایف سوری وامرایی اطلاعاتی بدهید

  30. سلام من یک رومیانی هستم ، و به این خاطر که شماها هم رومیانی هستید،با اجازتون ، شماها رو عاموزا صدا میزنم*

  31. سلام و عرض ادب خدمت همگی ، لطفا اگه کسی اطلاعاتی از رومیانی های ساکن خرم آباد داره ، بهم بگه ، ممنون میشم ،

  32. خیلی عالی بود در ضمن سوری و امرایی دو طایفه بزرگ رومشگان هستن نه بازوند

  33. سلام…بین طوایف سوری، رومیانی، امرایی چه تفاوتهایی هست؟

  34. باعرض سلام
    من از طایفه لر رومیانی هستم ,طایفه رومیانی یکی ازطایفه های بزرگ رومشگان و لرستان هست.نه به خاطر اینکه خودم ازطایفه رومیانی هستم این حرفو میزنم بلکه این یک حقیقت هست,وقدیمی ترین طایفه رومشگان رومیانی هاهستن این یک حقیقت هست . وهیچ کدوم ازطایفه های کوچک رومشگان به اندازه رومیانی ها قدمت ندارد.
    تمام حرف های که زدم براساس مدارک واسنادی که در جمهوری اسلامی ایران ثبت شده رو میگم.بریدتحقیق کنید و سطح سواد خود را بالا ببرید.

  35. درود بر بزرگ ترین طایفه با اصالت دزفول و رومشگان

  36. رومیانی هستم از شوش
    سلام عرض میکنم بر تموم طایفه ام چه در استان خوزستان هستن و چه در استان لرستان هستن

  37. رومشگان یعنی رومیانی .

  38. من یک رومیانیی هستم ساکن اندیمشک گروهی تشکیل دادیم از بچه های رومیانی اندیمشک به افتخار تمام رومیانی های باغیرت

  39. تاریخ۱۳۹۵/۷/۸
    مهرداد رومشگانی هستم از رومشگان .
    امیدوارم تموم مردم عاقبت به خیر بشن

  40. مهردادرومیانی
    تاریخ۱۳۹۵/۷/۱۱
    فرا رسیدن ماه محرم رو به تمام شیعیان جهان تسلیت عرض میکنم

  41. یعنی ر

  42. این جور تو میگی سابقه رومشکانت از شهر ری نهاوند شوش بیشتره خسته نباشی

  43. سلام به همه.من بچه پلدخترم.یه مسئله ای که همیشه منو ناراحت میکنه طائفه بازی ما لرهاس.که اینجا هم تو بعضی نظرات شما کاملا مشخصه.امیددددوارم این حرفا یه روزی تموم بشه.

  44. مهردادرومیانی رومشگان
    امیدوارم همه مردم یه روزی همه حقیقت ها رو بپذیرن .

  45. با تشکر از اقای منصوری درباره اطلات که دادن

  46. باسلام وتشکر از آقای منصوری بابت اطلاعات دقیقشون……
    درباره طایفه های رومشکانم این حقیقتو همه میدونیم که اهالی بازوند اصلا اصالت رومشکانی یا طرهانی ندارند بلکه اصالتا نهاوندین ازون گذشته هیچ کس اینو قبول نداره که نصف رومشکان بازونده نصف دیگه امرایی سوری بااین حساب تکلیف سایر طایفه ها من جمله پادروند،رومیانی،گراوند،رماوندو…چی میشه.پس از همه دوستان خواهش میکنم بدون سندومدرک قدمت رومشکانی بودن دوطایفه امرایی وسوری رو زیر سوال نبرید…..

  47. همه یکی کن .الکی تعصب ناشتاویت.وری،،امرایی ،بابوند،ر ومیاخی و………

  48. به نظرمن اولین طایفه ی که تو رومشگان بوده رومیانی ها بودن،ورومیانی ها اصلی ترین و پرقدمت ترین قوم رومشگان محسوب میشن.
    درود خدا ادم های حقیقت پذیر.
    باورکنیدبزرگوارها همین طوره که من میگم.

  49. سلام برهمه.من خودم رومانی هستم وافتخار هم میکنم ،ولی به نظر من اگه همراه پستای زیباتون منابع روهم بگین دیگه جر وبحث ونگرانی بوجود نمیاد.

  50. درود بر دلیرترین و افتخار آفرینترین قوم لر، طایفه ای که توانست شش ماه با دست خالی در مقابل ارتش ایران بایستد و ناموس پرستی لرها را در تاریخ ثبت کند ، دوستان ما همه لر هستیم و بزرگترین افتخارم همینه

  51. اگر از یه شمالی ، مثل میرزا کوچک خان و دار و دسته اش که یک دهم احمدبک رومیانی و طایفه اش در تاریخ نام برده میشود ، فیلم ساخته میشود ، در تمام موارد به سلسله پهلوی و رضا شاه میتازند ولی حاضر نمیشن از این نبرد نامی ببرند ، فقط به این علته که ما لرها به بزرگان خودمون احترام شایسته نمیذاریم ، من مخلص تمام طوایف هستم و با افتخار لر رومیانی هستم

  52. درود بر همه من در منطقه شهرستان صحنه زندگی میکنم روستای کنگرشاه اجداد ما رومشکانی هستن و حدود ۵۰۰ سال پیش تبعید شده ایم و تا حدود۱۰۰سال پیش با اقوام رومشکانی مان ارتباط داشتیم اگه میشه در مورد رومشگان بیشتر بگید با سپاس

    • باسلام خدمت هم طایفه ایمان در صحنه
      بزرگانتان نگفتند که از کدوم طایفه های رومشگان بوده اید

  53. سلام و عرض ادب خدمت تمام دوستان با سواد و دلسوز

  54. به نظرمن اولین طایفه که تو رومشگان زندگی میکردن رومیانی ها بودن .

  55. آقای منصوری خسته نباشید عالی بود

  56. یکی از دوستان عنوان کردن که طایفه میر از نسل امام علی هستن. لازم به ذکر است که میرها از نسل بنی عباس هستن نه امام علی. اما چون سیادت از هاشم است، جز سادات محسوب میشوند.

  57. سلام لطفن در مورد قوم پادروند یا یایروند توضیح بدین.بنده اهل ایل پایروند کرمانشاه هستم که بنا به روایتی از روستای پادروند رومشگان اومدیم به کرمانشاه.با تشکر

  58. با سلام

    در زمینه روشن نمودن تبار ایلات و طوایف نه تنها در کل گشور ببلکه در لرستان کار بسیار مشکلی هست چرا که اساس تاریخهای محلی بر مستندات شفاهی بوده و فقر منابع کتبی بخصوص در تاریخ معاصر لرستان ، نیز مشهود است و بر همین رویه روشن نمودن نیای اقوام و میزان قدمت آنها را امکانپذیر نیست
    حال ما که همه لر هستیم و در سرزمین با مشترکات فرهنگی و تاریخی زندگی می کنیم پس بجای ثابت کردن تیره و تبار خود ، تلاش برای اعتلای فرهنگ قوم لر را در سر لوحه کار خود قرار دهیم. باتشکر.

  59. با سلام . بدون تعصب از بین تمام کامنتهای دوستان بنظرم آقای مسعود رومیانی و مسعود امرایی منطقی تر صحبت کرده بودند.
    رومشگو ینی جایی که رومیان شکست خوردند.
    و اینکه بازوند به هیچ وجه بزرگترین طایفه رومشگان نیست لطفا اغراق نکنید.
    تمام طوایف رومشگان محترمن چه سوری و امرایی و پادروند و بازوند و گراوند و ….

  60. با سلام، آیا کسی می داند که ایل سوری ایلام کجاییند؟

  61. با سلام خدمت تمام طوایف رومشگان وخسته نباشید به اقای منصوری ،دوستان عزیز اسیران رومی که در منطقه رومشگان سکونت داده می شوند یکبار دست به شورش میزنند وحتی قلعه ویزن یار را هم به دست میگیرند ولی توسط پادشاه ساسانی سرکوب می شوند از ان پس چون رومیان ساکن در این منطقه شکست میخورند این منطقه به رو مشگان معروف می شود

  62. ضمن عرض سلام خدمت همه دوستان ، آنچه مهم است من وشماییم نه آقای م …ودیگران به خاطر اینکه من وشما میشیم م…وامثال هم .چندین دوره هست مردم رومشگان و کوهدشت نماینده دارن ولی ندارن ای کاش مردم ۲۰کیلو پشم بر کسی مجلس مینشاندن احتمالا یادگاری بهتری از خود بر جای می گذاشت . قابل توجه شما دوستان عزیز عزیز من بعد اشخاصی انتخاب کنیم که دلسوز مردم باشند نه دل سوز مردم .

  63. سلام
    ممنون از آقای منصوری
    زمان حسین قلی خان ابوقداره که محل حکومت از خرم آباد به ایلام کنونی میآورد افرادی از طایفه سوری به مانند دیگر طوایف لر به همراه او به ایلام میآیند(مادر حسین قلی خان از طایفه سوری بوده که داستانش مفصل است) سوری ها در محل شهر اسلام روستاهای چشمه کبود ، ماربره و بانروشان ساکن میشوند . چون در ایلام کسی به نام سوری فامیلی نگرفته یا در بانروشان که همه سوری هستند نام محلشان سوری نیست لذا طایف سوری در میان ایلامیهای اصیل و قدیمی شناخته شده است .جهت اطلاع دوستان در ایلام بیشتر سوری امرای()

  64. سلام
    زمانی که حسین قلی خان ابوقداره والی مقتدر لرستان و پشتکوه محل حکومت را از خرم آباد به ایلام کنونی آورد (مادر حسین قلی خان از طایفه سوری بوده است که به واسطه آن زمینهای بدره کنونی به آنها داده شد و چندین سال حق اربابی میگرفتند تا اینکه والی بعدی به دلایلی از آنها پس گرفت) افرادی از طایفه سوری مانند دیگر طوایف لر به همراه او به ایلام میآیند
    محل ساکن شدن طایفه سوری بیشتر در شهر ایلام، روستای بانروشان و عده ای در روستاهای ماربره و چشمه کمبود ساکن میشوند چون در ایلام کسی فامیلی سوری ندارد یا محلی به نام سوری برگزیده نشده لذا طایفه سوری شهرت چندانی ندارد و ایلامیهای قدیم و اصیل طایفه سوری را میشناسند
    در شهر ایلام طوایف گراوند به نام بن ریزی ، بیرانوند به نام گرز گرزی ، حیات غیب به نام پیرحیاتی میشناسند با احتساب دیگر طوایف امرایی ، رشنو، زویبدار ساکن هستند که همه با هم یکی هستیم(از دیگر طوایف هم هستند مثل حسنوند ، غیاثوند ، چاغروند ، جودکی با نام فامیلی حیدری، چگنی با نام خانوادگی صفی پور که با این عزیزان آشنا و دوست هستیم ولی چند طایفه قبلی ذکر شده در ایلام به اصطلاح هم نگره هستیم هرچند در لرستان با هم یکی نیستند) و امروز با خواندن کامنت ها خدا را شکر کردم که اجداد ما از لرستان به ایلام آمدن و از تعصبات کور قبیله ای بدور ماندیم همان تعصباتی که اکنون استان ایلام را فرا گرفته که مایه بدبختی استان ایلام نیز میباشد خوشبختانه ما از این تعصبات بدور هستیم

  65. با سلام خدمت هم زبان های خودم
    لطفا موضع گیری نکنید – لطف کنید اطلاعات مستند بارگزاری کنید
    واقعا شهرستان ما یعنی رومشگان نیاز به این دارد که بیشتر شناخته بشود نه فقط در سطح استان بلکه در سطح کشور
    ما که این قد ظرفیت و نیروی تحصیل کرده و باهوش داریم لازمه برای شناساندن خود به هویت خودمون برگردیم اطلاعاتمون رو نسبت به آداب و رسوم و فرهنگ گذشتمون ببریم بالا
    بازم کمال تشکر دارم از کلیه عزیزانی که دلشون برای فرهنگ و پیشینه ی این شهرستان میسوزه و سعی میکنن که با مظالعه اطلاعات بدهند

  66. سلام
    خیلی خوب

  67. خوب بود……فرقی نداره کدوم طایفه بزرگه مهم قدمت رومشکانه واینکه توضیحات آقای منصوری کاملا علمی وتحقیق شده اس

  68. درود بر استاد منصوری .سپاسگزارم از اینکه برگی از تاریخ ناشناخته رومشکان رت برای ما روشن نمودید.
    خواهش میکنم دوستان لرستانی یا رومشکانی اگر کسی پیدا میشود مث استاد منصوری ایشان را با ناآگاهی و از روی تعصب بی جا مورد حمله قرار ندید ایشان از روی تاریخ دکتر اشمیت نوشته است چرا دکتر اشمیت ننوشته ریس وقت رومشگان جناب فلانی از کدام طایفه خوب بر اساس راستین گفته هدایت اله خان امرایی ریس منطقه رومشگان پسر خود سیف اله خان را برای راهنمایی و مسولیت از ما فرستاد .دوم :در گذشته کل ایل ترهان را با نام امرایی و سوری یا سوری و امرایی میشناختند چون صاحبان اصیل ترهان این دو طایفه بودند بخصوص امرایی.سوم اینکه در یک صده پیش رومیانی یا بازوند چند دودمان بیشتر نبوده اند جمیعت انان در ای حد امروز نبوده اند که خود را ایلی مانند امرایی یا سوری بدانند.چهارم.از لحاظ تقسیم ایلی .طوایفی نظیر کوشکی و زیویار و بازوندو پریان و اولاد و مالمیر و رومیانی و پادروند و رشنو و آقاجان و یاریجان و مهکی و رحمان لالوند و سهرابوند و غضنفری و تولابی و نظرعلیوند جزیی از ایل بزرگ امرایی بوده اند و افتخار به امرایی بودنشان کرده اند و انعام داده اند که آنان را امرایی صدا بکنند میتوانید از پدرانتان بپرسید و امروز نیز این جو در میان مردم حاکم میباشد مگر نه اینکه تمام ملک ترهان در صفت غضنفریهای امرایی بوده و دیگران مهاجر و رعیت بوده اند .و طوایفی نظیر خوشناموند و عبدولی و قرعلیوندو خاصی و خدانظر و سوری لکی جزیی از ایل سوری بوده و هستند خواهش میکنم از حرفای من ناراحت نباشید به پیشینه و تاریخ نگاه کنید سپس قضاوت کنید.) ببینید برادران ما تمام قوم لر برادریم و همه یکدیگر را دوست داریم بخدا من از ته دل میگم همه طوایف را دوست دارم .بیایید تعصبی فکر نکنیم و ما هم مث گذشتگانمان باشیم برای هم .بگوییم قوم لر بگوییم لرستان و ترهان بزرگ و رومشکان عزیز خودمان ….من خاک پای تمام مردم لرستانات بزرگ هستم.

  69. با سلام خدمت دوستان در پاسخ ب فرمایشات اقای اکبر امرایی
    اولا ک هیچ طایفهای ب رگ وریشه نیست و تمام طوایف قابل احترام می باشند
    دوما ک سر منشا ای خان ورعیتی ک شما ب افتخار از ان یاد میفرمایید اولا ک عدم اگاهی کافی افراد ان موقع از قوانین ودر واقع عدم وجود ی دولت مقتدر و اسلامی ب مانند جمهوری اسلامی بوده است .دلیل اینکه غضنفری های یا دیگر خوانین قدرت نسبی داشتند خویشاوندی با قدرت مرکزی بوده است ن دلیل دیگری و ن لیاقت ثبث این امر نبوده است.در ضمن در بین این رعیا بودهاند افرادی ک……….چون ….غضفری فرزند هدایتاله غضفری ک ب قول شما ریس منطقه رومشکان بوده اند را تحمل نکرده و با رشادت بسیار شر اینگونه افراد را از سر مردم شجاع و باغیرت طرحان کم کردهاند.درود

  70. بزرگترین قوم رومشکان واصیلترین قومش روستای نظرعلیوند(امرایی) می باشد ک خان بزرگـکوهدشت ورومشکان می باشد

  71. با سلام لغت نامه دهخدا میگه قاطرچی یعنی رامشگر و رامشگر هم به مرور زمان شده رومشگان البته نظر شخص خودم

  72. در لغت نامه دهخدا قاطرچی یعنی رامشگر

  73. اقای اکبر امرای….

  74. سلام به نظرم اگه اسم طوایف رو بیان نمیکردید بهتر بود اینجوری باعث تفرقه نمیشه
    سپاس فراوان منتظر اطلاعات بعدی شما هستیم

  75. منتظر اطلاعات بعدی شما هستیم
    خیلی سپاسگزارم……

  76. تشکر از نظرات دوستان.روم /اشگو صحیح است.فراتر از استان هم رومیانی شناخته شده است.دیگر طوایف هم قابل احترام.مهم اتحاد و اشاعه فرهنگ لرهاست

  77. با سلام اینکه رومشگو با سوری امرای شناخته شده است شکی نیست.درمورد دیگر طوایف از جمله بازوند و رومیانی حالا با چه قدمتی اصل و اصیل خود رومشگونن هدف اصلی همه ماهها اینه که هویت کامل رومشگونمونو ظاهر و در ارکان نشان دهیم نه اینکه به ریشه هم بیوفتیم در کل نظرات اقای منصوری هم بر اساس اسناد باستانشناسان بوده بهتر اینه که با هم وبا اظهارات خود سعی کنیم اصالت کامل رومشگون خودمونه بثبت برسونیم تا اینکه برضد هم بحرفیم متشکرم.

  78. سلام زبان محاوره دربین مردم رومشگان چیست؟ لری یا لکی

  79. تصریح میکنم مخاطب من
    اکبرامرایی
    بود

  80. درود برشما این اطلاعات که طایفه سوری وامرایی بزرگترین در رومشکان هستند کاملا درسته..درپناه خدا باشید

  81. درود برشما این اطلاعات که طایفه سوری وامرایی بزرگترین در رومشکان هستند کاملا درسته..درپناه خدا باشید

  82. سلام دو درود بر شما.سپاس از اطلاعات پر بارتون آقای منصوری عزیز.در مورد وجه تسمیه ی رومشکان دیدگاه اهل حق یا مشعشعیان و داستان ظهور حضرت مبارک شاه ( شاه خوشین) در این مورد که از جمله جناب آقای ایوانف روسی در کتاب تذکره الاولیا به آن اشاره کرده و در سروده های مذهبی یارسان با قطعیت اشاره شده هم قابل تامل است.با سپاس فراوان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.