- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

جولان بنرها در کوهدشت!

[1]

 

 مهدی دوست محمدی / میرملاس نیوز ؛

 جولان  بنرها در کوهدشت!

در کنار معضلات فراوان شهری از قبیل بحران آسفالت ، وضعیت نابسامان زباله های شهری ، کمبود فضای سبز مناسب ، کمبود یا بهتر بگوییم فقدان برنامه های فرهنگی هنری ، ضعف شدید مقوله ی بهداشت محیط ، نابسامانی بافت شهری از نظر ساماندهی معابر و خیابان ها ، توسعه ی بدون برنامه و افسار گسیخته شهر و … این روزها آلودگی بصری ناشی از تبلیغات و بهتر بگوییم تبریک های بنری روح و روان شهروندان کوهدشتی را آزار داده و موجب دل زدگی آنان از محیط زندگی شان شده است. شاید نداشتن نیروهای کارآمد در زمینه گرافیک شهری و مدیریت تبلیغات در سطح شهر موجب این گونه ناهنجاری ها شده و یا شاید برای شهرداری برطرف کردن این آلودگی ها در اولویت نباشد. درحالی که درشهرهای زیبای دنیا برای این قبیل امور قواعد و مقررات خاص وجود دارد . ازنظر علم ارتباط محیطی ،‌ معضلات تابلوها درایران به عنوان یکی از کشورهای جهان سوم یا درحال توسعه هم اکنون شکلی بسیارحاد به خود گرفته است و یکی از علل وجود این مشکل درایران این است که ما ابزار صحیحی برای معرفی فعالیتهای خود نداریم . درحالی که درکشورهای پیشرفته برا ی انتقال پیام فعالیت های اجتماعی و اقتصادی اغلب از وسایلی مانند « کتاب اول » ایستگاههای پیام رسانی محیطی یا رسانه های جمعی ازجمله رادیو و تلویزیون نظیر« رادیو پیام » تهران که درسالهای اخیر مورد استفاده قرارگرفته بهره می گیرند و به این وسیله درآنجا با کمک و حضور شبکه های اطلاع رسانی محیطی، پیامهای مربوط به فعالیتهای کوچک و بزرگ به عموم منتقل می شود . اما درکشور هایی نظیر کشور ما فقدان نظام یا « شبکه اطلاع رسانی » سبب می شود تا بار « اطلاع رسانی فعالیتها » اغلب به دوش دیگر عوامل اطلاع رسانی محیطی بویژه تابلوها بیفتد.

 

[2]

 

 در کوهدشت این معضل بسیار حادتر و شدیدتر و به نوعی خاص است. خاص از آن جهت که استفاده از بنرها در مکان های عمومی برای تبریک انتصابات ، معدل های بالای ۱۸! ، موفقیت های ورزشی ، علمی و … صورت می گیرد ، به طوری که حقیقتاً در منظر بسیاری از شهروندان و میهمانان و مسافرانی که به شهر می آیند به شکلی منفی جلب توجه کرده و موجب وهن جایگاه رفیع تاریخی و فرهنگی کوهدشت و مردم آن شده است. شایسته نیست در کنار مشکلات عدیده ای که در حوزه های مختلف شهری وجود دارد این معضل نیز خودنمایی کرده و دردی بر دردهای مردم محروم این دیار بیفزاید. اگر شهرداری کوهدشت برای در رفتن از زیر بار مسئولیت معضلاتی همچون آسفالت خیابان ها و معابر و تعریض خیابان ها نبود اعتبار را بهانه قرارداده ، برداشتن بنرهای گوناگون و رنگارنگ و بعضاً متملقانه از سطح شهر نیاز به اعتبار و بودجه ندارد. مگر اینکه حضرات بخواهند از درآمد ناشی از این کار صرف نظر نکنند که آن خود ماجرای دیگریست!!!

افکار عمومی مصرانه از نهادهای متولی به ویژه شهرداری و شورای شهر می خواهند ، در اسرع وقت نسبت به جمع آوری بنرهای پراکنده و وهن آور از سطح شهر اقدام نموده و بخشی از اعتبار از دست رفته خود نزد شهروندان را بازیابند.