تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

دو شعر کوتاه

  • کد خبر : 12233
  • 21 آبان 1391 - 20:22

  صمد آزادبخت :   به کوری چشم نقاطی که آنتن نمی دهند ۱ دلم می خواهد  زمان را خودم تعیین کنم یک شب و روز کامل  توی یک شیشه مربای کوچک ۲ من ۳۸ سال دارم زنم ۳۵ سال دخترم ۷ سال ما ۸۰ ساله ایم …  

 

صمد آزادبخت :

 

به کوری چشم نقاطی که آنتن نمی دهند

۱

دلم می خواهد 

زمان را خودم تعیین کنم

یک شب و روز کامل 

توی یک شیشه مربای کوچک

۲

من ۳۸ سال دارم

زنم ۳۵ سال

دخترم ۷ سال

ما ۸۰ ساله ایم

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=12233

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 32در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۳۱
  1. اشعار فوق العاده زیبایی هستند . بخصوص شعر دوم واقعن محشر است .

  2. عذرمیخوام کجاش شعربود اونوقت

    • اگه کسی بخواد واسه نظرش دلیل بیاره اونوقت دوستایی مث شما میگن مگه قسمت دیدگاهها صفحه ی نقد ادبیه . اگه فقط نظرش رو بنویسه باز هم کسی مث شما پیدا می شه که برای هر نظری دلیل می خواد . برخی از شما دوستان نه فقط مطالب رو عمیق نمی خونید بلکه با نوشتن کامنت برا خودتون تفریح می کنین و با اسم مستعار هم قسر در می رین .در این شرایط کامنت نوشتن با اسم واقعی واقعن نظر دادن با اعمال شاقه است .

    • ناشناس!
      شما یا شعرهای بالا رو نخواندید اصلن، یا تعریفی از شعر در ذهنتان وجود ندارد. اگر در زمینه ی شعر تخصص دارید و کارکشته ی این راه هستید ،دوستان شاعر و شعر دوست شما را می شناسند. پس اگر نیت شما از نوشتن نقد خیر است و هدفتان پیشرفت شاعران ، بهتر آن است که شرافت مندانه و با اسم واقعی نظر بدهید (مگر اینکه قصد تخطئه و جوسازی داشته باشید که دوست ندارید شناخته شوید) برای نظرتان دلیل بیاورید. به صورت فنی و منطقی بیایید و بحث کنید. بگویید بر اساس این عناصر ، این نقاط ضعف یا قوت وجود دارد.چون فلان عنصر درست به کارگیری نشده است این متن شعر نیست. یا بر اساس فلان تعریف از فلان شخص از شعر ، این متن نمی تواند شعر باشد. اگر غیر از این است و در این زمینه تخصص ندارید که دیگر حرفتان جایگاه ویژه و ارزش تخصصی ندارد و تنها یک نظر شخصی ست که در آن صورت هم ضمن قابل احترام بودن، پیشنهاد می کنم در زمینه های دیگر (که شناخت و آگاهی دارید) نظر بدهید و نقد و نظر در این زمینه را به اهل فن بسپارید.
      به هر حال ما مجبور نیستیم در همه ی مواردی که برخورد می کنیم نظر بدهیم. مطالب زیادی هست که من و شما به دلیل عدم آگاهی کافی از زیر و زبر آنها نباید واردشان شویم و نظر شخصی مان را مخلوط دیگر نظرات فنی کنیم.
      برای شما تندرستی و دیدی وسیع آرزو می کنم.

  3. در هوای سرد به سر می برم

    و سکوت چون کوهی از گوگرد و تلی از خاکستر مرا سخت در برگرفته است

    به گمانم دیگر دوام سرما را نداشته باشم

    سکوت سایه

  4. زیبا و متفاوت.. سربلند باشید

  5. به کوری چشم نقاط کوری که آنتن نمی دهند

    هانای کله باد!

    هانای کله باد!

  6. راست میگه کجاش شعر بود بزار شعر نو رو زیر سوال نبریم

  7. واقعا من همیشه از خواندن شعرهای صمد لذت می‌برم.
    شعر دوم صمد دیوانه کننده است و تفکر برانگیز، کوتاه و با معنایی بسیار بلند.
    کارهای صمد به کوه یخ می ماند.
    فقط ذره‌ای از آن دیده می‌شود. بعضی‌ها با اصابت به آْنها متلاشی می‌شوند و قبل از اینکه عظمت آن را درک کنند نابود شده‌اند.
    پس دوستان سرزنششان نکنید!

  8. ما ناشناس ها…. همه از یک قماشیم . و چون نام همه ی ما ناشناس است شما حق دارید که بپندارید بعضی وقتها حتی چند نفر ما یک نفریم .
    مهم نیست شما چه فکر می کنید . مهم این است، که گاه با چند کلمه ی ناقابل می توانیم همه ی شما را بر علیه هم بشورانیم .
    خشنود باشید که دوستانی مثل ما دارید . هرگاه خواستید ما در سایه می ایستیم و به سمت هرکس که شما بخواهید شلیک می کنیم .
    وای خدا جونم ! در سایه ایستادن چقدر خوب است !
    وای خدا جونم ! چه حالی می دهد که آدم منتقد باشد ولی ناشناس بماند . پس درود بر خودِخودِ خودم !

    • آقای پ .گ این کار همیشگی وتخصص اصلی شماست وهمه با این شیوه ی جنابعالی آشنا هستند مخصوصا پس از افتضاحی که در جریان دادگاه نشان دادی بیشتر به این رویه ی مزورانه و منافقانه دچار شدی من نصیحت میکنم که دست از عمل زشت بکشی که ضرر از هر جایی بر گردی منفعت است .خواه پند گیر خواه ملال !

  9. طرح های زیبایی بودند ممنون از صمد معلم…

  10. زبان شعر صمد، بدون اتکا به بلاغت فاخر و عناصر زیبایی معمول و مرسوم، روایت بی نظیری ست از روزمره ها و تجربه هایی سرشار از کودکی که خودشان هم باورشان نمیشد زمانی شعر شوند.
    شعرت اصولیه صمد جان، تبریک میگم!

  11. نمی دنم اینایی که رشتشون فنیه چرا امودن شعر می گن برن تابلو برق بسازن تا یه پولی گیرشون بیاد شعر گفتن گناه نیست اما به این نیمیاد واقعا

    • سلام به آقای محسن علیزاده ملقب به خانم هستی.
      آقای هستی خانم کجای علم و دین و شرع و عرف و فلسفه و ادبیات و غیره نوشته که شعر گفتن فقط مال ادبیاتی هاست؟ چه بسا دکترایها و فوق لیسانس های ادبیات داریم که تمام سال رو توی یک اتاق دربسته بشینن نمیتون یک بیت شعر یا یک خط نثر ادبی بنویسن که قوائد و عناصر شعر و نثر رو داشته باشه و چه بسیارن بی سوادهای شاعر ، مکانیک های شاعر، برق کار های شاعر ، ریاضی دان های شاعر، فلاسفه ی شاعر و غیره های شاعری که رشته شون ادبیات نیست اما مطالعه ی ادبیشون چندین برابر رشته ادبیاتی هاست.
      به نظرم برو این طرز فکرتو گچ بگیر. بزرگترین شاعرای معاصر ما که الان ماندگار هستن و قله های ادبیات ما به حساب میان رشته شون غیر از ادبیاته. شعر گفتن یک ذوق و استعداد خدادادیه و بخش خیلی کوچیکی از اون اکتسابیه. مابقیش جوهره و قریحه ای هستش که در وجود اون بشر شاعر از قبل از تولد بوده و با اون میمونه حتی اگه شعر هم نگه.
      طرز فکرت رو عوض کن و کمی مطالعه کن و به این تخریب کردن ها و جوسازی ها کمی روی متن فکر کن و اگر لازم شد از کسی که بیشتر از تو میفهمه کمک بگیر . شاید بهترین کسی که بتونی ازش کمک بگیری همین آقای آزادبخت شاعر و رشته فنیه. احتمالا زیاد میبینیش.

      • سلام بر دوستان عزیزم
        نمیدونم تا چه حد اجازه دارم وارد این درگیریهای اینترنتی و کامنتی بشم! اما به عنوان مخاطب این فضای مجازی بر خودم لازم میدونم ناراحتی خودم رو از روند موجود و درگیریهای کامنتی! در میرملاس اعلام کنم.
        ۱- بنده قصد ندارم کسی رو از کاری منع کنم و یا خدایی نکرده به کسی تذکر بدم (چون بیشتر دوستان و مخاطبان میرملاس رو افراد تحصیل کرده و فهیم جامعه تشکیل میدن) اما…
        بنده خودم در مواجهه با برخی مخاطبان میرملاس که با الفاظ نامناسب کسی یا اثری رو مورد هجوم قرار دادن (گاهاَ و به ندرت) از اسم مستعار استفاده کردم اون هم تنها برای در امان موندن از گزند الفاظ نامناسب معدود افرادی که نامخاطبان این سایت هستند…. حالا به هر دلیلی!
        ۲- اما اولین انتقادم از دوستانی هستش که به دلیل در اختیار داشتن امکان ردگیری و Save اسامی‏، در مواردی اقدام به بیان این نامها میکنند. مثل همین مورد بالا! دوستان دقت داشته باشند که کسی منکر این حق مسلم و طبیعی شما نیست که در برابر افرادی که خدایی نکرده به محضر دوستان توهین و یا جسارتی میکنند از حقوق خودتون دفاع نکنید اما انتظار از عزیزان این هست که تا جایی که میتونن از هم شکل شدن با این جور افراد دوری کنند و اگر هم نامی قرار شد مطرح بشه به همون سبک ایرانی خودمون! یعنی (ف – ک) (ع – د) و … باشه تا فقط خود فرد و وجدانش درگیر بشن!
        ۳- به هر حال امیدوارم آقا یا خانم «هستی» (جدا از بحث اسم مطرح شده که بنده اون رو نادیده و ناشنیده میگیرم و این شخص رو هر کی که هست محترم میدونم) با جوابی که از آقا یا خانم «نیستی» گرفتن و سایر دوستانی که به این شکل کامنت میذارن متنبه بشن و بدونن همیشه نمیشه ناشناس بود. و همیشه راهی برای شناسایی شدن هست و ادب دیگران نشانه ی ضعفشون نیست.
        ۴- در آخر باید بگم وقتی ما خودمون کسی رو که با اسم مستعار پیام میده (البته اونهایی که از محدوده ی انصاف خارج میشن) رو نکوهش میکنیم درست نیست در جوابش از الفاضی مثل «آقای هستی خانم» استفاده کنیم (البته این حق طبیعی افراد هستش که در صورت عدم تمایل از اسامی غیر از اسامی خودشون استفاده کنن اما شایسته ست که حدود انصاف و ادب رو رعایت کنند و نیز از اسامی برازنده ی شخصیت خودشون که مورد قبول عموم هم باشه استفاده کنند)

      • اتفاقا خیلی طرز فکرم خوبه ،ای تویی که طرز فکرت بده هی تو فکر تخریب کردن آدم ایی

        • جناب آقای محترم بحث من به هیچ وجه دفاع از شما و ادبیاتتون! نبود. فقط حرفی کاملا دوستانه با دوستانم بود.
          با احترام!

  12. درود بر برادران هنرمند وشاعر ونویسنده آزادبخت که مایه افتخار استانمان میباشند

  13. من به عنوان یک خواننده با توجه به رویکرد گذشته و حال میر ملاس بر این عقیده ام
    مگر شخصیت سَبُک اشخاص و تکرار این حرکات ناشایست
    باعث شود که دقیقن نام و نام خانوادگی کسی را بنویسند حتی “اقا ی خانم” کارکرد داشته باشد
    بعد همان افراد خیلی گستاخانه با نام واقعی شان در همان ستونها ابراز حضور کنند
    نام ناشناس و مستعار عیبی ندارد آقای حسینی عزیز!
    اما با د- ع -کاف و دال صاد بازی مچ هیچ دزدی گرفته نشده و نمی شود
    هنر و ادبیات پاک و مقدس است
    مشکل اینجاست که توهین و افترا و خالی کردن خود به طرز ناجوانمردانه
    گاهی با افتادن تشت از بام کمی کمرنگتر شود
    امروز آزادبخت/ فردا شما/ پس فردا من
    من وقتی نظر استادانی مثل لطیف و بهروز مهدی زاده و مرتضا و حشمت و مروا را می بینم
    ترجیح میدهم سکوت کنم
    من این کار دوستان میر ملاس را شجاعت و شهامت و شفافیت میدانم.

    • دوست عزیزم اگه دقت کنید متوجه میشید که در لایه های صحبت من ترس از به وجود آمدن همین فضا و موضوعی که شما بیان کردید موج میزنه:
      «بعد همان افراد خیلی گستاخانه با نام واقعی شان در همان ستونها ابراز حضور کنند…»
      من از کسی دفاع نمیکنم اما ترجیح دادم دوستانه موضوع رو مطرح کنم تا نامخاطبان میرملاس متوجه خیلی از مسائل از جمله موارد زیر (بطور غیرمستقیم) بشن:
      ۱- در اختیار داشتن امکان ردگیری و Save اسامی
      ۲- همیشه نمیشه ناشناس بود
      ۳- ‏ادب دیگران نشانه ی ضعفشون نیست
      ۴-…

      بنده خودم رو از دوستان میرملاسی جدا نمیدونم و همیشه نسبت بهشون ارادت دارم و اونها رو در سطح شهر افراد سخت کوش و برجسته ای میدونم که توی این وانفسا دلسوز ماندن…

  14. عالی بود افتخار خان!

  15. واقعا قشنگ بود صمد عزیز یا بهتر بگویم دایی جان .با تشکر

  16. سلام صمد عزیز نمی دانم چرا از شعرت لذت نمی برم.اشکال از گیرنده است یا فرستنده؟راستی من هم ۸۰ ساله ام .چقدر پیرم.

  17. میشه گفت قشنگ بود و قشنگی شعر بیشتر اونجایی احساس میشه که باخوندنش دوست داری یه بار دیگه بخونیش و بعد میری تو فکر….مرسی.

  18. اقا صمد خیلی ادم عزیزی هستی

  19. من یکی از شاگرد های شما ام دید گاهم واقعا نسبت به شما تغییر کرد…….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.