- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سهم دلفان از ساخت سد گاوشمار؟!

 

 به گزارش میرملاس نیوز ؛ اجرای طرح های بزرگ سد سازی در لرستان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و با توجه به خروج سالانه ۵/۱۲ میلیارد متر مکعب روان آب از این استان اجرای طرح های سد سازی می تواند نقش مهمی در مهار و استفاده بهینه از آبهای خروجی داشته باشد تا علاوه بر تولید انرژی برق، آب مورد نیاز اراضی دیم نیز تامین شده و شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد لرستان باشیم .

[1]

یکی از طرح های بزرگ عمرانی دراستان لرستان طرح احداث سد چند منظوره گاوشمار است و این سد برقی آبی بزرگترین سد چند منظوره غرب کشور بشمار می رود که عملیات ساخت آن در بهار سال ۹۰ آغاز شد.
این طرح در منطقه ای بنام گاوشمار در دهستان میربگ جنوبی در حوزه جغرافیایی شهرستان دلفان واقع شده و این منطقه در۵۴کیلومتری جنوب غربی نور آباد قرار دارد.
این پروژه بزرگ ، سدی است از نوع بتنی دو قوسی ،ارتفاع این سد از پی ۱۱۴ متر با طول تاج ۳۵۰ متر و عرض تاج شش متر که بر روی رودخانه کشکان در حال ساخت است .
تراز تاج سد یک هزار و ۳۸۴ متر از سطح تراز نرمال آب مخزن یک هزار و ۳۷۶ متر از سطح دریا می باشد: بدنه این سد با حجمی بالغ بر ۳۰۰ هزار مترمکعب و نیروگاه آن نیز با حجم ۲۰ هزار مترمکعب احداث خواهد شد .
این سد توان ذخیره یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را دارد و تولید برق نیز یکی دیگر از کارکردهای این طرح بزرگ ملی و مهم در لرستان است.
مسئولان از این طرح به عنوان بزرگترین سد تاریخ سدسازی در لرستان یاد کرده اند و می گویند : با بهره برداری از آن ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان کوهدشت به کشت آبی تبدیل می شود و سالانه ۲۹۸ گیگاوات ساعت برق انرژی برق آبی تولید خواهد کرد .
ایجاد ۱۲هزار فرصت شغلی جدید، کنترل سیلاب های مخرب ، تأمین آب مورد نیاز بخش صنعت؛ آشامیدنی و ایجاد شرایط مناسب برای رونق اقتصادی لرستان از دیگر مزایای احداث این سد درلرستان عنوان شده است.

[2]

حال که مسئولان استانی از این سد به به عنوان بزرگترین سد چند منظوره تاریخ لرستان یاد می کنند که دارای مزایایی گسترده ای در تولید برق، اشتغال زایی و توسعه چشمگیر بخش کشاورزی، در لرستان است این سئوال مطرح می شود که سهم شهرستانی که طرح در آن قرار دارد از آبی شدن ۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی آن و ایجاد فرصت های شغلی چه میزان است؟
وقتی قرار است ۳۲ کیلومتر تونل و کانال، احداث شود تا آب سد را به  دشت کوهدشت انتقال دهند برای آبی کردن اراضی تشنه دلفان چند کیلومتر تونل و کانال احداث می کنند؟
گفته می شود با احداث این سد بسیاری از روستاهای میربگ جنوبی و مناطق جنگلی آن به زیر آب خواهد رفت اما از این پروژه مردم دلفان چه بهره ای نصیبشان می شود؟
شهرستان دلفان که یکی از قطب های کشاورزی در استان لرستان است ۸۰ درصد اراضی آن بصورت دیم کشت می شود و روان آب های آن با کمترین استفاده از منطقه خارج می شوند حال با توجه به در دست ساخت بودن این پروژه بزرگ سهم اراضی دیم شهرستان دلفان از آب این طرح ملی چه میزان خواهد بود ؟
این سد که با نام مجعول معشوره ورد زبان مسئولان شده همانطوریکه که گفته شد به نام گاوشمار واقع شده که حکایت نامگذاری آن شنیدنی است.
گفته می شود کارشناسان وزارت نیرو که برای بررسی این طرح به منطقه مراجعه می کنند نام محل را می پرسند که بومیان در جواب آنان می گویند این منطقه به گاوشمار مشهوره که کارشناسان برداشت معشوره را از مهشوره میکنند و این برداشت موجب شده طرح سد نیز با نام معشوره نامگذاری شود.
این در حالی است که بر اساس اسناد و کتب تاریخی این منطقه گاوشمار نام داشته و تلاش ما، برای پیدا کردن معنی کلمه معشوره در لغت نامه ها حتی لغت نامه دهخدا نتیجه ای نداد .
استفاده مکرر مسئولان استانی از واژه مجعول معشوره موجب شده از انتصاب جغرافیایی خارج و صفت عام و یا یک نقطه دیگر را به آن اضافه کنند و برای ما نیز مشخص نیست که چرا مسئولان این چنین اشتباه فاحش را انجام می دهند گر چه می دانیم آنان این کار را به عمد انجام نمی دهند اما بایستی از این عدم آگاهی نیز تاسف خورد .

استفاده از نام مجعول معشوره موجب اعتراض حجت الاسلام صرفی پور امام جمعه نورآباد شد و وی در یکی از خطبه ها با انتقاد شدید از کاربرد نام معشوره مراتب نارضایتی شهروندان دلفان را اعلام کرد اما متاسفانه باز هم مسئولان استانی همچنان از نام مذکور استفاده می کنند!!!.
پروژه احداث سد گاوشمار دلفان بیش از ۲۵ سال است که روی آن کار مطالعاتی انجام شده و از طرح های بزرگ وزارت نیرو محسوب می شود که در ابتدا قرار بود یک سد برقی بزرگ باشد که در زمینه اشتغال جویندگان کار می توانست مثمر ثمر با شد اما در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و تلاش های برخی نمایندگان شهرهای اطراف این طرح از برقی به برق آبی تبدیل شد.
و این سئوال مردم دلفان را کسی پاسخ نداد که چرا این طرح که در ابتدا قرار بود به عنوان یک سد برقی احداث شود و موجب اشتغال زایی و شکوفایی اقتصاد منطقه میشد به ناگاه به سد برقی و آبی تبدیل شد ؟
گرچه برخی مسئولان می گویند مردم منطقه می توانند پمپاژ کنند لطف فرموده این طرح را برای مردم با ذکر مصوبه آن اعلام کنند .
با احداث این سد بسیاری از مناطق دیدنی دلفان زیر آب خواهد رفت و همچنین این سد بسیاری از روستاها نیز تخلیه خواهند شد اما سهم شهرستان دلفان از این طرح چیست ؟ و مردم از چه میزان از این طرح بزرگ و ملی بهره مند می شوند ؟
عدالت اجتماعی حکم می کند منطقه ای که طرح در آن واقع شده حداقل از برخی از مزایا و فواید آن بهره مند شود .
برخی مسئولان رونق صنعت گردشگری در دلفان را از مزایای این طرح عنوان می کنند که در این باره باید یاد آورشویم که منطقه گاوشمار هم اکنون یکی از مناطق زیبا و دیدنی ایران زمین است که وجود کوه شگفت انگیز محراب ، امامزاده پیرمحمد ، درختان کهنسال و چشم اندازهای رویایی، آن را به یک منطقه گردشگری تبدیل کرده که گردشگران و دوستداران طبیعت از آن استفاده می کنند واین دیاریک جاذبه ی طبیعی بکر و دست نخورده است و نیازی به ایجاد منطقه گردشگری دست ساخته بشر نیست.
به هرحال باتوجه به آمار بالای بیکاری استفاده از نیروی غیر بومی جز در موارد تخصصی که شاید منطقه نتواند آنرا تامین کند گناهی است نا بخشودنی!

[3]

 
 گزارش : امین گودرزی / نورآباد