- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بررسی مشکلات و مسائل آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت در مصاحبه ی تفصیلی میرملاس نیوز با بهمن نریمانی

 

 آقای نریمانی ضمن عرض سلام و تبریک به مناسبت انتصابتان و با تشکر از وقتی که در اختیار سایت میرملاس نیوز قرار دادید لطفاً برای آشنایی بیشتر مخاطبان سایت خود را معرفی کرده و اشاره ای به سوابق تحصیلی و مدیریتی خود داشته باشید.

ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم الحرام و خیر مقدم خدمت شما ، قبل از ورود به بحث مایلم از سایت موفق میرملاس نیوز که یکی از پربازدیدترین سایت های کشور و افتخاری برای شهرستان کوهدشت و استان لرستان است به خاطر فعالیت ها و خدماتی که داشته تشکر نمایم. بنده رمز موفقیت این سایت را در صداقت و تخصص گردانندگان آن می دانم. اینجانب بهمن نریمانی تقریباً در هر سه مقطع ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه در آموزش و پرورش فعالیت داشته و حدود چهار سال و نیم خدمتگذار مردم در آموزش و پرورش نورآباد بوده ام و از نظر تحصیلات ؛ فوق دیپلم پرورشی ، لیسانس الهیات و دانشجوی فوق لیسانس مدیریت آموزشی می باشم.

[1]

 

 در خصوص چگونگی انتخابتان به عنوان مدیر نمونه استانی و موفقیت هایتان در آموزش و پرورش نور آباد بگوئید.

سال گذشته بر اساس مستندات و ارزیابی ها به عنوان مدیر نمونه استانی انتخاب شدم که ارزیابی ها به منظور انتخاب به عنوان مدیر نمونه کشوری نیز در حال انجام است البته آموزش و پرورش کاری مشارکتی و گروهی ست و اگر موفقیتی بوده مربوط به جمع است. همچنین سه سال پیاپی مقام اول پروژه مهر در استان لرستان ، آمار بالای پذیرش کمی و کیفی در کنکور ، کارهای خلاقانه مثل ایجاد صندوق خیریه امام زمان (عج) در آموزش و پرورش نورآباد جهت کمک به دانش آموزان بی سرپرست یا بد سرپرست ، ارتقای رتبه امتحانات نهایی آموزش و پرورش نورآباد از چهاردهم استان به سوم استان و ارتقای رتبه پذیرش کنکور از هشتم استان به رتبه های اول تا سوم استان ، جذب سی درصد اعتبارات مقاوم سازی استان جهت مقاوم سازی مدارس نورآباد و در نهایت ایجاد رضایت مندی و همدلی بین کل همکاران اداری و آموزشی آموزش و پرورش نورآباد از دیگر موارد قابل ذکر در پرونده ی کاری اینجانب است.

چه عاملی باعث ایجاد این رضایت مندی و انگیزش در بین کارکنان اداری و آموزشی شده بود ؟

در علم مدیریت به ویژه مدیریت آموزشی سه ویژگی و سه مهارت لازمه مدیر بودن است ؛ مهارت فنی ، مهارت ادراکی و مهارت انسانی. به زعم من مهارت انسانی بر دیگر مهارت ها می چربد. اگر همکار احساس نماید احترامش رعایت شده و رئیسی  و مرئوسی وجود ندارد به اهمیت مهارت انسانی پی برده و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

[2]

 

 و اما کوهدشت! چطور شد که به کوهدشت آمدید؟

در وهله ی اول بنا بود به اداره کل رفته یا به تهران منتقل شوم اما با نظر و صحبت های مشفقانه ی مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان جناب آقای کلانتری امروز در خدمت مردم فهیم شهرستان کوهدشت هستم و امیدوارم بتوانم با همراهی مردم و همکاران عزیزم آموزش و پرورش شهرستان را به جایگاه واقعی خود برسانم.

آقای نریمانی تعداد کل دانش آموزان و تعداد کل کارکنان اداری و آموزشی شهرستان کوهدشت در حال حاضر چند نفر است؟

در حال حاضر شهرستان کوهدشت بالغ بر ۲۷ هزار دانش آموز و اداره آموزش و پرورش این شهرستان نیز بالغ بر ۲۴۵۰ نیروی اداری و آموزشی دارد.

در خصوص املاک و نوسازی مدارس چه برنامه یا برنامه هایی دارید؟

آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت ۱۶۴ فضای اداری و آموزشی دارد که بعضی از مدارس دو نوبته می باشند. تعداد فضاهای مستحکم ۸۷ فضا ، تعداد مدارس تخریبی ۵۸ آموزشگاه  و تعداد مدارس قابل مقاوم سازی ۱۹ مورد است. سال ۸۹ دو آموزشگاه ، سال ۹۰ چهار آموزشگاه و سال ۹۱ دو آموزشگاه مقاوم سازی شده اند. در واقع در طول دول نهم و دهم خدمات خوبی در این حوزه انجام شده که در خصوص ادامه کار و جذب اعتبارات ویژه ان شاء الله تلاش خواهیم کرد.

به نظر شما مدارس کانکسی و مشکلات دانش آموزان روستاهای دور افتاده مثل سرخه مهر قابل حذف و برطرف کردن هستند؟

مدارسی که دانش آموزانشان زیر نرم است و مدارس آموزش و پرورش عشایری به دلایل مختلف از کانکس استفاده می نمایند. در خصوص رفع این معضل تلاش خواهیم کرد. مشکلات مدارس عشایری مثل سرخه مهر را نیز منعکس می کنیم و در صورت امکان به حوزه آموزش و پرورش شهرستان منتقل خواهند شد.

[3]

 

شایعاتی در خصوص نسبت فامیلی شما با آقای ملکشاهی نماینده محترم شهرستان وجود دارد. تایید می کنید؟

خیر قویاً تکذیب می کنم.

نظر ایشان را در خصوص حوزه ی تعلیم و تربیت شهرستان می دانید؟

آنچه حقیقتاً برای آموزش و پرورش شهرستان مدنظر ایشان بوده و هست  موضوعات تعلیم و تربیت بوده و انتخاب اینجانب به عنوان مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت بر مبنای توانمندی ها و سوابق کاری ام در این حوزه بوده است نه مسائل سیاسی و جناحی. البته بنده تأکید میکنم در کوهدشت نیروی توانمندتر از من نیز وجود دارد و هرگز منکر توان و پتانسیل بالای هم تباران خود نیستم.

[4]

 

 در بحث ساماندهی نیروی انسانی و تغییر و تحول در این بخش چه برنامه ای دارید؟

ما نباید از تغییر بدمان بیاید. معمولاً انسان در مقابل تغییر مقاومت می کند این در حالی ست که باید کسانی انتخاب شوند که هماهنگ با مدیر در جهت نیل به اهداف متعالی آموزش و پرورش گام بردارند. در این مسیر مهم ترین فاکتورها ؛ ایمان ، وفاداری به نظام و خون شهیدان و صد البته تخصص و توانمندی ست.

شایعاتی نیز در مورد دخالت فرد یا افراد غیر مسئول در عزل و نصب ها و صدور ابلاغ کارکنان اداری و آموزشی به گوش می رسد. در این خصوص چه توضیحی دارید؟

مستندات خلاف این شایعه را اثبات می کنند. ما تا کنون تغییر و تحول و عزل و نصبی نداشته ایم تا چنین امری به اثبات برسد. البته مشاوره و نظرخواهی امری مطلوب است که بنده نیز به آن اعتقاد دارم.

در مورد ارتقای سطح علمی معلمین و دانش افزایی آنان چه برنامه ای دارید؟

یکی از مقولاتی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن نگاه ویژه شده دانش افزایی همکاران فرهنگی ست. ایجاد دانشگاه فرهنگیان و جذب نخبگان کنکور در این دانشگاه در این راستا بوده است. امسال کلیه معلمین پایه های دوم و ششم ابتدایی به علت تحولات کتب درسی و ایجاد پایه ی ششم آموزش دیده اند.

نقش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در حرکت صحیح نظام تعلیم و تربیت چگونه ارزیابی می کنید؟

نظام آموزش و پرورش از حالت تقلیدی و عاریتی خارج شده و سند تحول بنیادین به مثابه قانون اساسی آموزش و پرورش مسیر حرکت ما را در جهتی قرار داده که به سمت تعلیم و تربیت دانش آموزانی در طراز جامعه ی مهدوی برویم. در این راستا تا کنون ۲۹۰ اقدام انجام شده که مسیر آن ابتدا تغییر ساختار و سپس تغییر محتوا می باشد. البته به تعبیر مقام معظم رهبری ( دامت برکاته) سند تحول بنیادین شبیه نسخه ای ست که پیچیده شده و تا مصرف نشود اثر و شفایی ندارد.

[5]

 

 در بحث ساماندهی تعاونی های مصرف و مسکن فرهنگیان چه اقداماتی خواهید داشت؟

این دو بخش بسیار مهم و نیازمند نگاه ویژه می باشند و قطعاً در ساماندهی آن ها به طور جدی اقدام خواهیم کرد.

عملکرد مجتمع های آموزشی و پرورشی شهری و روستایی را مثبت ارزیابی می کنید؟

یکی از کارهای بسیار ارزشمند در آموزش و پرورش بحث همین مجتمع هاست. اگر برنامه ای در جایی اجرا نشود به معنی بد بودن آن برنامه نیست. مجتمع ها در بحث تقسیم کار ، نظارت و تجمیع امور مالی و اعتبارات بسیار ارزشمند بوده اند. اما مهم ترین چیز نظارت بر این مجموعه هاست.

برای حل معضل ضمانت های بانکی فرهنگیان چه راهکاری دارید؟

اگر ضمانت بر مبنای نرم افزار ضمانت بانکی باشد که در سراسر کشور به یک شکل و صرفاً برای یک نفر از اقوام درجه یک و بر مبنای میزان حقوق دریافتی ست ، مشکل تا حدودی حل می شود اما متأسفانه بعضی همکاران خود مصرانه خواهان ضمانت هستند.

و در پایان :

ان شاء الله کل همکاران و مجموعه ی آموزش و پرورش کوهدشت به دور از مسائل گذشته به گرمی دست در دست هم نهاده ، برای پیشرفت و تعالی مهم ترین موضوع و بزرگترین دستگاه فرهنگی شهرستان بدون کم ترین حاشیه و تنش به یکدیگر کمک نمائیم و آموزش و پرورشی بسازیم در حد شأن و منزلت مردم شهرستان کوهدشت.

ان شاأ الله.از وقتی که گذاشتید سپاسگزاریم و برایتان آرزوی توفیق روزافزون می نمائیم.