تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

سد معشوره نگین پروژه های عمرانی لرستان

  • کد خبر : 12660
  • 30 آبان 1391 - 10:21

   به گزارش خبرنگار میرملاس نیوز ؛ سد چند منظوره معشوره که در ۵۴ کیلومتری نورآباد مرکز شهرستان دلفان احداث می شود، پروژه ملی است که در تنگه ای مشهور به گاوشمار واقع شده است این سد بر روی رودخانه کشکان واقع شده و موقعیت ساختگاه این سد در حدود یک کیلومتر پایین تر از […]

 

 به گزارش خبرنگار میرملاس نیوز ؛ سد چند منظوره معشوره که در ۵۴ کیلومتری نورآباد مرکز شهرستان دلفان احداث می شود، پروژه ملی است که در تنگه ای مشهور به گاوشمار واقع شده است

این سد بر روی رودخانه کشکان واقع شده و موقعیت ساختگاه این سد در حدود یک کیلومتر پایین تر از محل تلاقی دو شاخه تشکیل دهنده کشکان یعنی کاکارضا و چم زکریا است.
موقعیت جغرافیایی این محل برابر ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی است. این ساختگاه در ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم آباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع شده است.

سد معشوره که از آن به عنوان بزرگترین سد چند منظوره تاریخ لرستان یاد می شود، در زمان بهره برداری ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم زیر دست این سد در شهرستان کوهدشت را به اراضی آبی تبدیل و ظرفیت تولید بیش از ۱۹۸ گیگاوات برق را نیز خواهد داشت.

به گفته کارشناسان، این سد، نقطه عطفی در تاریخ سدسازی استان لرستان است چراکه سد معشوره به تنهایی معادل سه برابر مجموع ظرفیت ذخیره سازی تمامی سدهای احداث شده در تاریخ لرستان، ظرفیت ذخیره آب دارد.

تولید برق، اشتغال زایی و توسعه چشمگیر بخش کشاورزی از مهمترین مزایای این طرح بزرگ ملی است که در دولت نهم به عنوان هدیه ای ارزشمند به مردم این دیار ارائه شده است.

عملیات اجرایی بزرگترین سد چندمنظوره تاریخ لرستان فروردین سال ۹۰ و کمتر از یک ماه از سفر سوم هیات دولت به لرستان (این سد مصوبه سفر سوم دولت است) توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد.

این سد توان ذخیره یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را دارد و تولید برق یکی نیز از کارکردهای این طرح بزرگ ملی و مهم در لرستان است، نیروگاه تنگ گاوشمار نیز از نوع زیرزمینی می باشد.

ارزش این طرح به حدی است که رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم آغاز عملیات اجرایی سه طرح ملی عمرانی لرستان در خرم آباد، گفت: امروز به لطف خدا و به خاطر خوبی های مردم لرستان پروژه های مهم و عظیمی در حال اجراست که سد گاوشمار که جز آرزوهای مردم بود امروز به دست پرتوان رزمندگان دیروز و سازندگان امروز در حال ساخته شدن است.

تاکنون یکی از کانال های تونل انحرافی حفاری شده است و همچنین اقداماتی از قبیل برق رسانی ، انحراف آب رودخانه واحداث جاده دسترسی نیز در این طرح به اجرا درآمده است.

ملکشاهی نماینده کوهدشت در مورد سد معشوره با بیان اینکه کوهدشت در محاصره دو رودخانه پرآب سیمره و کشکان قرار دارد، عنوان کرد: با این تفاسیر متاسفانه دل بستن به طرح سد معشوره بیهوده است چرا که عملی شدن این طرح نیاز به هزینه ای بالغ بر یکهزار۵۰۰ میلیارد تومان دارد اما اعتبارات بسیار ناچیزی به آن اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: با روند کنونی تخصیص اعتبارات به این پروژه کار اتمام سد معشوره ۳۰ سال به طول خواهد انجامید.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در رابطه با سد معشوره با رییس جمهور صحبت کردم و قرار شد اعتبار بیشتری به این پروژه مهم اختصاص یابد.
ملکشاهی با تاکید بر اینکه آب این سد جوابگوی کم آبی زمین های کوهدشت نیست، عنوان کرد: با رایزنی هایی که با وزیر نیرو انجام گرفته قرار بر این شده که سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از پشت سد سیمره به زمین های زراعی کوهدشت تزریق شود.

مسوول تونل های سد معشوره می گوید: به امر فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء و با حمایت های مسوولان استان لرستان به خصوص استاندار تلاشگر استان، در این مدت اقدامات قابل توجه ای انجام شده است .

به گفته یوسف شجاعی، تونل انحرافی احداث شده جمعا به طول ۲۲۳ متر دارای ۴٫۵ متر قطر داخلی است، تراز ورودی تونل انحراف نیز یک هزار و ۲۸۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و این تونل انحرافی برای ظرفیت ۲۲۸ مترمکعب بر ثانیه در سیلاب طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز اعتبار اولیه احداث سد معشوره را با نیروگاه آن بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: با بهره برداری از این سد ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم دشتهای کوهدشت ، رومشکان و طرهان به کشت آبی تبدیل می شوند و ۱۲ هزار فرصت شغلی جدید نیز در استان لرستان ایجاد خواهد شد .

علی ‌امید سیفی افزود: با ساخت ۳۲ کیلومتر تونل و کانال، آب از سد مخزنی گاوشمار به دشت های کوهدشت و رومشکان منتقل می شود تا اراضی کشاورزی این مناطق زیر پوشش شبکه های آبیاری قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ۲۵۰ میلیون مترمکعب از آب این سد برای مصارف کشاورزی، ۱۷ میلیون متر مکعب برای مصارف شرب و شش میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

پروژه احداث سد معشوره، نتیجه ۲۵ سال کار مطالعاتی است که در زمان دولت دهم به بار نشست و از طرح های بزرگ وزارت نیرو محسوب می شود.

  در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و تلاش های برخی نمایندگان شهرهای اطراف این طرح از برقی به برق آبی تبدیل شد باید به تلاشهای نماینده دوره هفتم اشاره کرد که گواهی اسناد ومدارک گویای آن است  و تغییر جهت مسیر مطالعات سد مذکور در دوره هشتم بوده واگر مبالغه نشود در همین دوره پروژه از حالت یک طرح وارد فاز اجرایی شد ، ردیف بودجه می گیرد و سرانجام پیمانکار انتخاب وتونل انحرافی را می شکفاد ، امیدواریم با پیگیری های نماینده ی مردم کوهدشت و مسئولان استانی و اجرایی شدن این سد دشت تشنه ی کوهدشت سیراب شود.

 

تهیه گزارش : الهام بابایی / میرملاس نیوز

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=12660

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۱۰
  1. حتما

  2. ۲۵ سال کار مطالعاتی وبیش از سی سال هم کار اجرایی!!!
    مگر کار مطالعاتی یک سد چقدر زما نبر است؟
    وقتی که ۲۵ سال مطالعه شده مطمئن باشید تاسی سال دیگر هم به نتیجه نخواهد رسید.
    این هم مثل سایر وعده های رییس جمهور (۴۰ روزه تمام خیابانهای تهران را اصلاح میکنیم…به هر خانوار ۱۰۰۰متر ویلا میدهیم…پول نفت…دلار ۹۰۰تومانی ووو

  3. این گزارش تلویحا اقدامات نماینده قبلی دا می ستاید ودر مورد نماینده فعلی عذم تطبیق اطلاعات ایشان با روند کار را اثبات می کنذ واقیت امروز این است که حاج الهیار در جاده خاکی است

  4. چرا همه اینو تکرار می کنند ۳۶ هزار هکتار از اراضی را آبیاری می کنند
    تا وقتی افتتاح بشه اون موقع ببینیم چند هکتار آبیاری می شه

  5. درود برقبادی

  6. در طول چندسال گذشته حدود شصت میلیارد اعتبار برای این پروژه تخصیص داده شده که با این نحوه زمان پیش بینی شده بیش از سی سال طول می کشد که انتظار می رود با پیگیری مجدانه آقای ملکشاهی که قدرت نفوذ بالایی دارد این پروژه سرعت بیشتری بگیرد.

  7. شهرستان کوهدشت بیش از ۱۸۵ هزار هکتار زمین دیم دارد که پیش بینی شده در صورت افتتاح سد معشوره و تونل های مربوطه ۳۶ هزار هکتار تبدیل به آبی شوند ضمن اینکه احداث تونلها خود حداقل ده سال به طول می کشد که حنوز حتی فکری برای شروع آن نشده است.

  8. این طور که از گفته های آقای ملکشاهی بر میاید ایشان با زیرکی علاوه بر پیگیری سد معشوره به فکر استفاده از سد سیمره هستند که در حال حاضر با وجود اینکه در زمینهای کوهدشت احداث شده مردم آن هیچ حقی در استفاده از آب آن ندارد ودر حال حاضر عملیات اجرایی آن مراحل پایانی را می گذراند و در مرحله آبگیری است لذا تلاش ایشان از این لحاظ قابل تقدیر است.

  9. این آقایان تا دیروز به خاطر اغفال مردم سد معشوره را یک امر غیر واقعی و دروغ بزرگ می نامیدند ولی تاریخ و گذشت زمان واقعیات را برای مردم روشن خواهد کرد که آقای قبادی چه کارهای بزرگی کرده امیدواریم اینها فقط بتوانند دستاوردهای قبادی را از دست ندهند کار های جدید پیشکش . راستی کارخانه خودرو سازی کوهدشت را چرا می خواهند در خرم آباد بنا کنند واقعا اگر این اتفاق بیفتد کوهدشت باید۴۰ روز عزای عمومی بگیرند. درود خدا برقبادی با صداقت .

  10. آقای ملکشاهی لایق ترین نماینده غرب کشور است
    باور کنید
    به تمام کوهدشتیها تبریک میگم
    به زودی تغیرات را خواهید دید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.