- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

خانه مطبوعات لرستان/ خودسالاری و دولت‌سالاری!

[1]

 

شهرام شرفی  / میرملاس نیوز :

 

خانه‌ی مطبوعات استان لرستان در ابتدای راه است و هنوز نشانه‌هایی جدی در فعالیت صنفی‌اش دیده نمی‌شود. به هر حال نمی‌توانیم فوری درباره‌ی عملکرد این خانه قضاوت کنیم؛ زیرا تازه تشکیل شده و هنوز در آغاز مسیر فعالیتش است؛ اما فعلاً که خبری نیست!

اول این‌که، دوستان اداره کننده‌ی این خانه باید همیشه، «صنفی» فکر کنند و از «سیاست‌زدگی» به دور باشند. این خانه در پی دفاع از هویت صنفی مطبوعات و خبرگزاری‌های استان لرستان است و نباید کاری به این داشته باشد که فلان مدیرمسئول، سردبیر یا خبرنگار از نظر سیاسی چگونه فکر می‌کند! (آسیب سیاست‌زدگی بوروکراتیک)

همه را باید به یک چشم دید؛ با هر تفکری. هر کس در چارچوب قانون اساسی فعالیت کند و از نظر قانونی (دادگاه )،  محرومیتی دائمی (نه موقتی) ندارد باید از منابع و امتیازات به صورتی یکسان بهره‌مند شود و تبعیض به خاطر تفکر و عقیده، جایگاهی نداشته باشد. درست است که خانه‌ی مطبوعات، «خانه» ندارد، ولی باید از «دولت استانی» خواست که برایش منزل بسازد و این، ممکن نمی‌شود مگر با اتحاد و اجماع مدیران این خانه و همراهی همه‌ی نشریات و خبرگزاری‌های استانی. مسأله‌ی بعدی، استقلال این خانه است که نوع رابطه‌اش با دولت باید مشخص شود. آیا قرار است ابزار دولت باشد یا مدافع منافع صنفی و شغلی اصحاب رسانه در استان؟!

با دولت باید تعامل داشت؛ اما نباید به ابزار دولت تبدیل شد. مثلاً عملکرد این خانه در روز خبرنگار (مردادماه۹۱)، صحیح نبود. همان اول کار باید بیانیه می‌داد و حضور در مراسم نامناسب روز خبرنگار را «تحریم و بایکوت» می‌کرد. چرا همه باید دعوت شوند به جز خبرنگاران؟! تازه با اعتراض‌هایی که داشتیم به زور و آن هم در دقیقه‌ی نود، گفتند خبرنگاران بیایند! حالا خبرنگاری که ساکن بروجرد یا الیگودرز است چگونه خودش را هنگام غروب به مراسم روز خبرنگار در خرم‌آباد برساند؟!

در این‌گونه مسائل که مربوط به «هویت صنفی و حیثیتی» خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است اصلاً نباید کوتاه آمد و به گونه‌ای «مدنی و قانونی»، باید ایستادگی کرد. مدیران مسئول نشریات و خبرگزاری‌ها نیز باید همیشه بدانند اگر نشریه‌ای یا صفحه‌ای از خبرگزاری‌ها (پیچ ویو)، بیرون می‌آید مدیون تلاش همه‌‌ی نویسندگان و خبرنگارانش است و اگر نویسنده یا خبرنگار نداشته باشد می‌شود یک نشریه‌ یا خبرگزاری کاملاً غیرتولیدی و از منظر کیفی، «اُفت» می‌کند (چنانچه بسیاری نیز همین الان اُفت کرده‌، نسبت به آن بی‌تفاوت بوده و جالب این‌که با این کیفیت ضعیف در محتوا و شکل، طلب‌کار مردم هستند که چرا نشریه یا خبرگزاری نمی‌خوانند!)

منافع نویسندگان، خبرنگاران و  مخاطبان یک نشریه و خبرگزاری، همیشه باید در برنامه‌ریزی‌های مدیریت آن، مدنظر قرار بگیرد. مگر می‌شود مدیرمسئول نشریه یا خبرگزاری به خاطر یک وعده غذا به مراسمی برود؛ آن هم بدون همراهی نویسندگان و خبرنگارانش؟!

خوشبختانه در این مراسم، هیچ کدام از اهالی هفته‌نامه‌ی سیمره و به ویژه مدیرمسئول شجاع آن شرکت نکردند. حالا گذشته‌ها، گذشته است. نمی‌خواهم نبش قبر کنم؛ ولی باید از گذشته، درس گرفت. خانه‌ی مطبوعات باید همیشه مدافع منافع صنفی مطبوعات استان باشد نه این‌که دنبال این برود که فلان مدیر یا مسئول اداری (دولتی)، چه می‌گوید و خواسته‌اش چیست!

پرسش اصلی این است که خانه‌ی مطبوعات  باید «پادوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی» باشد یا «هویتی مستقل» برای خویش تعریف کند؟ اگر دولت، خانه‌ای، برایتان نمی‌سازد، اگر به سخنان شما گوش نمی‌دهند، اگر  حاضر به تعامل با این خانه‌ی مردم‌نهاد نیستند، و بسیاری اگرهای دیگر، خب، خیلی راحت است؛ بیانیه بدهید؛ مشکلات و کارشکنی‌ها را نیز با مردم و  رسانه‌های استان در میان بگذارید و آن را در رسانه‌هایتان منتشر کنید! اگر باز هم حاضر به «تعامل و همکاری» نشدند، باز هم راحت است؛ با نوشتن چند خط نوشته، استعفا بدهید و بگویید که به دلایلی روشن (بیان موانع و مشکلات به صورت شفاف)، نمی‌توانید انتظارات این قشر زحمت‌کش را برآورده کنید! این‌گونه باید فکر کنیم که رسانه‌های استان باید «هویتی مستقل و قوی» از نظر  حرفه‌ای داشته باشند (هر چند از منظر شغلی و  اداری ممکن است برخی رسانه‌ها، جزئی از یک سازمان دولتی باشند)؛ آری، «هویت مستقل»، مسأله‌ی اساسی، همین است که با هر گونه زد و بند، تعارض اساسی دارد.

چرا باید به فلان مسئول یا مدیر، التماس کنیم تا اندکی امکانات بدهد؟! دولت، وظیفه دارد از انجمن‌های مردم‌سالارانه و قانونی مثل خانه‌ی مطبوعات، همه‌جانبه دفاع کند. این یک وظیفه است نه ارفاق. اگر انجام نمی‌دهد همگی استعفا بدهید و با رسانه‌ها، مشکلات را مطرح کنید! وقتی  نمی‌توانیم مطالبات را برآورده کنیم چرا در این سِمَت بمانیم؟ خیلی شفاف و صادقانه، دو خط بنویس! دلایلت را نیز مطرح کن و بعد هم خدانگه‌دار همگی. تازه، «شخصیت دمکراتیک» خودت را هم به مردم نشان می‌دهی. به هر حال، امیدواریم با همکاری همگی، مشکلات خانه‌ی مطبوعات استان حل شود؛ اگر هم نشد، راه‌کار گفته شده مورد توجه قرار بگیرد.

یادآوری می‌شود انتخابات تعیین هیئت مدیره خانه‌ی مطبوعات لرستان به تاریخ سوم خردادماه ۹۱ در مجتمع فرهنگی‌ـ‌هنری شهید آوینی اداره ارشاد خرم‌آباد برگزار شد که بعد از اعلام نتایج، حسن مرادی (سرپرستی روزنامه جمهوری اسلامی در لرستان)، فیروز اسماعیلی‌نژاد (خبرگزاری ایرنا)، ابراهیم شریفی (خبرگزاری ایسنا)، محمدرضا جایدری (هفته‌نامه‌ی طلوع ورزش/ اقتصاد لرستان)، محمد‌جعفر ایرانی (دو هفته‌نامه‌ی بیان لر)، فرج‌اله مرادی (دو هفته‌نامه‌ی فخر لرستان) و حسن ایزدی (خبرگزاری آریا) به عنوان اعضای اصلی و وحید بیرانوند (سرپرستی روزنامه ایران در لرستان)، محدثه باباعلی‌مقدم (روزنامه صدای ملت)، سید شهاب پورهاشمیان (هفته‌نامه‌ی شهاب آسمانی) و رامین جانی‌پور (خبرگزاری ایسنا) به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. بازرسان اصلی این خانه نیز سعید مالکوچی (نشریه افلاک لرستان) و زیبا میرزایی‌پور (روزنامه صدای ملت) هستند و  محمد مهران‌نژاد (روزنامه صدای ملت) نیز بازرس علی‌البدل است. این انتخابات با حضور برخی پیشکسوتان مطبوعاتی استان و نیز حجت‌الاسلام علی میراسماعیلیان که مدیریت ارشاد اسلامی لرستان را بر عهده دارد، برگزار شد (هر چند برخی از مدیران مسئول نشریات نیز در این انتخابات شرکت نکردند).

این نکته را هم به یاد داشته باشیم که در اولین دوره‌ی این انتخابات که در  سال ۸۹ برگزار شد، کیانوش رستمی (هفته‌نامه‌ی سیمره)، آذر سالاروند (هفته‌نامه‌ی تبلور اندیشه)، ناصر بهاری (هفته‌نامه‌ی تبلور اندیشه)، رامین جانی‌پور (خبرگزاری ایسنا)، محمود داودی‌نژاد (هفته‌نامه‌ی لرستان ورزشی)، مجتبی رومیانی (هفته‌نامه‌ی نگین زاگرس)، وحید بیرانوند (روزنامه ایران)، حسن ایزدی (خبرگزاری آریا) و شاهین احمدی (هفته‌نامه‌ی آفتاب لرستان/ هم‌اینک به روزنامه تبدیل شده)، به عنوان اعضای هیئت مدیره خانه‌ی مطبوعات استان لرستان انتخاب شدند.