- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

زلزله ازنا خسارت جدی به دنبال نداشت

[1]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان گفت: زلزله ۴.۹ ریشتری رخ داده در شهرستان ازنا در استان لرستان خوشبختانه خسارت جدی به دنبال نداشته است.

رضا آریایی اظهار داشت: به دنبال وقوع زلزله نسبتا شدید در شهرستان ازنا ۴۸ ساعت آینده را در این شهرستان حالت آماده باش اعلام کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه مباحث زمین شناسی و فعالیت گسلها مبتنی بر احتمالات است و هیچ چیز قطعی نیست، عنوان کرد: با این تفاسیر باید توان خود را در مسیر پیشگیری قرار دهیم و آماده مقابله با حوادث احتمالی باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به لرزه خیزی نیمه شمالی استان به ویژه شهرستانهای دورود و بروجرد بیان داشت: در حال حاضر خط شمالی استان در حالت آماده باش قرار دارد.

آریایی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه یادآور شد: به منظور مدیریت اوضاع امروز مدارس شهرستانهای دورود و ازنا در هر سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه بیمارستانهای منطقه نیز در حالت آماده باش قرار دارند، افزود: خوشبختانه همه دستگاههای مرتبط پای کار هستند و مباحث مختلف را پیگیری می کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان در مورد میزان خسارات ناشی از زلزله سه شنبه نیز عنوان کرد: در این راستا از تک تک روستاهای نزدیک به کانون زلزله بازدید صورت گرفت و خوشبختانه خسارت جدی به روستاها و شهر ازنا وارد نشده است.

بنابر این گزارش ساعت ۹ و ۵۲ دقیقه و ۲۷ ثانیه سه شنبه ۷ آذر زلزله ای به شدت ۴.۹ ریشتر شهرستان ازنا در استان لرستان را تکان داد که این زمین لرزه علاوه بر ازنا در شهرستان دورود و الیگودرز نیز احساس شد.

بنابر این گزارش کشور ایران به علت قرار گرفتن در نوار کوهزایی آلپ – هیمالیا از مناطق زلزله خیز جهان بوده و پوسته سازنده آن از قطعات نامتجانس کنار هم تشکیل شده که گسلهای بزرگ و فعال، قطعات یاد شده را از هم جدا می سازد.

این در حالیست که منطقه زاگرس به عنوان محل برخورد دو صفحه عربستان و ایران، یک منطقه پرتکاپوست و کمربند چین خورده فعال زاگرس، به ویژه بخش میانی آن یکی از لرزه خیزترین بخش های ایران و شاید خاورمیانه محسوب می شود.

استان لرستان نیز به علت قرارگیری بر روی منطقه لرزه ای زمین ساخت زاگرس از نواحی زلزله خیز کشور است که وقوع زمین لرزه های مخرب در دره سیمره، سیلاخور و بروجرد در ادوار گذشته بهترین گواه لرزه خیزی استان لرستان است.

مطابق نظر کارشناسان بخشهای شمالی استان لرستان در مجاورت راندگی اصلی زاگرس قرار دارند و شهرستان های دورود، بروجرد، مناطق مسکونی واقع در دشت سیلاخور و بخش های جنوبی الیگودرز و شول آباد در خطر بالای زلزله قرار دارند.