تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

جولان مراکز عرضه ی قلیان (قلیانی ها) در کوهدشت!

  • کد خبر : 13279
  • 09 آذر 1391 - 9:35

  به گزارش میرملاس نیوز ؛جولان مراکز عرضه قلیان در شهرستان کوهدشت نگرانی مردم این شهرستان را به همراه داشته است تا این پاتوقهای دودی سلامت جامعه را به راحتی دود کند. مهر : روز به روز بر تعداد اماکن عرضه قلیان در شهرستان کوهدشت افزوده می شود به طوریکه محل کشیدن قلیان برای بعضی […]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛جولان مراکز عرضه قلیان در شهرستان کوهدشت نگرانی مردم این شهرستان را به همراه داشته است تا این پاتوقهای دودی سلامت جامعه را به راحتی دود کند.

مهر : روز به روز بر تعداد اماکن عرضه قلیان در شهرستان کوهدشت افزوده می شود به طوریکه محل کشیدن قلیان برای بعضی ها به عنوان شغلی غیرقانونی و بدون پروانه ی کسب تعریف شده است.

این در حالیست که این اماکن به محل هایی برای شیوع انواع بیماری ها و همچنین نقطه آغاز ابتلای نوجوانان و جوانان به اعتیاد به مواد مخدر تبدیل شده است.

با مراجعه به این پاتوق های دودی متوجه می شوی که نوجوانان و جوان های بسیاری با دست به دست کردن شیلنگ های قلیان دور هم گرد آمده اند تا زمینه ساز ابتلا به مواد بنیان کن اعتیاد باشند. شیلنگ هایی که دهان به دهان می گردند و بدون در نظر گرفتن و رعایت نکات بهداشتی ناقل انواع بیماری ها نیز هستند.

این گزارش حاکیست که اماکن عرضه قلیان بارها توسط نیروهای انتظامی تعطیل شده اند اما طولی نکشیده که باز فعالیت آزادانه خود را از نو شروع کرده اند. از سوی دیگر علاوه بر اماکن عرضه قلیان پارک ها نیز به محل هایی برای کشیدن قلیان جوان ها تبدیل شده اند.

با این تفاسیر استمرار این روند می تواند زمینه ساز آسیب های دیگری در نسل جوان باشد که “دود” این نابسامانی به چشم سلامت جامعه می رود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهدشت در این رابطه با یادآوری اینکه جلوگیری از فعالیت این اماکن برعهده این شبکه نیست، عنوان کرد: ما فقط مسئولیت نظارت بر فعالیت این مراکز را بر عهده داریم.

احمد امرایی با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان با مکاتبه با نیروهای انتظامی بارها پیگیر جمع آوری این مراکز بوده است، یادآور شد: این در حالیست که متاسفانه این مراکز با جریمه های اندک از سوی مراجع قضایی دوباره فعالیت خود را آغاز می کنند.

وی در ادامه گفت: این اماکن علاوه بر زمینه سازی شیوع اعتیاد در میان جوانان و عدم رعایت نکات بهداشتی، باعث مزاحمت برای همشهریان نیز شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهدشت ادامه داد : بیشتر این محل ها تا پاسی از شب باز هستند و با ایجاد سر و صدا موجب آزار همسایه های خود شده اند.

امرایی قلیانی ها را یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به مواد مخدر دانست و یادآور شد: نوجوانی که مکرر برای کشیدن قلیان به این اماکن مراجعه می کند آماده است تا پذیرای مصرف مواد ویرانگر دیگری نیز باشد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز شبکه بهداشت و درمان کوهدشت خواستار برخورد با این مراکز که به صورت غیرقانونی فعالت می کنند شده است.

علی گراوند رئیس سابق شبکه بهداشت و درمان کوهدشت نیز دراین باره به مهر گفت: بارها برای نظارت بر بهداشت این اماکن غیرقانونی به آنها مراجعه کرده ایم اما گاه با درگیری از سوی صاحبان آن ها مواجه شده ایم.

وی با یادآوری اینکه در برخی موارد در توتون بعضی قلیانیها مواد مخدر نیز مشاهده شده است، عنوان کرد: برخی از مراکز عرضه قلیان با فعالیت غیرقانونی خود زمینه اعتیاد جوانان را فراهم می کنند.

بنابر این گزارش بر خلاف تصور و باور عمومی که معتقدند ضرر قلیان از سیگار و سایرمواد دخانی کمتر است و آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌ گیرد، ولی با توجه به میزان و مدت مصرف قلیان باید گفت که ضرر وعوارض جسمی و روانی استعمال قلیان از سیگار و سایرمواد دخانی نه تنها کمتر نیست بلکه میزان و نوع عوارض آن بیشتر و متنوع تر است.

این در حالیست که وجود این باورهای غلط در مورد مصرف قلیان در جامعه و به خصوص جوانان و نوجوانان موجب افزایش شیوع مصرف قلیان در جامعه به ویزه در این قشر شده است.

گفته می شود که تنباکوی مصرفی در قلیان ۴۰۰ نوع ماده سمی و سرطانزا دارد و قلیانهای میوه ای که از پوست میوه تخمیر شده با مواد افزودنی تهیه می شوند نیز علاوه بر داشتن این ۴۰۰ نوع سم به دلیل وجود مواد افزودنی موجب آلرژی، آسم و حساسیت نیز می شوند.

از سوی دیگر نیکوتین ماده ای اعتیادآور است که در تنباکو وجود دارد، این مطلب که چون دود قلیان از روی آب گرفته می شود، ضرر ندارد، باور غلطی است که در اذهان وجود دارد بلکه فقط نیکوتین آن را کم می کند.

این در حالی است که کم شدن نیکوتین باعث می شود فرد قلیانی برای تأمین نیاز خود قلیان بیشتری مصرف کرده و در نتیجه خطرات بیشتر و مضرات زیادتری برای او ایجاد می شود.

مطابق برخی تحقیقات هر وعده مصرف قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار بوده و قلیان، در هر بار مصرف دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد می‌ کند.

افراد سیگاری که به طور متداول ‌۸ تا ‌۱۲ نخ سیگار در روز مصرف می‌ کنند، به طور متوسط با ‌۴۰ تا ‌۷۵ پُک که به مدت ‌۵ تا ‌۷ دقیقه به طول می ‌انجامد، حدود ‌۵ تا ۶ لیتر دود استنشاق می‌ کنند و این در حالی ‌است که مصرف ‌کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول ‌۲۰ تا ‌۸۰ دقیقه طول می ‌کشد، حدود ‌۵۰ تا ‌۲۰۰ پُک می ‌زند که هر پک به طور متوسط حاوی ۰.۱۵ تا یک لیتر دود است.

با این تفاسیر قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می ‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌ شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

به هر روی گسترش مراکز عرضه قلیان در شهرستان کوهدشت هر روز بر نگرانی مردم و مسئولان حوزه سلامت می افزاید، موضوعی که در صورت عدم پیگیری و چاره اندیشی تبعات نامطلوبی را در این شهرستان به دنبال خواهد داشت.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=13279

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. باسلام وخسته نباشیدچه خوب که کسانی هستن حداقل این مسائل رومطرح کنن به زعم من کوهدشت ازخیلی جهات شهری سالم ترازجاهای دیگه ء کشورمون هست وبهتره اجازه ندیم فرهنگ های غلط توی جامعه کوچیکمون رواج داده بشن که یکی ازاونها همین مسئله هست چیزی که به تازگی باب شده امیدوارم که نیروی انتظامی راهکاری برای کنترل این قضیه پیداکنن

  2. ازفرمانده نیرو

    اووه استفاده نکند

  3. این دود از هر طرف دود می کند

  4. با سلام . محض یادآوری جناب دکتر: جمع آوری قلیان از قلیانی ها و سفره خانه های سنتی برابر مصوبه هیئت دولت از وظایف وزارت بهداشت می باشد که شبکه بهداشت زیرمجموعه این وزارتخانه می باشد . بهتر به جای شانه خالی کردن از مسئولیت ذاتی به فکر جوانان شهر باشیم . جناب دکتر نیروی انتظامی تا کنون چندصد تا قلیان جمع کرده و بارها و بارها با این قشر برخورد کرده شما هم لطف کنید آماری از فعالیت مجموعه تحت امر خودتون رو برای مردم بیان کنید مثل اینکه شما مسئول سلامت و بهداشت مردم هستید نه نیروی انتظامی؟؟

  5. ازفرمانده محترم نیروی انتظامی خواهشمندیم که ازنیروهای بومی برای برخوردباقلیانیها استفاده نکنند چون قاطعانه برخورد نمی کنند

  6. سلام،

    بستن این مراکز، دردی را دوا نمی کند، اما باز کردن مراکز تفریحات سالم بیشتر، می تواند از رشد این مراکز بکاهد.

  7. جالب اینجاست که قلیونی ها با نام های بدلی رو در مکان ( آرایشگاه و….)فعالیت میکنن…شهرهای دیگه قلیونی ها بیرون از شهر هستن ولی اینجا بر عکس داخل شهر تشریف دارن!!!!!!!!!

  8. آنچه راازمردم میشنویم بحث شراکت اماکن نیروی ا،،،،،،،بااماکن قلیانی ها است

  9. بابا نیروی انتظامی بی خیال اینها هست

  10. نتونستم تااخربخونم چون اشکام …

  11. کوهدشت انقدرمشکل دردست اقدام دارد که معضل قلیان پیشکش همه.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.