تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
12

آب ، دغدغه روستانشینان لرستان

  • کد خبر : 13578
  • 15 آذر 1391 - 8:33

  به گزارش میرملاس نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر ؛ آب ، اساس آبادانی و عامل حیات است اما تامین این مایه حیات ، امروزه مشکل اساسی برای بسیاری از روستاییان است به طوری که زندگی اقتصادی و اجتماعی آنان را با مشکلاتی جدی روبرو کرده و با استمرار روند متوالی خشکسالی در […]

 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر ؛ آب ، اساس آبادانی و عامل حیات است اما تامین این مایه حیات ، امروزه مشکل اساسی برای بسیاری از روستاییان است به طوری که زندگی اقتصادی و اجتماعی آنان را با مشکلاتی جدی روبرو کرده و با استمرار روند متوالی خشکسالی در لرستان ، بیش از ۵۰۰ روستای این استان با مشکل آب آشامیدنی دست به گریبان هستند . با توجه به این که آب آشامیدنی تعداد زیادی از روستاهای لرستان از چاهها و چشمه ها تامین می شود با کاهش آب این منابع ، خانوارهای این ۵۰۰ روستا نیز با کمبود جدی آب آشامیدنی مواجهند .
این در حالی است که استان لرستان پس از استان های شمالی کشور ، یکی از پرباران ترین استان های کشور بوده اما با ادامه خشکسالی ها میزان آب خارج شده از این استان از ۵ / ۱۲ میلیارد متر مکعب در سال به حدود ۹ میلیارد متر مکعب رسیده و این خود ، مشکلات آبرسانی به روستاها را دشوارتر کرده است .
در این میان ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان با اشاره به وجود مشکل آب آشامیدنی در ۵۱۰ روستای استان ، از آبرسانی به ۱۴۵ روستا با تانکر خبر داد .
علیرضا کاکاوند اظهار داشت : در زمان حاضر۵۱۰ روستای لرستان به سبب وقوع خشکسالی دارای مشکل آب آشامیدنی هستند.
وی با بیان اینکه آب مورد نیاز این روستاها هزار و ۳۶۸ لیتر بر ثانیه است گفت : در زمان حاضر موجودی آب این روستاهها تنها ۴۳ لیتر بر ثانیه است .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان گفت : در زمان حاضر این روستاها با کمبود ۵۹۶ لیتر بر ثانیه آب آشامیدنی مواجه هستند.
کاکاوند با بیان اینکه برای جبران و تامین آب آشامیدنی این روستاها ۵ / ۲۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت : برای اجرای سایر طرح های جاری و نیمه تمام دراین حوزه نیز ۳۵ میلیارد تومان اعتبارنیازاست .
وی افزود : همچنین در زمان حاضر ۱۴۵ روستای لرستان نیز با تانکرهای سیار آبرسانی می شوند .
اما خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر برای روستاییان دلفان دارد به یک پدیده غمناک تبدیل شده است بطوری که بسیاری از منابع تامین آب روستایی خشک شده است.
فرماندار شهرستان دلفان می گوید : از ۴۳۱ روستای این شهرستان ۲۵۵ روستا آبرسانی شده که از این تعداد ۱۶۷ روستا زیرپوشش است.
رضا دریکوند گفت : ۱۷۵ روستای شهرستان دلفان تاکنون آبرسانی نشده که امیدواریم با مساعدت و همکاری شرکت آبفار اعتبار مورد نیاز آنان تخصیص یابد .
اما مسئولان آبفار آرام ننشسته و برای تامین آب روستاها در تلاشند از طریق تانکرهای سیار و ثابت به تامین آب روستاییان محروم از آب می پردازند .
مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان لرستان گفت : اعتبارات آبرسانی روستاهای شهرستان دلفان در سال ۹۰ به نسبت سال قبل ۵ / ۴ برابر شده و رشد چشمگیری داشته است.
علیرضا کاکاوند از در دست ساخت بودن ۷ مجتمع آبرسانی در روستاهای دلفان خبر داد و گفت : با تکمیل این مجتمع ها شاخص بهره مندی روستاییان دلفان به میانگین استانی خواهد رسید .
وی ادامه داد : استان لرستان در ۶ سال گذشته با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می کند که انتظار داریم با صرفه جویی و مساعدت خود روستاییان ، این مشکلات را به حداقل برسانیم .
کاکاوند یکی از مشکلات آبرسانی به روستاهای دلفان را تعداد زیاد روستاها و پراکندگی آنان عنوان کرد و گفت : شهرستان دلفان دارای۴۲۰ روستا است ؛ بسیاری از روستاها زیر۲۰ خانوار جمعیت دارند و در مناطق سخت گذر واقع شده‌اند که آبرسانی به این مناطق را مشکل کرده است .
رئیس آب و فاضلاب روستایی دلفان نیز می گوید : اعتبارات آبرسانی روستایی دلفان در سالهای ۹۰ – ۸۹ جهش خوبی داشت بطوری که در سال گذشته بیش از ۴۲ میلیارد ریال برای طرح های آبرسانی روستایی هزینه شد .
علی فاضلی در ادامه به طرح های در دست اجرا در این شهرستان اشاره کرد و گفت : مجتمع‌های میرزا آباد در سه مرحله ، هزارخانی، پیردوستی، علی میرزایی، زلیوا و ده فیروزوند در دست ساخت است که با بهره‌برداری از آنها بسیاری از مشکلات کمبود آب آشامیدنی در بسیاری روستاهای دلفان حل می‌شود.
وی افزود : با به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها تعداد روستاهایی که از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند شده‌اند به ۲۶۷ روستا رسیده است .
به گفته علی فاضلی ۴۲ میلیارد ریال جهت آبرسانی روستاهای دلفان هزینه شده است.
وی با اشاره به مشکل تامین آب ۱۷ روستای این شهرستان که چشمه ها و قنات هایشان خشک شده اند بیان داشت : هم اکنون با تلاش این شرکت تانکرهای ثابت و سیار ، روزانه آب آشامیدنی این روستاها را فراهم می کنند.
وی همکاری روستاییان را مورد تاکید قرار داد و گفت : انتظار ما از روستاییان این است که در ساخت مجتمع های آبرسان با ما همکاری کنند و هر مجتمع شامل چندین روستا می شود که امیدواریم همکاری لازم را با شرکت آبفار داشته باشند .
در این میان ، کارگروه تخصصی سیل استان لرستان در زمانی جلسه خود را برگزار کرد که در این جلسه خبری از بررسی سیل و سیلاب نبود بلکه همه زمان جلسه به تشریح ابعاد و پیامدهای خشکسالی در لرستان سپری شد ، موضوعی که زنگ خطر را به صدا درآورده است.
دبیر کارگروه تخصصی سیل استان لرستان با اشاره به میزان بارندگی های لرستان در سال آبی ۹۱-۹۰ گفت : متاسفانه میزان بارندگی های لرستان در این سال آبی به نسبت مدت مشابه خود در سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است.
رضا میرزایی گفت : متوسط بارندگی در استان لرستان در سال آبی ۹۰- ۹۱ در استان لرستان از ۴۷۹ میلی متر به ۳۵۶ میلی متر کاهش یافته است.
وی همچنین از کاهش سطح آبهای زیرزمینی در استان لرستان خبر داد و گفت : در سال آبی ۹۰-۹۱ سطح آبهای زیرزمینی استان لرستان یک متر و ۸۲ سانتی متر کاهش یافته است .
دبیر کارگروه تخصصی سیل استان لرستان افزود : سطح آبهای زیرزمینی استان لرستان در بلند مدت ۱۲ متر و ۵۹ سانتی متر کاهش داشته است.
میرزایی با اشاره به کمبود آب آشامیدنی در شهرهای استان لرستان عنوان کرد : در زمان حاضر ۲۳ شهر با جمعیت ۲۶۹هزار و ۶۴۷ نفر در استان لرستان وجود دارد که حجم آب برداشتی برای تامین نیاز این جمعیت ۹ / ۶۸ میلیون متر مکعب از طریق ۱۲۵ منبع آب است .
دبیر کارگروه تخصصی سیل استان لرستان با اشاره به کمبود آب آشامیدنی به ترتیب در شهرستانهای خرم آباد ، الیگودرز ، ازنا ، کوهدشت ، پلدختر ، دورود و چغابل ادامه داد : اعتبار مورد نیاز برای تامین آب آشامیدنی این شهرها بیش از ۶۵ میلیارد تومان است.
میرزایی همچنین با اشاره به وجود ۲ هزار و۸۶۱ روستا با جمعیت ۶۶۷هزار و ۴۱۶ نفر در لرستان بیان داشت : آب مورد نیاز این تعداد روستا از ۴۵۰ منبع مانند چاه ، چشمه و قنات تامین می شود.
وی با اشاره به آبرسانی به هزار و ۹۰۰ روستا در استان لرستان یادآور شد : در زمان حاضر از این تعداد روستا هزار و ۱۰۰ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی و بقیه تحت پوشش این شرکت نبوده و فاقد کنتور هستند .
دبیر کارگروه تخصصی سیل استان لرستان به مشکلات تامین آب آشامیدنی در روستاهای استان اشاره کرد و افزود : در زمان حاضر ۹۶۱ روستا در لرستان خودگردان تامین آب می شوند .
میرزایی با اشاره به تاثیر خشکسالی ها بیان داشت : طی ۶ ماه نخست سال کنونی ، منابع آب آشامیدنی ۱۴۵ روستا در استان خشک شده است.
وی با بیان اینکه آبرسانی به این روستاها با ۱۶۰ تانکر به صورت موقت انجام می گیرد افزود : همچنین ۹۳هزار مترمکعب آب نیز با تلاش بخش خصوصی به روستاههای لرستان فرستاده شده است.
میرزایی همچنین با اشاره به مشکل آب آشامیدنی برای عشایر لرستان نیز افزود : در زمان حاضر بسیاری از چشمه سارهایی که آب مورد نیاز عشایر لرستان را تامین می کرد به طور کامل خشک شده است .
میرزایی ادامه داد : این امر موجب شده که مراتع و جنگلها ، چراگاهها ، تولیدات دامی ، درآمد و اقتصاد عشایر لرستان که ارتباط مستقیم با آب چشمه سارها دارد مورد تهدید قرار گیرد .
وی با اشاره به وجود ۱۴هزار و ۶۳۸ خانوار عشایر در استان لرستان بیان داشت : متاسفانه در زمان حاضر بیش از ۴۰درصد این جمعیت با مشکل اساسی کمبود آب مواجه هستند.
دبیر کارگروه تخصصی سیل استان لرستان با تاکید بر تهیه تانکرهای ثابت و سیار ، بهسازی چشمه ها ، احداث آبشخور و آب انبار برای عشایر لرستان یادآور شد : اعتبار مورد نیاز برای تامین آب عشایر لرستان ۲ / ۴ میلیارد تومان است.
وی همچنین با اشاره به کاهش شدید آب رودخانه های لرستان و تاثیر آن برای روی کشاورزی استان گفت : در مجموع بیش از ۵۶ هزار و۹۶۱هکتار باغ در لرستان وجود دارد که بر اثر خشسالی ۱۷هزار و ۵۱۲ هکتار از این باغ ها خسارت دیده اند .
وی خسارت ریالی به باغ های لرستان بر اثر خشکسالی را ۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد .
کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان گفت : نیمی از شبکه های توزیع و انتقال آب به روستاهای استان فرسوده هستند که برای نوسازی این شبکه های فرسوده روستایی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است .
اگر چه بارندگی این روزها شادمانی را تا حدودی به لرستان آورده اما به گفته مهندس طاهری مقدم مدیر کل جهاد کشاورزی لرستان به سبب نامناسب بودن گستره توزیعی این بارش ها ، مشکلات خشکسالی همچنان پابرجاست .
سپهوندمدیر کل هواشناسی لرستان نیز در این باره گفت: تا کنون ۷۵و ۶دهم میلی متر در استان لرستان باران باریده که این میزان بارندگی در مقایسه با درازمدت ۹ درصد افزایش داشته اما ۳۲ درصد کمتر ازمدت مشابه پارسال است در این مدت ۱۱۱و۱ دهم میلی متر بارندگی در لرستان به ثبت رسیده است .
در کنار خشکسالی و کاهش اعتبارات آبرسانی روستایی ، باید فرسودگی شبکه های توزیع و انتقال آب به روستاهای استان را نیز به این مشکلات افزود .
کاکاوند ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان با اشاره به فرسوده بودن نیمی از شبکه های توزیع و انتقال آب به روستاهای لرستان گفت : اعتبارات امسال نوسازی خطوط انتقال آب آشامیدنی روستاهای لرستان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که برای نوسازی شبکه های فرسوده روستایی ، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
به نظر می رسد همچون همیشه اعتبارات ، یک پای ثابت حل مشکلات است به گونه ای که با تزریق اعتبارات لازم ، بخش اعظم این مشکلات حل شدنی است.
کاکاوند دراین باره گفت: در صورت تامین اعتبار بموقع ، آمادگی داریم ظرف یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماهه مشکلات این روستاها را برطرف کنیم.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی لرستان همچنین گفت : برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی آب آشامیدنی مردم روستاهای لرستان تعداد ۱۰ آزمایشگاه میکروبیولوژی ، آنالیز شیمیایی در استان نیز راه اندازی شده است .
به هر روی در شرایط بحرانی این روزها که خشکسالی در مناطق مختلف ایران هر روز با شدت بیشتری نفوذ می کند ، به نظر می رسد باید مدیریت منابع آب و تدوین برنامه های جامع مقابله با خشکسالی و نیز تامین منابع مالی را در دستور کار قرار داد تا قبل از بحرانی شدن این وضعیت بتوان کشور را در مقابل آن تجهیز کرد و برای حل بحران بی آبی روستایی گام های موثری برداشت .

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=13578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. آب آب آّب یادمشقای کلاس اول افتادم البته بچه های الان توی خیلی ازروستاهای ما شاید الان این جمله بابا آب داد رو درک نکنن چون این خودشونن که باید برای آب گرفتن ازچشمه اقدام کنن شایدخیلی ازشماها نبودآب روتجربه نکرده باشین وشایدم جزء خاطراتتون باشه.
    اصلا ما چرااداره آب داریم الان خشکسالیه قبلا مشکل چی بود خیلی از روستاهای ما هنوز آب لوله کشی ندارن هنوزاز حمام صحرایی استفاده میکنن یعنی اگه بارون بیاد خونه هاشون خودبه خود مجهز به آب لوله کشی شده میشه؟ دوتا رروستای بزرگ مثل خوشناموند وگل گل(اشتره) دارن خالی ازسکنه میشن اززمانی که من یادمه یا ازآب جیره بندی استفاده میکردن یا آبشون قطع بوده ما داریم روستاییهای تولیدکننده رو ازدست میدیم اونوقت دم از محرومیت میزنیم( که چرا شهرما محرومه؟ ) یه سوال که واسه من پیش اومده اینه که چرا ادارات ما مسئول دارن اصلا کسی کاری انجام میده نزدیک چند ساله که این مشکلات داره بیداد میکنه تواین چند سال چن تا نماینده اومده ورفته که البته ما درک می کنیم آقایون سرشون به عذل ونصب گرمه و مدیران هم فکراینن که تا دوره تموم نشده بارموببندم فردا پس فرداست که عوض بشم غافل ازینکه بچه های روستایی هرشب با قصه آب به خواب میرن …امان از بی کفایتی امان ازبی مسئولیتی امان از محرومیت خودساخته امان ازمحرومیت خودساخته

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.