- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دکتر بروجردی : طرح تشکیل دولت وحدت‌ملی شبیه مزاح است

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، طرح تشکیل دولت وحدت ملی را شبیه مزاح خواند و گفت: اینکه یک دولت با وجود گرایش‌ها و وابستگی‌های سیاسی مختلف در کنار هم بنشینند، عملی نخواهد بود.               

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره لحن نرم اوباما در قبال ایران پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: مقامات واشنگتن قبل از انتخابات تلاش کردند باب مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را باز کنند و از طرق مختلف پیغام می‌فرستادند که خواهان مذاکره با تهران هستند.

واشنگتن پیش از انتخابات برای بازکردن باب مذاکره با تهران، از طرق مختلف پیغام می‌فرستاد

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که سیاست جمهوری اسلامی ایران به صورت مبنایی و کلی، انجام مذاکرات رودررو با آمریکا نیست و همچنین با توجه به اینکه قاعده کلی آمریکا و نگاه آنها به ایران داشتن رابطه‌ای گرگ و میش است، ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با واشنگتن را نمی‌پذیرد.

بروجردی گفت: اگر چه در مواردی بر این قاعده استثنایی وجود داشته است مانند بحث عراق که مقامات جمهوری اسلامی ایران ۳ بار با آمریکا مذاکره مستقیم انجام دادند که البته این‌گونه اقدامات با تصمیم‌گیری نظام انجام می‌شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، تصریح کرد: البته در این مذاکرات، آمریکا کاملا از موضع استکباری خود در مقابل ایران تنزل کرده بود و یادداشت رسمی خود را از طریق سفیر سوئیس به‌ عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران، به مقامات جمهوری اسلامی ایران تسلیم کرد که بر این اساس مذاکره موردی با آمریکا انجام شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری اینکه مقامات واشنگتن در همه محافل بین‌المللی و همچنین نشست‌های۱+۵  در تلاش هستند تا مذاکرات مستقیم با جمهوری اسلامی داشته باشند، تاکید کرد: در نشست‌های ۱+۵ که دکتر جلیلی حضور دارد، مقامات آمریکا به اشکال مختلف درخواست مذاکره با تهران را مطرح می‌کنند.

بروجردی با بیان اینکه مقامات واشنگتن دریافتند که در مجموعه چالش‌های خود با جمهوری اسلامی ایران همچون عرصه هسته‌ای، منطقه‌ای و حوزه خاورمیانه همواره بازنده بوده‌اند، گفت: آمریکا در بحث هسته‌ای به دنبال عدم تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای بود که جمهوری اسلامی در عمل توانست بر کل دانش هسته‌ای مسلط شود و حتی زمانی که مقامات واشنگتن فکر می‌کردند که ایران نمی‌تواند غنی سازی ۲۰ درصد و ساخت صفحات سوخت را انجام دهد، ایران موفق به این کار شد.

پذیرش واقعیت‌ها درباره ایران در دستورکار سران آمریکا

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس تصریح کرد: بر این اساس پذیرش واقعیت‌ها درباره جمهوری اسلامی ایران در دستور کار سران آمریکا قرار گرفت اگرچه اختلاف‌نظرهایی میان پنتاگون، سیا، کاخ سفید و وزارت خارجه در ارتباط با ایران وجود دارد، اما وجه غالب سیاست آمریکا این است که خروجی چالش با ایران به نفع جمهوری اسلامی تمام می‌شود.

بدون حمایت‌های ایران پیروزی مقاومت بر رژیم‌صهیونیستی ممکن نبود

نماینده مردم در مجلس نهم افزود: همچنین در عرض اندام قدرتمندانه اخیر جمهوری اسلامی ایران در غزه که ایران رسما حمایت عملی خود را از جریان مقاومت اعلام کرد و همه جهانیان را به این نتیجه رساند که در صورت فقدان حمایت‌های همه جانبه تهران از جریان مقاومت در فلسطین، امکان پیروزی بر رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر نبود و با این پیروزی بینشی را در تفکر مقامات آمریکا تقویت کرد که  بر تعامل و نه تقابل با جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد.

بروجردی تصریح کرد: در سایه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بود که جریان مقاومت  که با تاثیر‌پذیری از بینش انقلاب اسلامی وارد عرصه شده بود، در برابر تجاوز‌گری رژیم صهیونیستی پیروز شد و  چهارمین پیروزی مردم لبنان و فلسطین (سال ۲۰۰۰ که منجر به آزادسازی سرزمین‌های اشغالی جنوب لبنان شد، جنگ ۳۳ روزه، جنگ ۲۲ روزه و جنگ ۸ روزه) را رقم زد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر این اساس در ادبیات مقامات واشنگتن به ویژه اوباما بحث تعامل با جمهوری اسلامی ایران مطرح شد به گونه‌ای که اوباما اعلام کرد اگر ایران تعهد دهد، وارد فضای ساخت بمب اتمی نمی‌شود آمریکا نیز واقعیت‌های هسته‌ای ایران را می‌پذیرد.

بروجردی درباره تفاوت دیدگاه روسای جمهور آمریکا در قبال ایران، یادآور شد: سیاست روسای جمهوری آمریکا را در هر مقطعی نمی‌توان خارج از مجموعه حاکمیت به ویژه لابی صهیونیسم ارزیابی کرد و از آنجایی که گروه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی به مقامات کاخ سفید مشاوره می‌دهند، نظر اوباما درباره انجام مذاکرات با ایران، حاکمیتی است نه شخصی.

وی افزود: اگر چه ممکن است کاراکتر شخصیتی اوباما متفاوت با روسای جمهوری سابق آمریکا همچون بوش باشد اما همه آنان متاثر از مجموعه تصمیمات حاکمیتی و واقعیت‌های صحنه اتخاذ موضع می‌کنند- که البته به اعتراف همه دنیا واقعیت‌های صحنه بین‌الملل به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم می‌خورد- بر این اساس مقامات آمریکا می‌کوشند بحث تعامل با ایران را در پیش گیرند.

نماینده مردم در مجلس نهم درباره تند شدن مواضع اخیر مقامات کاخ سفید در قبال ایران و تعیین فرجه‌ای چهارماهه برای حل پرونده هسته‌ای، تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که مقامات واشنگتن همیشه قبل از مذاکرات ۱+۵ موضع تندی را اتخاذ می‌کنند تا بتوانند در مذاکرات بهره‌برداری لازم را انجام دهند با این حال در بحث تشدید تحریم‌ها مقامات آمریکا، خریداران عمده  نفت جمهوری اسلامی ایران را از اعمال تحریم‌ها ضد ایران مستثنی کردند.

روسیه و چین کدخدایی آمریکا را در جهان غیر‌واقعی جلوه دادند

وی افزود: حوادثی که درباره سوریه اتفاق افتاد، دو عضو مهم شورای امنیت یعنی چین و روسیه خط خود را از سایر کشورهای عضو این شورا جدا کردند، و این تحول جدیدی است که به نوعی افول قدرت آمریکا و مجموعه تیم غرب در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی را نشان می‌دهد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم با بیان اینکه روسیه با نخست وزیری پوتین اقتداگراتر از قبل  است و چین نیز به لحاظ قدرت نظامی و اقتصادی سمت جهان چندقطبی حرکت می‌کند، یادآور شد: این دو کشور می‌خواهند ثابت کنند که دهکده جهانی و کدخدایی آمریکا که پس از فروپاشی نظام دوقطبی در جهان ایجاد شده بود، واقعیت ندارد و کشورهای دیگری نیز هستند که براساس منافع ملی خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که اگر اقدام نظامی ضد تاسیسات هسته‌ای ایران انجام گیرد، موضع ایران نسبت به حمله‌کنندگان و حامیان آنان چه خواهد بود؟ تاکید کرد: تاسیسات هسته‌ای در همه جای جهان حریمی دارد، چنانکه اگر رآکتور هسته‌ای در هر کشوری مورد حمله نظامی قرار گیرد کل فضا آلوده می‌شود و این امر به نفع هیچ یک از کشورها نخواهد بود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: حریم در تاسیسات هسته‌ای به‌عنوان یک عرف در جهان شناخته می‌شود و در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز که براساس سیاست پدافند غیرعامل تاسیسات فردو را ایجاد کرد، فرض حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای با توجه به تبعات منفی آن، بسیار ضعیف است.

بروجردی افزود: علاوه بر این کسانی که در خط مقدم قرار دارند و به گونه‌ای هم‌پیمان جمهوری اسلامی ایران هستند، اعم از حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی که در ۴ جنگ گذشته رژیم صهیونیستی را شکست دادند، حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را دور از منطق نظامی کردند.

کل منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه آسیب‌پذیر است

وی با استناد به فرمایش فرمانده معظم کل قوا که صریحاً اعلام کردند «دوران بزن در رو به پایان رسیده است و اگر بزنید، بدون هیچ محدوده‌ای می‌زنیم»، کل منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را آسیب‌پذیر خواند و گفت:‌ که اگر بخواهند چنین اشتباهی را مرتکب شوند،عکس‌العمل‌هایی را از سوی ایران به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این موضوعیت حضور ایران در معاهده NPT تعهد به نساختن بمب هسته‌ای است و در این‌باره سیاست جمهوری اسلامی ایران ثابت شده است چرا که علاوه بر تعهد به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، عمل کردن به فتوای رهبر معظم انقلاب که ساخت و نگهداری بمب اتمی را حرام اعلام کردند، امری واجب است.

وی افزود: البته تعهد جمهوری اسلامی ایران به NPT، بر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیرگذار است  چنانکه در قالب پادمان، بازرسان آژانس طبق برنامه از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بازدید می‌کنند و دوربین‌های آنان همواره آماده بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران است.

مشکلات ایرانیان مقیم انگلیس و کانادا در حد امور کنسولی حل می‌شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درباره بحث رابطه با انگلیس، یادآور شد: توافقی صورت گرفته که حداقل مشکل کنسولی را حل می‌کند و فکر می‌کنم چند نفری از جمهوری اسلامی ایران به لندن رفته یا خواهند رفت تا بتوانند حفاظت منافع را از طریق کارهای کنسولی حل کنیم و مشکلات ایرانیان مقیم انگلیس را به حداقل برسانیم.

وی وضعیت رابطه با کانادا را نیز مشابه خواند و گفت: به دلیل زیاد بودن تعداد ایرانیان مقیم در کانادا، جمهوری اسلامی برای دفاع از حقوق و منافع اتباع ایران در امور کنسولی اقدام مشابهی را در دستور کار دارد.

 

سفر منطقه‌ای لاریجانی سفری به هنگام بود

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس سفر لاریجانی به برخی از کشورهای منطقه از جمله سوریه، لبنان، ترکیه و عراق را بسیار مهم خواند و گفت: سفر به سوریه با توجه به اینکه در این کشور سرمایه‌گذاری‌های کلانی از سوی آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش اعم از عربستان، قطر و ترکیه صورت گرفته است که پس از گذشت ۲۰ ماه به جز کشتار مردم نتیجه‌ای در بر نداشته، حرکتی به سمت تقویت خط مقاومت بود.

بروجردی افزود: سفر به ترکیه، با توجه به رابطه خوب تهران با آنکارا از این جهت بسیار اساسی بود که با وساطت ایران شاهد تعدیل در سیاست‌های تند ترک‌ها نسبت به سوریه بودیم به طوری که مقامات ترکیه به این جمع‌بندی رسیدند که بحران سوریه از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل می‌شود.

وی یادآور شد: سفر لاریجانی به لبنان و عراق که متاثر از بحران سوریه بودند نیز بسیار اثرگذار و می‌توان گفت که در مجموع این سفر اقدامی به‌هنگام بوده است.

۴۸ گروگان ایرانی سلامتند/اخیراً عکس‌های آنها از درون بازداشتگاه به ایران ارسال شد

نماینده مردم در مجلس نهم شورای اسلامی همچنین روند آزادی ۴۸ ایرانی گروگان‌گرفته‌شده در سوریه را اقدامی پیچیده خواند و تصریح کرد: تلاش برای آزادی اتباع ایرانی لحظه‌ای متوقف نشده است و به طور مستمر از طریق سفیر ایران و همچنین مذاکره با کشورهای حامی گروه‌های گروگان‌گیر، مذاکرات برای آزادی اتباع ایرانی انجام شده است.

وی افزود: البته از سلامتی ۴۸ ایرانی اطمینان حاصل کرده‌ایم و چندی پیش عکس‌های همه آنها از درون بازداشتگاه برای مقامات ایرانی ارسال شد و سلامتی آنها محرز شد و در همین مسیر تلاش برای آزادی این افراد ادامه دارد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم همچنین درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در حال پیگیری در مجلس است، یادآور شد: قانون انتخابات دارای کاستی‌های جدی است چنانکه اگر این کاستی‌ها وجود نداشت شاید حوادث تلخ سال ۸۸ را شاهد نبودیم و بر این اساس قانون انتخابات نیازمند بازنگری جدی است، اما درباره اصلاح بندهای آن که ممکن است اختلاف‌نظر وجود داشته باشد که رأی نمایندگان نتیجه کار را رقم می‌زند.

طرح تشکیل دولت وحدت ملی را شبیه به مزاح است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح تشکیل دولت وحدت ملی را شبیه به مزاح خواند و تصریح کرد: این امر شدنی نیست و اینکه همه طیف‌های مختلف در کنار هم جمع شوند، یک کشمکش جدی شکل می‌گیرد، چنانکه حتی در دولت‌های قبلی که هم مجلس و هم دولت در دست اصلاح‌طلبان بود، چالش‌های جدی وجود داشت و اینکه یک دولت با وجود گرایش‌ها و وابستگی‌های سیاسی مختلف در کنار هم بنشینند، عملی نخواهد بود.