تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
12

الهیار ملکشاهی عنوان کرد : پیگیری ساماندهی “میرملاس” در سازمان میراث فرهنگی/ کوتاه نمی آییم!

  • کد خبر : 13771
  • 18 آذر 1391 - 14:22

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر ؛ رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی و نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی از پیگیری ساماندهی اثر تاریخی “میرملاس” در سازمان میراث فرهنگی خبر داد. الهیار ملکشاهی  اظهار داشت: طی هفته های گذشته در رابطه با ساماندهی سنگ نگاره های میرملاس جلسه ای با رئیس قبلی سازمان […]

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر ؛ رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی و نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی از پیگیری ساماندهی اثر تاریخی “میرملاس” در سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

الهیار ملکشاهی  اظهار داشت: طی هفته های گذشته در رابطه با ساماندهی سنگ نگاره های میرملاس جلسه ای با رئیس قبلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشتیم و قولهایی در این زمینه گرفتیم که متاسفانه با تغییرات رخ داده در این سازمان فرد دیگری جایگزین وی شد.

وی با بیان اینکه لرستان سرزمین جاذبه های طبیعی و تاریخی در ابعاد مختلف است، یادآور شد: به واقع باید از این استان به عنوان مهد آثار بی نظیر یاد کرد و همین امر رسالت متولیان امر در حفاظت و حراست از این جاذبه های تاریخی و طبیعی را سنگین تر می کند.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییرات رخ داده در سطح مدیریت میراث فرهنگی استان نیز بیان داشت: در زمان مدیران قبلی وعده هایی برای ساماندهی اثر تاریخی میرملاس و ایجاد محفظه شیشه ای داده شد که هنوز عملیاتی نشده است.

ملکشاهی با اشاره به اختصاص اعتباراتی برای ساماندهی این اثر بی نظیر تاریخی یادآور شد: هنوز مسئولان میراث فرهنگی استان به ما اعلام نکرده اند که این اعتبار اختصاص داده شده یا نشده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به این اثر به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های استان بیان داشت: در این راستا طی هفته آینده جلسه ای با مسئولان سازمان میراث فرهنگی در کشور برای پیگیری ساماندهی این اثر تاریخی خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر استمرار پیگیریها در این زمینه ابراز اطمینان کرد که برای ساماندهی این اثر تاریخی کوتاه نیامده و پیگیریهای خود را ادامه خواهیم داد.

ملکشاهی از مسئولان میراث فرهنگی لرستان نیز خواست موانع پیش روی ساماندهی این اثر تاریخی را به نمایندگان مردم گزارش دهند تا بتوان برای رفع این موانع وارد عمل شد.

بنابر این گزارش میرملاس صخره ای با نقاشی های دوازده هزار ساله اش نامی آشنا برای باستان شناسان دنیاست که در ۱۷ کیلومتری شمال کوهدشت در بالای کوهی به نام ” سرسورِن ” واقع شده است.

نقاشی هایی از سوار و شکار مربوط به انسان های بومی اولیه که در بیست سال اخیر دور از چشم حفاظت متولیان امرش موجب آزار یادگاری نویسان بسیاری قرار گرفته و انفجارهای پی در پی و روشن کردن آتش توسط افراد ناشناسی در زیر نقاشی هایش آن را به ویرانه ای تبدیل کرده است.

روند تخریب ها در میرملاس به گونه ای بوده که موجب از بین رفتن و محو شدن بسیاری از تصاویر این میراث کهن بشر شده است و اگر به همین منوال پیش برود، دور نیست سالهایی که از این اثر تاریخی دیگر نشانی باقی نماند و این میراث بی همتا به صخره ای شکسته و بی تصویر تبدیل شود.

جای انفجارهای جویندگان گنج چاله های عمیق بسیاری را پای این صخره مشهور جهانی ایجاد کرده است به طوری که بعضی از انفجارها سنگ های عظیمی که تا چندسال پیش جزئی از سنگفرش زیبای پهن شده در پای صخره بودند را از جا کنده و چندمتر آن طرف تر پرت کرده است.

کنده کاری های ناشی از ضربات سنگ به قصد نوشتن یادگاری نیز تاسف همه را برانگیخته است. این درحالیست که سال هاست قول نصب قاب شیشه ای و گماردن محافظش را از زبان مسئولان میراث فرهنگی لرستان شنیده ایم که آخرین وعده به مدیرکل قبلی میراث فرهنگی استان بر می گردد.

وعده ای که تاکنون چندین وعده دهنده آن رخت مدیریت از تن به در کرده و هنوز جامه عمل به تن این وعده پوشانده نشده است تا همچنان هیچ نگاه مسئولانه ای به نجات میرملاس ۱۲ هزار ساله نشتابد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=13771

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. باسلام وتشکرازنماینده محترم ایشااله که بررسی هااستمرار داشته باشه ومسئولین جدی بگیرن.مرسی ازگزارش آقای سردبیر

  2. احسنت بر نماینده محبوبمان

  3. فقط افسوس!!! ایمج بیمه علی خسه هور

  4. همینکه برای اولین بارنماینده شهرمان جویای حال میرملاس شده است جای قدردانی دارد.درودبرملکشاهی .

  5. دلت خوشه الهیاربه فکر مردم بدبخت باش که توشدی نمایندشون میرملاس نون نمیشه واسه این ملت گرفتی داداش

  6. اگر بخواهیم دیر رو معنا کنیم باید در این مورد به معنای اون ایمان بیاریم.
    ولی دستشون درد نکنه. بازهم گلی به جمالشون.

  7. توراخدابه فکربچه های ماباش که مثل غزه ازدرس ومشق جاماندندباشاهکارهای داداش جونت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.