تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
9

قدیمی ترین سکونتگاه بشر باستانی/نگاره های سنگی غار هومیان کوهدشت ۱۰۰ هزار سال قدمت دارند

  • کد خبر : 14191
  • 23 آذر 1391 - 10:26

  به گزارش میرملاس نیوز؛ غار تاریخی ‘هومیان’ در شمال شهرستان کوهدشت، به عنوان یکی از جاذبه های منحصر بفرد گردشگری استان لرستان از جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی استان برخوردار است. صخره های غار هومیان، قدیمی ترین سکونتگاههای بشر باستانی در استان لرستان را تشکیل می دهند که قدمت سکونت […]

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ غار تاریخی ‘هومیان’ در شمال شهرستان کوهدشت، به عنوان یکی از جاذبه های منحصر بفرد گردشگری استان لرستان از جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی استان برخوردار است.

صخره های غار هومیان، قدیمی ترین سکونتگاههای بشر باستانی در استان لرستان را تشکیل می دهند که قدمت سکونت در آنها به ۱۰۰ هزار سال قبل از میلاد برمیگردد.

با این حال صخره های این منطقه به عنوان یک پدیده طبیعی و تاریخی از اهمیت فوق العاده ای در مباحث علمی نیز برخوردارند، صخره های هومیان در تاریخ منطقه زاگرس و تمدن ایران زمین دارای اعتبار زیادی است.

این صخره های منقش همچون غار میرملاس از مهم ترین سنگ نگاره های تاریخی منطقه محسوب می شوند

که در قالب دو پناهگاه صخره ای خودنمایی می کنند.

براساس شواهد باستانی، انسانهایی که در این منطقه می زیسته اند ‘نئاندرتال’ بو ده اند، از این مکان بیش از ۸۷۷ قطعه ابزار دست انسان از جمله سنگ چخماق کشف شده است.

نقاشی های غار هومیان دارای نقوش جادویی و سحر آمیزی هستند که بر روی دیواره غار ایجاد شده و خواسته های بشر نخستین را بیان می کند.

نقوش صخره ای هومیان به همراه نگاره های غار باستانی میرملاس از جمله آثار بی نظیر تاریخی ایران زمین است که به دوران پارینه سنگی مربوط می شود.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=14191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 15در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۵
  1. حیف که هیچکس قدر این همه قدمتو نمیدونه وبی توجهی مسیولین داره نابودش میکنه

  2. به خدا قسم حیفه حیف. من به این مینام. ولی چه فایده که به ایران شناخته نشده و حمایت نمیشه؟ حیف…از این همه قدمت.

  3. به خدا قسم حیفه حیف. من به این مینازم و افتخار میکنم. ولی چه فایده که به ایران شناخته نشده و حمایت نمیشه؟ حیف…از این همه قدمت.

  4. سپاس که یادی کردید از فراموش شده ی دوری که رد دست نیاکانمان روی صخره های آن هویداست (کاش بیشتر دیده می شدند ) می دانم در این راه سخت تلاش کرده اید خسته نباشید.

  5. خسته نباشیدخداقوت همه چی داریمو هیچ نداریم

  6. با درود خدمت دوستان
    لطفا در هنگام نوشتن مقالات سعی کنید از منابع قابل اعتماد استفاده کنید و از نوشتن هر گونه شایعات پرهیز کنید. اهمیت نگاره های غارها بر کسی پوشیده نیست اما هیچ سندی مبنی بر قدمت ۱۰۰ هزار ساله نگاره ها وجود ندارد. در واقع قدیمیترین سابق سکونت کشف شده در دره خرم آباد به نقل از فرانک هول نزدیک به پنجاه هزار سال است اما در مورد نگاره ها قدیمی ترین ۱۲۰۰۰ سال قبل سن سنجی شده است. با این حال احتمال می رود از نجایی که مک بورنی محقق آمریکایی نتوانست بر روی همه نگاره ها کار کند نمونه های قدیمی تری نیز یافت شوند. اما این فرضیات همه نیازمند انجام تحقیق های اصیل است که متاسفانه به دلیل بی کفایتی و بی خردی مسئولان هچ مورد کار علمی حمایت نشده است.

  7. ایکاش همراه با این همه تاریخ وپیشینه کمی هم خودمان باپیشینهتردرتمام امورات باهم برخورد میکردیم دست شمادردنکنه خداقوت

  8. با سلام و احترام خدمت هم استانی های عزیز و خونگرم
    ضمن تشکر از مدیر سایت و کلیه هم استانی های عزیز بخاطر طراحی این سایت جذاب و دیدنی
    بنده دارم روی یک پژوهش مستند درباره معرفی و اهمیت جاذبه های طبیعی بخصوص ژئوسایت های زمین شناسی و ژئومورفولوزیکی شهرستان کوهدشت مطالعه ای دقیق انجام می دهم.
    از یکایک دوستان و هم استانی های محترم که خونشون برای شناختن این دیار باستانی با این طبیعت بکر و دست نخورده می جوشه خواهشمندم اگر عکس با کیفیت خوب و یا مطلب علمی مفیدی من باب منطقه دارید برایم ارسال نمائید (با سپاس فراوان)
    ایمیل من:

    maryam.rahmati@modares.ac.ir

  9. باسلام من همیشه وقتی اسم کوهدشت را میشنوم یاد دلاوری و رشادت و مهمان نوازی شهروندان این شهر باستانی و لی مهجور مانده می افتم امیدوارم که همیشه برقرار بماند

  10. چرامسولین شهرستان برای منطقه روستای شهید پرور اولاد قباد که دارای مناطق تفریحی وباستانی ازجمله کاکیزه وشیرز وتقوش همیان هیچ گونه اقدامی ازنظر توسعه ویاسایر خدمات دیگر از جمله ساختن پلی برروی رودخانه سیمره برای ارتباط کوهدشت به کرمانشا ه از مسیر جاده اولاد قباد نمی کند تاهم مسیر جاده کوته شود وهم باعث رونق اولاد قباد بشود

  11. خیلی خوب بود

  12. ایرانی هاقدر این زیستگاه هارانمی دانند پس ماجوانان نگذاریم زیستگاه هانابودشوند

  13. باسلام: از مسئولین محترم شهرستان بخصوص فرماندار عزیز و ریاست محترم منابع طبیعی به نمایندگی این مردم بزرگ تقاضامندم که به منابع طبیعی رسیدگی بیشتر شود. با تشکر فراوان

  14. سلام. باعث افتخار هست ک در سرزمین لرها این اثار ب همگان شناخته بشه . اما لطفا کاری ک اثبات نشده شایعه نکنید. قدمت ۱۰۰ هزارساله دروغی بیش نیست. تنها قدمتی ک ثبت و مشخص شده یکی غار یافته خرم اباد هست ک ۴۰ هزارسال قدمت داره و یکی غار پبده در بختیاری ک ۳۰ هزار سال قدمت زدنش و همچنین شی ای ک در بختیاری کشف شده و قدمت ۵۰ هزار ساله زدنش. با سپاس

  15. کوهدشت محله ای است با اکثریت لک و کورد. نه بختیاری های عزیز و خونگرم…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.