تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
11

سایت تاریخی سرخ دم لکی کوهدشت، نمادی از تاریخ چندین هزارساله لرستان

  • کد خبر : 14197
  • 23 آذر 1391 - 10:35

  به گزارش میرملاس نیوز؛ اشیا باستانی کشف شده از محوطه تاریخی سرخ دم لکی شهرستان کوهدشت در دامنه کوه کر شوراب، نمادی از تاریخ و تمدن چند هزار ساله دیار لرستان است. اشیا باستانی کشف شده در این منطقه تاریخی به لحاظ ارزش باستانی و فرهنگی بسیاری که دارند، امروزه زینت بخش بسیاری از […]

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ اشیا باستانی کشف شده از محوطه تاریخی سرخ دم لکی شهرستان کوهدشت در دامنه کوه کر شوراب، نمادی از تاریخ و تمدن چند هزار ساله دیار لرستان است.

اشیا باستانی کشف شده در این منطقه تاریخی به لحاظ ارزش باستانی و فرهنگی بسیاری که دارند، امروزه زینت بخش بسیاری از موزه های تاریخی دنیا شده است.

این سایت بزرگ باستانی که به واسطه قرمز بودن خاک منطقه، به سرخ دم معروف شده برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ میلادی در کاوش های یک هیات باستان شناسی به سرپرستی دکتر اریک اشمیت کاوشگر منطقه تخت جمشید کشف شد.

دراین عملیات باستان شناسی و حفاری که ۲۵ روز طول کشید، نتایج بسیار مهمی بدست آمد که موجب رمزگشایی از بسیاری ابهامات تاریخ تمدن و زیست بشر اولیه شد.

دراین کاوش آثاری از بنای تاریخی موسوم به نیایشگاه کشف و بدست آمد که وجود نمونه های زیادی از اشیای مفرغی تاریخی منطقه لرستان از آن جمله هستند.

از جمله یافته های مهم این عملیات کاوش که در حوزه فرهنگ زاگرس مرکزی انجام شد، سایت تاریخی سرخ دم لری و یک معبد است که براساس نتایج این عملیات تاثیر هنر آشوری به واسطه شیوه و سبک معماری و آثار کشف شده در آن نمایان شد.

این محوطه باستانی مربوط به سده های پنجم تا هفتم قبل از میلاد است که به دوران مفرغ مشهور شده، این محوطه در حال حاضر در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=14197

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. با سلام خواهش می کنم و باز از شما عزیز خواهش می کنم از ما مستند سازان حمایت کنید . ما ۱۰ سال برای ساخت این مستند تلاش کردیم http://www.sialk10.blogfa.com

  2. دیار لکستان نه لرستان!!!!!
    دس کل دس ا کار ال درد نکه بژیاینان

  3. سلام خیلی ممنون دستتون درد نکنه فقط لک های اصیل و با لر ها برابر ندونیم ما از نژاد مادیم و اونا از نژاد پارس…………یاعلی

  4. ینام ایران
    زنده باد زبان لکی زنده باد قوم لک
    درود برآریایی های کوهدشتی.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.