تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
10

گزارش ویژه/ زمزمه های انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم/ چه کسانی سودای ریاست جمهوری را در سر دارند؟

  • کد خبر : 14251
  • 23 آذر 1391 - 19:35

  به گزارش میرملاس نیوز؛ درحالی که حدود ۶ ماه تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصت باقیست، احزاب و گروه های سیاسی فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده اند. در حال حاضر شاهدیم که شخصیت هایی سودای کاندیداتوری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در سر دارند که  برخی از […]

068fe3b9-deb8-468d-9525-c36ffd45f4a3

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ درحالی که حدود ۶ ماه تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصت باقیست، احزاب و گروه های سیاسی فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده اند.

در حال حاضر شاهدیم که شخصیت هایی سودای کاندیداتوری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در سر دارند که  برخی از آن ها پیش از این عهده دار همین مسولیت بوده اند و یا طعم چنین رقابتی را چشیده و هم چنان سودای آن را در دل دارند و البته افرادی هم برای نخستین بار مدعی ورود به این میدان دشوار شده اند.

احزاب و گروه های سیاسی

– جبهه پیروان خط امام و رهبری
* اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری از اولین گروه های سیاسی بودند که دیدارهای انتخاباتی خود را آغاز کردند، اعضای این جبهه در اوایل آبان ماه دیداری با آیت الله مهدوی کنی دبیر جامعه روحانیت مبارز برگزار کردند و به ترسیم خطوط انتخاباتی خود پرداختند. این جبهه سیاسی در ادامه دیدارهای متعددی را با سایر علما ترتیب داد و به گفته اعضا این جبهه قرار است زیر چتر جامعتین به انتخابات ریاست جمهوری ورود پیدا کنند.

– جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی
* جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز طی روزهای گذشته سومین کنگره سراسری خود را  به مدت سه روز با حضور بیش از ۵۰۰ فعال سیاسی عضو جمعیت رهپویان در مشهد مقدس برگزار کرد که در این مدت اعضای این جمعیت پیرامون آخرین مسائل مهم داخلی و بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این همایش افرادی چون حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی ، علیرضا زاکانی ، پرویز سروری و حداد عادل سخنرانی کردند.

– اصلاح طلبان
* برخی چهره های اصلاح طلب با عنوان جبهه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ گردهمایی ها و جلسات متعددی را با هدف نمایش وحدت عمومی جبهه اصلاحات برقرار کردند و خود را برای رقابت های یازدهین دوره ریاست جمهوری آماده می کنند، طی اخبار منتشر شده در اواخر آذرماه  تمام چهره های شاخص این جبهه در مراسمی با عنوان مجمع بزرگ اصلاح طلبان در تاریخ ۲۷ و ۲۸ شرکت خواهند کرد.

همایش تبیین طرح مناسک به میزبانی حزب مردم سالاری یکی از همایش های انتخاباتی بخشی از این جریان سیاسی بود که با حضور برخی از احزاب و چهره های اصلاح طلب در هتل المپیک تهران برگزار شد ولی چهره های شاخص جبهه اصلاحات همچون عارف، نجفی، موسوی لاری، عبدالله نوری و محمد رضا خاتمی حضور پیدا نکردند.

این همایش در حالی برگزار شد که پیش از این حزب مردم سالاری تأکید کرده بود که اگر اصلاح طلبان تا عید غدیر پیرامون یک چهره بعنوان کاندیدا به اجماع نرسند، در قالب طرح مناسک تصمیم دیگری خواهد گرفت و مستقل از اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات خواهد شد و کاندیدای مطلوب خود را معرفی خواهد کرد.

– حامیان دولت
* با وجود اینکه نام های مختلفی در چند هفته اخیر پیرامون گزینه دولت در انتخابات آینده در رسانه ها منتشر شد ولی جدی‌ترین گزینه‌ای که نامش از ماه‌ها قبل به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ازسوی طیف دولت مطرح شد، -اسفندیار رحیم مشایی- فرد پرحاشیه دولت احمدی نژاد است.

پیرامون رویکرد دولت برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، روزنامه دولت در هفته های گذشته به تحلیل جبهه مخالفان احمدی نژاد پرداخته است و تمام جریانات سیاسی کشور را مقابل شخص رئیس جمهور معرفی کرد!. به نظر می رسد پروژه دو قطبی (احمدی نژاد ــ همه) در رسانه منتسب به دولت کلید خورده است که در ادامه این روند شاهد انتشار مقالات متعدد از قبیل سخنان شخصی پیرامون مشکلات اقتصادی کشور که با عنوان جریان «بازار گرا» در رسانه دولت منتشر شد.

رسانه منتسب به دولت این جریان را شامل نیروهای اصلاح طلب ، اصولگرا ، حزب موتلفه اسلامی ، حلقه شهرداری ، حلقه جبهه پیروان رهبری ، جامعه مهندسین اسلامی معرفی کرد که نبض بازار را در اختیار دارند، و جز جریان «بازار گرا» محسوب می شند.

*** در ادامه بخشی از زمزمه های انتخاباتی را که در روزهای اخیر در رسانه ها منتشر شد می‌خوانید:

* تا روز قیامت هم برای هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد!

در پی انتشار اخباری مبنی بر «احتمال نامزدی حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری در انتخابات آینده»، مسئول دفتر وی اعلام کرد: حجت‌الاسلام ناطق‌نوری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود. مسئول دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری اعلام کرد که وی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، کاندیدا نمی‌شود.

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز پیش از این نیز در مهر ماه ۱۳۸۳ اعلام کرده بود “من در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نیستم و ان شاءالله تا روز قیامت هم برای هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد.”

* اگر مصلحت باشد به کاندیداتوری فکر می‌کنم

محمد باقرقالیباف هم ازجمله افراد مطرح درعرصه ی ریاست جمهوری است. شهردار تهران که درچهارمین نشست هم‌اندیشی دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سخنرانی داشت، درباره‌ی حضورش در این عرصه گفت:”بنده ولع رییس‌جمهوری ندارم؛ چرا که انسان از یک ساعت بعد خود نیز باخبر نیست. در سال ۸۸ هم بسیاری گفتند که قالیباف می‌خواهد رییس‌جمهور شود و ستادها زده و برنامه‌ها دارد، ولی دیدید که حضوری نداشتم؛ چرا که در آن زمان وظیفه‌ای نداشتم، ولی در سال ۸۴ احساس وظیفه کردم، ولی این را هم بدانید که به دنبال بالاترجویی نیستم ،ولی اگر مصلحت باشد در آینده به آن فکر می‌کنم. از این نوع انسان‌ها نیز نیستم که بگویم احساس تکلیف و وظیفه می‌کنم.”

* فرد حاشیه ساز دولت احمدی نژاد

با وجود اینکه نام های مختلفی در چند هفته اخیر پیرامون گزینه دولت در انتخابات آینده در رسانه ها منتشر شد ولی جدی‌ترین گزینه‌ای که نامش از ماه‌ها قبل به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ازسوی طیف دولت مطرح شد، -اسفندیار رحیم مشایی- فرد پرحاشیه دولت احمدی نژاد است.

پس از اوج گرفتن بحث کاندیداتوری وی و گمانه زنی‌های متعدد درباره ورود او به فضای کاندیداتوری، دفتر رئیس جمهور در اطلاعیه‌ای خبر کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد.

پیرامون رویکرد دولت برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، روزنامه دولت در هفته های گذشته به تحلیل جبهه مخالفان احمدی نژاد پرداخته است و تمام جریانات سیاسی کشور را مقابل شخص رئیس جمهور معرفی کرد!. به نظر می رسد پروژه دو قطبی (احمدی نژاد ــ همه) در رسانه منتسب به دولت کلید خورده است که در ادامه این روند شاهد انتشار مقالات متعدد از قبیل سخنان شخصی پیرامون مشکلات اقتصادی کشور که با عنوان جریان «بازار گرا» در رسانه دولت منتشر شد.

رسانه منتسب به دولت  این جریان را شامل نیروهای اصلاح طلب ، اصولگرا ، حزب موتلفه اسلامی ، حلقه شهرداری ، حلقه جبهه پیروان رهبری ، جامعه مهندسین اسلامی معرفی کرد که نبض بازار را در اختیار دارند، و جز جریان «بازار گرا» محسوب می شند.

* عارف: فقط در صورتی که خاتمی نامزد شود کنار می کشم

محمد رضا عارف که معاون اولی سید محمد خاتمی را در سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ در کارنامه سیاسی خود دارد، یکی گزینه هایی است اصلاح طلبان از کاندیداتوری وی در رسانه های خود نام می برند. او در حال حاضر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد.

چندی پیش جمعی از وزیران و استانداران دولت هاشمی با ارسال نامه ای خطاب به عارف از او خواسته بودند تا به عنوان گزینه حداکثری اصلاحات وارد صحنه شود. در نامه این گروه آمده بود :” با توجه به گفتمان، برنامه ،تیم مدیریتی و سوابق درخشانی که از جنابعالی سراغ داریم ورود شما می تواند همدلی و همبستگی را در میان گروه های اصلاح طلب به وجود آورد.”

وی اخیرا در اظهار نظری پیرامون کاندیداتوری در انتخابات با بیان اینکه عجله ای برای اعلام کاندیداتوری ندارم، گفت: اگر آقای خاتمی تصمیم به کاندیداتوری بگیرد، طبیعتا بنده از کاندیداتوری در انتخابات آینده انصراف خواهم داد.

رسول منتجب‌نیا در واکنش به اظهارات انتخاباتی عارف با بیان اینکه محمدرضا عارف از‌ حق اساسی فردی خودش برای کاندیداتوری استفاده کرده و این کاندیداتوری به‌صورت شخصی اعلام شده است، درخصوص کاندیداتوری احتمالی محمدرضا عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر آقای عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اعلام کاندیداتوری کند و در صحنه حاضر باشد، این حضور شخصی خواهد بود. اصلاح‌طلبان تاکنون هیچ کاندیدایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در نظر نگرفته‌اند و اگر شرایط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات فراهم باشد آنها دور هم می‌نشینند و فردی را به‌عنوان کاندیدای نهایی جریان اصلاحات معرفی می‌کنند.

 گفته می شود اصلاح طلبان افراطی تمایلی به حضور شخصیت هایی همچون عارف در سمت ریاست جمهوری ندارند و در صورت منصرف نکردن آنها از کاندیداتوری در انتخابات آینده پروژه تخریب آنها را با عنوان “مهره سوزی” در دستور کار قرار خواهند داد که بر اساس این پروژه، با تخریب  گزینه های معتدل اصلاح طلب همچون عارف، شریعتمداری و جهانگیری مسیر برای به میدان آوردن عناصر مطلوب خودشان فراهم شود.

 

* احتمال کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی

نام هاشمی رفسنجانی که دوبار رییس جمهور کشورمان بوده است، برای مدتی در لیست نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده قرار گرفت. آن زمان که خبری مبنی بر دیدار انتخاباتی هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری منتشر شد. در این خبرآمده بود که ناطق نوری از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم دعوت کرده است.

* سخنرانی‌های انتخاباتی خود را از دی ماه آغاز می‌کنم

منوچهر متکی از آغاز سخنرانی‌های انتخاباتی خود از دی ماه سال جاری خبر داد.  متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان که در همایش گرامیداشت روز دانشجو در سالن امام رضا(ع) دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس سخن می‌گفت در جواب یکی از دانشجویان مبنی بر زمان آغاز فعالیت انتخاباتی خود گفت: سخنرانی های انتخاباتی خود را از دی ماه سال جاری آغاز خواهم کرد.

* برنامه و شعارم « دولت رفاه» است

مهرعلیزاده که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نهم (۱۳۸۴) بود، در پاسخ به این سئوال که شما خود را به عنوان یکی از گزینه هایی که می تواند مورد اجماع قرار بگیرد، معرفی می کنید؟ تصریح کرد: چون بنده تجربه حضور در انتخابات سال ۸۴ را دارم، در چند استان رای اول را کسب کردم و برنامه ای تحت عنوان دولت رفاه به مردم ارائه داده ام، خود را به عنوان یکی از مصادیق مورد اجماع معرفی کرده ام.

وی ادامه داد: اگر روی بنده به عنوان کاندیدای مورد اجماع اصلاح طلبان توافق شود، با جدیت به این حوزه ورود خواهم داشت و البته برنامه مشخصی را هم به مردم معرفی خواهم کرد.

معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات در پاسخ به این سئوال که برنامه شما همان دولت رفاه سال ۸۴ خواهد بود، گفت: برنامه و شعار بنده برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده دولت رفاه خواهد بود.

* حدادعادل: فرصت برای تصمیم‌گیری زیاد است

درست زمانی که حدادعادل در مجلس هشتم از ریاست خانه ملت بازماند، زمزمه احتمال حضور وی در رقابت ریاست جمهوری در رسانه ها مطرح شد. اما وقتی از حداد عادل درباره حضور در عرصه ی کاندیداتورری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرسیدند، وی پاسخ داد:” فرصت برای تصمیم‌گیری در رابطه با کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هنوز باقی است و نباید عجله کنیم. “

وی هم چنین در حاشیه بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که “آیا برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم کاندیدا می‌شوید؟‌” اظهار کرد:” فرصت زیادی برای تصمیم‌گیری هست؛ عجله نکنید. “

* اگر تصمیمی بگیرم اعلام خواهم کرد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سابقه دو دوره رقابت با احمدی نژاد را دارد، او در دوره دهم نیز به شیوه انتخابات معترض شد، اما حسابش را با دو کاندیدای معترض دیگر جدا کرد. محسن رضایی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می شوید؟اظهار کرد: ” انتخابات ریاست جمهوری آینده بسیار مهم است و نسبت به آن نمی توان بی تفاوت بود، اما من هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام و اگر تصمیمی بگیرم اعلام خواهم کرد.”

لازم به ذکر است که در ماه گذشته حدود ۲۰۰ نفر از حامیان محسن رضایی در منزل وی گرد هم آمدند تا به بررسی برنامه های انتخاباتی رضایی بپردازند. در این جلسه محسن رضایی طی سخنانی خود را یک چهره سیاسی معرفی کرد که فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرده و در دوران دفاع مقدس بنا به ضرورت لباس رزم بر تن کرد. رضایی شعار دولت خود را “ما می توانیم و عبور از تحریم ها” عنوان کرد و از دولت خود با نام “دولت امید” یاد کرد.

* اگر بخواهم کاندیدا شوم به صورت جدی وارد صحنه خواهم شد

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی دبیر سیاسی جامعه روحانیت مبارز در خصوص شایعات پیرامون کاندیداتوری اش در انتخابات در گفتوگو با نشریه حزب مؤتلفه (شما) اظهار داشت: اگر بخواهم وارد انتخابات شوم به عنوان کاندیدای جدی وارد صحنه خواهم شد تا ریاست اجرایی کشور را با اهدافی که باید تعقیب کنم، به عهده بگیرم. اگر به این جمع‌بندی یا تصمیم نهایی برسم که به وقتش کاندیداتوری خود را اعلام خواهم کرد و با تصمیم روشن و قاطع در صحنه حضور می‌یابم.

* آغاز سفرهای انتخاباتی سعیدی کیا

محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی دولت میرحسین موسوی ، هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد در دولت نهم که خود را برای رقابت های انتخاباتی آماده می کند ، در هفته گذشته سفری انتخاباتی به استان های قزوین و زنجان داشته و با شخصیت های مذهبی ، سیاسی و نخبگان این استان ها دیدارهایی را انجام داده است. وی پیش از این به استان های قم، گیلان، مازندران و گلستان  نیز سفر کرده بود.

* دولت در انتخابات آینده برنامه‌ای ندارد/ یک دقیقه هم به کاندیداهای انتخابات فکر نمی‌کنیم

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی مطرح می‌کنند که تغییرات در دولت هدفمند بوده و اهداف انتخاباتی یکی از این دلایل است گفت: قطعا هر تغییری هدفمند است، اما این تغییرات به دلیل مقاصد انتخاباتی نبوده است؛ بالاخره هر تغییری با هدف انجام می‌شود مگر کسی بدون هدف چیزی را تغییر می‌دهد.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ دولت نه در انتخابات مجلس و نه در چند انتخابات آینده کاره‌ای نیست و برنامه‌ای ندارد. دولت به دنبال کشف نظر مردم است و حضور پرشکوه مردم را در انتخابات دنبال می‌کند.

وی گفت: من صریحا به شما که این پرسش را مطرح می‌کنید عرض می‌کنم آنچه که در ته ذهن دولت است یک انتخابات پرشکوه و با حضور حداکثری است؛ اگر در انتخابات قبلی حضور ۴۰ میلیون بود در انتخابات بعدی این حضور به ۴۶ یا ۴۷ میلیون برسد. هدف ما این است که همه بیایند و حضور حداکثری باشد و این برای ما مطلوب است و رئیس جمهور با حداکثر رای ممکن سرکار بیاید.

* برگزاری جلسات انتخاباتی جمعیت رهپویان با احزاب اصولگرا

پرویز سروری درباره آخرین اقدامات جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار کرد: اساسا موضوع چگونگی ورود به انتخابات و تعیین مصادیق هنوز به صورت جدی و منسجم در این تشکل مورد بررسی قرار نگرفته است.

قائم مقام دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه این جمعیت برای دیدارهای انتخاباتی با احزاب اصولگرا گفت: بر مبنای ایجاد همگرایی در بین اصولگرایان جمعیت در حال بررسی گزینه های اصولگرای مطرح است.

* ارائه گزارش‌ جبهه پایداری هر شنبه به آیت‌الله مصباح

جبهه پایداری به جز شورای مرکزی از شورای فقاهتی نیز برخوردار است که مصوبات این جبهه باید به تایید شورای فقاهتی برسد، در این شورا آیت‌الله مصباح ، آیت‌الله خوشوقت و حجت‌الاسلام صدیقی حضور دارند.

بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری شنبه هر هفته با آیت‌الله مصباح دیدار دارد و مصوبات جدید جبهه پایداری را ارائه می‌کند.

* در انتخابات ذیل جبهه پیروان عمل می‌کنیم

کاظم انبارلویی مسئول سیاسی حزب موتلفه با بیان اینکه حزب موتلفه در ذیل جبهه پیروان کار می‌کند، اظهار داشت: حزب موتلفه در انتخابات پیش‌رو حضور مستقل نخواهد داشت.

انبارلویی درباره ورود جبهه پیروان زیر چتر جامعتین به انتخابات ۹۲ با بیان اینکه قرار است گفت‌و‌گوی خود را با جامعتین آغاز کنیم، گفت: بهمن و اسفند سال‌ جاری گفت و گوهای خود را با جامعتین آغاز می کنیم.

در همین راستا سیدکمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار داشت که  جبهه پیروان در حال رصد افرادی است که در مظان کاندیداتوری انتخابات هستند.

* اعتراض اصلاح طلبان به مواضع افراطی خوئینی ها

سخنان اخیر موسوی خوئینی ها در جمع گروهی از دانشجویان که تکرار شعارهای فتنه ۸۸ بود، با اعتراض برخی اعضای مجمع روحانیون، بنیاد باران و استانداران دوران اصلاحات مواجه شد. این افراد با ارسال نامه ای خطاب به خوئینی ها اتخاذ چنین مواضعی را تیر خلاص برای بازگشت اصلاح طلبان به قدرت دانسته و از وی خواستند در فعالیت های سیاسی اش از تک روی پرهیز نموده و خود را تابع تصمیمات حزبی و تشکیلاتی بداند.

محمد حائری عضو حزب اعتماد ملی در واکنش به اظهارات اخیر موسوی‌خوئینی‌ها مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی حضور پیدا نمی‌کنند، گفت: قهر با انتخابات و پشت کردن به آن کار عاقلانه‌ای نیست و باید اصلاح‌طلبان با برنامه و به صورت جدی به انتخابات آتی ورود پیدا کنند.

 

* کمالی خبر کاندیداتوری خود را بعد از گذشت مدتی طولانی تکذیب کرد

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار خبر نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را تکذیب کرد و گفت: بنده هنوز برای کاندیداتوری تصمیمی نگرفته‌ام.

ماجرای نامزدی کمالی در انتخابات ریاست جمهوری از آنجایی در رسانه ها دست به دست شد که  معاون آقای کمالی در خانه کارگر در گفت و گو با ایسنا از کاندیداتوری وی سخن گفته بود.

حسن صادقی معاون دبیرکل خانه کارگر در امور استان‌ها چندی قبل از تصمیم این تشکل مبنی بر معرفی حسین کمالی به عنوان کاندیدای نهایی خانه کارگر در انتخابات آینده خبر داده بود.

* منتجب نیا:دوم خردادی دیگر رقم می زنیم/ دو سوم ملت ایران طرفدار اصلاح‌طلبان هستند!

منتجب نیا قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در همایش تبیین طرح مناسک که با حضور برخی از احزاب و چهره های اصلاح طلب برگزار شد، در سخنانی بدون اشاره به شکست اصلاح طلبان در انتخابات ۹ سال اخیر و ماجرای فتنه در سال ۸۸، طرفداران این جریان را ۵۰ میلیون نفر حساب کرد و گفت: دو سوم ملت ایران طرفدار اصلاح‌طلبان هستند.

وی چندی پیش با مصاحبه در یک روزنامه اصلاح طلب با ابراز نارضایتی از نداشتن تریبون های متعدد برای سران جریان اصلاح طلب ، گفته بود: متاسفانه درحال حاضر با برخی افراد مواجه هستیم که بیشتر به‌دنبال منافع گروهی خودشان هستند و همه رقبای سیاسی را حذف می ‌کنند.

وی در همین مصاحبه بدون هیچ اشاره ای به اشتباهات جریان دوم خرداد و فتنه صهیونیستی سال ۸۸ و اقدامات قابل تامل سران این جریان سیاسی، در خصوص برخی انحرافات در دولت احمدی نژاد اظهار داشت: ما سابقه لغزش‌ها و انحرافات را پیش از این دیده بودیم و اخطار داده بودیم، جامعه به اصلاح‌طلبی گرایش دارد.

منتجب نیا که در سخنرانی های قبلی خود، طرفداران جریان اصلاحات را ۵۰ میلیون نفر حساب کرده بود، در خصوص گرایش مجدد مردم به این جریان سیاسی اظهار داشته است: اگر اصلاح‌طلبان به ‌صورت منسجم در انتخابات حضور داشته باشند و همچنین بتوانند کاندیدای مقبول و محبوب خودشان را به عموم مردم معرفی کنند، یقینا می ‌توان دوم خردادی دیگر را شاهد بود.

* بین جامعتین هیچ گلایه ای وجود ندارد

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره جزئیات جلسه آیت‌الله مهدوی‌کنی با جامعه مدرسین اظهار داشت: طبق توصیه‌های مقام معظم رهبری بر همدلی و همسویی جامعتین تاکید شد چراکه برخی می‌گفتند بین جامعتین گلایه وجود دارد لذا برای اینکه کسی دچار این توهم نشود، این جلسه تشکیل شد هرچند هیچگاه اینگونه نبوده است.

ممدوحی با بیان اینکه این نشست بسیار صمیمانه بود، ادامه داد: در جلسه اخیر درباره انتخابات بحثی صورت نگرفت اما درباره همراهی و همفکری جامعتین بحث شده و این جلسه یک مبنایی شد که این تبادل نظر و رفت‌آمدها ادامه دار باشد و گاهی جامعه مدرسین به دیدن آنها برود.

* سراغ خاتمی می رویم

قدرت‌الله علیخانی در همایش اصلاح طلبان ضمن تعریف و تمجید از آیت الله هاشمی رفسنجانی به قابلیت های ویژه خاتمی اشاره کرد و گفت: باید سراغ خاتمی بروید؛ تعارف نداریم اصلاحات به نام خاتمی ثبت و ضبط شده است. من در دور اول ریاست جمهوری وی با ناطق نوری بودم اما به هر حال خاتمی است که اکنون محبوبیت و پایگاه مردمی دارد.

* دیدار انتخاباتی جبهه مردمی اصلاحات با عارف

حجت‌الاسلام محمدزارع فومنی دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات در گفت‌وگو با فارس از دیدار جبهه مردمی اصلاحات با محمدرضا عارف نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری خبر داده است و اظهار داشته است: پیرو دیدارهایی که برای ایام انتخابات داریم ۲۵ آذرماه نشستی را با عارف خواهیم داشت. دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات همچنین دیدار با مراجع و علما را از برنامه‌های آتی این جبهه عنوان کرد.

لازم به ذکر است که زارع فومنی چندی قبل با تاکید براینکه اصلاح‌طلبان یک کاندیدای طلایی دارند که به وقتش معرفی خواهند کرد، گفته بود: رئیس جمهور آینده ایران چه اصلاح طلب و چه اصولگرا باید بتوانند دولت وحدت ملی را شکل دهد که همه نیروها در آن مشارکت داشته باشند؛ متاسفانه در دولت قبلی این چنین نبود و به همه نظرات توجه نمی‌شد.

* وزیر خاتمی: حضوری جدی در انتخابات داریم

احمد خرم وزیر راه دولت محمد خاتمی در گفتگویی تفصیلی ضمن تاکید بر حضور تمام قد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: جبهه اصلاحات آمادگی حضوری جدی در انتخابات را دارد و هیچ شرایطی و محدودیت‌های احتمالی نمی‌تواند این جناح سیاسی را از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری منع کند.

* در انتخابات آینده ۴۰ نامزد داریم

حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در حاشیه مجمع عمومی این جبهه و در جمع خبرنگاران درباره دیدار با جامعتین گفت: دیدار با آیت‌الله یزدی احتمالاً‌ جمعه هفته آینده صورت می‌گیرد.

عسگراولادی در خصوص سازوکار انتخاباتی این جبهه تصریح کرد: ما از ۲۵ نامزد حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از آنها را دعوت خواهیم کرد و درباره سه موضوع صحبت می‌کنیم.

* بیانیه حزب منحله مشارکت درباره انتخابات

حزب اصلاح‌طلب «مشارکت» که پس از حوادث سال ۸۸ با رأی دادگاه منحل شد، در بیانیه‌ای که در سایت بی‌بی‌سی فارسی منتشر شده است، اعلام کرده که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نخواهد کرد.

حزب منحله مشارکت در این بیانیه که به مناسبت سالگرد تأسیس خود منتشر کرده است، تصریح کرده که برخی به‌دنبال “علم کردن اصلاح‌طلبان بدلی” هستند و تأکید هم کرده که “مردم به خوبی می‌دانند ‌مواضع اصلاح‌طلبی را از چه کسانی باید بشنوند و پی‌جویی کنند”.

 

منبع : مشرق

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=14251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. بعد از این رییس جمهور فعلی هر شخصی رییس جمهور شود بدبخت خواهد شد چه اصلاح طلب چه اصولگرا
    کار خرابی های این دولت به پای رییس جمهور بعدی نوشته می شود بنشینید و ببینید

  2. به اطلاع کلیه ی دوستان ، آشنایان ، درگذشتگان ، باز ماندگان ، در راه ماندگان و…. میرسانم که منم میخوام نامزد ریاست جمهوری بشم که برنامه هایی از قرار زیر دارم:
    ۱ – پایتخت رو بعد از چند قرن از تهران به کوهدشت انتقال داده و حق را به حق دار میرسانم
    ۲ – تمام خیابان های خاکی و زمین های کشاورزی خاکی رو آسفالت میکنم
    ۳ – گوشت مرغ رو حرام اعلام میکنم تا در بازار سکه و ارز تعادل ایجاد بشه ( یه جوری خودتون ربطش بدین )
    ۴ – هرکس به من رای بده اگه بعدا نامزد یه پستی شد خانوادگی بهش رای میدیم
    ۵ – علاوه بر نفت ، گازوییل رو هم کت بسته سر سفره هاتون مینشونم
    ۶ – برای جبران کمبود ها در بازار میوه و تره بار ، سیب زمینی را جزء میوه ها دسته بندی کرده و پغازه کالی را گسترش میدهم
    ۷ – برای افزایش بارندگی هر روز نماز باران میخونم
    ۸ – تمام ناوهای آمریکایی که در خلیج فارس هستن رو پنچر میکن
    ۹ – تشکیل فدراسیون دال پلان را تشکیل داده و آن را به ورزش اول کشوری تبدیل می نمایم
    ۱۰ – واسه اینکه کسی جرات جسارت به خلیج فارس رو نکنه اسمش رو به خلیج همیشه لر تغییر میدم
    ۱۱ – و ……. طرح های بیشمار دیگری که در دست بررسی هستن در ضمن شعار ما این است
    راااای ننه بیگونه – – – – حمزه برا وژمونه
    ایده هاتون رو واسه کمک به این جبهه ی نو پا و مظلوم در همین سایت درج کنین (هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستم )
    دوستدار دشمنان دشمنان شما حمزه عجم

  3. موافقم.

  4. یکی از اینهاست:
    حداد عادل
    محسن رضایی
    مشایی!

  5. به نظر من بهترین گزینه آقا سید آقا محمد خاتمی باشه
    وای اگه بشه!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.