تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
13

بازگیر:سمندر لرستانی یک برند جهانی است/ عامل انسانی در صدر عوامل تهدید کننده

  • کد خبر : 14390
  • 25 آذر 1391 - 16:49

  به گزارش میرملاس نیوز؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه سمندر لرستانی یک برند جهانی محسوب می شود، گفت: عوامل انسانی موجب به خطر افتادن این گونه شده است. به نقل از مهر، محمدحسین بازگیر ظهر شنبه در سمینار تخصصی سمندر لرستانی با تاکید بر ضرورت تدوین یک برنامه جامع زیست […]

146219_485

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه سمندر لرستانی یک برند جهانی محسوب می شود، گفت: عوامل انسانی موجب به خطر افتادن این گونه شده است.

به نقل از مهر، محمدحسین بازگیر ظهر شنبه در سمینار تخصصی سمندر لرستانی با تاکید بر ضرورت تدوین یک برنامه جامع زیست محیطی برای حفاظت از سمندر لرستانی اظهار داشت: با توجه به اینکه سمندر لرستانی یک برند جهانی محسوب می شود باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سمندر لرستانی می تواند به عنوان یک برند جهانی نگاه و توجه همه علاقمندان به محیط زیست را به این استان جلب کند، تصریح کرد: این برند جهانی می تواند دریچه های جدیدی را به روی استان لرستان باز کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه سمندر لرستانی گونه ای است که جزء لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد عنوان کرد: سمندر لرستانی به عنوان گونه ای که تجارت آن ممنوع است باید به شدت حفاظت شود.

بازگیر با اشاره به قرارگیری ۵۰۰ نوع گونه جانوری در کنوانسیون “سایتس” بیان داشت: از این تعداد گونه بیش از ۲۰۰ گونه در کشور ایران قرار دارند که یکی از این گونه ها سمندر لرستانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه سمندر لرستانی را می توان گونه ای با قدمت بالا و فسیل زنده یاد کرد، گفت: در حال حاضر این گونه در لرستان شرایط سازگاری خوبی پیدا کرده و جزء سرمایه ها و خزانه ژنتیکی لرستان محسوب می شود.

بازگیر با بیان اینکه در حال حاضر در کل خاورمیانه تنها هشت گونه سمندر وجود دارد، افزود: از این تعداد پنج گونه در کشور ایران و یک گونه اندمیک استان لرستان است.

وی با اشاره به عوامل تهدید کننده سمندر لرستانی تصریح کرد: در حال حاضر عامل مهاجم طبیعی برای این گونه منحصر به فرد لرستان وجود ندارد و تنها عوامل انسانی موجب به خطر افتادن این گونه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه زیستگاه سمندر لرستانی آب است بیان داشت: حق آبه محیط زیست باید برای این گونه منحصر به فرد لرستان رعایت شود.

بازگیر تصریح کرد: هر جا آبی وجود دارد یک سوم از آن متعلق به حیات وحش، گیاهان و محیط زیست است.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=14390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.