تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
16

پروژه ۳۵ هزار میلیارد ریالی سد بختیاری الیگودرز در مرحله عقد قرارداد/ بختیاری بالاخره به خاتم رسید/ دو نیروگاه در ازای یک سد

  • کد خبر : 14521
  • 26 آذر 1391 - 17:21

  به گزارش میرملاس نیوز؛ مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: پروژه ۳۵ هزار میلیارد ریالی سد بختیاری در مرحله عقد قرارداد اصلی است.  سید محمدرضا رضازاده درخصوص آخرین وضعیت ساخت سد بختیاری، اظهار داشت: مجوز ترک تشریفات این سد صادر و به قرارگاه خاتم الانبیاء ابلاغ شده است تا برای عقد […]

546677_orig

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: پروژه ۳۵ هزار میلیارد ریالی سد بختیاری در مرحله عقد قرارداد اصلی است.

 سید محمدرضا رضازاده درخصوص آخرین وضعیت ساخت سد بختیاری، اظهار داشت: مجوز ترک تشریفات این سد صادر و به قرارگاه خاتم الانبیاء ابلاغ شده است تا برای عقد قرارداد اصلی سد حاضر شود.

 وی تصریح کرد: نیروگاه شهید رجایی ۱ و ۲ قزوین نیز در حوزه ساتکاب از طریق سازمان خصوصی سازی در حال پیگیری است تا در قبال اجرای این طرح واگذار شود.

 جاده دسترسی به ساختگاه سد و جاده دسترسی به تاج سد در طرفین، لاینینگ تونل انحراف در حال اجرا است و امیدواریم جاده تا اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.

 وی افزود: ایستگاه راه آهن نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

 به گفته رضازاده، اکنون امکان توقف یک بارانداز در ایستگاه موجود به صورت موقت ایجاد شده است و در ایستگاه موجود نیز یک ایستگاه اختصاصی راه آهن در حال ساخت است که حمل و نقل مصالح اصلی مانند سیمان (به جز برخی از تجهیزاتی که از تونل های راه آهن نمی تواند عبور کند) در طول اجرای پروژه توسط راه آهن انجام می شود.

 وی جمع برآورد اعتبار برای اجرا، تملک زمین ها، خسارت مخزن و هزینه های جنبی تا امروز را حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال برآورد کرد.

 مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درخصوص زمان اجرا و بهره برداری از پروژه سد و نیروگاه بختیاری، گفت: اجرای پروژه براساس برنامه حدود ۱۰ سال طول می کشد و در طول یک دوره ۱۰ ساله اجرا شده و به بهره برداری می رسد.

 وی ادامه داد: این سد هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی دارد و بین سد بختیاری و سد دز، سه سد و نیروگاه جریانی پیش بینی شده است که آنها نیز هرکدام تولید برق کرده و به دلیل وجود مخزن بالا دست در سد بختیاری، تولید برق آنها نیز از اطمینان خوبی برخوردار خواهد بود.

 سد بختیاری پس از ساخت، بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان خواهد بود که با ارتفاع ۳۱۵ متر بر روی رود بختیاری از سرشاخه‌های دز احداث می شود.

 این سد در محدوده جغرافیایی شهرستان الیگودرز است و موقعیت جغرافیایی این ساختگاه در مرز بین استان‌های لرستان و خوزستان قرار دارد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=14521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام.البته دومین سد قوسی دنیاست.اولیش رو تاجیکستان داره میسازه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.