کد خبر : 14551
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۹
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 4,540 بازدید

گزارش تصویری/ گنج کلماکره

 اشیاء به غارت رفته از غار کلماکره شامل ریتونها ،بشقاب ها .پیکرکها وبسیاری از انواع اشیا ء بی نظیر می باشد که اکنون در موزه هایی چون لوور ، متروپولیتن و بریتیش میوزیوم به نمایش گذاشته شده اند . تعدادی از اشیاء مربوط به این غار توسط مأمورین اطلاعات کشف و در اختیار میراث فرهنگی […]

 اشیاء به غارت رفته از غار کلماکره شامل ریتونها ،بشقاب ها .پیکرکها وبسیاری از انواع اشیا ء بی نظیر می باشد که اکنون در موزه هایی چون لوور ، متروپولیتن و بریتیش میوزیوم به نمایش گذاشته شده اند . تعدادی از اشیاء مربوط به این غار توسط مأمورین اطلاعات کشف و در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت واکنون در موزة ایران باستان و موزة قلعه فلک الافلاک نگهداری میشوند . داخل این غار چشم انداز زیبائی از استالاگمیت و استالاگتیت دارد. از جهت فضای داخلی دارای چهار تالار نسبتاً بزرگ و دهلیزهای بسیار کوچکی است که عبور از آنها بسیار دشوار است . همچنین در تالارهای اول ، دوم و سوم آثار متعددی برجای مانده که مهمترین آنها آثار دیواره چینی های دست ساز با سنگ و گچ و کاه گل و قطعات پراکنده سفال در تالار اول و خمره های قرارداده شده روی ستونهای دو تا سه متری استالاگمیت ها و قطعات سفالینه شکسته از تالار دوم و نیز قطعات سفالینه در کف تالار سوم است همچنین تصاویر و ستونهای بسیار تماشایی به اشکال مختلف از قبیل نخلی ، سروی شکل وبه شکل لاله و نقوش در روی ایوانها مشهود است . . غار و اشیاء گرانبهای آن مربوط به اوایل شاهنشاهی هخامنشی و اواخر مادهاست که در سال ۱۳۶۷ بصورت تصادفی توسط اهالی کشف و غارت شد .

 

mask

 

 

 

 

80158337-2612181

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612180

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612184

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612177

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612179

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612175

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612185

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612174

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612172

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612170

 

 

 

 

 

 

80158337-2612173

 

 

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612178

 

 

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612183

 

 

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612176

 

 

 

 

 

 

 

 

 

80158337-2612182

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

بهزادپا در گفته :

حیف که مه اه کلمو کره نویم

[پاسخ]

دل ریش در گفته :

آه سردم سی کلماکره

[پاسخ]

ریحانه رضائی در گفته :

واقعا زیباست این همه زوق اجدادمون داره به دست خودمون از مملکتمون خارج می شه و به قیمت ناچیزی به فروش می رسه اینا هنر اجداد من و شماست ای لرستانی

[پاسخ]

اردوان ربیعی در گفته :

تو رو خدا نزارین بلای کلمانکره سر ایوان مداین بیاد . به داد طاق خسروی برسید داره ویران میشه . وای بر ما وای بر ما وای بر ما…….

[پاسخ]

ای وای…

[پاسخ]

محمد در گفته :

کلمه هم ده کلموکره نمنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[پاسخ]

مهدی احمدی در گفته :

آفرین به هنر اجدادمان با امکانات کم اون زمان چه اثار بزرگ و جاویدانی خلق کردن ناراحت شدم که یکسری از مردم سود جو فرهنگ و هنر تاریخ و هویتمان را به حراج گذاشتن .

[پاسخ]

تاها در گفته :

خداسیشونسازه

[پاسخ]

یک رومشگانی در گفته :

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان-باید به عرض شما و تمامی هموطنان برسانم که مطالب پژوهشی شما بیشتر در حوزه درب خروجی کلماکره در پلدختر بود در صورتی که درب ورودی آن در منطقه رومشگان قرار دارد شایان ذکر است که غار کلماکره به طول ۲۰کیلومتر از رومشگان تا پلدختر را در بر میگیرد و تا کنون همین دو دهانه از آن شناسایی شدن(مرویست که شش دهانه دارد) دهانه ای که در رومشگان واقع شده یک غار بسیار بزرگه در وسط کوه مله کوه که از فاصله ۱۰کیلومتری هم قابل دیدنه ارتفاع کوه به ۲-۳هزار متر میرسه
و بسیار صعب العبور در نقطه ای پر شیب قرار دارد خیلی عجیب این در حالی که سایر نقاط کوهستان پوشیده از انبوه درختان بلوطه- مجموعه عظیم گنجهای این ناحیه توسط مردم بومی به غارت رفته و می رود باور کنید ما هم از این قظیه ناراحتیم ای کاش دولت قانونی وضع مینمود که این اجناس را خریداری مینمود نه اینکه هر روزه شاهد قاچاق مفاخر خودمان باشیم به جرات میتوان گفت هنوزاجناس زیادی در دست مردم است و بعضی از وقتها که به کوهستان برای تفریح با دوستان می رویم شاهد صحنه های فاجعه بار کند و کاو در گوشه و کنار هستیم همین یه ماه پیش بود که خبر قاچاق ۶ جنس میلیاردی در این منطقه به گوشم رسیدجای تاسف است لا اقل این اجناس باید در موزه لرستان نگهداری شودبه جرات میتوان گفت هنوز اجناس زیادی در دست مردم مانده و هراز گاهی اقدام به فروش انها میکنند
غار کلماکره جیز کمی نیست-کوههای رومشگان که ما هر چند وقت یکبار شاهد غارتگری آنها هستیم چیز کمی نیست-شهر باستانی سیمره که در امتداد رومشگانه چیز کمی نیست

[پاسخ]

آقا مجید از بیستون در گفته :

کاش من هم در اونجا بودم با ………………………..
کلما کره کمتر از بیستون نبود!!!!!

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

جنس های غارکلماکره مربوط به قوم کاسیت میباشدوهیچ ربطی به هخامنش ندارد وهیچ سکه هخامنش درغارپیدانشده خواهشا رواین مطلب بررسی کنید

[پاسخ]

واقعا زیباست…حیف و اف بر ما که گنجینه ای به این بزرگی رو به دست یه سری ادم نفهم ک از تاریخ چیزی نمیدونن سپردیم…تا گونی گونی بیان سکه از غار خارج کنن و امروز سوار بر پرادو تو کشور بچرخن…..کم نیستن امثال اینا

[پاسخ]

پاسخ ستاره پاسخ در تاريخ سه شنبه ۱۴ مرداد , ۱۳۹۳ ۲۳:۵۶:

دارندگی و برازندگی؛ اوهای اونایی که حسود مال دیگران هستید، این رو بدونید.

[پاسخ]